De verkiezingsresultaten - Federaal

Had de wever niet verteld dat de nva enkel in de federale regering gaat als hij premier wordt?
Je hebt politici voor de verkiezingen en politici na de verkiezingen. Enige wat hij zeker niét gaat doen is een coalitie aangaan met VB.

Wat dat betreft gaan de gemeenteraadsverkiezingen in oktober interessant zijn. Als het cordon valt zal het lokaal zijn.

Niet mee eens.
Het staat al langer dan vandaag vast dat de klimaatverandering hoge kosten met zich meebrengt. Nu inspanningen leveren, levert pas op lange termijn iets op. Maar het ding is dat het hele klimaatprobleem zo'n complex gegeven is: mensen vatten dat niet. En de meeste liggen eerder wakker van de zaken op korte termijn. Niet geheel onlogisch en ook compleet normaal. Zeker ook geen verwijt.
Daarom zijn groene partijen van belang imo.

Nu, op Groen! valt wel wat aan te merken imo. Ik ben het zeker niet eens met al hun standpunten. Maar een gevaar voor onze welvaat is overdreven, zeker op lange termijn bekeken.
Ik ben het volledig met je eerste alinea eens: het klimaatprobleem is iets dat moet aangepakt worden.
Maar Groen is daarin helaas te extreem: wij moeten als land niet heiliger zijn dan de paus. Je gaat het klimaatprobleem niet oplossen door hier in België verwarmen op gas niet meer toe te staan, verbrandingswagens te verbieden of een gebrek aan elektriciteit te riskeren door alles op hernieuwbare energie te willen inzetten. Daar schaad je alleen je eigen economie mee zolang China en andere wereldspelers niet hetzelfde doen.
Ook Groen hun linkse standpunten ivm migratie en uitkeringen doen onze economie geen goed.

Maar zoals alles in de politiek kan je daarover blijven discussiëren.
Ik zie de verkiezingen van gisteren toch als een kleine overwinning van het realisme (winst N-VA met hun ernstige visie op begroting, verlies Groen met hun geitenwollen visie) en integriteit (verlies van VLD).

Voor De Wever wordt het een knap lastig potje 4d schaken.

De komende maanden gaat hij zich moeten toespitsen op de 2 niveau’s (Vlaams en Federaal). Maar met de uitslag van Antwerpen, en de hete adem van de PVDA, wil je natuurlijk als stemmenkanon aan boord blijven tijdens de gemeenteraadsverkiezingen.
Een goede score voor bijvoorbeeld PVDA zal ook betekenen dat andere partijen (Vooruit?) hun vel duur zal verkopen bij de coalitievorming in Antwerpen. Met mogelijks de burgemeestersjerp als trofee.

Je weet nu wel al dat er megazware budgettaire cuts gaan komen. De stakingsgolven zullen weer talrijk zijn.

Zal de kiezer niet blij mee zijn. Vlaanderen wilt een premier De Wever.

Denk dat Vlaanderen (en hopelijk ook de rest van het land) in de eerste plaats eens een goede, daadkrachtige regering wenst - zonder al te veel gekibbel, een duidelijk regeerakkoord dat uitvoerbaar is met het nodige evenwicht. Wie daar de eerste viool speelt is minder belangrijk en ook perfect verdedigbaar / verteerbaar.

Enfin, zo zou het moeten zijn ... verkiezingen winnen is 1, regering vormen 2, uitvoeren 3

Je hebt politici voor de verkiezingen en politici na de verkiezingen. Enige wat hij zeker niét gaat doen is een coalitie aangaan met VB.

Wat dat betreft gaan de gemeenteraadsverkiezingen in oktober interessant zijn. Als het cordon valt zal het lokaal zijn.
N-VA grotendeels stand gehouden omdat De Wever voor premier ging, zal toch een ontgoocheling zijn bij veel mensen als dat uiteindelijk niet zo is.

Absolute meerderheid voor VB in Ninove is absoluut een mogelijkheid. Niet vergeten dat dit de eerste keer zonder stemplicht zal zijn,,,

heel Vlaanderen zou ondertussen moeten weten, dat als het erop aankomt... De Wever rap gaat lopen...
naar 't schoon verdiep.
Langs de andere kant, NVA zonder De Wever als voorzitter... en met de hete adem van de PVDA in Antwerpen in zijn nek. Denk mss toch ook wel dat ie een andere premier wel zal gedogen.

BDW heeft een overduidelijk mandaat gekregen van de Vlaamse kiezer. Geen enkele andere politicus komt ook maar in de buurt van zijn score.

Vooraf sprak hij duidelijk de ambitie uit om premier te worden. Hij herhaalde ook graag dat die uit de grootste partij moest komen.

Nu het premierschap 'zomaar' weggegven zou bij heel wat kiezers niet zo goed vallen, lijkt me.

