De verbouw-topic!

In onze douche zit er geen druk meer op het warm water (koud water spuit er uit, zelf gezien bij afhalen, warm water amper druk)

Wat zou hiervan de reden kunnen zijn? Druk ziet er goed uit (op water & boiler)
Kan dat iets met de verouderde gegalvaniseerde buizen te maken hebben?

Hier een renovatie die start in maart ongeveer. Oorspronkelijk geen ventilatiesysteem D voorzien, enkel roosters boven de ramen.

Maar nu toch aan het twijfelen om de roosters te annuleren en een D te laten plaatsen.

De plafonds en dakisolatie gaan er allemaal uit en zullen worden vervangen.. dus in principe het ideale moment om gewoon dat systeem D te steken… nobrainer of overbodig?

Er zijn geen structurele werken voorzien dus het is niet dat ik aan EPB norm ofzo moet voldoen..

In onze douche zit er geen druk meer op het warm water (koud water spuit er uit, zelf gezien bij afhalen, warm water amper druk)

Wat zou hiervan de reden kunnen zijn? Druk ziet er goed uit (op water & boiler)
Kan dat iets met de verouderde gegalvaniseerde buizen te maken hebben?

Dus ook als je de leiding losmaakt van de douche zit er geen druk op de warm water leiding ?

Precies iets ferm verstopt in dat geval als de druk bij de boiler goed is.

Anders zou het nog de douche thermostaat kunnen zijn.

Hier een renovatie die start in maart ongeveer. Oorspronkelijk geen ventilatiesysteem D voorzien, enkel roosters boven de ramen.

Maar nu toch aan het twijfelen om de roosters te annuleren en een D te laten plaatsen.

De plafonds en dakisolatie gaan er allemaal uit en zullen worden vervangen.. dus in principe het ideale moment om gewoon dat systeem D te steken… nobrainer of overbodig?

Er zijn geen structurele werken voorzien dus het is niet dat ik aan EPB norm ofzo moet voldoen..
In mijn ogen een no-brainer.
Die roosters vind ik lelijk + een enorm trekgat in de winter. Waardoor je ze dus constant dicht gaat laten en er weinig verse lucht zal binnen raken. Wij hebben in onze nieuwbouw (van 2019 weliswaar^^) soms de ventilatie uit staan vanwege buren met allesbranders/kachels. En je merkt dat echt als je een nacht hebt geslapen zonder ventilatie.

Doen. Niets zo onnozel als voor 10.000 euros aan nieuw buitenschrijnwerk uit te geven om dan roosters te steken

Naar comfort toe is ventilatie D wel veel aangenamer. Geen koude tocht via de ramen. Ook geen lawaai.

Naar energie verbruik maakt het niet echt uit. Er zijn wat studies geweest waaruit blijkt dat in de praktijk die warmterecuperatie niet zo efficiënt is als op papier en je extra elektriciteitskost van het ventilatie toestel je duurder uitkomt dan extra verwarming verbruik bij type C.

Dus als luxe ding zeker de moeite om te zetten, maar verwacht niet dat het je goedkoper gaat uitkomen (op korte of lange termijn).

Let zowel bij C als D goed op waar er vuile lucht toekomt van bijvoorbeeld de buren of je eigen schoorsteen/gas afvoer. Wij merken nu na omhoog te bouwen dat de gas van de buren recht op ons raam vliegt als de wind slecht staat. Dus hadden we type C gezet dan moest in die kamers die roosters permanent toe. Met type D geen last.

Bij het zetten van de type D stond de invoer eerst te dicht bij de rookgasafvoer. Nog last minut moeten veranderen.

Let ook op lawaai, er komt nog wel een beetje lawaai uit de roosters naar buiten (45dB op medium stand bv), dus zie dat dit niet net op je terras of dat van de buren blaast. Dit is niet extreem luid, maar wel 24/7 dus als dat net bij de slaapkamer van de buren is hebben ze uiteindelijk wel wat last.

Dus ook als je de leiding losmaakt van de douche zit er geen druk op de warm water leiding ?

Precies iets ferm verstopt in dat geval als de druk bij de boiler goed is.

