De verkiezingsresultaten - Federaal

Het is ook gewoon de eerste keer in héél lang dat Vlaamse en Waalse kiezers dezelfde richting gekozen hebben op economisch vlak. Ja, er zullen wel nog wat discussies komen, maar er is nog nooit zo gelijkaardig gestemd.
Een beetje zoals de opmerking van iemand anders hier die zei dat MR maar één keer in een mensenleven de kans zou krijgen om zonder de PS te regeren. Ik reken 10 jaar geleden niet als "héél lang geleden" of "eens in een mensenleven".

• hervorming erfenistarieven naar 4-5% boven 100K
Wat is het nu eigenlijk boven de 100K? Erfenistarieven mogen gerust stijgen imo

• Lagere registratierechten 1e woning, hogere 2de
  • weg bedrijfswagens
  • belasting op vermogen/meerwaarde
  • verlagen belastingen arbeid - metname lage lonen
  • inzetten op carpoolen met aparte rijstroken, parkings
  • aantal ministers, kabinetten verlagen
  • beperking aantal mandaten
  • belasting vervuilende wagens
  • kerncentrales bouwen
  • openbaar vervoer verdubbelen,
  • BTW in functie van gezondheid/milieu - duur chips en goedkope appels, statiegeld blikjes en flessen

mooie voorstellen alleszins

Wat is het nu eigenlijk boven de 100K? Erfenistarieven mogen gerust stijgen imo

Nu zit je met schijven die nogal ver uit elkaar lopen afhankelijk van bedrag: 3%-9%-27% - eigenlijk vrij complex, en dat is enkel voor naaste verwanten - verder loopt het nog veel hoger op. Maar geen idee hoe ze het juist zien- het zijn maar wat aanzetten in feite

Allé, zouden ze de Senaat nu eindelijk gaan afschaffen?

Het was Connor die in Het Conclaaf zei dat Vooruit sowieso niemand meer ging sturen zeker?
Benieuwd wat de Waalse partijen nu daarover gaan zeggen.

“Kent u één informateur die later ook premier is geworden? Ik niet”, klinkt het binnen de mogelijk toekomstige coalitie.

“Kent u één informateur die later ook premier is geworden? Ik niet”, klinkt het binnen de mogelijk toekomstige coalitie.
Heeft een informateurrol eigenlijk nog wel zin? Want qua partijen is er maar 1 mogelijkheid (tenzij je extreem links/rechts zou overwegen). De alternatieven hebben allemaal al voor oppositie gekozen.

Jean-Luc Dehaene, in 1992.
Geen dank (heb het wel moeten opzoeken, ik was toen 5 en volgde het politieke nieuws nog niet echt).

EDIT: overigens was die in 1988 nog al eens informateur geweest, maar toen is hij idd geen premier geworden, toen is Martens nog een keer gepasseerd. Maar strikt genomen heb je ook niet gezegd dat die meteen premier moest worden... dus er zijn zelfs minstens 2 precedenten.

EDIT2: ironie van het lot: dat was ook een regering die zwaar heeft moeten saneren owv Europa, toen om ons de euro in te loodsen, nu om ons van het Europese strafbankje te gaan afhalen waarschijnlijk...

Laatst bewerkt:
Die kaarten hebben ze absoluut wel in handen. Zonder Vooruit komt er geen centrum rechtse federale regering...

NVA is mathematisch ook niet nodig (Vlaams noch Federaal) dus laat ze het gerust proberen :)

Dat is dan wel niet wat de NVA zoekt, uiteraard, maar een kleine partij die plots naast hun schoenen gaan lopen, die kunnen wel eens heel snel op die manier het deksel op de neus krijgen. Vooruit noch PS zit te wachten op een regeringsdeelname met de communisten, geen partij zit te wachten op een Vivaldi++ en nog minder partijen zitten te wachten op VB om mee aan de slag te gaan.

Laatst bewerkt:
Allé, zouden ze de Senaat nu eindelijk gaan afschaffen?

Het was Connor die in Het Conclaaf zei dat Vooruit sowieso niemand meer ging sturen zeker?
Benieuwd wat de Waalse partijen nu daarover gaan zeggen.
Vooruit heeft niemand gecoöpteerd voor de senaat. Dus die doen hun part al.

Conner Rousseau (Vooruit): "Kans is klein dat wij in een federale regering stappen"​

Als enige linkse partij in een rechtse regering, kan het wel ergens verstaan.

Maar dan moet je al de VLD erbij nemen om net aan 76 zetels te komen, dat is geen werkbare meerderheid.
Of de PS terug in het bad trekken, maar dat zie ik ook niet direct gebeuren.

Met die zet zou Connor het federaal wel eens helemaal kunnen blokkeren...

Conner Rousseau (Vooruit): "Kans is klein dat wij in een federale regering stappen"​

Als enige linkse partij in een rechtse regering, kan het wel ergens verstaan.

Maar dan moet je al de VLD erbij nemen om net aan 76 zetels te komen, dat is geen werkbare meerderheid.
Of de PS terug in het bad trekken, maar dat zie ik ook niet direct gebeuren.