De andere partijen (buiten MR) zijn ook gewoon te klein om een premier te leveren. Er was veel kritiek dat OpenVLD als 7e partij de premier leverde vorige regering, die kritiek gaat dit keer nog harder terugkomen.

Nee, BDW moet nu zijn verantwoordelijkheid nemen, tenzij ze aan Waalse kant té hard gaan dwarsliggen. Een premier geleverd door MR dan, en dan is Wilmes misschien de enige logische keuze (want kan me ook niet inbeelden dat BDW Bouchez premier gaat laten worden).

De Wever, Van Grieken en Bouchez vanmiddag al naar de koning. Blijft toch raar om te beseffen dat Van Grieken daar zit. Hoe zou dat gesprek plaatsvinden. Hoe hoog staat de cringe-meter? Of valt dat allemaal best wel mee?

1) NVA Bart De Wever heeft een stokje gestoken voor gitzwarte zondag. Knap van henm, hij heeft de kar gekeerd gekregen in de laatste weken van de campagne.
2) Groen verliest. Mooi, ook al hebben ze hun dogma tegen kernenergie noodgedwongen en met tegenzin een beetje moeten loslaten, hun programma blijft schadelijk voor onze welvaart. Jammer genoeg lijken hun stemmen wel naar PvdA gegaan (die nog veel erger zijn uiteraard). Bonus is dat Tinne Van der Straeten niet eens verkozen is geraakt.
3) Open VLD is als rechtse partij in een linkse regering gestapt en hebben daarin quasi niets van hun partijprogramma uitgevoerd. Daar zijn ze terecht voor afgestraft. Hun kiezers zijn geen domme idioten (in tegenstelling tot die van sommige andere partijen)
MAAR: ik vind hun conclusie dat ze nu maar in de oppostie moeten gaan zetelen wel compleet verkeerd. Als ze nu de kans krijgen om als rechtse partij in een (centrum)rechtse regering te stappen en daarbij een deel van hun partijprogramma kunnen voeren, zouden ze dat toch ernstig moeten overwegen. Daarmee kunnen ze tonen dat ze misschien toch meer zijn dan postjespakkers en het vertrouwen stilaan terugvinden.

Federaal is het wel echt goed dat NVA nog voor ligt op VB, imho.

Voor de rest alle bewegingen gezien die iedereen ook verwachtte?
Misschien enkel de pers niet? "NVA grote verrassing" ?! :oink:
Toch niet in mijn omgeving.

Sluit mij wel aan bij je "maar" ivm OVLD... denk eigenlijk niet dat ze gevraagd zullen worden.
Ze zakten ook wel meer dan ik had verwacht. Dacht dat het meer zoals het CDV scenario ging zijn.
(Toch zeker op gewestelijk vlak) Hopelijk trekken ze de juiste lessen. Mensen? Keuzes?

Er is eigl niet zo veel verandert in Vlaanderen, buiten de klappen van de liberalen dan. N-VA houdt stand, VB-PVDA-Vooruit stijgen een beetje maar niet de verwachte golf. Cd&v verliest een beetje maar houdt nog relatief stand. Groen verliest maar ook niet spectaculair. Ik vind het nog behoorlijk status quo allemaal in Vlaanderen. Wallonie is dan wel anders.

Nee, BDW moet nu zijn verantwoordelijkheid nemen, tenzij ze aan Waalse kant té hard gaan dwarsliggen. Een premier geleverd door MR dan, en dan is Wilmes misschien de enige logische keuze (want kan me ook niet inbeelden dat BDW Bouchez premier gaat laten worden).
Een liberaal die van het ene niveau naar het andere springt voor een postje... dat zou alvast een stijlbreuk met de afgelopen maanden :laugh:

Nee, jokes aside denk ik niet dat Wilmes de oplossing is. Ze mag dan wel populair blijken in het Zuiden, zij was imo toch een beetje de Belgische Theresa May: gesprongen in een gat op een moment dat alle mannen zich liever bezig hielden met politieke spelletjes dan met beleid maar achteraf bekeken toch wel wat te licht voor de functie. En daarnaast zit je gewoon met het feit dat De Wever een regering waarvan hij geen premier is niet verdedigd krijgt.

Aan de andere kant haalt MR in Wallonië wel los 30%... toch nog een stuk meer dan de 24% van de N-VA hier in Vlaanderen. Dat heeft met andere demografie te maken (geen alternatief op rechts in Wallonië) maar toch... en voorkeursstemmen zijn ook een moeilijk gegeven: Antwerpen is nu eenmaal by far de grootste kieskring en heeft dus ook het grootste aantal potentieële voorkeurstemmen.

Is het logisch dat de grootste partij de premier levert? Puur rationeel zou ik ja zeggen maar dan gaan we nooit meer een Waalse premier zien, ik denk niet dat ze daar in het Zuiden akkoord mee kunnen gaan.

Terug
Bovenaan