De Tesla thread

Voor wie mee een claim wenst in te dienen:

Hoe meer zielen en wagens, hoe meer kans we toch een HW4 upgrade krijgen in de EU...

Liever waar voor m'n geld, met een HW4 upgrade, dan hun "Uitnodiging: eierenjacht" mailtjes e.d.

Het is nog altijd supervised, de bestuurder moet attent zijn en blijft verantwoordelijk.
En, eerlijk gezegd, daardoor voor mij redelijk waardeloos. En zeker geen 1.200€ per jaar waard.

Hoe meer de wagen van je overneemt, hoe moeilijker het wordt om aandachtig te blijven.
Een domme cruise control is 1 ding, een adaptive cruise control wordt al wat moeilijker, zeker gekoppeld aan lane assistance.
Voor mij persoonlijk gaat FSD te ver en ik twijfel of ik op ieder moment op tijd kan ingrijpen.

Iets als FSD is pas nuttig als ik met mijn zatte botten op de achterbank kan gaan liggen en me naar huis kan laten rijden.
Wat nog heel ver weg is omwille van verzekering en wetgeving.

En, eerlijk gezegd, daardoor voor mij redelijk waardeloos. En zeker geen 1.200€ per jaar waard.

Hoe meer de wagen van je overneemt, hoe moeilijker het wordt om aandachtig te blijven.
Een domme cruise control is 1 ding, een adaptive cruise control wordt al wat moeilijker, zeker gekoppeld aan lane assistance.
Voor mij persoonlijk gaat FSD te ver en ik twijfel of ik op ieder moment op tijd kan ingrijpen.

Iets als FSD is pas nuttig als ik met mijn zatte botten op de achterbank kan gaan liggen en me naar huis kan laten rijden.
Ik ben van exact dezelfde mening. Maar hopelijk nemen genoeg mensen het nu wel, zodat het systeem beter kan trainen.

Ontnuchterend deze test, zeker de foutenlast. Hoe wordt zo'n systeem goedgekeurd? Als je deze fouten maakt op een rijexamen kan je het al schudden.
Dit toont wel goed aan waar FSD nog moeite mee gaat hebben, situaties zoals dat fietspad op het einde. Het bord staat er wel degelijk duidelijk aan het begin van het fietspad, maar de camera's zien het als een gewoon kruispunt. Dat soort situaties zie ik hier in de buurt wel genoeg, dus ik ben benieuwd hoe dat zou lopen.

Blijkbaar is de goedkeuring voor FSD een regionale bevoegdheid, dus dat kan weer een typisch Belgisch dingetje worden.
Niet per se.
1 lidstaat, NL, heeft dit nu goedgekeurd. Er is een procedure om dit over heel Europa goed te keuren. Als die stemming het niet haalt, kan elke lidstaat apart beslissen ja.
De algemene EU stemming komt al vrij snel geloof ik.

Niet per se.
1 lidstaat, NL, heeft dit nu goedgekeurd. Er is een procedure om dit over heel Europa goed te keuren. Als die stemming het niet haalt, kan elke lidstaat apart beslissen ja.
De algemene EU stemming komt al vrij snel geloof ik.

RDW gaat dit begin mei voorleggen op de EU vergadering.

Maar stel dat de stemming het niet haalt, zullen Vlaanderen, Brussel en het Waals gewest apart moeten beslissen.

Mja, ik las online van iemand die ermee rijdt dat het je net alerter maakt in het verkeer. Hij legde het zo uit, je hoeft niet meer constant op je scherm te kijken om te zien of je niet te snel rijdt of netjes tussen de lijnen blijft. Daardoor blijft er meer aandacht over voor wat er zich voor je afspeelt en kun je het verkeer beter inschatten.

Of dat effectief zo is zal voor iedereen wel anders zijn vermoed ik maar ik ga het toch eens testen als je maandelijks kan opzeggen zonder teveel toeren uit te halen.