Anders zou het nog de douche thermostaat kunnen zijn.
Als ik de douche er af haal, komt er amper druk uit warm water, de straal van het koude water is wel ok ...

er is inderdaad iets ferm verstopt, maar wat is de vraag :D

Ik begrijp ergens toch die vlucht naar balanssysteem D niet. Wij wonen dus in een vrij recent huis en gaan verhuizen naar iets van 2009, ik ben eigenlijk niet rouwig dat ik het niet meer zal hebben. In de dag zetten wij dat normaal maar 's nachts op de laagste stand in de winter. In de zomer en lente staan hier gewoon de ramen open met vliegenramen. Alle buren hebben hier vliegenramen en allemaal huizen van later dan 2020, er zijn zelfs charels die de zekering hebben afgezet. Zelf hebben wij een vasco DX5 en op zich een goed systeem en makkelijk, om de 3 maanden filters vervangen. Los hiervan is dat toch gewoon luidruchtig?
Aan de mensen die er nog 1 gaan zetten kan ik maar 1 ding aanbevelen en dat is het op een plek te zetten die niet te dicht bij u woonkamer of slaapkamers ligt. Zelfs op de middelste stand maakt dat toch te veel lawaai om te slapen vind ik.
In Nederland zijn ze er zelfs van aan het terugkomen omdat er zich tal van schimmels in die kokers ontwikkelen.
Voor mij is verse lucht van een raam toch het beste systeem dat er bestaat. Zo een C systeem is zo slecht nog niet met enkel afzuiging van natte ruimtes maar ook daar wil ik wel eens zien hoe die buizen er na 5, laat staan 15 jaar uitzien. Natuurlijk zijn zo van die roosters aan u raam redelijk onnozel, gewoon 2x daags u raam enige tijd openzetten lijkt me evengoed.

Ik begrijp ergens toch die vlucht naar balanssysteem D niet. Wij wonen dus in een vrij recent huis en gaan verhuizen naar iets van 2009, ik ben eigenlijk niet rouwig dat ik het niet meer zal hebben. In de dag zetten wij dat normaal maar 's nachts op de laagste stand in de winter. In de zomer en lente staan hier gewoon de ramen open met vliegenramen. Alle buren hebben hier vliegenramen en allemaal huizen van later dan 2020, er zijn zelfs charels die de zekering hebben afgezet. Zelf hebben wij een vasco DX5 en op zich een goed systeem en makkelijk, om de 3 maanden filters vervangen. Los hiervan is dat toch gewoon luidruchtig?
Aan de mensen die er nog 1 gaan zetten kan ik maar 1 ding aanbevelen en dat is het op een plek te zetten die niet te dicht bij u woonkamer of slaapkamers ligt. Zelfs op de middelste stand maakt dat toch te veel lawaai om te slapen vind ik.
In Nederland zijn ze er zelfs van aan het terugkomen omdat er zich tal van schimmels in die kokers ontwikkelen.
Voor mij is verse lucht van een raam toch het beste systeem dat er bestaat. Zo een C systeem is zo slecht nog niet met enkel afzuiging van natte ruimtes maar ook daar wil ik wel eens zien hoe die buizen er na 5, laat staan 15 jaar uitzien. Natuurlijk zijn zo van die roosters aan u raam redelijk onnozel, gewoon 2x daags u raam enige tijd openzetten lijkt me evengoed.
Goed om zo'n ervaring eens te lezen. Ik ben aan het overwegen om een ventilatiesysteem type D te installeren, maar m'n vriendin vindt het weggegooid geld. Daarnaast ben ik heel gevoelig voor geluid (heb de "Intelligent Eye" van onze Daikin airco's zelfs uitgezet omdat ik gek werd van het gezoem dat ze maakten om de blaasrichting aan te passen), dus als je constant geluid hebt van zo'n ventilatiesysteem is het een no go voor ons. We verluchten nu dagelijks door de ramen enkele minuten open te zetten (hebben overal vliegenramen) en te slapen met de slaapkamerraam op een kier. Op zich lijkt dat voldoende te zijn (in combinatie met 's nachts in de leefruimte/keuken 2u een ontvochtiger te laten draaien), maar "om mee te zijn" en het leefvocht iets efficiënter af te voeren, wou ik toch een ventilatiesysteem type D installeren. Ik ga toch eens wat meer research doen over dat geluid.

