Een nieuwe keuken

Merci voor de info. Momenteel is het voorzien met laminaat maar weet niet of dit wat degelijk/stevig is bij hun? Weet niet welke materialen jij gebruikt hebt natuurlijk.
Hier ook laminaat en na een dikke 6 jaar niets aan te zien, ook geen scharnieren die doorhangen ofzo. Geen klachten in elk geval :)

Wat zijn hier de ervaringen met inductiekookplaten met flexibele zones? Werkt dat goed? Of zijn we beter af met een 'simpele' inductiekookplaat?

Je bedoelt die functie om 2 platen samen te voegen tot 1 grote? Wij hebben dat, naar gebruiken het niet. Lijkt me enkel nuttig met een teppanyaki die je als accessoire moet kopen.

Ben op zoek naar inspiratie voor een keuken. Volgende week eerste afspraak met de keukenbouwer, we moeten ook nog een vloer kiezen. Zal vooral hier van afhangen voor de juiste kleuren maar we willen graag met houttinten werken die over de rest van het huis terugkomen. We gaan voor de woonkamer werken met keramische parket die we ook over een groot deel doortrekken over de rest van de woning. Enkel rond het eiland en keukengedeelte in de woonkamer (1 ruimte) twijfelen we om hier alles door te trekken of toch een aparte vloer te kiezen.

Wat zijn zaken waarop te letten bv? Zouden jullie de kookplaat op het eiland zetten of eerder tegen een muur verwerken. Idem voor de gootsteen? Welke toestellen te vermijden of net wel te kiezen?
Zijn er hier mensen die een koffiehoekje hebben verwerkt in hun keuken?
Tips over indeling zijn welkom.

Heb hieronder al wat renders laten maken door chatGPT op basis van de concept keuken. Maar alles is dus nog aanpasbaar.

BrJH6Ip.png

sqJ2iYr.png

4OEvKus.png

KpE6GUg.png

De stijl die we zowat zoeken is volgende:

B4ntnEQ.jpeg

0xbzxe4.jpeg

ugvl2vU.jpeg

Ben op zoek naar inspiratie voor een keuken. Volgende week eerste afspraak met de keukenbouwer, we moeten ook nog een vloer kiezen. Zal vooral hier van afhangen voor de juiste kleuren maar we willen graag met houttinten werken die over de rest van het huis terugkomen. We gaan voor de woonkamer werken met keramische parket die we ook over een groot deel doortrekken over de rest van de woning. Enkel rond het eiland en keukengedeelte in de woonkamer (1 ruimte) twijfelen we om hier alles door te trekken of toch een aparte vloer te kiezen.

Materiaalkeuze: combinatie eik met wit (bij voorkeur wit gelakt eiken eiland) is top.
Eik zo naturel mogelijk laten (zoals op jouw tweede render), want matcht het beste met het koele wit.
Probeer voor het eiland echt naar koelwit te gaan en geen gebroken wit; combinatie warm (eik) met koud geeft een mooi resultaat.

Indien budget het toelaat, het eiland weldegelijk in eik (wit gelakt) en ik zou de eik lichtjes laten borstelen. Het zorgt ervoor dat je het gevoel hebt dat het weldegelijk hout is en dat het landelijke aspect nog iets meer naar voren komt.
Let op de verhoudingen van uw kasten, maar een goede keukenontwerper kan hier wel weg mee.

Indien er een mooie muur voorhanden is (en dus geen raam of iets anders in de weg zit), probeer dan in deze stijl altijd om uw kookgedeelte aan de muur te plaatsen.
Ook al plaats je geen klassiek fornuis, een kooknis zorgt er wel voor dat je een meer landelijk gevoel krijgt.
Bovendien heb je hier ook nog uw spatwand, zodat deze weldegelijk functioneel is.

Probeer die nis wel mooi open te trekken, zoals op de foto van 'Art of living'.
Het geeft u wat werkruimte naast uw kookgedeelte om iets klaar te zetten en esthetisch krijg je ook een veel mooier resultaat.

Nis ook hoger dan op jouw render, en in één lijn van de dampkap.
Hiervoor offer je wat kastruimte op, maar uw keuken zal veel praktischer zijn en groter ogen.

