De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Pols-nek heb ik na 3 bike fits nog steeds last van. Is omdat je je schouders optrekt en met gestrekte armen rijdt. Ik moet leren ontspannender zitten. Als ik daarop let dan heb ik er geen last van.
Zal er eens op letten als ik de fiets buitenhaal ( hopelijk volgende week )
Armen normaal licht gebogen, zit totaal niet aero ( naar mijn gevoel )

Wilt niet zeggen dat je uw armen naar buiten moet plooien he. En dan nog aero, zoek je een tijdrit te winnen? 😂
Nochtans verschiet ik er soms van hoeveel er een aero frame willen.
Nu ligt mss aan mij lengte dat ik altijd al redelijke drop heb + stijve plank dat bij een aero frame gewoon te wordt

Nee maar was gewoon om te weten wat ik moet kopen voor mijn (heb al docblue van vriendin haar Liv die tubeless is).
Moet toch om remblokjes (nou ja fiets even binnensteken want lease denk niet dat ze gewoon de blokjes willen geven :p) maar die hebben ook TREK dus even vragen of ze dat kunnen bestellen dan (leek me qua prijs niet absurd)

Is pas voor als deze banden op zijn en ik de Pirelli's er opgooi
Ik zou echt voor een gewoon lint gaan. Die Trek 'linten' zorgen voor een zeer goede sluiting maar maken het ongelofelijk moeilijk om je band op en af de velg te krijgen. De laatste keer heeft het mij 2 uur en 2 bandenlichters gekost, daarna ben ik overgeschakeld naar een gewoon lint en nu kan ik de banden er tenminste terug normaal op en af krijgen.

Ok gewoon lint + ventielen bestellen. Welke raden jullie aan?
De muc off ventielen zijn een prachtig stukje overengineering. Met metalen dopjes die ook dienst doen als kernverwijderaar.

Je krijgt er ook rubbertjes bij voor alle velgtypes.

en niet eens zo duur.

lint = ducttape

Ik zou echt voor een gewoon lint gaan. Die Trek 'linten' zorgen voor een zeer goede sluiting maar maken het ongelofelijk moeilijk om je band op en af de velg te krijgen. De laatste keer heeft het mij 2 uur en 2 bandenlichters gekost, daarna ben ik overgeschakeld naar een gewoon lint en nu kan ik de banden er tenminste terug normaal op en af krijgen.
Aaaah is dat het probleem.
Ik wordt iedere keer zot om die banden eraf te krijgen. Met kokend water en van die toeren. Vorige keer uiteindelijk met schroevendraaier (pure horror bijna dus....).

Ductape als velglint is blijkbaar redelijk standaard praktijk. Als ik mijn banden wissel eens proberen ipv dat bontrager spullement...

Edit : Die bontrager "linten" (of strips want een echt lint is dat niet nee) hebben blijkbaar toch ook wel serieus wat voordelen.

Ga toch eens op zoek gaan naar tips hoe ge uwe band daar eenvoudig af krijgt.

Laatst bewerkt:
Nochtans verschiet ik er soms van hoeveel er een aero frame willen.
Nu ligt mss aan mij lengte dat ik altijd al redelijke drop heb + stijve plank dat bij een aero frame gewoon te wordt
Ik denk dat veel mensen gewoon naar Aero frames trekken omdat die er meestal het coolest, of minstens het snelst, uitzien?

Een Aero frame is voor mij ook gewoon té hoor. Ik heb op mijn Canyon Ultimate al problemen met mijn reach. Ik vind dat nochtans raar, ik ben dan wel 1m96 maar volgens mij zijn mijn benen niet buitengewoon lang t.o.v. mijn torso, zal dus wrs zuiver een flex issue zijn :thinking:

Ductape ipv rim tape.... ik weet het toch niet zunne. Op mijn werk gebruik ik dat spul heel veel en na een tijdje wordt dat heel broos en fragiel. Kan misschien onder invloed van zonlicht zijn dus in dat geval zal dat binnen in een band geen probleem opleveren, maar ik weet het toch niet hoor. Ik ben na het lezen van dit alles een beetje op zoek gegaan en er zijn er blijkbaar ook die gewoon electrische isolatie plakband gebruiken, terwijl anderen dit dan weer afraden. Ikzelf zou eigenlijk die elektrische isolatie plakband meer betrouwen dan ductape eerlijk gezegd.

