De Tesla thread

Ik heb die Tessie app eens geïnstalleerd en ik zit blijkbaar op 3,6% na 60k km wat toch heel goed meevalt.

Gebruiken jullie die app trouwens vaak? Ik kende 'm niet en heb die nu eens gedownload voor die degradatiecijfers waarvoor ik blijkbaar ook al een abonnement nodig had.
Wat is zo nog een voordeel van die app? Blijkbaar kost dat 18 €/maand maar ik zie behalve wat gadgets niet in wat het nut is.
Teslamate zie ik ook vaak passeren, misschien is dat een betere keuze qua kosten.

De prijs van Model 3 zal waarschijnlijk per 1 juli 2024 stijgen als gevolg van te verwachten invoerrechten.
Als u de auto nog in juni afgeleverd krijgt, bent u verzekerd van de huidige prijs.

Bij de model y staat het niet. Omdat die in Berlijn gemaakt wordt zeker?

Heeft er iemand ervaring met een dakkoffer (incl de "voetjes") van Thule op een Tesla model Y?

We hebben nog een dakkoffer van thule staan die werk met volgende voetjes (linkje) op een dwarsrail (linkje)
Dat de rails niet meer passen dat snap ik. Maar ik vroeg me af of die fastgrips zouden passen op de dakdragers van Tesla...
Uiteindelijk blijft dat zowat hetzelfde principe denk ik dan?

Model y basis model staat nu precies goedkoper en past nu in mijn vrouw haar budget
Mensen tevreden met het bereik? Of te mijden (enkel long range te nemen)

Model y basis model staat nu precies goedkoper en past nu in mijn vrouw haar budget
Dat maakt in de praktijk op zich niet veel uit, tenzij je echt heel veel lange afstanden doet. De batterij van de LR kan je best niet te veel tot 100% laden, bij die van de SR mag dat wel. Dus voor dagelijks gebruik ligt de range dus ongeveer hetzelfde.

Dat maakt in de praktijk op zich niet veel uit, tenzij je echt heel veel lange afstanden doet. De batterij van de LR kan je best niet te veel tot 100% laden, bij die van de SR mag dat wel. Dus voor dagelijks gebruik ligt de range dus ongeveer hetzelfde.
Tenzij je dagelijks de 100% nodig hebt op de LR, dan mag je die ook altijd tot 100% laden.

Ik heb gisteren mijn Tesla Model Y in ontvangst mogen nemen, maar bij het thuiskomen zag ik dat mijn mobile connector niet aanwezig was. Het zakje was er wel, maar die was leeg.

Heb ondertussen een service aanvraag verstuurd, maar vraag mij af of ik hier in mijn "recht" ga zijn? Ik heb immers al ondertekend dat alles in orde was met de auto, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Heb geen zin om direct al weer enkele honderden euros op te hoesten omdat zij een fout hebben gemaakt.

Op tweakers waren er ondertussen al 5 "mogelijkheden".
Meest terugkomende (vanuit mails/smsen vanuit tesla) is 2 jaar of oneindig.
Ik heb net even gebeld, en daar hebben ze mij bevestigd dat het onbeperkt in de tijd geldig is en dat het rechtgezet wordt in de app. In de app is het nu wel reeds veranderd naar geldigheid van 3 jaar. Ik heb voor de zekerheid een ticket aangemaakt op de support pagina, om toch zwart op wit de bevestiging te hebben.

Is wel heel fijn om die km's in de broekzak te hebben voor wanneer het snel moet gaan, zonder dat het je iets kost. Voor de rest laad je thuis zo goedkoop mogelijk op :)

Mijn vrouw heeft nu de Y SR, moet zeggen dat die in de praktijk super zuinig is (15a16 kwh/100km over 5500km so far).
Ik zou persoonlijk niet noodzakelijk de LR prefereren over de SR. Gaat meer wegen en dus meer verbruiken, en zoals gezegd: de SR kan het wel hebben om vaak tot 100% te laden de LR minder. Voor die paar keer per jaar dat je baat zou hebben aan 100km extra ga ik dan wel een keertje 5 min langer laden.

De prijs van Model 3 zal waarschijnlijk per 1 juli 2024 stijgen als gevolg van te verwachten invoerrechten.​

Wij verwachten dat wij per 1 juli 2024 de prijs van Model 3 moeten verhogen. Dit is te wijten aan het feit dat per die datum waarschijnlijk extra invoerrechten zullen gelden voor in China geproduceerde elektrische voertuigen die in de EU worden verkocht.

staat op de site van Tesla.

Even rekenen, hoe kan ik die 10.000km supercharging omzetten in centen?
1 kWh kost 0,34€ (Teslarijder, offpeak, bron), maar hoe zet ik die "km" om in kWh?

