De verkiezingsresultaten - Federaal

De Wever heeft zelf al eens een mes in de rug gekregen van Bouchez dus dat zal inderdaad niet van een leien dakje lopen. Federaal is de MR ook veel minder incontournable dan de N-VA, zeker nu Open VLD reeds gezegd heeft in de oppositie te gaan.

Veel zal ook afhangen van Vooruit. Dan zou ik een coalitie N-VA, Les Engages, CD&V , Vooruit en PS dus ook nog niet afschrijven. Dus hier heeft N-VA wel een stok achter de deur.
Want Open VLD heeft zo'n geschiedenis van niet voor de postjes te gaan...

Van andere partijen is er toch niks te winnen met BDW niet premier te laten worden. Als je ziet hoe hij die verkiezingen recht getrokken heeft voor N-Va in de laatste maand. Je zit daar met iemand die al 20 jaar top politicus is zonder ooit zelf zijn nek te moeten uitsteken.

Ik zie daar toch geen veto maar eerder een zware bedenking.

Zo had ik het niet begrepen, imo niet noodzakelijk slecht trouwens.

De Standaard: https://www.standaard.be/cnt/dmf20240221_93241858

Hij had nog niet geslapen, maar zichtbaar vermoeid reageerde Les Engagés-voorzitter Maxime Prévot maandagochtend op de verkiezingsuitslag van zondag. En daar ging het over een eventuele samenwerking met N-VA en premier De Wever. “Een eerste minister is dat voor alle Belgen.”

De christendemocraten van Les Engagés hebben zondag samen met de liberale MR de verkiezingen gewonnen in Wallonië. Maxime Prévot doet er op federaal niveau meteen negen zetels bij. Die verschuiving in het Franstalig landsgedeelte zorgt ervoor dat er een federale regering gevormd kan worden met N-VA. En dat sluit Prévot niet uit. Al stelt hij wel één veto. Eentje die meteen de federale onderhandelingen al op scherp zet.

“Een samenwerking met N-VA op federaal vlak is voor ons mogelijk, maar niet als het is om het land op te splitsen. Op dit moment is het socio-economische het belangrijkste voor ons”, aldus Prévot maandagochtend voor de camera van VRT NWS. “Anderzijds heb ik wel veel respect voor Bart De Wever, maar als premier moet je respect hebben voor alle inwoners van het koninkrijk (België, red.). Daarom is het voor mij geen optie dat hij eerste minister zou worden.”

Die coalities vormen is altijd dikke shit.
Beter zou zijn zoals in Frankrijk, 1 partij of max 2 partijen aan de macht. Ben je niet tevreden over de regering dan stem je daarna op een andere partij.
Geen enkele partij kan zo hun programma uitvoeren.
Nu moeten ze regeringen vormen met meerdere partijen en elke partij heeft z'n eisen.

Les engagés wilt geen regering met de wever als premier (bron hln). 😞

en het spelleke begint al. De kaarten liggen zo mooi federaal voor NVA en daar zijn de eerste dwarsliggers.

Maxime Prévot, voorzitter van het Waalse Les Engagés, de christendemocraten, ziet een regering met Bart De Wever als premier niet zitten: "Om premier te zijn, moet je respect hebben voor alle mensen in het koninkrijk. Ik ben niet zeker of dat voor Bart De Wever het geval is", aldus Prévot bij VRT NWS.
“We moeten respect hebben voor de keuze van de Vlaamse kiezers. Ik heb altijd gezegd dat een samenwerking tussen Les Engagés en de N-VA een mogelijkheid is – al heeft het zeker niet mijn voorkeur. We willen zonder taboes discussiëren over meer doeltreffendheid, maar we willen het land niet opdelen. Bart De Wever als premier? Dat denk ik niet.”

en het spelleke begint al. De kaarten liggen zo mooi federaal voor NVA en daar zijn de eerste dwarsliggers.
Mja, eerlijk gezegd kan ik me nog voorstellen dat De Wever het premierschap geeft aan een Waalse partij, in ruil voor een mooi stuk van de hervorming. Dan mag dat iemand van Les Engagés zijn, zodra er de harde grens van 2 jaar in staat voor een institutionele hervorming, inclusief verschuiven van bevoegdheden en opkuis van instituten, denk ik dat het voor hem wel oké is. Zou ik toch hopen.

