De verbouw-topic!

Openbaar onderzoek bijbouw afgelopen.
Nú wachten op gemeente beslissing.

Blijkbaar 1 anoniem bezwaar, delen ze niet met ons.
Enige dat ze aangaven was generieke klacht ivm verdwijnen groen in de gemeente, slaat dus op niets.

Openbaar onderzoek bijbouw afgelopen.
Nú wachten op gemeente beslissing.

Blijkbaar 1 anoniem bezwaar, delen ze niet met ons.
Enige dat ze aangaven was generieke klacht ivm verdwijnen groen in de gemeente, slaat dus op niets.
Ben je daar zelf achter gekomen toen je naar de gemeente ging of heb je dat ergens gezien via het omgevingsloket dat er een bezwaar was zonder dat de inhoud vrijgegeven werd?

Het staat greyed out in omgevingsloket als event en architect had de gemeentedienst gehoord. Nu stonden er 2 van de 15 bomen te kappen en daarvoor willen ze boomexpert laten komen… in plaats van gewoon te vragen dat we 2 inheemse in de plek na kapping zetten, wat ok voor ons is.

Bij ons deed de stad al moeilijk over het verwijderen van een palmboom of all things.

Bij ons deed de gemeentelijke ambtenaar moeilijk over de verbouwing van een huis. Stel je een oud vrijstaand huis voor op de hoek van een straat met langs de andere kant een smalle doorgang richting terras. Volgens haar was het best om heel die bouw af te breken en tegen de muur van de buur te bouwen en daarmee de doorgang te verliezen en het terras. Achteraan was een oude stalling, bouwvallig tot en met. We hebben daar 3 garages van gemaakt, daar was ze ook tegen voor 'het zicht'. Buren die op 3 garages moesten zien zou voor haar een stap te ver geweest zijn. Nu moet het natuurlijk lukken dat wij met ons huidige woonst daar net op kijken. De andere 2 buren konden onmogelijk die garages zien omwille van de positie van hun huis, hoge hagen of afsluitingen...
Heel het betoog leek zeer negatief opgesteld met merkwaardige eisen of ideeën en op den duur begon ik me vragen te stellen of ik die persoon ooit persoonlijk iets in de weg had gelegd. Ik kende ze echter niet...
Nadien moeten horen dat dat zowat haar 'stijl' was en ze heeft niet veel langer in die functie gewerkt.
Het schepencollege had dan ook grotendeels haar betoog van tafel gegooid en me een goedkeuring gegeven.

Toch wel schrikwekkend dat één iemand zo een impact kan hebben op je verdere toekomstplannen.

Allez ons project gaat eindelijk van start. Renovatie van pastorie. Eerste gesprek met de architect over onze wensen gehad. Hij gaat 't wss volgende week al opmeten.

Nu kan het schrappen en bijstellen beginnen :headshake:

Allez ons project gaat eindelijk van start. Renovatie van pastorie. Eerste gesprek met de architect over onze wensen gehad. Hij gaat 't wss volgende week al opmeten.

Nu kan het schrappen en bijstellen beginnen :headshake:
Succes! The only way is up :biglaugh: (van het kostenplaatje…)

Aangezien ik hier al eens goede raad heb gehad... Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Mijn stalen deur in de living is gebricoleerd en loopt vanaf het midden van de deurhelft telkens zeer scheef af richting vloer. De linkerkant kan zelfs niet volledig open en is dichtgeplakt... We hebben een nieuwe deur besteld, maar voor de opmeting moet deze er dus uit.

Omdat ze aan de zware kant is ga ik de ruiten en kader rond de ruiten er allessinds uithalen (vierkante tube van 1x1cm waarmee de ruit in de deur is geplakt). Dat lukt, ik heb 1 ruit al wat losgemaakt om te testem. Dat zal al wat gewicht schelen en geeft je ruimte om te heffen.
Ik dacht dus om de helft van de deur af te zagen. Maar gaat dat met een goede handzaag? Ik zou dat opteren omdat er wel wat (niet al te goedkope) meubels in de ruimte staan en dat doorslijpen wel wat glinsters veroorzaakt. Ik heb tijd, dus als dat lang duurt is dat niet zo erg.
Voor het onderste gedeelte kan ik een stalen plaat van 3mm ofzo onder de deur schuiven ter bescherming, heb daar redelijk wat plaats onder, het probleem is echt in de laatste 20cm van de deur.

Ik hecht geen waarde aan de deur, dus die mag van mij in kleine stukjes eindigen als dat makkelijker is en zonder verdere schade aan vloer/muur kan.

