De verbouw-topic!

En heb je dingen zelf gedaan of alles uitbesteed?
Afbraak en elektriciteit heb ik zelf gedaan, de rest laten doen.
Waarom vraag ik mij dan af? Was het dan niet gewoon het verkeerde huis?
Kgoh, we hebben gekeken om te verhuizen, maar zelfs als we ons huis (dat we 10 jaar hebben) met een meerprijs van 100k verkocht kregen, dan vonden we in onze regio niets dat even groot, even goede ligging, zelfde afwerking zou hebben gehad.
Het ging dan altijd op een vlak een downgrade zijn...

Ofwel kleiner, ofwel slechtere ligging, ofwel iets dat ons niet aanstond (bv geen airco, lelijke vloer, andere shit waar we geld in moesten steken.

Uiteindelijk alles opgeteld hebben we 580k betaald voor een (weliswaar rijhuis) met 5 verdiepen (volledig bewoonbare kelder en zolder) van 280m².
Dat volledig, maar dan ook volledig naar onze goesting, volledig naar huidige standaarden, volledig future proof, deftig tuintje naar onze goesting, 1 garage, 2 parkeer plekken,...

En wat qua prijs natuurlijk meetelt, wij kijken uit (als ik in de zetel zit of op bed lig)op een rivier (dus nooit overburen en groen uitzicht), doodlopende woonwijk, e19 en a12 op 5 minuten rijden, Antwerpen op 15minuten rijden, brussel op 20minuten rijden, veel groene gebieden op minder als 5minuten wandelen

Enige wat ik me kon bedenken was verhuizen naar Limburg, daar hadden we meer voor ons geld gehad.
Ik zag dat zitten, mijn vrouw niet

Krijgen we er ons geld voor terug moesten we het verkopen?
Waarschijnlijk niet (nochtans de huizen in onze straat die ook totaal renovatie zijn, geen kelder en zolder hebben, die gaan voor +-350k tegenwoordig)(de straat achter ons, dus zonder zicht op het water, die gaan voor 100k minder).
Maar wij hebben het doel hier voor altijd te blijven.

Iemand ervaring met het decaperen van een oude houten trap?
(67 treden + trapleuningen)

Is dit doenbaar? Bepaalde tips ?
Wij hebben onze trap laten luchtgommen (16 tredes - 10 spijlen) +-1100 Euro. Zelf niet aan begonnen omdat we begrepen dat dit niet altijd het meest envoudige is om zelf te doen.

Krijgen we er ons geld voor terug moesten we het verkopen?
Waarschijnlijk niet (nochtans de huizen in onze straat die ook totaal renovatie zijn, geen kelder en zolder hebben, die gaan voor +-350k tegenwoordig)(de straat achter ons, dus zonder zicht op het water, die gaan voor 100k minder).
Maar wij hebben het doel hier voor altijd te blijven.

Het zal ongetwijfeld mooi zijn, maar 5 verdiepingen en oud+slecht te been zijn (het kan altijd) gaat toch niet zo goed samen.
Of je moet een lift kunnen installeren misschien. Heb zo kennissen die hun appartement (enfin, het waren ooit 2 aparte duplex appartementen) aangepast hebben met een lift in het appartement zelf ook.

Ik geloof daar niet echt in. Ik kan alles op de benedenverdieping doen, die is bijna 150m2, heeft een slaapkamer die nu dienst doet als bureau en een badkamer/berging. De bovenverdieping zou dan ongebruikt blijven, wat zonde is van de 4 slaapkamers, badkamer en ruime (technische) berging. Ik kan wel eventueel een lift zetten, die plaats is ruim aanwezig, enkel de trap moet weg.

Het zal ongetwijfeld mooi zijn, maar 5 verdiepingen en oud+slecht te been zijn (het kan altijd) gaat toch niet zo goed samen.
Of je moet een lift kunnen installeren misschien. Heb zo kennissen die hun appartement (enfin, het waren ooit 2 aparte duplex appartementen) aangepast hebben met een lift in het appartement zelf ook.

Ik geloof daar niet echt in. Ik kan alles op de benedenverdieping doen, die is bijna 150m2, heeft een slaapkamer die nu dienst doet als bureau en een badkamer/berging. De bovenverdieping zou dan ongebruikt blijven, wat zonde is van de 4 slaapkamers, badkamer en ruime (technische) berging. Ik kan wel eventueel een lift zetten, die plaats is ruim aanwezig, enkel de trap moet weg.
Zodra de kinderen het huis uit zijn heb je meer dan genoeg aan die 150m2 denk ik.

Hier gaan we het ook zo doen, onder een slaapkamer (de onze), boven zijn 3 slaapkamers waarvan er 2 voor de kinderen zijn, derde bureauruimte/speelkamer en nog een extra toilet + lavabo.

Zodra de kinderen daar weg zijn denk ik niet dat ik daar boven nog vaak zal komen. Zo was het in mijn ouderlijk huis vroeger ook..

