De Tesla thread

Straks naar de boekhouder om te kijken of een Tesla Model Y interessant is om op de zaak te zetten. Kan die privé ook doen, maar zou toch de voordeligste optie willen.
Al paar maanden aan het twijfelen en de kans is nu toch wel groot dat het ervan komt.

Straks naar de boekhouder om te kijken of een Tesla Model Y interessant is om op de zaak te zetten. Kan die privé ook doen, maar zou toch de voordeligste optie willen.
Al paar maanden aan het twijfelen en de kans is nu toch wel groot dat het ervan komt.

Zie je het zitten om het hier achteraf te laten weten wat jouw boekhouder zei? En vooral in welk leasingstelsel het interessant is om de wagen aan te schaffen.

Met alle acties en de prijsverlaging wordt het nu wel heel interessant hé.
Let wel dat de prijsverlaging tot €40.000 enkel maar op stockwagens is las ik ergens. Vanaf dan kan je ook genieten van die €5000 premie van de vlaamse overheid.

Zie je het zitten om het hier achteraf te laten weten wat jouw boekhouder zei? En vooral in welk leasingstelsel het interessant is om de wagen aan te schaffen.

Let wel dat de prijsverlaging tot €40.000 enkel maar op stockwagens is las ik ergens. Vanaf dan kan je ook genieten van die €5000 premie van de vlaamse overheid.
Ja, er zijn maar 2 modellen met die prijsverlaging, de standaardversie van de Y in het zwart of wit.
De zwarte velgen bestel ik achteraf wel :p

On the other hand zijn de tesla snelladers een zaligheid waarschijnlijk en hopelijk frequent vrij om in 5-10min binnen en buiten te stappen met opnieuw een geladen batterij.

Ik denk dat je een sterk verouderd beeld hebt van de situatie. Voor alle duidelijkheid:
- De uptimes van de snellaadstations is tegenwoordig zeer goed. Er is bijvoorbeeld weinig verschil tussen Ionity, Fastned en Tesla in betrouwbaarheid
- De laadstations van Ionity bieden tot 475 kW aan, Fastned gaat gemakkelijk naar 350 kW. Tesla is hoofdzakelijk 250 kW. De meeste wagens kunnen niet zo snel laden, maar het toont wel dat de merken voorbereid zijn
- Plug&charge bieden verschillende providers aan.

On the other hand, als het maar voor 1x om de 2j is en de wagen wordt afgeschreven in 4j heb je die garage niet vaak nodig zo blijkt.

Ook hiervoor scoort die Tesla opnieuw toch beter dan zijn concurrenten

Nee, dat snap ik niet. Is hier ook 1 keer per 2j (met de i4). Wat is er beter?

Wil je echt snelladen met een goede curve, kies een wagen met een 800V architectuur, zoals een Hyundai Ioniq 5/6, KIA EV6, Porsche,...

Ik denk dat je een sterk verouderd beeld hebt van de situatie. Voor alle duidelijkheid:
- De uptimes van de snellaadstations is tegenwoordig zeer goed. Er is bijvoorbeeld weinig verschil tussen Ionity, Fastned en Tesla in betrouwbaarheid
- De laadstations van Ionity bieden tot 475 kW aan, Fastned gaat gemakkelijk naar 350 kW. Tesla is hoofdzakelijk 250 kW. De meeste wagens kunnen niet zo snel laden, maar het toont wel dat de merken voorbereid zijn
- Plug&charge bieden verschillende providers aan.

Nee, dat snap ik niet. Is hier ook 1 keer per 2j (met de i4). Wat is er beter?

Wil je echt snelladen met een goede curve, kies een wagen met een 800V architectuur, zoals een Hyundai Ioniq 5/6, KIA EV6, Porsche,...

Akkoord dat mijn beeld sterk verouderd is.
Het snelladen/laden in het algemeen is 1 punt waarom ik nogal skeptisch sta/stond naar EV's.

Ondertussen al eens enkele configuraties gemaakt op de websites van Renault (Senic EV), Skoda (Enyaq 85) en Volkswagen (ID4).
Ik ben voorlopig tot de conclusie gekomen dat Tesla een auto aanbied met véél meer opties die bij andere merken optioneel zijn.
Zo zit je bij de andere merken al snel aan €50.000+ voor gelijkaardige opties als de Tesla Model Y.

