Drones leggen het luchtruim plat in BE & EU

Ik vraag mij wel af waar de mensen uit het Oekraïne topic zijn gebleven die claimde dat we "in België niet moeten investeren in luchtafweer want drones en raketten gaan nooit tot in België raken want die moeten eerst door Polen en Duitsland".

Guess what? You were wrong... again...

Ik herhaal mijn punt van de laatste jaren, vroeg of laat zal Rusland zich wel aan een gokje durven wagen en heel snel heel veel infrastructuur zoals raffinaderijen, elektriciteitscentrales, verdeelstations, etc beschadigen.

Wie zei er dan dat drones hier niet zouden raken?
Vliegtuigen en raketten zijn nog wel wat anders dan drones.

Ook is het effectief aanvallen of saboteren nog wel iets anders dan intimidatie.

Hier had ik op de radar gezien dat er 3 Amerikaanse super C130's in de buurt aan het rondtoeren waren. Ik moest de oudste bij de logo gaan afzetten en we konden ze horen toen we daar toekwamen. Dus even blijven staan tot ze daadwerkelijk ook tevoorschijn kwamen. In het donker was het van ver toch ook alsof er 3 drones maar dan met motorgeluid naderden. Eens dichterbij, op relatief lage hoogte, kon je natuurlijk wel duidelijk zien dat het geen drones waren.

Ik ga hier niet aan namecalling doen. Eén persoon loopt hier nog rond, de andere is ondertussen gebanned.

Vliegtuigen zullen hier idd niet zo snel geraken maar iedereen lijkt hier precies te vergeten dat je perfect raketten kan lanceren vanop zee.
Ook is het effectief aanvallen of saboteren nog wel iets anders dan intimidatie.
Ja ongeveer 1 seconde verschil. Als die drones nu vrij kunnen rond fladderen dan kunnen ze dat ook perfect als ze effectief iets willen opblazen.

Ik ga hier niet aan namecalling doen. Eén persoon loopt hier nog rond, de andere is ondertussen gebanned.

Vliegtuigen zullen hier idd niet zo snel geraken maar iedereen lijkt hier precies te vergeten dat je perfect raketten kan lanceren vanop zee.

Ja ongeveer 1 seconde verschil. Als die drones nu vrij kunnen rond fladderen dan kunnen ze dat ook perfect als ze effectief iets willen opblazen.
Die drones komen toch niet rechtstreeks vanuit Rusland gevlogen? Die zullen hier wel ergens gestationeerd zijn. Het lijkt op mafia-praktijken.

Ja foto getrokken maar van slechte kwaliteit. Een zeer grote drone. Dezelfde denk ik van het type dat rond brussel airport vloog.
Kan je een inschatting geven van spanwijdte? Of moeilijk wegens geen referenties? Voor de jol even opgezocht en de grootste die je kan printen is 2.5meter breed.
Die in dat hln filmpje leken me groter.

Kan je een inschatting geven van spanwijdte? Of moeilijk wegens geen referenties? Voor de jol even opgezocht en de grootste die je kan printen is 2.5meter breed.
Die in dat hln filmpje leken me groter.

Sry ik ben geen kenner maar ik kan wel zeggen dat dit geen drone was van een amateur. Ik dacht eerst dat het een klein vliegtuig was.

Paar jaar geleden was toch een groot deel hier aan het lachen dat onze defensie uitgaven maar naar Belgische noden moesten zijn.
Ze moesten eerst langst Nederland en Duitsland. De Noordzee werd wel bewaakt door de Britten.
Wij zullen wel investeren in mijnenvegers en medische component.
Ondertussen leggen we de lat weer wat hoger blijkbaar. Nu moeten er al raketten vallen voor het ernstig is.
Door de technologie dat al jaren in die oorlog wordt gebruikt ligt België mee aan het front. Dat is niet sinds vandaag, dat was al lang.

Sry ik ben geen kenner maar ik kan wel zeggen dat dit geen drone was van een amateur. Ik dacht eerst dat het een klein vliegtuig was.
Ja tis moeilijk in te schatten.
Deze foto met dat vliegtuig eronder (lijkt me een narrow body plane te zijn, dus fuselage ongeveer 4m in diameter) geeft ongeveer een indicatie maar vliegt die drone nu voor het vliegtuig, op dezelfde afstand of erachter. Alles tussen de 2m en 4 meter is mogelijk.