Hier een klote situatie aan de hand.

Staan op het punt om over enkele maanden ons huis te koop te zetten. Maar er duiken nu vochtproblemen op. Voornamelijk aan de buitenmuur, maar ik zie dat daar aan die muur het in de kelder ook vochtig is en de welfsels ook. Bovenop die welfsels aan 1 van de binnenmuren is de parket ook wat zwart aan het worden dus het vocht trekt echt wel naar binnen.

Ik wil uiteraard geen huis verkopen met vochtproblemen.

Mijn vermoeden is dat de oprit verkeerd is aangelegd door de aannemer 5 jaar geleden.

Ons huis ligt tov de straat een stuk hoger. Er waren in de tuin en oprit verschillende niveaus. De aannemer zei we trekken alles op naar hetzelfde niveau dat is het gemakkelijkste. (Voor hem wss..)

Naïeve jonge ik is daarmee akkoord gegaan.

Nu na wat meer na te denken en op te zoeken is het mij duidelijk dat die oprit tot tegen het huis boven de waterkering is geplaatst. Door capillaire werking zuigt de muur volgens mij dat vocht op. En ik ben er ook zeker van dat het water niet meer voldoende uit de spouw geraakt/verdampt doordat de oprit tegen de stootvoegen zit en boven de waterkering.

De minerale crepi is wel ‘damp open’ maar dat gaat nooit voldoende zijn. Die kringen zijn vooral onder de carport achter de poort. Dus weinig wind en geen zon komt daar aan.

Aan de 3 andere zijden van het huis zijn er dus onder die crepi nog 3 rijen bakstenen zichtbaar eerdat je aan het maaiveld zit.

De aannemer heeft wel een diba tussen de klinkers en het huis geplaatst, maar volgens mij is dit gewoon tegen alle regels van de kunst?

Ik heb nu zo een gratis vochtexpertise aangeschreven en als die mijn vermoeden bevestigd dan ga ik de tuinaanemer eens bellen om langs te komen.

Hopelijk ziet hij dan zijn eventuele fout wel in.. de vraag is, dit is 5 jaar geleden. Vorig jaar zag ik aan de buitenmuur stilaan hier en daar wat ringen in de crepi vormen, maar na dit natte jaar is het echt erg geworden.

Zou zoiets onder 10jarige aansprakelijkheid kunnen vallen als die oprit effectief boven de waterkering zit? Want dat is dan toch tegen alle regels van de kunst in en ik vertrouwde op zijn kennis? Hopelijk hoeft het zo ver niet te komen uiteraard.

PS: die tweede foto is dus NIET aan de binnenkant van de eerste foto. Daar is niks te zien aan de binnenmuur. Dit is een muur die volledig binnen een meter verder staat, maar in de kelder zie ik wel dat de welfsels waar die laatste opstaat ook vochtig zijn.

pYtrI6Y.jpeg

8YvIwJa.jpeg

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met het decaperen van een oude houten trap?
(67 treden + trapleuningen)

Is dit doenbaar? Bepaalde tips ?
Met nen draagbaar bunzenbrandertje of nen haardroger en een schraper krijg je oude verf er af normaal gezien. En dan verder schuren maar! Is toch een serieus manueel karwei.

Iemand een idee wat een realistische prijs is voor een grondige totaalrenovatie?
Zal uiteraard afhangen van de materialen die je kiest maar heb hier niet direct een idee van.
Hebben nu een huis op het oog maar de gevelsteen en dak zijn totaal niet onze smaak. Stel dat we dit allemaal willen aanpakken?
Grootte zal rond de 250 m^2 uitkomen.
Zouden niets zelf doen.

Simpele vuistregel : bewoonbare opp (m2) * 1750eur
Dat is met kwalitatieve afwerkingsgraad

Iemand hier recent een offerte ontvangen voor opstijgend vocht? Wat zijn gangbare prijzen voor uitbreken pleisterwerk, behandelen en opnieuw bepleisteren?

In onze kelder staat onze septische put die aangesloten is op de riolering, maar we ervaren best wat geurhinder door de opening in de muur naar de ruimte waar die put staat. We denken eraan om die opening dicht te metsen, maar dat lijkt me nogal extreem als oplossing.

Wat zouden nog oplossingen kunnen zijn om een geurdicht membraan te voorzien in die muuropening?

In onze kelder staat onze septische put die aangesloten is op de riolering, maar we ervaren best wat geurhinder door de opening in de muur naar de ruimte waar die put staat. We denken eraan om die opening dicht te metsen, maar dat lijkt me nogal extreem als oplossing.

Wat zouden nog oplossingen kunnen zijn om een geurdicht membraan te voorzien in die muuropening?
Stukje glaswol tussen proppen?

Je hebt ook van die geurdichte deksels, het is hier onlangs nog ergens aangeraden door iemand.. ben de naam kwijt.