Maar stel dat de stemming het niet haalt, zullen Vlaanderen, Brussel en het Waals gewest apart moeten beslissen.
Gaat ook grappig zijn als je de taalgrenzen oversteekt en in het ene mag het wel en het andere niet.

je hoeft niet meer constant op je scherm te kijken om te zien of je niet te snel rijdt of netjes tussen de lijnen blijft
Euhm .... Op scherm kijken of je tussen de lijnen blijft???
En niet te snel rijden, dat is nu toch ook niet zo moeilijk. Voel je aan en is continu zichtbaar in je ooghoek, of je zet de cruise control aan.
Sorry, maar dat vind ik een onzin argument.
Ik betwijfel ook of die persoon nog zo oplettend is over enkele weken of maanden.

En niet te snel rijden, dat is nu toch ook niet zo moeilijk. Voel je aan en is continu zichtbaar in je ooghoek, of je zet de cruise control aan.
Ik betwijfel ook of die persoon nog zo oplettend is over enkele weken of maanden.
Semantiek... Hij bedoelde uiteraard niet dat je op je scherm moet kijken om tussen de lijnen te blijven, maar gewoon dat je actief moet opletten.
Ik ben ook niet akkoord dat je de snelheid 'aanvoelt', en al zeker niet in een EV waar je het toerental van de motor niet hoort.
Ik rijd zoveel ik kan met autopilot, exact om die reden, ik hoef mij veel minder te concentreren op het rijden zelf. FSD zal hier een extensie van worden.
Een computer kan niet worden afgeleid, jij wel.

Als met de wagen rijden bestaat uit op het verkeer letten, aandachtig zijn op je toegewezen ruimte op de openbare weg, je snelheid handhaven en je kan 2 van die drie dingen aan een pc overlaten dan is er meer tijd over om op het verkeer te letten. Zo een onzin argument is dat toch niet?

Ah op die manier regionaal. Dacht dat je landelijk bedoelde…

Als met de wagen rijden bestaat uit op het verkeer letten, aandachtig zijn op je toegewezen ruimte op de openbare weg, je snelheid handhaven en je kan 2 van die drie dingen aan een pc overlaten dan is er meer tijd over om op het verkeer te letten. Zo een onzin argument is dat toch niet?
Het zal van de persoon afhangen.

Ik merk dat ik meer oplet als echt actief moet rijden, bvb door een beetje sneller te rijden dan de rest (op de snelweg toch)
Als ik gewoon de auto's voor mij volg, let ik net minder op.

Studies onderschrijven ook dat men net minder oplet hoe meer men die systemen gebruikt:

Hoe dan ook zitten hw3 gebruikers verre van 'aan de nief patatten', aangezien de huidige goedkeuring enkel van toepassing is op hw4 (ai4) modellen.
Zelfs al wordt fsd lite binnenkort in Europa uitgerold, moet de software opnieuw volledig getest worden, én na goedkeuring dan nog eens worden overgenomen door België. Dat zie ik nog niet snel gebeuren.
Een hardware upgrade van hw3 naar ai4 is naar verluidt zelfs technisch niet mogelijk.

Als je dan toch een scherm wilt, denk ik dat je het best af bent met het display van Enhance die ook S3XY buttons aanbiedt.

Als je dan toch een scherm wilt, denk ik dat je het best af bent met het display van Enhance die ook S3XY buttons aanbiedt.
Ik zou eerder denken aan dat windshield projection modus. Hetgeen wat ik heb op mijn KIA EV6 en wat voor mij 1 van de redenen was om te kiezen voor de KIA.

Al heeft volkswagen, bmw, etc... dat ondertussen ook.

Die versie van enhance (https://www.enhauto.com/products/da...XGSWiUI8hr48uMFxJpOyR-8hQeN3qRIVb3sHt2FjpLC_y)
Is, of zo leek mij dat toch, het cluster achter het stuur. En is anders ook iets dat ik zou voorzien hebben.

Ik vind het enorm handig dat in mijn voorspiegel de snelheid, afslag etc staat afgebeeld ipv dat ik naar dat scherm achter mijn stuur moet krijgen. Dat scherm mag voor mij weg op een wagen. Dat heads up display niet :p.
En je moet het niet aankoppelen aan de bekabeling van uw wagen. Dus redelijk idiot proof. Wat toch iets minder het geval is met die versie van enhance als ik naar de how to videos kijk.

Al zou een non kickstarter versie die zich bewezen heeft natuurlijk altijd beter zijn.

Terug
Bovenaan