Aangezien ik hier al eens goede raad heb gehad... Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Mijn stalen deur in de living is gebricoleerd en loopt vanaf het midden van de deurhelft telkens zeer scheef af richting vloer. De linkerkant kan zelfs niet volledig open en is dichtgeplakt... We hebben een nieuwe deur besteld, maar voor de opmeting moet deze er dus uit.

Omdat ze aan de zware kant is ga ik de ruiten en kader rond de ruiten er allessinds uithalen (vierkante tube van 1x1cm waarmee de ruit in de deur is geplakt). Dat lukt, ik heb 1 ruit al wat losgemaakt om te testem. Dat zal al wat gewicht schelen en geeft je ruimte om te heffen.
Ik dacht dus om de helft van de deur af te zagen. Maar gaat dat met een goede handzaag? Ik zou dat opteren omdat er wel wat (niet al te goedkope) meubels in de ruimte staan en dat doorslijpen wel wat glinsters veroorzaakt. Ik heb tijd, dus als dat lang duurt is dat niet zo erg.
Voor het onderste gedeelte kan ik een stalen plaat van 3mm ofzo onder de deur schuiven ter bescherming, heb daar redelijk wat plaats onder, het probleem is echt in de laatste 20cm van de deur.

Ik hecht geen waarde aan de deur, dus die mag van mij in kleine stukjes eindigen als dat makkelijker is en zonder verdere schade aan vloer/muur kan.

54167791920_0bc0105a1e_c.jpg

klinkt als heel omslachtig voor een deur te verwijderen? Kan je deze vleugels er niet gewoon met twee man in zijn geheel uitheffen? Als er toch een spleet onderzit eventueel met zo'n meubelkrikje uit de scharnieren heffen?

Ik zou die gewoon in één stuk eruit proberen te halen. Je krijgt die nog wel verkocht voor 200 EUR via facebook ofzo.

Ik weet dat ik in begin ook sceptisch was naar ventilatie systemen. Ik las veel vervelende verhalen op het internet. Maar zoals vaak, komen enkel de negatieve verhalen op het internet. Vaak dan ook nog gekoppeld door eigen toedoen.

Sinds dat we wonen in een huis met een D-systeem ben ik daar wel heel blij mee. We hebben tussen 2 nieuwbouwen nog tijdelijk gewoond in een huurhuis (oude woning) en we merkte toch wel degelijk het verschil. Je moet eigenlijk constant een raam open te zetten als je in een ruimte bent.
We merkte het vooral op bij het slapen. Als ik met de nacht staat en ik kroop in bed, dan moest je zelf niet meten, je rook dat de kamer muf was. al stond de raam op kiep, je kreeg geen goede circulatie in de slaapkamer. En als je die dan wel eens had, dan was het ijskoud in de slaapkamer.
Ik heb het tegen mijn vriendin ook gezegd. Moest het zelf niet verplicht zijn, zou ik het zeker nog plaatsen.

Ik heb zelf ook last van geluid en heb daar dus wel aandacht aan geschonken. Plaats de unit dus niet in de slaapkamer.
Deze staat bij ons op 1ste verdiep in de berging. Enkel als je op de nachthal stilt staat en het is muisstil hoor je iets. Wat in de praktijk dus niet veel voorvalt, want je wandelt daar toch door. In de slaapkamers en andere leefruimtes horen we niks.
Desnoods kan ik er nog een kast rond maken, dan is het geluid totaal weg. Maar het is de sop de kolen niet waard

Daarmee was een C+ hier weggevallen. Meer last van geluid van buiten. Onze buren zijn hier nu bv al een paar maanden aan het bouwen slijpen. Naar geluid hebben we daar nu weinig last van, met een C+ zal dat al wel meer zijn. Er is enkel wel gigantisch hoeveelheid stof. Als ik naar de filter kijk houdt die nu zo goed als alles tegen. Met een C+ systeem kwam dat dus allemaal binnen.