Spoelgedeelte proberen centreren op uw eiland tegenover uw kookgedeelte en vaatwasser er zo dicht mogelijk bij.

Koffie-nis: mooi op uw renders, maar hiervoor offer je natuurlijk wel veel ruimte op. Mocht je nog een tweede wand gehad hebben, zou ik dat wel durven doen.
Uiteindelijk heeft iedereen wel wat losse toestellen (koffiezetapparaat, airfryer, broodrooster, ...) en het is soms wel praktisch dat die ergens kunnen blijven staan op een vaste open plaats.

Maar het grootste pijnpunt, wat echt pijn doet aan mijn oren is uw keramische parket.
In deze stijl wordt inderdaad wel dikwijls (vrijwel altijd) eiken parket gelegd in de living, vooral als die ruimte er net naast ligt (ook vrijwel altijd).
Tegelijkertijd begrijp ik ook wel dat budgetgewijs een parket niet altijd mogelijk is en dat er soms keuzes moeten gemaakt worden.

Maar die keramische imitaties van parket vind ik zo verschrikkelijk.
Ik heb eigenlijk nog nooit een mooie realisatie hiervan gezien en ik zou het zelf nooit in een particulier project voorzien (in een openbare ruimte, à la limite, maar ook daar liever niet).
In een toonzaal lijkt zo'n keramische parket meestal nog mooi, maar vergeet niet dat deze nog gevoegd moet worden (en ja, dan ziet het er zeer fake uit).
En in het begin valt dat nog mee, maar op termijn wordt elke voeg wat vuiler en dan valt het nog meer op.

Om op uw vraag te antwoorden: meestal wordt er geen (echte) parket gelegd in een keuken omwille van het praktische. Je wil echt geen saus of spatten op jouw eiken vloer.
Vermits je voor een keramische tegel gaat, zie ik praktisch geen reden om het niet te doen.

In deze stijl zie ik een paar keramische tegels hierbij perfect passen.
Ga voor een rustige tegel met bruine/beige ondertoon en die kan je eventueel in alle ruimtes doortrekken.

Je schrijft ook dat je uw hout ook wat wil doortrekken in andere ruimtes.
Logisch, maar uw hout (waarschijnlijk fineer, mogelijks zelfs massief) gaat serieus vloeken met die keramische parkettegel.
Dus echt waar, doe het niet! 😉

Voor de rest een leuk project om uit te werken - maar waarschijnlijk ook doordat het nu ook wel heel hard in mijn persoonlijke smaak zit, dus dat maakt het iets makkelijker om hierin te adviseren...

Materiaalkeuze: combinatie eik met wit (bij voorkeur wit gelakt eiken eiland) is top.
Eik zo naturel mogelijk laten (zoals op jouw tweede render), want matcht het beste met het koele wit.
Probeer voor het eiland echt naar koelwit te gaan en geen gebroken wit; combinatie warm (eik) met koud geeft een mooi resultaat.

Indien budget het toelaat, het eiland weldegelijk in eik (wit gelakt) en ik zou de eik lichtjes laten borstelen. Het zorgt ervoor dat je het gevoel hebt dat het weldegelijk hout is en dat het landelijke aspect nog iets meer naar voren komt.
Let op de verhoudingen van uw kasten, maar een goede keukenontwerper kan hier wel weg mee.

Indien er een mooie muur voorhanden is (en dus geen raam of iets anders in de weg zit), probeer dan in deze stijl altijd om uw kookgedeelte aan de muur te plaatsen.
Ook al plaats je geen klassiek fornuis, een kooknis zorgt er wel voor dat je een meer landelijk gevoel krijgt.
Bovendien heb je hier ook nog uw spatwand, zodat deze weldegelijk functioneel is.

Probeer die nis wel mooi open te trekken, zoals op de foto van 'Art of living'.
Het geeft u wat werkruimte naast uw kookgedeelte om iets klaar te zetten en esthetisch krijg je ook een veel mooier resultaat.

Nis ook hoger dan op jouw render, en in één lijn van de dampkap.
Hiervoor offer je wat kastruimte op, maar uw keuken zal veel praktischer zijn en groter ogen.

Spoelgedeelte proberen centreren op uw eiland tegenover uw kookgedeelte en vaatwasser er zo dicht mogelijk bij.

