De Tesla thread

Zo, dus dit weekend was mijn Model Y (2022, 69.250km) bij Tesla Tilburg om:
- de interieurfilters te vervangen: 82€ (prijs 2 filters: 52€)
- het HEPA filter te vervangen: 130€ (prijs filter: 110€)
- nazicht omdat de wagen bijna 4 jaar oud is: 330€

Vermits de meerprijs voor het vervangen van de filters beperkt was, heb ik dit laten doen.
Anders zou ik het wel zelf doen omwille van de reistijd.

Ook had ik gratis een vervangwagen gekregen voor het weekend.
Uit het nazicht bleek dat alles nog goed was, enkel dat er een beetje speling in de "rear upper link balljoints (knuckle)" zat.
Onvoldoende om af te keuren trouwens, maar ja, beter wordt dat niet natuurlijk.
Er wordt een nieuwe afspraak ingepland om die gratis ter vervangen onder garantie.

Ondertussen hadden ze ook de wagen opgeladen. Netjes.
Nu hopen dat er geen dingen opduiken na de garantie.
Wat had je in de app geselecteerd om die check-up te laten doen? Mogelijk nog wel interessant om te laten uitvoeren vooraleer mijn jaar tweedehands garantie van Tesla afloopt

Elon Musk wilt fsd in europa.
En mijn werkgever wilt mij geen tesla meer geven omdat hij gehoord heeft "dat elon musk de service centers in België wilt sluiten, want nu de x en s niet meer verkocht worden is dat niet meer nodig"...

FSD is wel echt een compleet andere stack dan de huidige AutoPilot, bijna onmogelijk te vergelijken.
Er zijn ondertussen genoeg video's te vinden van testritten met FSD in Europa en het lijkt 95 % goed. Maar ja inderdaad, die 5 % zijn wel ... belangrijk :tongue:
Ik weet dat het niet hetzelfde is, maar wat je nu in de US filmpjes ziet is van US verkeer. Zijn er al echt veel filmpjes van in de EU? Kan toch enkel van Tesla komen, want het is nog niet toegelaten.
Ieder land in Europa heeft andere borden, belijning, regels, etc.
Ik geloof nooit dat dat hier direct goed gaat werken. Ook al heeft Tesla een schat aan data van o.a. mijn auto's.

En 95% lijkt hoog, maar is dus nog steeds 3 fouten per uur. Soms klein, soms groot, maar niet te voorspellen welke.
Mijn zorg is dat mensen er zwaar op gaan vertrouwen en niet meer gaan opletten. Zagen we ook met die Uber chauffeur van die zelfrijdende Volvo in 2018, die nochtans betaald werd om op te letten!!
En dan gaat het eens fout, want het is hier al 99x, 199x, ..., 999x goed gegaan, maar daardoor is men te laat om over te nemen en te corrigeren.

Ik weet dat het niet hetzelfde is, maar wat je nu in de US filmpjes ziet is van US verkeer. Zijn er al echt veel filmpjes van in de EU? Kan toch enkel van Tesla komen, want het is nog niet toegelaten.
Ieder land in Europa heeft andere borden, belijning, regels, etc.
Ik geloof nooit dat dat hier direct goed gaat werken. Ook al heeft Tesla een schat aan data van o.a. mijn auto's..
In Nederland organiseert Tesla momenteel specifieke Full Self-Driving (Supervised) Ride-Along evenementen. Tijdens deze ritten kun je als passagier ervaren hoe het systeem functioneert in het echte Nederlandse verkeer, onder toezicht van een Tesla-medewerker.
Er zijn al hopen van die YouTube filmpjes van fsd in Nederland.

Ah, dat wist ik niet. Net even dit filmpje bekeken van FSD in Amsterdam.
Meest indrukwekkende vind ik nog dat de wagen niet continu hard in de remmen ging met al die overstekende voetgangers en fietsers. Dat zou de mijne wel doen.

Maar ik vind dat mijn hoofdpunt blijft: het gaat 99% goed, maar ben je als bestuurder goed genoeg bij de pinken om bij die 1% op tijd te reageren? Menselijke natuur kennende (ik ook) is het antwoord: neen.
En eerlijk gezegd: wat heb je er aan als je toch continu moet opletten? Ikzelf rij dan liever zelf.