Als ik kijk naar foto's van de leidingen na 10 jaar, merk ik toch op dat deze niet zo vervuild zijn. Uiteraard geld een correcte plaatsing. De toevoer passeert een filter, deze leidingen blijven redelijk proper. De afvoer varieert afhankelijk hoe proper het in uw woning is. Uiteindelijk maakt het hier minder uit, omdat via deze weg geen lucht in de woning wordt geblazen, maar net naar buiten.
Uiteraard kom je op internet weer de wildste verhalen tegen, alleen spijtig dat ze dan nooit de installatie laten zien. Zelf al zo erg dat er foto's circuleren van ventilatie kanalen, wat in de praktijk dampkap kanalen zijn.

Wij wonen nu ook in een woning van 2023 en hebben ook vliegenramen. Maar deze zijn er gekomen om in de zomer de woning passief te kunnen koelen.

2x de ramen open zetten per dag is op niets gebaseerd. Is dus zeker niet evengoed.

Uiteraard kun je u de vraag stellen is het allemaal nodig. Want we hebben jaren wel zo geleefd. Maar dat kun je dat over verschillende andere zaken ook zeggen, dat nu op de dag al normaal word beschouwen.

Hier ook recent verbouwd (en nog bezig) en gekozen voor systeem D.
Roosters boven vensters waren een no-go: lawaai van buiten en koude lucht. Ik woon in de buurt van een steenweg, dus regelmatig wel verkeer dat voorbij rijdt.

Systeem D plaatsen is idd meer werk, maar als ge toch aan het breken zijt, kan je dat meestal wel goed wegstoppen, beetje creatief zijn soms ;)

Mijn (ex-)vriendin is ook super gevoelig voor geluid, dus er waren wel twijfels. Hierdoor hebben we er extra opgelet om zeker voldoende diameter van kanalen te hebben en liever een extra ventilatieopening dan hoger debiet. Ook heb ik extra dempers geplaatst. Het toestel staat op zolder, dus daar was plaats genoeg.

De verbouwing is nog bezig en overlaatst wou ik de ventilatie aanzetten, bleek dat die al aanstond (had die 2 maanden geleden aangezet bij opmaken epc, was ik vergeten). Dus nee, ik hoor daar niets van. Staat bij mij wel standaard in laagste stand.

Wat betreft af en toe een keer een raam open zetten: verluchten is niet hetzelfde als ventileren.

Naar comfort toe zou ik niet zonder willen. Raam open zetten is toch een pak koude lucht dat binnenkomt in de winter.

klinkt als heel omslachtig voor een deur te verwijderen? Kan je deze vleugels er niet gewoon met twee man in zijn geheel uitheffen? Als er toch een spleet onderzit eventueel met zo'n meubelkrikje uit de scharnieren heffen?

Ik zou die gewoon in één stuk eruit proberen te halen. Je krijgt die nog wel verkocht voor 200 EUR via facebook ofzo.

Ik ga alsnog die ruiten en kaders eruit halen omdat het wel wat gewicht scheelt en niet heel veel werk is. Geeft ook meer grip aangezien je daar dan makkelijk aan kan heffen.
En dan idd met 2 goede deurliften de deur eruit halen met een man of 2.
Ik zal voor de linkerdeur toch iets op de grond moeten leggen om deze te beschermen aangezien deze gewoon niet ver genoeg open gaat en ik de vloer graag heel hou.
Wss een dunne stalen plaat, mss gecombineerd met het kader aan die kant al los te maken om iets of wat beweging toe te staan.

Wij zouden volgend jaar graag onze vloer uitbreken en laten vervangen door een nieuwe. Er is wel een groot probleem:
- de keuken staat op de vloer, dat wordt dus niet zo gemakkelijk in de hoeken
- het schuifraam (tussen terras en veranda) staat ook op de vloer

Om een lang verhaal kort te maken, er is maar 1 oplossing en dat is de bestaande vloer uitbreken, alles egaliseren om dan perfect de nieuwe vloer te plaatsen. Dit moet tot op de millimeter perfect uitkomen op ons terras of we mogen daar het schuifraam en de deur uitbreken. Het lijkt eerlijk gezegd hopeloos. Zou het toch kunnen? Of is er een andere oplossing?