Ik ben voorlopig tot de conclusie gekomen dat Tesla een auto aanbied met véél meer opties die bij andere merken optioneel zijn.
Zo zit je bij de andere merken al snel aan €50.000+ voor gelijkaardige opties als de Tesla Model Y.
Klopt, wat anderen als opties aanbieden, zit bij Tesla standaard inbegrepen. Daarom dat ik ook voor Tesla ga zwichten.
Al zou ik liever de Škoda Enyaq Coupé hebben, maar die is 'wat' prijziger.

Klopt, wat anderen als opties aanbieden, zit bij Tesla standaard inbegrepen. Daarom dat ik ook voor Tesla ga zwichten.
Al zou ik liever de Škoda Enyaq Coupé hebben, maar die is 'wat' prijziger.

Die stond bij mij ook op kop als kanshebber. Maar een gelijkaardige configuratie daar is €52.000...En zielig hoe weinig er in die standaard versie zit voor €40.000...en die staat dan al afgeprijsd met €8000 op de website.

Dat is wel waar, de prijs is interessant.

Wij hebben voor een tweede EV even getwijfeld, maar gaan voor de EX30 ipv een Model Y.
De redenen zijn:
- Vering van de Model Y is minder verfijnd
- De slechte parkeersensoren. Je moet er eigenlijk vanuit gaan dat ze er niet in zitten omdat ze soms dingen niet opmerken.
- De minder goede regensensor. En je kunt het niet uit zetten bij autopilot, bij andere merken wel.

Maar iedereen maakt zijn keuze zelf en jouw keuze is de beste keuze voor jezelf :)
Een Renault is ook goedkoper, dus dan weet je dat sommige dingen minder goed werken.

Wij hebben voor een tweede EV even getwijfeld, maar gaan voor de EX30 ipv een Model Y.
De redenen zijn:
- De slechte parkeersensoren. Je moet er eigenlijk vanuit gaan dat ze er niet in zitten omdat ze soms dingen niet opmerken.
- De minder goede regensensor. En je kunt het niet uit zetten bij autopilot, bij andere merken wel.

Maar iedereen maakt zijn keuze zelf en jouw keuze is de beste keuze voor jezelf :)
Een Renault is ook goedkoper, dus dan weet je dat sommige dingen minder goed werken.
Zo'n EX30 is wel een stuk kleiner zeker?
Zelf heb ik ook al gekeken naar de Volvo C40.

De redenen zijn:

Preprijsdaling van Tesla onder de €40.000 kan ik me volledig in die keuze vinden. Ik ben snel eens een gelijkaardige Volvo gaan samenstellen en ik zit al op €48.000 om uit te komen aan de specificaties van de Telsa (wat uitkomt op een gelijkaardige prijs voor de daling). Met de korting van €8000-€9000 neem ik de vering en de minder goede sensoren er dan wel bij (denk ik).

Edit:
@Joeri de Volvo is idd een stuk kleiner. De kofferruimte, wat voor ons wel belangrijk is, is ruim 200l kleiner.

De redenen zijn:

Ruitenwissers zijn ondertussen wel;uit te zetten bij autopilot 🙂

maar werken in veel omstandigheden nog ver van behoorlijk
Heb er eigenlijk geen last meer gehad sinds de update ( maar da kan ook toeval zijn natuurlijk 🤓)

Van de parkeersensoren heb ik zelf geen last eigenlijk…
Mijne Tiguan had parkeersensoren Enzo maar heb toch ook eens ferme schade gehad omdat ze blijkbaar iets gemist hadden (en ik er teveel op vertrouwde blijkbaar).

Aandacht afleiden van een algemeen gekend probleem binnen een merk door snel een ander merk te betrekken.
Beproefde methode, maar zo doorzichtig :)

Aandacht afleiden van een algemeen gekend probleem binnen een merk door snel een ander merk te betrekken.
Snap niet zo goed dat je hier altijd Tesla komt afbreken. Koop die Volvo als dat meer uw ding is, dat is een prima wagen.
De model 3/y is niet perfect, maar geen weinig auto's in die prijs klasse zijn dat. Als ik vandaag opnieuw een auto moet kopen is het terug een Tesla. Nergens vind je zo'n grote auto met zoveel opties voor die prijs die dan ook nog eens zeer efficient is.
Allé, is ik zou liever een BMW i4 rijden he, maar niet als ik daar 30k extra budget voor nodig heb.