Koffie-nis: mooi op uw renders, maar hiervoor offer je natuurlijk wel veel ruimte op. Mocht je nog een tweede wand gehad hebben, zou ik dat wel durven doen.
Uiteindelijk heeft iedereen wel wat losse toestellen (koffiezetapparaat, airfryer, broodrooster, ...) en het is soms wel praktisch dat die ergens kunnen blijven staan op een vaste open plaats.

Maar het grootste pijnpunt, wat echt pijn doet aan mijn oren is uw keramische parket.
In deze stijl wordt inderdaad wel dikwijls (vrijwel altijd) eiken parket gelegd in de living, vooral als die ruimte er net naast ligt (ook vrijwel altijd).
Tegelijkertijd begrijp ik ook wel dat budgetgewijs een parket niet altijd mogelijk is en dat er soms keuzes moeten gemaakt worden.

Maar die keramische imitaties van parket vind ik zo verschrikkelijk.
Ik heb eigenlijk nog nooit een mooie realisatie hiervan gezien en ik zou het zelf nooit in een particulier project voorzien (in een openbare ruimte, à la limite, maar ook daar liever niet).
In een toonzaal lijkt zo'n keramische parket meestal nog mooi, maar vergeet niet dat deze nog gevoegd moet worden (en ja, dan ziet het er zeer fake uit).
En in het begin valt dat nog mee, maar op termijn wordt elke voeg wat vuiler en dan valt het nog meer op.

Om op uw vraag te antwoorden: meestal wordt er geen (echte) parket gelegd in een keuken omwille van het praktische. Je wil echt geen saus of spatten op jouw eiken vloer.
Vermits je voor een keramische tegel gaat, zie ik praktisch geen reden om het niet te doen.

In deze stijl zie ik een paar keramische tegels hierbij perfect passen.
Ga voor een rustige tegel met bruine/beige ondertoon en die kan je eventueel in alle ruimtes doortrekken.

Je schrijft ook dat je uw hout ook wat wil doortrekken in andere ruimtes.
Logisch, maar uw hout (waarschijnlijk fineer, mogelijks zelfs massief) gaat serieus vloeken met die keramische parkettegel.
Dus echt waar, doe het niet! 😉

Voor de rest een leuk project om uit te werken - maar waarschijnlijk ook doordat het nu ook wel heel hard in mijn persoonlijke smaak zit, dus dat maakt het iets makkelijker om hierin te adviseren...
Mooie en uitgebreide reactie waar we wat aan hebben !

Een nis opentrekken is mogelijk, we hebben een lange muur. Zouden aan 2 kanten kasten kunnen doen en in het midden deze nis maar ook aan 1 kant open is mogelijk. We dachten zelf om de vaatwasser wat op hoogte te maken, maar als deze aan het eiland zou komen waar de spoelbak staat zal dit moeilijk gaan.

Er is nog een tweede muur (inham over een verloop van 4 meter) waar ik ingemaakte kasten zou willen maken met een specifiek koffie-hoekje. Maar ook meer voor bv. een broodmachine te zetten of andere toestellen wanneer ik ze nodig heb. Ben hier nog niet volledig uit.

Standaard in het budget van de woning is een parket vloer voorzien. We hebben hier vooral bang voor omwille van het onderhoud. Er is nu een baby en uitbreiding de komende jaren is niet ondenkbaar. We vrezen vooral schade door vlekken en het onderhoud, vandaar dat we misschien toch eerder opteren voor keramische parket (nog wel te bekijken in de toonzaal). Echte parket spreekt ons enorm aan, zeker van warmte en dergelijke.

Ik was letterlijk ook afgehaakt op dat keramische parket, maar dacht, who am i to judge.

Blij de andere reactie te lezen.

Ik vind persoonlijk dat hout extreem goed blendt met polybeton, maar dat is wel iets minder landelijk. Maar waarom geen andere gietvloer? Hout op hout op hout is maar mèh.