De deuren - schuifraam - keuken - ... staan op de vloer dus :(

Wat ik begrepen heb omtrent ventilatiesysteem D, welk we eveneens geplaatst hebben:
  • Bij 'gezinsgebruik': laagste stand zou voldoende moeten zijn,
  • Als je uw ventilatie hoort in de buizen, klopt er iets niet👓
  • Eens je wat volk hebt, mid / high,
  • Idealiter voor optimale afzuiging bij het douchen zodat uw spiegels nooit bedampen, hoogste stand
2 laatste puntjes doe ik nooit, het laatste punt enkele keren geprobeerd maar nooit het 'gewenste' resultaat. Enige oplossing daarvoor is de ramen openzetten of verwarmde spiegels.

Hier staat de unit (ook een DX5) op zolder, en dat hoor je an sich enkel als je effectief op zolder zit. Of het uberhaupt helpt, hoogstwaarschijnlijk wel, maar of je dat al dan niet merkt, idk. 't is vooral ook weer gedoe imo om opnieuw te laten afstellen (dat lijkt me idealiter de beste optie) als je opteert om verfwerken achteraf te laten doen.

Hier toch een beetje bang voor het geluid.
In onze rijwoning was er maar 1 plek waar we hem kwijt konden, op zolder.
Nog op zolder maken we de master Bedroom.

Ventilatieunit staat in een gyproc kotje (gypoc-osb-rockwoll-osb-gyproc).
Ik hoop dat dat het geluid tegen gaat houden

Ga je niet horen op laagste stand imo :)

Wat ik begrepen heb omtrent ventilatiesysteem D, welk we eveneens geplaatst hebben:
  • Bij 'gezinsgebruik': laagste stand zou voldoende moeten zijn,
  • Als je uw ventilatie hoort in de buizen, klopt er iets niet👓
  • Eens je wat volk hebt, mid / high,
  • Idealiter voor optimale afzuiging bij het douchen zodat uw spiegels nooit bedampen, hoogste stand
2 laatste puntjes doe ik nooit, het laatste punt enkele keren geprobeerd maar nooit het 'gewenste' resultaat. Enige oplossing daarvoor is de ramen openzetten of verwarmde spiegels.

Hier staat de unit (ook een DX5) op zolder, en dat hoor je an sich enkel als je effectief op zolder zit. Of het uberhaupt helpt, hoogstwaarschijnlijk wel, maar of je dat al dan niet merkt, idk. 't is vooral ook weer gedoe imo om opnieuw te laten afstellen (dat lijkt me idealiter de beste optie) als je opteert om verfwerken achteraf te laten doen.
Die laagste stand zet ik dus enkel in de nacht en dan is het geluid inderdaad te doen. In de middenstand is het lastig maar de berging is wel naast onze slaapkamer. Ik las in de gebruiksaanwijzing dat in normale omstandigheden als je thuis bent de mid gebruikt en de high als er veel volk is of bij baden en douchen. Ik merk wel degelijk een groot verschil bij die laatste stand qua aandampen spiegels en vochtigheid in de lucht. Dit enkel als je de ramen toe doet anders is een raam open toch ook best OK. Al zal een afzuiging natuurlijk centraler werken.

De commentaren ventileren niet zelfde als verluchten klopt wel. Ventileren zal constant wel beter zijn maar naar mijn gevoel is verluchten toch zeer efficient. Niets zo goed als in het weekend ontwaken en met een volledig open raam eens echt te verluchten ipv te ventileren met een systeem. Er is niet echt een goed of slecht maar zo een ventilatiesysteem kan nooit echte verse frisse lucht vervangen die rechtstreeks binnenkomt ipv eerst door een warmtewisselaar voor efficiente door een buis in u kamer te komen.
Los van dit, wij hebben het ook geplaatst in de nieuwbouw (deels omdat het moest) en ja ik zou het wel opnieuw overwegen mits de unit ver van leefruimte en slaapkamer kan staan maar nee het zal voor mij nooit zo vers of goed aanvoelen als een raam openzetten.
Als je een verbouwing doet zou ik het enkel en alleen overwegen als ee nieuwe plafonds e.d. werden gestoken. Het is in alle andere gevallen gewoon een zotte kost.

Zoals de comment hierboven, in een lage stand zal het gaan maar in alle andere standen zul je het gewoon horen en al zeker met een Gyproc muur ook al is die geïsoleerd. Nuja doe zoals ik en zet het in de nacht laag.

Terug
Bovenaan