Met de laatste update is Tesla Vision echt 10x beter geworden. In de ondergrondse parking op het werk zijn nu de pilaren en lijnen mooi weergeven. Dit is echt een meerwaarde tegenover hoe het vroeger was. Hoewel ik sensoren nog steeds beter vind, kan ik hier mee leven. En ja, je levert iets in, maar krijg wel op andere vlakken terug.

Heb je zelf een Tesla of is het allemaal van horen zeggen?

Goh uw recht om da te denken maar het is gewoon zo….

Had met de Tiguan ook andere problemen: maar ik zeg niet dat het een slechte wagen was.
Wij waren aan het kijken naar een elektrische wagen, die ruim genoeg is voor 3 tieners op de achterbank en met minstens alle opties die ik op de Tiguan had, en dan kwam de Model Y er als beste/goedkoopste uit op die moment.

Maar hij hebt er duidelijk een ander gedacht over dusja…
Ik heb na de laatste update van beide dingen er nog geen problemen mee gehad…
Meer zeg ik niet

Snap niet zo goed dat je hier altijd Tesla komt afbreken. Koop die Volvo als dat meer uw ding is, dat is een prima wagen.
De model 3/y is niet perfect, maar geen weinig auto's in die prijs klasse zijn dat. Als ik vandaag opnieuw een auto moet kopen is het terug een Tesla. Nergens vind je zo'n grote auto met zoveel opties voor die prijs die dan ook nog eens zeer efficient is.
Allé, is ik zou liever een BMW i4 rijden he, maar niet als ik daar 30k extra budget voor nodig heb.

Met de laatste update is Tesla Vision echt 10x beter geworden. In de ondergrondse parking op het werk zijn nu de pilaren en lijnen mooi weergeven. Dit is echt een meerwaarde tegenover hoe het vroeger was. Hoewel ik sensoren nog steeds beter vind, kan ik hier mee leven. En ja, je levert iets in, maar krijg wel op andere vlakken terug.

Heb je zelf een Tesla of is het allemaal van horen zeggen?

Raar dat je denkt dat ik Tesla specifiek afbreek terwijl dat niet zo is.
Breek ik voor jou dan ook de EV algemeen af omdat ik aangaf dat banden en reparaties op lange termijn duurder zijn terwijl ik al een paar jaar EV rij?

Ik probeer alleen de realiteit aan te geven, of ervaringen van de laatste jaren EV rijden. Die is weinig anders dan wat jij nu zegt.
EV's zijn niet onderhouds- en reparatievrij.
Tesla is niet perfect, maar een goed mainstream merk geworden. Ga je premium prijzen vragen, moet je meer kritiek kunnen verdragen als er dingen niet goed werken. Daarom dat ik Renault vermeld: ongeveer dezelfde prijs voor de Megane EV, en als parkeersensoren het soms laten afweten, neem je het ook sneller voor lief.

Aanvaard eerder zelf dat Tesla niet (meer) de heilige graal is, maar goed genoeg kan zijn voor jouw eisen. Niet voor iedereen.
En een beetje kritiek is nooit slecht. Daarom raadde ik daarnet ook niet mijn geliefde i4 aan als beste snellaadauto. Die laadt even snel als een Tesla, maar doet zwaar onder voor 800V-auto's.

Boekhouder zei dat het nu zeker interessant is. Interessanter dan privé kopen, omdat je btw ook voor minstens 35% kunt terugkrijgen (zowel op aankoop van de wagen als oplaadkosten en dergelijke).
Veel leasingmogelijkheden zijn er niet bij Tesla. Als je niet contant betaalt, kun je enkel financiële renting doen (met aankoopoptie achteraf).

Kans is dus ontzettend groot dat de Model Y er nu eindelijk gaat komen.

Veel leasingmogelijkheden zijn er niet bij Tesla. Als je niet contant betaalt, kun je enkel financiële renting doen (met aankoopoptie achteraf).
Dat is dan toch enkel via Tesla en hun partners zelf (bij mij waren er toen 2 keuzes), verder kan je ook zelf de wagen op om het even welke manier financieren bij jouw bank naar keuze. Als je zelf je financiering bij een bank in orde brengt, dan kan je dit de weken na je bestelling op de Tesla website ingeven, deze partijen nemen dan wel met elkaar contact op.
Het verschil tussen een financiële renting en leasing (de opties met een vaste aankoopoptie achteraf) is ook enkel het percentage aan restwaarde en hoe het geboekt wordt in de boekhouding.

Als je voor een klassiek krediet zou gaan, dan ga je de auto door de ogen van Tesla "contant" betalen.

Terug
Bovenaan