Paar jaar geleden was toch een groot deel hier aan het lachen dat onze defensie uitgaven maar naar Belgische noden moesten zijn.
Ze moesten eerst langst Nederland en Duitsland. De Noordzee werd wel bewaakt door de Britten.
Wij zullen wel investeren in mijnenvegers en medische component.
Ondertussen leggen we de lat weer wat hoger blijkbaar. Nu moeten er al raketten vallen voor het ernstig is.
Door de technologie dat al jaren in die oorlog wordt gebruikt ligt België mee aan het front. Dat is niet sinds vandaag, dat was al lang.

Het is ook een feit dat we vrij ingelegen liggen en men dus veelal andere landen/ wateren moet doorkruisen om bij ons te raken met gerichte middelen.

Het punt is gewoon dat er een groot verschil is met intimidatie zoals deze waar het afwegen is wat de impact is naar burgers en waar onderscheppen niet zo eenvoudig is.
En echt gerichte aanvallen waar men echt rechtstreeks aanvalt. Ik dat tweede scenario moet er gewoon een machtsontplooing komen.
Dat heeft dan weer niks te maken met dat er eerst een raket moet vallen voor de urgentie duidelijk wordt.

Dat we niet bijster sterk staan en er een onderfinanciering is dat is zo. Maar dat we volledig machteloos staan en niks kunnen is ook niet waar.
Ik denk dat naar gebruik van middelen we zeker wel zeer efficiënt en gericht kunnen werken. Maar we hebben op sommige vlakken dan ook geen andere keuze. Maar laat ons ook niet vergeten dat we nog altijd lid zijn van een bondgenootschap en bij een aanval we ook op dat bondgenootschap kunnen rekenen.

Laatst bewerkt:
Het is ook een feit dat we vrij ingelogen liggen en men dus veelal andere landen/ wateren moet doorkruisen om bij ons te raken met gerichte middelen.

Het punt is gewoon dat er een groot verschil is met intimidatie zoals deze waar het afwegen is wat de impact is naar burgers en waar onderscheppen niet zo eenvoudig is.
En echt gerichte aanvallen waar men echt rechtstreeks aanvalt. Ik dat tweede scenario moet er gewoon een machtsontplooing komen.
Dat heeft dan weer niks te maken met dat er eerst een raket moet vallen voor de urgentie duidelijk wordt.

Dat we niet bijster sterk staan en er een onderfinanciering is dat is zo. Maar dat we volledig machteloos staan en niks kunnen is ook niet waar.
Ik denk dat naar gebruik van middelen we zeker wel zeer efficiënt en gericht kunnen werken. Maar we hebben op sommige vlakken dan ook geen andere keuze. Maar laat ons ook niet vergeten dat we nog altijd lid zijn van een bondgenootschap en bij een aanval we ook op dat bondgenootschap kunnen rekenen.
Als er morgen een drone tegen een vliegtuig vliegt heb je +200 doden. Dat moet nog eens niet met opzet zijn.
De dag erna kan een 2de drone perfect, zonder enige weerstand, hetzelfde doen.
Rusland wil België niet innemen dus er is ook geen machtsontplooiing nodig. Enkel terreur.
Defensie werkt op verschillende lagen en dit is de zoveelste laag waar we in onderdoen.

Maar laat ons ook niet vergeten dat we nog altijd lid zijn van een bondgenootschap en bij een aanval we ook op dat bondgenootschap kunnen rekenen.
BDW vroeg aan de andere lidstaten de garantie dat ze ons zouden bijstaan bij een reactie van Rusland (bij het gebruik van de Russische tegoeden), maar het bleef stil en er kwam geen besluit.
Vandaag hangen de (vermoedelijk) Russen boven ons hoofd om ons af te dreigen. Mogelijk is dat hun antwoord omdat men er nog maar aan dacht om de tegoeden te gebruiken.
Bij elke drone observatie in eender welk EU land zou een gemeenschappelijke reactie moeten komen vanuit de andere landen.
Ook nu blijft het doodstil.

Ik vraag mij wel af waar de mensen uit het Oekraïne topic zijn gebleven die claimde dat we "in België niet moeten investeren in luchtafweer want drones en raketten gaan nooit tot in België raken want die moeten eerst door Polen en Duitsland".

Guess what? You were wrong... again...