Met die zet zou Connor het federaal wel eens helemaal kunnen blokkeren...
Vooruit is niet aan zet, he. Het is aan N-VA om een werkbare coalitie op poten te krijgen. Vooruit gaat federaal niet dezelfde fout als in Antwerpen willen maken.

Ik heb het hier ook al gezegd, je gaat niet als enige linkse partij in een rechtse regering stappen, zonder je vel heel duur te verkopen. Anders doe je aan kiezersbedrog en ben je een vogel voor de kat bij de volgende verkiezingen, met Groen, PVDA en federaal ook PS die non-stop langs links zullen aanvallen.

Ik heb het hier ook al gezegd, je gaat niet als enige linkse partij in een rechtse regering stappen, zonder je vel heel duur te verkopen. Anders doe je aan kiezersbedrog en ben je een vogel voor de kat bij de volgende verkiezingen, met Groen, PVDA en federaal ook PS die non-stop langs links zullen aanvallen.
Klopt wel.

Vandaar dat ik eigenlijk ook niet snap dat ze bij de VLD daar direct voor de oppositie gekozen hebben. Het gaat meer dan waarschijnlijkheid een centrumrechtse regering vormen. Wat gaan zij daar oppositie tegen voeren vraag ik mij dan af?

Klopt wel.

Vandaar dat ik eigenlijk ook niet snap dat ze bij de VLD daar direct voor de oppositie gekozen hebben. Het gaat meer dan waarschijnlijkheid een centrumrechtse regering vormen. Wat gaan zij daar oppositie tegen voeren vraag ik mij dan af?
Goeie vraag idd, maar met zo een nederlaag te lijden kun je niet anders dan in de oppositie. Er zal daar een nieuwe wind moeten komen. Maar is er nog een toekomst voor een liberale partij in Vlaanderen? Rechts-liberaal gaat naar N-VA, links-liberaal naar Groen en Vooruit.

Klopt wel.

Dat werd gisteren ook aan Rutten gevraagd door De Vadder in De Afspraak. Waar Rutten dan weinig op te zeggen had eerlijk gezegd.

Zo eens zeer vluchtig overlopen:
  • Veel gratis: kinderopvang, naschoolse opvang, kraantjeswater horeca, parkeren, wat uren gratis huishoudhulp jonge ouders
  • Lagere registratierechten 1e woning, hogere 2de
  • hervorming erfenistarieven naar 4-5% boven 100K
  • weg bedrijfswagens
  • aanpassing index hogere lonen
  • gratis financiering isoleren woningen
  • belasting op vermogen/meerwaarde
  • verlagen belastingen arbeid - metname lage lonen
  • na 2 jaar werkloos heb je recht op een job bij de overheid
  • quota + toelatingsexamen artsen afvoeren
  • meer loon/verlof/vroeger op pensioen voor zorgsector
  • meer agenten aanwerven
  • 10% meer loon leerkrachten + onbelaste overuren om tekort op te vullen
  • 300 €/maand kinderbijslag/kind
  • verhoging budgetten sociale huisvesting + eigenaars fiscaal stimuleren om huisvesting aan sociale maatschappijen te verhuren
  • mogelijkheid geven om reistijd op de trein te beschouwen als werktijd voor diegenen die werken op de trein, dit om de trein te promoten en pendeltijd nuttig te besteden
  • inzetten op carpoolen met aparte rijstroken, parkings
  • aantal ministers, kabinetten verlagen
  • beperking aantal mandaten
  • belasting vervuilende wagens
  • kerncentrales bouwen
  • verlagen bijdragen werkgevers
  • min pensioen zelfstandigen
  • eerlijke prijzen voor boeren
  • openbaar vervoer verdubbelen, mogelijkheid belbus 1 keer/uur overal, elk kwartier een bus of trein in je buurt
  • BTW in functie van gezondheid/milieu - duur chips en goedkope appels, statiegeld blikjes en flessen
Wat ook hier ontbreekt - nobele voorstellen maar hoe dat juist moet gefinancierd worden moet toch nog wat uitgewerkt worden - al kan ik dat ook gemist hebben.
Daar zitten veel nieuwe ouders tussen precies. Gratis opvang, naschoolse opvang, huishoudhulp en 300€ / kind. Deel maar lekker uit.

Dit is ook wel een mooie: na 2 jaar werkloos heb je recht op een job bij de overheid. Want we hebben nog niet genoeg ambtenaren?

Daar zitten veel nieuwe ouders tussen precies. Gratis opvang, naschoolse opvang, huishoudhulp en 300€ / kind. Deel maar lekker uit.

Dit is ook wel een mooie: na 2 jaar werkloos heb je recht op een job bij de overheid. Want we hebben nog niet genoeg ambtenaren?
't Is een Waalse partij hé, daar zitten al gigaveel ambtenaren.

Klopt wel.

Die partij ligt volledig tegen de touwen, die moeten echt herbronnen en zichzelf opnieuw lanceren. Dat is toch heel moeilijk als je deel uit maakt van de regering en Vlaams dan sowieso toch in de oppositie zit.

Als zo'n kleine partij binnen een coalitie is het ook heel moeilijk om jezelf op de kaart te zetten, dat is al bijna even lastig als geloofwaardig oppositie voeren tegen een centrumrechtse regering.

Terug
Bovenaan