Meest indrukwekkende vind ik nog dat de wagen niet continu hard in de remmen ging met al die overstekende voetgangers en fietsers. Dat zou de mijne wel doen.

Maar ik vind dat mijn hoofdpunt blijft: het gaat 99% goed, maar ben je als bestuurder goed genoeg bij de pinken om bij die 1% op tijd te reageren? Menselijke natuur kennende (ik ook) is het antwoord: neen.
En eerlijk gezegd: wat heb je er aan als je toch continu moet opletten? Ikzelf rij dan liever zelf.
Dat filmpje ziet er best wel goed uit. Voor Amsterdam is dat zeker niet mis, maar voor dorp- & stadsverkeer zie ik FSD alsnog niet echt goed komen en neem ik het zelf liever over. De willekeur in het verkeer en de hoffelijkheid door een computer laten beslissen, lijkt me moeilijk...

M'n Tesla Model 3 van 2019 heeft nu FSD, en ben eigenlijk aan twijfelen om die te verkopen, of om toch nog te laten overnemen voor een nieuwe Model Y en die FSD dus over te dragen, wat helaas enkel kan als je een nieuwe koopt.

Voor m'n alledaags gebruik is de enige echte plus op de autosnelweg EAP, in m'n Y heb ik nu standaard AP, en zelfs dat lijke me al voldoende, maar dat heeft quasi ieder merk al met lane assist + adaptive cruise control en weet ik veel wat van andere benamingen.

damn dat filmje is wel crazy. Ik twijfel wel of ik het zou durven. in de stad is het complexer maar met tragere snelheid. Op de autostrade is het eenvoudiger maar daar is de kostprijs wel hoger door de hogere snelheid.
Nu ja 99 euro per maand is nu geen kost om het eens te proberen. (als je op verlof gaat of dergelijk)

Heb je al Grok dan? Bij mij is dat nog een gewone spraakassistent, geen AI. En dat werkt wel redelijk goed.
Nee, ik ging er valselijk van uit dat dit een Google assistant zou zijn.
Mijn vorige wagen had dat bijvoorbeeld en daar kon ik vanalles aan vragen.

Deze kan enkel taken uitvoeren in de wagen. Good to know!

Volgende week mag ik mijne Model Y AWD Premium gaan afhalen, dat ik enthousiast ben is licht uitgedrukt.
Is ook mijn eerste EV, dus wordt spannend

Afgelopen dagen verlengd weekendje gedaan naar Luxemburg, Trier en naar de Eifel.
Met iedere wagen is het leuk rijden in de Eifel, maar nu voor het eerst met Model 3 AWD. Dat was super leuk.
Vermogen zat om de heuvels op te rijden natuurlijk en voelde toch ook licht en wendbaar genoeg in de bochten.
Aanrader!

Afgelopen dagen verlengd weekendje gedaan naar Luxemburg, Trier en naar de Eifel.
Met iedere wagen is het leuk rijden in de Eifel, maar nu voor het eerst met Model 3 AWD. Dat was super leuk.
Vermogen zat om de heuvels op te rijden natuurlijk en voelde toch ook licht en wendbaar genoeg in de bochten.
Aanrader!
Das een feit, Trier zelf is ook eens de moeite als stadje. Daar m'n Model Y AWD export platen gaan halen :-)

Blauwe adapter 16 A
  • Diameter stekker: 42 mm
  • Max. oplaadvermogen: 3,7 kW
  • Max. bereik per uur: 24 km/u

Blauwe adapter 32 A
  • Diameter stekker: 56 mm
  • Max. oplaadvermogen: 7,4 kW
  • Max. bereik per uur: 48 km/u
Ik denk dat die rode de nu blauwe 32A versie is.

Rode adapter is voor 3F (400V).
Blauwe adapter is voor 1F (230V)

Hoe kijken ze eigenlijk bij de keuring de lichten na van een Tesla? Zetten ze die dan manueel op? Hoe zit het met die adaptive highbeams?

Terug
Bovenaan