De verkiezingsresultaten - Federaal

But why.

Het zal 95% zeker NVA+CDV+Vooruit woorden Vlaams en +MR+Les Engages federaal. Hebben elk meer dan genoeg op overschot.

BDW zal wsch proberen om vld en PS erbij te halen om 105 te hebben om 2/3 staatshervorming erdoor duwen. Dat zal de discussie worden. Niet of VB erbei komt

NVA, CDV, Vooruit willen hetzelfde op de punten waar VB op hamert. Namelijk strenger asielbeleid, huisbetredingen, inkorten uitkeringen, afscherming sociale zekerheid, minder wishy washy gedoe op links.

Als ze dat goed spelen, bereiken ze wat VB wou zonder de VB en is VB bij de volgende verkiezingen irrelevant geworden.

NVA wil VB er niet bij en VB wil niet echt regeren. Wat gaan die Vlaams uitsteken met NVA ? Plots 10 ministers leveren en kabinetten vullen, jaaaaa - dacht het niet.

Puur als denkoefening, wat je zegt is een gangbare piste - en door de grote contrasten is het, na gisteren, véél moeilijker om te spreken van politieke families - een zelden geziene situatie.

"Als ze dat goed spelen" = uitvoering wordt cruciaal

Hou het simpel, NVA + CD&V + Vooruit + MR + les Engages.
Meerderheid federaal en beide taalgrenzen en dan vraag je gewoon steun van VB voor de staatshervorming.
Ja daar gaan MR, Vooruit, CDV en Les Engages even mee lachen dat je hen passeert voor een staatshervorming waar zij dan geen vragende partij voor zijn.
Om nog maar te zwijgen dat VB even gaan flipfloppen om iets te voorzien waar zij misschien niet 100% achter staan omdat het niet ver genoeg gaat ?

Hou het simpel, NVA + CD&V + Vooruit + MR + les Engages.
Meerderheid federaal en beide taalgrenzen en dan vraag je gewoon steun van VB voor de staatshervorming.

Iedereen lijkt een klein detail te vergeten. Je kunt een land niet splitsen zonder dat de ander dat wil, he. We zijn Afrika niet.

Wat met de federale schuld. Wat met de Franse/Waalse schuld? Wat met de financieringswet ? Wat met Brussel. Lijken me meer dan details. Deel van een groter geheel.

Een staatshervorming is minder verregaand, maar komt op hetzelfde neer. Namelijk, je hebt een grote deal wat give/take inhoudt.

"Je vraagt gewoon steun voor een staatshervorming" aan VB. Waarom zou VB gewoon ja zeggen zonder iets terug te krijgen ? En waarom zou BDW zijn broek afsteken bij een niet regeringspartner om dat er eventueel erdoor te krijgen ? Alsof VB de grote staatsmannen zijn die uit vaderlandse liefde ja zullen zeggen om aan 2/3 meerderheid te raken ? :laugh:

Ik volg het niet echt op de voet, maar is er in Wallonië eigenlijk ook een partij die het land wilt splitsen?
Of enkel aan Vlaamse zijde?

Puur als denkoefening, wat je zegt is een gangbare piste - en door de grote contrasten is het, na gisteren, véél moeilijker om te spreken van politieke families - een zelden geziene situatie.

"Als ze dat goed spelen" = uitvoering wordt cruciaal

Bouchez heeft VLD gedumpt met de woorden "het is hun eigen keuzen om in de regering te gaan" en VLD heeft gezegd "oppositiekuur". Dus VLD is done (mogelijks forever).
PS heb ik nog niet gehoord maar Melissa had op voorhand al PS gedumpt. PS zie ik ook niet al te veel toeteren.

Ik zie om eerlijk te zijn weinig contrasten tussen de leden van die mogelijke coalitie. De regeringsvorming is - op papier - in 15-20y niet zo simpel geweest. Op sociaal economisch en migratie gebied willen die allemaal ongeveer hetzelfde. Op begrotingsgebied ook. Militair ook.