Ik herhaal mijn punt van de laatste jaren, vroeg of laat zal Rusland zich wel aan een gokje durven wagen en heel snel heel veel infrastructuur zoals raffinaderijen, elektriciteitscentrales, verdeelstations, etc beschadigen.
Ja, want die drones zijn echt vanuit (Wit-)Rusland tot hier gevlogen hoor... Onmogelijk.
Eerst en vooral geen batterijcapaciteit voor, en geen brandstof, want dan zouden die drones nog zwaarder en groter zijn dan we nu zien.
De FPV drones die we hier zien vliegen kunnen stationair blijven als helikopters en zweven dus niet, anders zouden ze continu in beweging moeten zijn zoals een vliegtuig.

Die drones komen toch niet rechtstreeks vanuit Rusland gevlogen? Die zullen hier wel ergens gestationeerd zijn. Het lijkt op mafia-praktijken.
Lijkt me plausibeler. Maar mafia?
De Russische FSB of ex KGB is hier en in heel Europa al langer actief dan de leeftijd van de oudsten hier. Al sinds 1922 als ik bepaalde publicaties mag geloven.

Kijk naar Frankrijk en Zwitserland, ze hebben er al vele zogezegde privé huizen/villa's gevonden waar FSB personeel onderduikt of samenkomt, waaronder 1 villa die recht op het schiereiland L’île Longue met de Franse nucleaire onderzeeërbasis kijkt. Eigendom van een zogezegde reporter - Russische politieke vluchteling, maar uiteindelijk dikke vriendjes met FSB en andere militaire organisaties-eenheden, wat makkelijk genoeg afgeleid kon worden door videobeelden van reportages tijdens de inval in Tsjetsjenië door Rusland waarbij stevige handdrukken aan elkaar gegeven werden.
Die mens ontkent nog altijd...

Artikel: https://www.mediabask.eus/fr/info_mbsk/20240208/le-pays-basque-dans-un-documentaire-sur-l-espionnage

Documentaire waarvan sprake in het artikel: https://www.francetelevisions.fr/et...er/france-nid-despions-ils-sont-partout-26487

Als er morgen een drone tegen een vliegtuig vliegt heb je +200 doden. Dat moet nog eens niet met opzet zijn.
De dag erna kan een 2de drone perfect, zonder enige weerstand, hetzelfde doen.
Rusland wil België niet innemen dus er is ook geen machtsontplooiing nodig. Enkel terreur.
Defensie werkt op verschillende lagen en dit is de zoveelste laag waar we in onderdoen.
Neen, daarvoor heb je explosieven nodig op de drones, zoals bv. een granaat (warhead) van een RPG. Of meerdere drones die door de motoren vliegen waardoor die niet meer goed functioneren met alle gevolgen vandien.
1 drone zoals we zagen op videobeelden zal echt wel geen lijnvliegtuig kunnen neerhalen, schade wel, maar men kan nog even doorvliegen.
Een tik en 't is eerder gedaan met de drone.

Russen ontkennen elke betrokkenheid bij drone-operaties: "Motief noch interesse in zulke operaties in België

Gisteren de fout gemaakt om eens de reacties op FB bij een nieuwsblad-artikel hierover te lezen, toch verontrustend wat een bepaald deel van de bevolking hierover denkt.

"Is allemaal georchestreerd door Theo Franken om meer budget voor defensie te krijgen (en wij maar betalen é!)" en "we hebben al ons materiaal naar Oekraïne gestuurd en nu hebben we zelf niets meer om die drones neer te knallen". Krijgt allemaal giga veel likes + in de comments zitten de ze elkaar op te fokken dat het eigenlijk serieus verontrustend te noemen is.

Ook enige nuance dat je die drones niet zomaar kan afknallen omdat een afgeschoten projectiel ergens verder weer neerkomt (dus bvb in drukbevolkt Brussel), ontgaat hen volledig.

Ja, want die drones zijn echt vanuit (Wit-)Rusland tot hier gevlogen hoor... Onmogelijk.
Eerst en vooral geen batterijcapaciteit voor, en geen brandstof, want dan zouden die drones nog zwaarder en groter zijn dan we nu zien.
De FPV drones die we hier zien vliegen kunnen stationair blijven als helikopters en zweven dus niet, anders zouden ze continu in beweging moeten zijn zoals een vliegtuig.
Beide functies zijn perfect mogelijk. Alle tis te zeggen je kan een vliegtuig uitrusten met meerdere draaibare motoren zodat deze kan hoveren en dan omschakelen naar een zweefvlucht. Dat YouTube filmpje die ik een paar pagina’s terug gepost heb legt het uit. VTOL. Vertical take off and landing.

Terug
Bovenaan