54167791920_0bc0105a1e_c.jpg

Vraagje voor de ervaringsdeskundigen hier qua prijzen voor architecten.

We gaan een huis kopen en willen graag een verbouwing doen om een badkamer te laten zetten op een bovenverdieping en die beneden te veranderen naar een was + opbergruimte. Normaal zouden er geen vergunning of zware werken nodig moeten zijn hiervoor, maar omdat we toch wel o.a. aan de leidingen gaan moeten komen willen we graag advies van een architect. In onze lening zouden we graag die kosten voor de verbouwing al meenemen en daar hebben dus we een offerte voor nodig. Van vakmensen hebben we geen antwoord gekregen of ze hadden geen tijd maar we hebben wel een architecte gevonden die dit zou kunnen doen.
Nu vraag de architecte al een bepaald bedrag (tussen 1000 en 2000) om een kostenschatting op te maken voor deze verbouwing, met inbegrip van zaken zoals een haalbaarheidsstudie, high level plan en 2 opties. Hoeveel haar ereloon zou zijn weten we nog niet.

Na even rond te vragen en zoeken vinden we geen gelijkaardige manier van werken, meestal lijkt dit al op voorhand inbegrepen te zijn met het finale ereloon. Zelf hebben we hier weinig ervaring mee.

Is dit een normale gang van zaken? Teveel dat gevraagd wordt? Andere suggesties?

Mogelijks begrijp ik het verkeerd maar:
De normale gang van zaken is dat diegene die de badkamer plaatst dit op zich neemt. Ik zou veel meer vertrouwen hebben in een goede loodgieter dan in een architect voor wat leidingen en afvoer betreft. Overigens is alles maar planning tot als de aannemer begint te breken en kan zien hoe alles werkelijk zit. Als je echt iemand wil die je badkamer volledig voor je ontwerpt omdat je echt het allemaal speciaal wil, is het een ander verhaal. Eveneens als dit kadert in een groter project waar je ook de input van een architect voor nodig hebt.

Wij hebben hier net ongeveer eenzelfde traject doorlopen. Ook iets gekocht en bijgeleend om in een renovatie te steken.

Wij zijn vrij snel na de compromis met een aannemer grondig naar het appartement gaan kijken en hebben onze wensen dan overlopen. Hij heeft obv die wensen een offerte voorzien.

Gaan ook de badkamer volledig renoveren (maar deze blijft wel in dezelfde ruimte, dus is minder complex dan bij jullie).
Hiervoor gewoon bij een sanitair winkel langsgeweest om een eerste offerte te verkrijgen obv onze wensen, en dan een loodgieter via de aannemer gecontacteerd die dan een offerte heeft voorzien incl installatie vd badkamer.

Dit samen nu aan de bank bezorgd en is voldoende om het proces bij de bank in gang te zetten, zonder dat we al akkoord zijn gegaan om met iemand definitief samen te werken

Bij ons deed de gemeentelijke ambtenaar moeilijk over de verbouwing van een huis. Stel je een oud vrijstaand huis voor op de hoek van een straat met langs de andere kant een smalle doorgang richting terras. Volgens haar was het best om heel die bouw af te breken en tegen de muur van de buur te bouwen en daarmee de doorgang te verliezen en het terras. Achteraan was een oude stalling, bouwvallig tot en met. We hebben daar 3 garages van gemaakt, daar was ze ook tegen voor 'het zicht'. Buren die op 3 garages moesten zien zou voor haar een stap te ver geweest zijn. Nu moet het natuurlijk lukken dat wij met ons huidige woonst daar net op kijken. De andere 2 buren konden onmogelijk die garages zien omwille van de positie van hun huis, hoge hagen of afsluitingen...
Heel het betoog leek zeer negatief opgesteld met merkwaardige eisen of ideeën en op den duur begon ik me vragen te stellen of ik die persoon ooit persoonlijk iets in de weg had gelegd. Ik kende ze echter niet...
Nadien moeten horen dat dat zowat haar 'stijl' was en ze heeft niet veel langer in die functie gewerkt.
Het schepencollege had dan ook grotendeels haar betoog van tafel gegooid en me een goedkeuring gegeven.

Toch wel schrikwekkend dat één iemand zo een impact kan hebben op je verdere toekomstplannen.
Bij ons is destijds een bezwaar van een buur ontvankelijk verklaard zonder dat iemand op bezoek is geweest. Echt frustrerend.

Terug
Bovenaan