Op landbouw en onderwijsgebied is er wat discussie - maar dat is grotendeels een gewestelijke materie, dus daar zal op federaal niet te veel over gepalaverd worden. Nu Groen en Ecolo weg zijn, is de stikstofdiscussie ook een pak gemakklijker. En de verkiezingen zijn gepasseerd en er zijn niet veel boeren, CDV kan daar CDV zijn (flexibel). Onderwijs zien we wel, maar Conner wil dat precies en de tegenstellingen tussen Conner en BDW zijn niet zo groot als de mensen denken.

Ik volg het niet echt op de voet, maar is er in Wallonië eigenlijk ook een partij die het land wilt splitsen?

Wil je je broodheer zijn hand afhakken ? Je zult ze moeten overtuigen (met een zak geld) om akkoord te gaan. Niet eenzijdig iets uitroepen...

Enkel aan Vlaamse zijde, al zijn ze vroeger wel nog trekkers geweest van staatshervormingen om bevoegdheden te splitsen.

Probeer eens een stemtest in te vullen waar VB op plaats 1 staat en CD&V of NVA op de laatste plaatsen of omgekeerd.

Voor Franstalige partijen - niet nieuw dat er nogal wat tegenstellingen zijn, raakpunten zijn dan ook minder nodig lijkt me.

Heel simpel? :p
Rap ééntje ingevuld

CD&V en NV-A op één en VB/PVDA vanachter.

Zijn quasi letterlijk mijn stemtesten :p. Dat zijn de "gewone" partijen heel dicht bij elkaar en dan de twee extreme helemaal achteraan.

Dat is waarom NV-A nooit wil een coalitie vormen met het VB. Vorm een coalitie ermee en het mislukt, dan is NV-A volledig weggevaagd van het politiek toneel. Dat wordt dan een sub-10% partij. Want alle "normale" kiezers van de NV-A zullen weggejaagd zijn.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp in de verste verte niet waarom Georges-Louis Bouchez zo populair is.

Is er een kans dat die man premier wordt? Want dan overweeg ik om te verhuizen naar het buitenland :unsure:

Of is dat gewoon de Waal die geen enkele Vlaming als premier wil, net als De Wever de Vlaming is die geen enkele Waal als premier wil?

Ik begrijp in de verste verte niet waarom Georges-Louis Bouchez zo populair is.

Is er een kans dat die man premier wordt? Want dan overweeg ik om te verhuizen naar het buitenland :unsure:

Of is dat gewoon de Waal die geen enkele Vlaming als premier wil, net als De Wever de Vlaming is die geen enkele Waal als premier wil?

Ik denk dat jij onderschat hoe populair ze zijn in het ander landsdeel. Bouchez was op een gegeven moment populairder in Vlaanderen dan in Wallonië en aan Waalse kant zijn er wel wat fans van het economisch idee van NV-A.

Onpopulaire mening en ik ben zelf geen open VLD stemmer maar ik had wel wat medelijden met De Croo. Op zich heeft die man ook gewoon alles gegeven de voorbije jaren en het moet gezegd zijn daar zaten toch wat crisissen tussen. Ik vond hem een perfect profiel hebben als premier en toch een persoon waarmee je naar buiten kan komen.
Dat de politiek een perceptie probleem heeft is duidelijk, zie ook het aantal blanco stemmers. Maar soms heb ik toch ook het gevoel dat de slinger wat is aan het doorslaan. Zeker als je federaal regeert is het gewoon een hondenstiel geworden.

Onpopulaire mening en ik ben zelf geen open VLD stemmer maar ik had wel wat medelijden met De Croo. Op zich heeft die man ook gewoon alles gegeven de voorbije jaren en het moet gezegd zijn daar zaten toch wat crisissen tussen. Ik vond hem een perfect profiel hebben als premier en toch een persoon waarmee je naar buiten kan komen.
Dat de politiek een perceptie probleem heeft is duidelijk, zie ook het aantal blanco stemmers. Maar soms heb ik toch ook het gevoel dat de slinger wat is aan het doorslaan. Zeker als je federaal regeert is het gewoon een hondenstiel geworden.
Het is een harde stiel , dat is zeker. Maar hij had nooit premier mogen worden. Als 7de partij? Dat heeft hij nooit verkocht gekregen. Er was ook geen voeling met de bevolking, De Croo weet niet wat er onder de mensen leeft, dat heeft zijn papa ook nog maar eens bewezen gisteren. Elitair mannetje.

