Oneiros
Active member
Aluminium zou ook kunnen. Het is het niet helemaal, maar Alinel bvb: https://www.alinel.be/producten/
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Aluminium zou ook kunnen. Het is het niet helemaal, maar Alinel bvb: https://www.alinel.be/producten/
In onze douche zit er geen druk meer op het warm water (koud water spuit er uit, zelf gezien bij afhalen, warm water amper druk)
Wat zou hiervan de reden kunnen zijn? Druk ziet er goed uit (op water & boiler)
Kan dat iets met de verouderde gegalvaniseerde buizen te maken hebben?
In mijn ogen een no-brainer.Hier een renovatie die start in maart ongeveer. Oorspronkelijk geen ventilatiesysteem D voorzien, enkel roosters boven de ramen.
Maar nu toch aan het twijfelen om de roosters te annuleren en een D te laten plaatsen.
De plafonds en dakisolatie gaan er allemaal uit en zullen worden vervangen.. dus in principe het ideale moment om gewoon dat systeem D te steken… nobrainer of overbodig?
Er zijn geen structurele werken voorzien dus het is niet dat ik aan EPB norm ofzo moet voldoen..
Hier een renovatie die start in maart ongeveer. Oorspronkelijk geen ventilatiesysteem D voorzien, enkel roosters boven de ramen.
Maar nu toch aan het twijfelen om de roosters te annuleren en een D te laten plaatsen.
De plafonds en dakisolatie gaan er allemaal uit en zullen worden vervangen.. dus in principe het ideale moment om gewoon dat systeem D te steken… nobrainer of overbodig?
Er zijn geen structurele werken voorzien dus het is niet dat ik aan EPB norm ofzo moet voldoen..
Hier een renovatie die start in maart ongeveer. Oorspronkelijk geen ventilatiesysteem D voorzien, enkel roosters boven de ramen.
Als ik de douche er af haal, komt er amper druk uit warm water, de straal van het koude water is wel ok ...Dus ook als je de leiding losmaakt van de douche zit er geen druk op de warm water leiding ?
Precies iets ferm verstopt in dat geval als de druk bij de boiler goed is.
Anders zou het nog de douche thermostaat kunnen zijn.

Goed om zo'n ervaring eens te lezen. Ik ben aan het overwegen om een ventilatiesysteem type D te installeren, maar m'n vriendin vindt het weggegooid geld. Daarnaast ben ik heel gevoelig voor geluid (heb de "Intelligent Eye" van onze Daikin airco's zelfs uitgezet omdat ik gek werd van het gezoem dat ze maakten om de blaasrichting aan te passen), dus als je constant geluid hebt van zo'n ventilatiesysteem is het een no go voor ons. We verluchten nu dagelijks door de ramen enkele minuten open te zetten (hebben overal vliegenramen) en te slapen met de slaapkamerraam op een kier. Op zich lijkt dat voldoende te zijn (in combinatie met 's nachts in de leefruimte/keuken 2u een ontvochtiger te laten draaien), maar "om mee te zijn" en het leefvocht iets efficiënter af te voeren, wou ik toch een ventilatiesysteem type D installeren. Ik ga toch eens wat meer research doen over dat geluid.Ik begrijp ergens toch die vlucht naar balanssysteem D niet. Wij wonen dus in een vrij recent huis en gaan verhuizen naar iets van 2009, ik ben eigenlijk niet rouwig dat ik het niet meer zal hebben. In de dag zetten wij dat normaal maar 's nachts op de laagste stand in de winter. In de zomer en lente staan hier gewoon de ramen open met vliegenramen. Alle buren hebben hier vliegenramen en allemaal huizen van later dan 2020, er zijn zelfs charels die de zekering hebben afgezet. Zelf hebben wij een vasco DX5 en op zich een goed systeem en makkelijk, om de 3 maanden filters vervangen. Los hiervan is dat toch gewoon luidruchtig?
Aan de mensen die er nog 1 gaan zetten kan ik maar 1 ding aanbevelen en dat is het op een plek te zetten die niet te dicht bij u woonkamer of slaapkamers ligt. Zelfs op de middelste stand maakt dat toch te veel lawaai om te slapen vind ik.
In Nederland zijn ze er zelfs van aan het terugkomen omdat er zich tal van schimmels in die kokers ontwikkelen.
Voor mij is verse lucht van een raam toch het beste systeem dat er bestaat. Zo een C systeem is zo slecht nog niet met enkel afzuiging van natte ruimtes maar ook daar wil ik wel eens zien hoe die buizen er na 5, laat staan 15 jaar uitzien. Natuurlijk zijn zo van die roosters aan u raam redelijk onnozel, gewoon 2x daags u raam enige tijd openzetten lijkt me evengoed.
Aangezien ik hier al eens goede raad heb gehad... Hoe zouden jullie dat aanpakken?
Mijn stalen deur in de living is gebricoleerd en loopt vanaf het midden van de deurhelft telkens zeer scheef af richting vloer. De linkerkant kan zelfs niet volledig open en is dichtgeplakt... We hebben een nieuwe deur besteld, maar voor de opmeting moet deze er dus uit.
Omdat ze aan de zware kant is ga ik de ruiten en kader rond de ruiten er allessinds uithalen (vierkante tube van 1x1cm waarmee de ruit in de deur is geplakt). Dat lukt, ik heb 1 ruit al wat losgemaakt om te testem. Dat zal al wat gewicht schelen en geeft je ruimte om te heffen.
Ik dacht dus om de helft van de deur af te zagen. Maar gaat dat met een goede handzaag? Ik zou dat opteren omdat er wel wat (niet al te goedkope) meubels in de ruimte staan en dat doorslijpen wel wat glinsters veroorzaakt. Ik heb tijd, dus als dat lang duurt is dat niet zo erg.
Voor het onderste gedeelte kan ik een stalen plaat van 3mm ofzo onder de deur schuiven ter bescherming, heb daar redelijk wat plaats onder, het probleem is echt in de laatste 20cm van de deur.
Ik hecht geen waarde aan de deur, dus die mag van mij in kleine stukjes eindigen als dat makkelijker is en zonder verdere schade aan vloer/muur kan.
![]()
Ik begrijp ergens toch die vlucht naar balanssysteem D niet. Wij wonen dus in een vrij recent huis en gaan verhuizen naar iets van 2009, ik ben eigenlijk niet rouwig dat ik het niet meer zal hebben. In de dag zetten wij dat normaal maar 's nachts op de laagste stand in de winter. In de zomer en lente staan hier gewoon de ramen open met vliegenramen. Alle buren hebben hier vliegenramen en allemaal huizen van later dan 2020, er zijn zelfs charels die de zekering hebben afgezet. Zelf hebben wij een vasco DX5 en op zich een goed systeem en makkelijk, om de 3 maanden filters vervangen. Los hiervan is dat toch gewoon luidruchtig?
Aan de mensen die er nog 1 gaan zetten kan ik maar 1 ding aanbevelen en dat is het op een plek te zetten die niet te dicht bij u woonkamer of slaapkamers ligt. Zelfs op de middelste stand maakt dat toch te veel lawaai om te slapen vind ik.
In Nederland zijn ze er zelfs van aan het terugkomen omdat er zich tal van schimmels in die kokers ontwikkelen.
Voor mij is verse lucht van een raam toch het beste systeem dat er bestaat. Zo een C systeem is zo slecht nog niet met enkel afzuiging van natte ruimtes maar ook daar wil ik wel eens zien hoe die buizen er na 5, laat staan 15 jaar uitzien. Natuurlijk zijn zo van die roosters aan u raam redelijk onnozel, gewoon 2x daags u raam enige tijd openzetten lijkt me evengoed.