Vooral ook omdat hij sowieso schaduwpremier wordt in zo'n regering. Als de N-VA eruit stapt, stort alles sowieso in. Als de premier eruit zou stappen, moet er hoogstens even gekeken worden naar een paar kleinere partijen in steun.

1) NVA Bart De Wever heeft een stokje gestoken voor gitzwarte zondag. Knap van henm, hij heeft de kar gekeerd gekregen in de laatste weken van de campagne.
2) Groen verliest. Mooi, ook al hebben ze hun dogma tegen kernenergie noodgedwongen en met tegenzin een beetje moeten loslaten, hun programma blijft schadelijk voor onze welvaart. Jammer genoeg lijken hun stemmen wel naar PvdA gegaan (die nog veel erger zijn uiteraard). Bonus is dat Tinne Van der Straeten niet eens verkozen is geraakt.
3) Open VLD is als rechtse partij in een linkse regering gestapt en hebben daarin quasi niets van hun partijprogramma uitgevoerd. Daar zijn ze terecht voor afgestraft. Hun kiezers zijn geen domme idioten (in tegenstelling tot die van sommige andere partijen)
MAAR: ik vind hun conclusie dat ze nu maar in de oppostie moeten gaan zetelen wel compleet verkeerd. Als ze nu de kans krijgen om als rechtse partij in een (centrum)rechtse regering te stappen en daarbij een deel van hun partijprogramma kunnen voeren, zouden ze dat toch ernstig moeten overwegen. Daarmee kunnen ze tonen dat ze misschien toch meer zijn dan postjespakkers en het vertrouwen stilaan terugvinden.

Zo had ik het niet begrepen, imo niet noodzakelijk slecht trouwens.

De Standaard: https://www.standaard.be/cnt/dmf20240221_93241858

Hij had nog niet geslapen, maar zichtbaar vermoeid reageerde Les Engagés-voorzitter Maxime Prévot maandagochtend op de verkiezingsuitslag van zondag. En daar ging het over een eventuele samenwerking met N-VA en premier De Wever. “Een eerste minister is dat voor alle Belgen.”

De christendemocraten van Les Engagés hebben zondag samen met de liberale MR de verkiezingen gewonnen in Wallonië. Maxime Prévot doet er op federaal niveau meteen negen zetels bij. Die verschuiving in het Franstalig landsgedeelte zorgt ervoor dat er een federale regering gevormd kan worden met N-VA. En dat sluit Prévot niet uit. Al stelt hij wel één veto. Eentje die meteen de federale onderhandelingen al op scherp zet.

“Een samenwerking met N-VA op federaal vlak is voor ons mogelijk, maar niet als het is om het land op te splitsen. Op dit moment is het socio-economische het belangrijkste voor ons”, aldus Prévot maandagochtend voor de camera van VRT NWS. “Anderzijds heb ik wel veel respect voor Bart De Wever, maar als premier moet je respect hebben voor alle inwoners van het koninkrijk (België, red.). Daarom is het voor mij geen optie dat hij eerste minister zou worden.”
Enter het befaamde minikabinet. BDW kan zeker premier worden als het in de eerste plaats niet gaat over een staatshervorming. Een snelle vorming van zo'n kabinet is in het voordeel van de deelnemende partijen voor de lokale verkiezingen. Bovendien verhinderen ze dat de regering in lopende zaken nog een eurocommissaris kan aanduiden.

Ik zie BDW het premierschap wel aan iemand van de christendemocraten geven, in ruil voor wat meer toegevingen. Indien de VLD niet zou meedoen zijn ze immers de grootste familie.

Ik zie BDW het premierschap wel aan iemand van de christendemocraten geven, in ruil voor wat meer toegevingen. Indien de VLD niet zou meedoen zijn ze immers de grootste familie.
BDW wil ook helemaal geen premier worden, die heeft veel meer macht als hij geen premier is. Ze geven hem echt een enorm cadeau door te eisen dat hij geen premier wordt.