Hier eik met een antraciet blad, en dat laatste zou ik nu niet meer kiezen. Wit terazzo zou nu mijn pick zijn, helaas :)

Standaard in het budget van de woning is een parket vloer voorzien. We hebben hier vooral bang voor omwille van het onderhoud. Er is nu een baby en uitbreiding de komende jaren is niet ondenkbaar. We vrezen vooral schade door vlekken en het onderhoud, vandaar dat we misschien toch eerder opteren voor keramische parket (nog wel te bekijken in de toonzaal). Echte parket spreekt ons enorm aan, zeker van warmte en dergelijke.

Ga gewoon voor die parket... 😉.
Liever een natuurlijk product in uw woning dan zo'n fake keramische parkettegel.
Mocht die extreem bevuild zijn, kan je die later altijd nog laten schuren (theoretisch gezien weliswaar, want dat is natuurlijk allemaal niet zo evident als je er woont).
Of misschien nu als de kinderen nog klein zijn voorlopig een laminaatvloer los leggen en later vervangen door een parket?

Of zoals eerder gezegd, gewoon een mooie keramische tegel. Geen parketimitatie, maar gewoon een keramische tegel die de look heeft van een steen.

Ja, die gietvloer van @poeperman zie ik hier ook wel passen.
Kies sowieso voor iets dat niet te veel aandacht trekt - uw vloer moet rustig zijn en vrij homogeen.

Moest het voor mij zijn:
Keuze 1: natuursteen vloer in de keuken (indien voldoende opbouwhoogte) + parket in de living

Keuze 2: keramische tegel (gecombineerd met parket in de living ofwel doortrekken over alle ruimtes).
Een tegel in de living vind ik echter altijd wat minder gezellig.

Keuze 3: gietvloer in de keuken + parket in de living

Een nis opentrekken is mogelijk, we hebben een lange muur. Zouden aan 2 kanten kasten kunnen doen en in het midden deze nis maar ook aan 1 kant open is mogelijk.
In dat geval: zeker een mooie brede nis maken. Een mooie hoge rechthoek, zoals bij 'art of living'.

Je zit waarschijnlijk tussen twee muren te werken of zit er ergens nog een raam rechts of links op diezelfde muur?
Zoja, kan je misschien eerder aan die kant van het raam open werken.

Hier leistenenvloer in keuken en eetplaats, eik naturel kasten en wit gespikkeld terrazzo eiland en werkblad.

Op terrazzo zie je niks vuil liggen. Zelfs andere kleine zaken raken we er soms op kwijt.
Leistenen, super mooi maar wel onderhoud nodig.

Wat zijn zaken waarop te letten bv? Zouden jullie de kookplaat op het eiland zetten of eerder tegen een muur verwerken. Idem voor de gootsteen? Welke toestellen te vermijden of net wel te kiezen?

Heb hieronder al wat renders laten maken door chatGPT op basis van de concept keuken. Maar alles is dus nog aanpasbaar.

BrJH6Ip.png

sqJ2iYr.png

4OEvKus.png

KpE6GUg.png

B4ntnEQ.jpeg

0xbzxe4.jpeg

ugvl2vU.jpeg
Iets bondigere reactie dan de vorige, maar let bij het ontwerp van je keuken op de klassieke driehoek: koelkast, wasbak, kookplaat. Je denkt er misschien niet aan bij het ontwerpen maar het geeft nadien jarenlang gebruiksgemak.

Ik was letterlijk ook afgehaakt op dat keramische parket, maar dacht, who am i to judge.

Blij de andere reactie te lezen.

Ik vind persoonlijk dat hout extreem goed blendt met polybeton, maar dat is wel iets minder landelijk. Maar waarom geen andere gietvloer? Hout op hout op hout is maar mèh.

Hier eik met een antraciet blad, en dat laatste zou ik nu niet meer kiezen. Wit terazzo zou nu mijn pick zijn, helaas :)
Dit idee was louter ontstaan doordat we al meerdere mensen gehoord hebben over parket en ze er allemaal panisch over zijn voor vlekken / vuil. Zouden we zonde vinden terwijl we dachten dat zo een keramische parket dezelfde charme gaf maar niet de angst voor vuil en onderhoud. Met nu dit alles gelezen te hebben staat parket terug bovenaan :).