Barbara Pas en Wouter Vermeersch steken er ook bovenuit. Daarnaast zijn er nog andere niet onverdienstelijke medewerkers (Roosmarijn Beckers). Je hebt ook wel nutcases in die partij, maar sinds Van Grieken is er wel degelijk gewerkt aan verdieping in die partij (als in: dossierkennis opbouwen en daar capabele figuren op zetten). Het is geen zuivere zweeppartij die enkel bestaat uit mensen die snedige oneliners kunnen geven.
Het was idd Barbara Pas die ik vorige week in een debat zag (weet niet meer tegen wie), maar vond haar tegenvallen.

Je vindt de regionalisten bij de Walen vooral bij de PS'ers. Ik heb een baas die bvb regionalist is, ook de huidige voorzitter van het ABVV is regionalist.

We hebben in ieder geval al veel slechtere premiers gehad.

Maar zoals je zegt waren het zeer uitdagende jaren, met o.a. de coronacrisis en de oorlog met Rusland, met alle economische gevolgen vandien. Ik vind ook dat De Croo het absoluut niet slecht gedaan heeft, maar ik krijg de indruk dat de bevolking overal in Europa gewoon de regerende partijen afstraft.

Mensen beseffen gewoon niet 100% dat de opeenvolging van crisissen niet de schuld van de regering is.

Het is een harde stiel , dat is zeker. Maar hij had nooit premier mogen worden. Als 7de partij? Dat heeft hij nooit verkocht gekregen. Er was ook geen voeling met de bevolking, De Croo weet niet wat er onder de mensen leeft, dat heeft zijn papa ook nog maar eens bewezen gisteren. Elitair mannetje.

Er zijn bijzonder weinig politici die voeling hebben met de bevolking. Veel die beter doen alsof, dat wel.
En ook veel te veel beroepspolitici die in heel hun leven niks anders gedaan hebben dan politiek. Op dat vlak heeft De Croo tenminste nog een aantal jaren gewerkt als consultant. Slechtere voorbeelden zijn Rousseau en Bouchez - beiden voor mij ook onuitstaanbaar (over 'elitair' gesproken). Van de unief recht naar de partij - heel goed in glad praten en meningen geven, maar dat is het dan ook.

Van nepotisme ben ik ook geen fan. (naast De Croo is Rousseau daar ook een voorbeeld van trouwens)

We hebben in ieder geval al veel slechtere premiers gehad.

Maar zoals je zegt waren het zeer uitdagende jaren, met o.a. de coronacrisis en de oorlog met Rusland, met alle economische gevolgen vandien. Ik vind ook dat De Croo het absoluut niet slecht gedaan heeft, maar ik krijg de indruk dat de bevolking overal in Europa gewoon de regerende partijen afstraft.

Mensen beseffen gewoon niet 100% dat de opeenvolging van crisissen niet de schuld van de regering is.
Ik denk niet dat die crisissen er veel toe doen, crisissen zijn vaak geen politieke crisissen, een oorlog in Oekraïne of een coronacrisis kunnen net zowel een opportuniteit zijn waarop extra populariteit gebouwd kan worden.

Ook economisch kan je moeilijk zeggen dat er een crisis is, werkgelegenheid is nog nooit zo goed geweest, armoede daalt. Er zijn wat tekenen dat er mindere tijden staan aan te komen maar dat heeft zich nog niet echt gematerialiseerd.

Ik blijf die zetelverdeling erg eigenaardig vinden. N-VA zou + 0,7% in aantal stemmen hebben met als gevolg -1 zetel. Les Engagés haalt dan weer + 3,1% en krijgt +9 zetels.

PS kiest voor de oppositie, VLD kiest voor de oppositie

Lijkt alsof we de regeringspartijen al hebben.
Vraag is natuurlijk hoe hard die zich gaan opstellen in onderhandeling als ze weten dat er toch geen alternatief is

Terug
Bovenaan