De prijs van Model 3 zal waarschijnlijk per 1 juli 2024 stijgen als gevolg van te verwachten invoerrechten.
Och, opnieuw een truc om mensen aan te zetten tot kopen... Zolang hun parkings vol staan met M3s verwacht ik geen prijsstijging

1 kWh kost 0,34€ (Teslarijder, offpeak, bron), maar hoe zet ik die "km" om in kWh?
Op tweakers zal je wel de berekening vinden, ik herinner me nog dat het een redelijk hoog verbruik is. Dus je gaat normaal een stuk meer dan 10k km kunnen doen.

Och, opnieuw een truc om mensen aan te zetten tot kopen... Zolang hun parkings vol staan met M3s verwacht ik geen prijsstijging
gemiddeld verbruik : 14.2 kwh / 100km - https://ev-database.org/nl/auto/1555/Tesla-Model-3

10000/100 * 14.2 == 1420 kwh
1420 kwh * 0.34 -> 482,8

Natuurlijk kost dit voor Tesla maar een fractie, aangezien zij geen 0.34€ betalen voor 1kwh.

PS: op basis van deze tabel kan je grofweg berekenen wat het voor uw versie zou kunnen zijn, gemiddeld gezien.

Aangezien met een zware voet uw verbruik wel hoger gaat zijn.

Tesla rekent 20kWh/100km of 0.2kWh/km, maar de auto is zuiniger in werkelijkheid.

10000km*0.2kWh = 2000kWh gratis dat je krijgt. Per kWh betaal je ongeveer 0.35euro aan de supercharger, dus je krijgt 2000*0,35euro = 700euro cadeau.
In werkelijkheid verbruik je maar iets van een 0.15kWh/km, dus kan voor 13333km gratis laden.

Wat is zo nog een voordeel van die app? Blijkbaar kost dat 18 €/maand maar ik zie behalve wat gadgets niet in wat het nut is.
Ik heb een paar maand geleden een lifetime abonnement afgesloten, was iets van een 150 dollar. Maar ik denk dat de prijzen heel hard de lucht zijn ingegaan.
Teslamate is self-hosted, maar wat meer gedoe.
Teslemetry is ook een alternatief, maar heeft geen app.

Het voordeel is dat Tessie met telemetry werkt, dus de app maakt je auto niet wakker als je statistieken ofzo bekijkt.
En het heeft een goede apple watch app.
Idem voor alle Tessie integraties (home assistant, etc.)
Je krijgt 10% korting met de code 'REDDITFRIENDS' (als ik dat hier mag posten)

Ik ga bij de bekendmaking van het kwartaalrapport van Tesla klaar zitten met een pak chips (iemand advies welke chips ik best neem).

Kijkend naar de officiële inschrijvingscijfers uit Noorwegen en de verkoopscijfers uit Duitsland lijkt Tesla echt wel problemen te krijgen om hun voertuigen aan de man te brengen

Marktaandeel van Tesla In Noorwegen daalt in Q2 naar 12%, dat was 23.2% in Q1. Tesla heeft meestal einde van 't kwartaal nog een push van inschrijvingen met kortingen, maar om hun (tegenvallende) verkoopscijfers van Q1 nog bij te benen moeten ze de komende twee weken ongeveer dubbel zo veel wagens verkopen in No dan de voorbije twee weken.

In Duitsland is de situatie nog duidelijker
Tesla verkocht er in Q1 13068 voertuigen. Eind mei heeft Tesla 16601 voertuigen verkocht, dus in April en Mei samen 3533 voertuigen.
De einde kwartaalspush kan juni misschien nog wat soelaas brengen, maar in maart 2024 verkocht Tesla 3878 voertuigen. Om vergelijkbare verkoopscijfers voor Q2 te kunnen voorleggen als Q1 moet Tesla 9535 voertuigen verkopen op één maand, bijna 3 x zoveel als in maart...

Model 3 verkopen in D zijn stabiel, het is de Model Y waarvan de verkoop helemaal ingestort is. Van 11045 stuks in Q1 naar 2271 stuks in apr+mei. Mensen wachten dus echt op die nieuwe model Y vermoed ik. Ondertussen start Tesla opnieuw met sterke kortingen om de schade te beperken. Zodat uiteindelijk iedereen gaat leren dat je een Tesla alleen in de laatste weken voor 't einde van een kwartaal moet bestellen.

Als u de auto nog in juni afgeleverd krijgt, bent u verzekerd van de huidige prijs.

Bij de model y staat het niet. Omdat die in Berlijn gemaakt wordt zeker?
Dat is nog helemaal niet duidelijk, maar alle middelen zijn volgens mij goed om mensen aan te zetten nu een wagen te bestellen.

Terug
Bovenaan