De Tesla thread

Of ge kunt ook gewoon niet onnozel doen en u aanpassen aan het type wagen dat je hebt gekocht? 🤔
Of een beetje meerrisico nemen. Ik ben vorige week met 26% lading naar mijn werk vertrokken, wetende dat ik 20-21% zou verbruiken. En procrastinatie-gewijd heb ik het ook vertikt om op het werk op te laden.
Drie dagen later nog eeNs thuis gekomen met 9%.

Die autopilot die er standaard op staat
1. hoe zet je die aan? ik kan die niet aanzetten blijkbaar
2. werkt dat goed? is dat betrouwbaar :D

Die autopilot die er standaard op staat
1. hoe zet je die aan? ik kan die niet aanzetten blijkbaar
2. werkt dat goed? is dat betrouwbaar :D
Rechter hendel aan je stuur:
1x naar beneden halen = activatie cruise control
2x naar beneden halen = "lane assist" --> wagen volgt automatisch het baanvak indien de situatie het toelaat (duidelijke lijnen, ...). Wordt aangeduid op het scherm of het wel/niet mogelijk is, en je zal het sowieso wel merken.

Werkt redelijk goed maar ik gebruik het zelden.

Ah ok, dus enkel baanvak houden. Niet meer of niet minder? Ok 👍
En de voorligger en/of ingestelde snelheid volgen natuurlijk.
Dat is de basisuitrusting. Als je andere opties hebt besteld kan de wagen natuurlijk meer.

Bij mij staat daar beta bij, en als ik er op druk een boek met waarschuwingen. Best niet gebruiken zeker? 😄

Ik heb ook de beta versie.
De cruise is adaptief. Kan je instellen dat ie de max snelheid van de weg neemt of eigen gekozen limiet.

Autopilot dan stuurt die tussen de lijnen.
Soms zal die remmen om God weet wat.
Maar gisteren 1000km terug gekomen uit het zuiden en dan is het handig.
Er was wel wat regen en bij inhalen vrachtwagens remde die soms.
Irritant omdat je het niet verwacht.

Ik vermoed dat er een camera plots veel minder zicht had door het opspattende water van de vrachtwagens.

Als het werkt is het zeer relax rijden.
We deden 12u over 1045km met laatste versie model 3 met rwd. Stukje binnendoor gereden. Ik vermoed een 80-100km. Het kan dus sneller.

Dat automatisch remmen is typisch, had ik bij mijn vorige benzine wagen ook. Heeft niets met opspattend water te maken.

Voor mij ook de reden dat we nooit automatisch zullen rijden. Wij kunnen inschatten of we iemand kunnen inhalen tegen 50/70km per uur, een machine kan dat nooit. Een fietser die wat uitwijkt en de wagen remt direct zeer bruusk…

Dat automatisch remmen is typisch, had ik bij mijn vorige benzine wagen ook. Heeft niets met opspattend water te maken.

Voor mij ook de reden dat we nooit automatisch zullen rijden. Wij kunnen inschatten of we iemand kunnen inhalen tegen 50/70km per uur, een machine kan dat nooit. Een fietser die wat uitwijkt en de wagen remt direct zeer bruusk…
Infrastructuur zoals in NL, wagens en fietsers gescheiden houden op wegen waar de toegelaten snelheid hoger ligt dan 30km/u zou in dat opzicht al veel kunnen helpen.

Phantom braking is wel enorm verbeterd in die 3 jaar dat ik Tesla rijdt. Een functie als autopilot is wel een zaligheid op een lange rit als de autostrade half leeg is.

Maar ook gevaarlijk neen? Het doet je minder opmerkzaam zijn denk ik dan 🤔
Dat viel opzich mee. Zeker als je een paar keer phantom breaking hebt gehad. Ik vind het rijden met wel minder vermoeiend. Misschien dat ik dus onbewust wel minder oplet.