Hopelijk ziet hij dan zijn eventuele fout wel in.. de vraag is, dit is 5 jaar geleden. Vorig jaar zag ik aan de buitenmuur stilaan hier en daar wat ringen in de crepi vormen, maar na dit natte jaar is het echt erg geworden.

Zou zoiets onder 10jarige aansprakelijkheid kunnen vallen als die oprit effectief boven de waterkering zit? Want dat is dan toch tegen alle regels van de kunst in en ik vertrouwde op zijn kennis? Hopelijk hoeft het zo ver niet te komen uiteraard.

PS: die tweede foto is dus NIET aan de binnenkant van de eerste foto. Daar is niks te zien aan de binnenmuur. Dit is een muur die volledig binnen een meter verder staat, maar in de kelder zie ik wel dat de welfsels waar die laatste opstaat ook vochtig zijn.

Je moet een aantal dingen uit elkaar houden.

Je hebt de 10jarige aansprakelijkheid voor aannemers in het kader van ernstige stabiliteitsbedreigende gebreken (artikel 1792 oud Burgerlijk Wetboek), waarvan de kans klein is dat dit eronder valt. Hoewel vochtschade als stabiliteitsbedreigend kan worden gekwalificeerd, lijkt mij dat hier op het eerste zicht niet het geval te zijn.

Daarnaast heb je de 10jarige aansprakelijkheid voor aannemers overeenkomstig artikel 2270 oud Burgerlijk Wetboek. Daar moet je die 10 jaar opsplitsen in 2 periodes:
- een waarborgtermijn van 10 jaar voor de door de aannemer uitgevoerde werken;
- een proceduretermijn, waarbij je binnen een redelijke termijn de aannemer in rechte moet aanspreken. Die termijn begint te lopen vanaf de vaststelling van het gebrek.

Ben je via je brandverzekering niet verzekerd voor waterschade? Zoja, kan je hen vragen een technisch raadsman ter plaatse te sturen. Die zal een verslag opmaken waaruit dan mogelijks de aansprakelijkheid van de aannemer blijkt. Dan moet je je aannemer (schriftelijk en aangetekend) in gebreke stellen met dat verslag in bijlage. Als hij daarop niet reageert zal je hem moeten dagvaarden en een procedure bij de rechtbank moeten starten.

Maar dat moet je dus allemaal binnen een redelijke termijn doen, zodat je de proceduretermijn uit artikel 2270 oBW niet schendt.

Je moet een aantal dingen uit elkaar houden.

Je hebt de 10jarige aansprakelijkheid voor aannemers in het kader van ernstige stabiliteitsbedreigende gebreken (artikel 1792 oud Burgerlijk Wetboek), waarvan de kans klein is dat dit eronder valt. Hoewel vochtschade als stabiliteitsbedreigend kan worden gekwalificeerd, lijkt mij dat hier op het eerste zicht niet het geval te zijn.

Daarnaast heb je de 10jarige aansprakelijkheid voor aannemers overeenkomstig artikel 2270 oud Burgerlijk Wetboek. Daar moet je die 10 jaar opsplitsen in 2 periodes:
- een waarborgtermijn van 10 jaar voor de door de aannemer uitgevoerde werken;
- een proceduretermijn, waarbij je binnen een redelijke termijn de aannemer in rechte moet aanspreken. Die termijn begint te lopen vanaf de vaststelling van het gebrek.

Ben je via je brandverzekering niet verzekerd voor waterschade? Zoja, kan je hen vragen een technisch raadsman ter plaatse te sturen. Die zal een verslag opmaken waaruit dan mogelijks de aansprakelijkheid van de aannemer blijkt. Dan moet je je aannemer (schriftelijk en aangetekend) in gebreke stellen met dat verslag in bijlage. Als hij daarop niet reageert zal je hem moeten dagvaarden en een procedure bij de rechtbank moeten starten.

Maar dat moet je dus allemaal binnen een redelijke termijn doen, zodat je de proceduretermijn uit artikel 2270 oBW niet schendt.
Bedankt voor deze duidelijke info!

De aannemer komt toevallig vandaag kijken. Ik heb in de tussentijd de kelderdeksel die toegang geeft tot de kelder volledig opengezet en het lijkt wel alsof dat een positief effect heeft.

Vermoedelijk dus een ventilatieprobleem. Maar ik ga kijken wat hij straks zegt.

Ik ben inderdaad verzekerd daarvoor, dus die piste ga ik sowieso al eens bekijken, dan is de oorzaak tenminste al duidelijk.

Bedoeling is natuurlijk om het gewoon op een constructieve manier op te lossen, dus hopelijk hoeft het allemaal zo ver niet te komen.

Bestaande baksteenmuur (met verfresten) in de garage, zou deze zelf willen uitplakken met cementmortel (knauf mixem basic)
Welke voorbehandeling is hiervoor nodig?

offerte en berekening gekregen om houten facade zwevend te monteren.

Enkel en alleen aan schroeven van Borgh, geen werkuren of zo: 4750 euro :lol:

Terug
Bovenaan