Mooi, ook al hebben ze hun dogma tegen kernenergie noodgedwongen en met tegenzin een beetje moeten loslaten

Ik ben eens benieuwd wat de nieuwe regering in petto heeft op dat vlak. Ik vind dat Groen (gedeeltelijk) onterecht de zwarte piet doorgeschoven krijgt voor het hele kernenergie debacle maar ik betwijfel of de andere een beter/ander plan hebben.

Mja, eerlijk gezegd kan ik me nog voorstellen dat De Wever het premierschap geeft aan een Waalse partij, in ruil voor een mooi stuk van de hervorming. Dan mag dat iemand van Les Engagés zijn, zodra er de harde grens van 2 jaar in staat voor een institutionele hervorming, inclusief verschuiven van bevoegdheden en opkuis van instituten, denk ik dat het voor hem wel oké is. Zou ik toch hopen.

Vooral ook omdat hij sowieso schaduwpremier wordt in zo'n regering. Als de N-VA eruit stapt, stort alles sowieso in. Als de premier eruit zou stappen, moet er hoogstens even gekeken worden naar een paar kleinere partijen in steun.

Waarom dat premierschap niet aan Bouchez geven en De Wever burgemeester laten...

Lijkt mij veel logischer qua strategie want in Antwerpen met de gemeenteraadsverkiezingen wil je nog altijd met De Wever als kopman.

Ik ben eens benieuwd wat de nieuwe regering in petto heeft op dat vlak. Ik vind dat Groen (gedeeltelijk) onterecht de zwarte piet doorgeschoven krijgt voor het hele kernenergie debacle maar ik betwijfel of de andere een beter/ander plan hebben.
Ik kijk alvast uit naar de opstart van nieuwe onderhandelingen met ENGIE door de nieuwe regering om de kerncentrales nog langer open te houden. Ze gaan ze graag zien komen. En zeker niet om nog extra geld van de belastingbetaler vragen..

Misschien met de bouw van wat SMRs erbovenop , die rollen toch zo gewoon van de fabrieksband blijkbaar. Komt allemaal goed, binnen vijf jaar zijn we Nuclear capital of the world.

Waarom dat premierschap niet aan Bouchez geven en De Wever burgemeester laten...

Lijkt mij veel logischer qua strategie want in Antwerpen met de gemeenteraadsverkiezingen wil je nog altijd met De Wever als kopman.
Bouchez lijkt me toch niet de verbindende man. Een tweetalige premier lijkt me toch wel belangrijk en Bouchez is bij momenten een ongeleid projectiel. Prévot ken ik niet, geen idee of hij daar kandidaat voor kan zijn.

Ik stel gewoon de vraag, maar zou Wilmes geen optie zijn als premier? Ze heeft al ervaring per slot van rekening.
Geen idee of ze al dan niet voor een Europees mandaat gaat.

Als het effectief NVA+christendemocraten+liberalen+Vooruit wordt ben ik al enorm benieuwd naar de naam die ze de kleurencombo gaan geven.
Geel, Oranje, Blauw, Rood, Cyaan (les engagés)

Het goud op de vlag van Armenië is wat oranje-gelig, en misschien kun je les engages nog gewoon bij oranje klasseren als christendemocraten. Armeense coalitie dus? Al is Armenië misschien iets teveel onderhevig aan geopolitieke controverse om die te gaan gebruiken :p

Als het effectief NVA+christendemocraten+liberalen+Vooruit wordt ben ik al enorm benieuwd naar de naam die ze de kleurencombo gaan geven.
Geel, Oranje, Blauw, Rood, Cyaan (les engagés)

Het goud op de vlag van Armenië is wat oranje-gelig, en misschien kun je les engages nog gewoon bij oranje klasseren als christendemocraten. Armeense coalitie dus? Al is Armenië misschien iets teveel onderhevig aan geopolitieke controverse om die te gaan gebruiken :p
De Arizona-coalitie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Arizona-coalitie

Terug
Bovenaan