Is mijn eerste Tesla/Ev. Vorige was een Cx5 zonder adaptieve cruise control. Dus ik kan moeilijk vergelijken of andere systemen beter/anders werken.
Cx5 had wel lane assist. Maar die stuurt wat bij als je over de lijn gaat. Tesla houd je in het midden van het baanvak.

Zal het eens testen als ik eens ‘s nachts rij. Overdag gebeurt er veel te veel waardoor dit mij niet zou helpen. Vooral dat bruusk remmen als een camion wat uitwijkt is vervelend, ook voor diegene achter mij. Ik zie die dan denken van WTF doe je nu?

Dat viel opzich mee. Zeker als je een paar keer phantom breaking hebt gehad. Ik vind het rijden met wel minder vermoeiend. Misschien dat ik dus onbewust wel minder oplet.

Is mijn eerste Tesla/Ev. Vorige was een Cx5 zonder adaptieve cruise control. Dus ik kan moeilijk vergelijken of andere systemen beter/anders werken.
Cx5 had wel lane assist. Maar die stuurt wat bij als je over de lijn gaat. Tesla houd je in het midden van het baanvak.
Dus je zegt nu gewoon dat je minder oplet :p
Want dat is het vermoeiende aan autorijden.

Het is een geweldig hulpmiddel, maar ik voorspel wel een stijging in aanrijdingen als meer mensen ermee gaan rijden.

Hij remt automatisch ja, en veel responsiever dan je zelf zou kunnen. Alleen doet hij dat naar mijn ervaring nog te vaak en te hard waardoor je het verkeer onnodig stoort.
Onlangs is die functie bij mist 's nachts op de E40 ook enkele keren zonder aanleiding vol in de remmen gegaan. Ongetwijfeld veilig voor mezelf mocht er een obstakel zijn, maar rampzalig voor de achterliggers :unsure:

Wat mij het meeste stoort is als je op de snelweg een voorligger nadert de wagen vrij stevig begint te remmen en pas stopt met afremmen als je volledig op de volgende rijstrook bent. Bij mijn vorige wagen (VW) versnelde hij weer van zodra je de pinker activeerde, bij de Tesla moet ik echt eerst van strook wisselen en dan pas versnelt hij weer. Ik moet dus veel vroeger al gaan invoegen opdat hij niet zou afremmen.

Hij remt automatisch ja, en veel responsiever dan je zelf zou kunnen. Alleen doet hij dat naar mijn ervaring nog te vaak en te hard waardoor je het verkeer onnodig stoort.
Onlangs is die functie bij mist 's nachts op de E40 ook enkele keren zonder aanleiding vol in de remmen gegaan. Ongetwijfeld veilig voor mezelf mocht er een obstakel zijn, maar rampzalig voor de achterliggers :unsure:

Wat mij het meeste stoort is als je op de snelweg een voorligger nadert de wagen vrij stevig begint te remmen en pas stopt met afremmen als je volledig op de volgende rijstrook bent. Bij mijn vorige wagen (VW) versnelde hij weer van zodra je de pinker activeerde, bij de Tesla moet ik echt eerst van strook wisselen en dan pas versnelt hij weer. Ik moet dus veel vroeger al gaan invoegen opdat hij niet zou afremmen.
of gewoon wat gas geven ;-)

En daarom zal automatisch rijden nooit werken. Een oude mevrouw mag voor mij wat uitwijken als voetganger, ik kan dat als mens perfect inschatten of het gevaarlijk is of niet. Een machine kan dit niet. Die remt al op voorhand, omdat hij anders te laat zou zijn.

En daarom zal automatisch rijden nooit werken. Een oude mevrouw mag voor mij wat uitwijken als voetganger, ik kan dat als mens perfect inschatten of het gevaarlijk is of niet. Een machine kan dit niet. Die remt al op voorhand, omdat hij anders te laat zou zijn.
Een machine kan dat wel hoor :) ik zou niet weten waarom een machine dat niet zou kunnen interpreteren.

Terug
Bovenaan