In mijn zoekwerk naar de ideale oplossing kwam ik toevallig op dit filmpje :
Een niet al te handig meisje dat zelf probeert om dingen te doen aan haar fiets. Om eerlijk te zijn lijkt dit mij de beste oplossing. Ze heeft wel veel te weinig stretch gegeven aan haar velglint, maar die 2 rondjes met die elektrische isolatie plakband achteraf staat mij wel enorm aan. In dat filmpje heeft ze het ook nog over ductape, dat daar blijbkaar afgeraden wordt.

Ikzelf gebruik het stans notubes velglint. Voorlopig nog geen enkel probleem mee gehad, maar ik heb het wel laten doen bij de fietsenmaker. Moest ik het ooit opnieuw doen, denk ik dat ik het zelf doe. Maar ik zal wel, net zoals in dat filmpje, achterna gaan met elektrische isolatie tape.

Vreemd dat ze aan de kant tegenover het ventiel begint, ik heb altijd geweten dat je je overlap ter hoogte van het ventiel maakt.

Als ik naar het filmpje kijk van Stans notubes rimtape (die ik dus gebruik), dan zie ik dat die ook begint tegenover het ventiel :

Ik zie wil dat die zijn rimtape veel breder is dan die van mij. Hij zegt in het begin van het filmpje (0.45) dat je de rol net niet tussen de velg mag krijgen. Dat is bij mij wel zeker het geval, en dat is gedaan door een fietsenmaker. Hier dicht het trouwens perfect af dus ik heb zeker niet te klagen. In elk geval denk ik dat de kans groot is dat je je rimtape gaat beschadigen wanneer je een band wisselt, indien je rimtape zo breed is als ze daar voorstellen. Daarom ook dat ik die elektrische isolatie tape achteraf gebruiken een heel goed idee vind.

1m20... Dat heb ik ook nogal gezien op meerdere filmpjes en gedacht van eens te proberen de volgende keer. Niet supergoed voor uw spaken zou ik denken.
Er zijn er ook die de band tussen de bankschroef steken en dan wringen.

Ofwel van die bredere bandenlichters ipv van die kleine (die handiger zijn om mee te nemen)

Maar ik denk dat dat niet veel helpt want ge krijgt gewoon niks tussen die velg en band gestoken, dus maakt niet uit wat voor bandenlichter ge hebt.

Zal zien hoe eenvoudig ze er volgende keer afgaan :)
Als ze er eenvoudig afgaan zal die bontrager strip wel blijven zitten.

Bij Hunt doen ze het nochtans zo (vanaf 2m20):

Het zal dus wss niet zo heel veel uitmaken, als de tape maar goed aangebracht wordt.

Ik denk dat het uiteindelijk niet zo veel uitmaakt waar je begint, zo lang je maar niet net aan het ventiel begint. Zoals Poeperman zegt, je gaat toch geen 2 zwakke plekken combineren op 1 punt.

Wel moet ik toegeven dat het idee waarom ze bij Hunt net daar beginnen helemaal geen slecht idee is. Door op 10 cm van het ventiel te beginnen legt hij 2 laagjes rimtape waar het ventiel is. Hij begint 10 cm voor het ventiel en stopt 10 cm na het ventiel. Hij gebruikt dus wel 20 cm meer rim tape maar waar het ventiel is zorgt hij wel voor een dubbele bescherming. Helemaal geen slecht idee.

heb ook al platte batterij gehad met mijn Di2, maar dan fiets je toch gewoon door? bij mij viel die uit na 10km en ik wou een rit doen van +-80 dus gewoon doorgefietst aangezien ik nog naar klein blad kon schakelen
Ik kon niet meer schakelen, de batterij was kapot gegaan. En woonachtig in de Vlaamse Ardennen... Op je buitenblad de Koppenberg is geen lachertje :ROFLMAO: :poop:

Het ziet er gewoon heel vet uit. Comfort is weer een ander verhaal :p (denk ik)
Met de trend van als maar bredere banden valt dat nog wel mee. Een groter probleem vind ik de 50mm velgen en het feit dat er tegenwoordig altijd wind staat.
Ik verschiet er vooral van hoeveel mensen bewust! op slechte wegen gaat rondhossen.

Ne foil of ne madone, dat mogen ze bij mij altijd wel eens afzetten :love:. Ik heb een kameraad met een madone en emonda en hij rijdt toch net iets liever met de madone. Dat ding ademt snelheid.

Terug
Bovenaan