klinkt als heel omslachtig voor een deur te verwijderen? Kan je deze vleugels er niet gewoon met twee man in zijn geheel uitheffen? Als er toch een spleet onderzit eventueel met zo'n meubelkrikje uit de scharnieren heffen?
Ik zou die gewoon in één stuk eruit proberen te halen. Je krijgt die nog wel verkocht voor 200 EUR via facebook ofzo.

Ga je niet horen op laagste stand imoHier toch een beetje bang voor het geluid.
In onze rijwoning was er maar 1 plek waar we hem kwijt konden, op zolder.
Nog op zolder maken we de master Bedroom.
Ventilatieunit staat in een gyproc kotje (gypoc-osb-rockwoll-osb-gyproc).
Ik hoop dat dat het geluid tegen gaat houden

Die laagste stand zet ik dus enkel in de nacht en dan is het geluid inderdaad te doen. In de middenstand is het lastig maar de berging is wel naast onze slaapkamer. Ik las in de gebruiksaanwijzing dat in normale omstandigheden als je thuis bent de mid gebruikt en de high als er veel volk is of bij baden en douchen. Ik merk wel degelijk een groot verschil bij die laatste stand qua aandampen spiegels en vochtigheid in de lucht. Dit enkel als je de ramen toe doet anders is een raam open toch ook best OK. Al zal een afzuiging natuurlijk centraler werken.Wat ik begrepen heb omtrent ventilatiesysteem D, welk we eveneens geplaatst hebben:
2 laatste puntjes doe ik nooit, het laatste punt enkele keren geprobeerd maar nooit het 'gewenste' resultaat. Enige oplossing daarvoor is de ramen openzetten of verwarmde spiegels.
- Bij 'gezinsgebruik': laagste stand zou voldoende moeten zijn,
- Als je uw ventilatie hoort in de buizen, klopt er iets niet
- Eens je wat volk hebt, mid / high,
- Idealiter voor optimale afzuiging bij het douchen zodat uw spiegels nooit bedampen, hoogste stand
Hier staat de unit (ook een DX5) op zolder, en dat hoor je an sich enkel als je effectief op zolder zit. Of het uberhaupt helpt, hoogstwaarschijnlijk wel, maar of je dat al dan niet merkt, idk. 't is vooral ook weer gedoe imo om opnieuw te laten afstellen (dat lijkt me idealiter de beste optie) als je opteert om verfwerken achteraf te laten doen.
Zoals de comment hierboven, in een lage stand zal het gaan maar in alle andere standen zul je het gewoon horen en al zeker met een Gyproc muur ook al is die geïsoleerd. Nuja doe zoals ik en zet het in de nacht laag.Hier toch een beetje bang voor het geluid.
In onze rijwoning was er maar 1 plek waar we hem kwijt konden, op zolder.
Nog op zolder maken we de master Bedroom.
Ventilatieunit staat in een gyproc kotje (gypoc-osb-rockwoll-osb-gyproc).
Ik hoop dat dat het geluid tegen gaat houden