Ga gewoon voor die parket... 😉.
Liever een natuurlijk product in uw woning dan zo'n fake keramische parkettegel.
Mocht die extreem bevuild zijn, kan je die later altijd nog laten schuren (theoretisch gezien weliswaar, want dat is natuurlijk allemaal niet zo evident als je er woont).
Of misschien nu als de kinderen nog klein zijn voorlopig een laminaatvloer los leggen en later vervangen door een parket?

Of zoals eerder gezegd, gewoon een mooie keramische tegel. Geen parketimitatie, maar gewoon een keramische tegel die de look heeft van een steen.

Ja, die gietvloer van @poeperman zie ik hier ook wel passen.
Kies sowieso voor iets dat niet te veel aandacht trekt - uw vloer moet rustig zijn en vrij homogeen.

Moest het voor mij zijn:
Keuze 1: natuursteen vloer in de keuken (indien voldoende opbouwhoogte) + parket in de living

Keuze 2: keramische tegel (gecombineerd met parket in de living ofwel doortrekken over alle ruimtes).
Een tegel in de living vind ik echter altijd wat minder gezellig.

Keuze 3: gietvloer in de keuken + parket in de living

In dat geval: zeker een mooie brede nis maken. Een mooie hoge rechthoek, zoals bij 'art of living'.

Je zit waarschijnlijk tussen twee muren te werken of zit er ergens nog een raam rechts of links op diezelfde muur?
Zoja, kan je misschien eerder aan die kant van het raam open werken.
Met de natuursteen vloer bedoel je meer zoiets?

lVCNZ0O.jpeg

Het notelaar hout vinden we wat te donker ogen. Heb je toevallig een concreet voorbeeld van zo afgeborstelde natuurlijk eik met wit gelakt eiland? Of hoe zie je dit concreet?

Wat de gietvloer betreft vind ik dit ook wel een leuk idee! Geen voegen en makkelijk in onderhoud neem ik aan. Hoe zit dat budgettair, enig idee? Welke kleur dan eerder? Richting beigetinten gaan of ook meer richting natuursteen kleur?

Hieronder is de keuken ingetekend in het bouwplan. Zo kan je zien hoe de ramen getekend staan. Er is 1 lang smal raam en aan de andere kant een deur om naar het terras te gaan. Misschien nog belangrijk om melden is dat de profielen in het zwart zijn. Voor de rest is het een groot raampartij doorgetrokken over de hele woonkamer. Sorry voor de kwaliteit maar heb liggen sukkelen met een laptop die ik normaal niet gebruik :).

Edit: de lengte van de muur zou 3m70 zijn die geheel gebruikt kan worden voor de nis te maken. Aan de linkerkant is er dan nog mogelijkheid om ingebouwde kasten te voorzien waar ik dan eventueel een "koffiehoekje" zou willen voorzien. Je kan die kast dan dicht doen zoals op de renders bv. Is maar een idee, suggesties zeker welkom.

Hier leistenenvloer in keuken en eetplaats, eik naturel kasten en wit gespikkeld terrazzo eiland en werkblad.

Op terrazzo zie je niks vuil liggen. Zelfs andere kleine zaken raken we er soms op kwijt.
Leistenen, super mooi maar wel onderhoud nodig.
Heb je eventueel een foto ter inspiratie?

Laatst bewerkt:
Te weinig plaats tussen eiland en kastenwand is niet goed, maar is 1.3m niet ´veel´ om makkelijk te werken?

Ik zal nemen en privé sturen.
Denk dat dat anders een raar zicht zou zijn met die gigantisch brede deur van 120cm als het eiland dan 30cm in de deur opening zou staan.

Ik ken niet veel van vloeren etc., maar wij hebben parket in onze keuken (en zelfs badkamer) en ik begrijp eigenlijk niet zo goed de angst voor vlekken. Wij hebben kinderen en een kat die regelmatig ('s nachts) overgeeft en nog nooit hebben we voorgehad dat er vlekken zijn ingetrokken... idem bij mijn ouders, ook parket in de keuken en ook daar nooit iets van problemen gehad.

BrJH6Ip.png

sqJ2iYr.png

4OEvKus.png

KpE6GUg.png

B4ntnEQ.jpeg

0xbzxe4.jpeg

ugvl2vU.jpeg

Kleuren, materialen etc. zijn smaak - bij het maken van de keuken hier heb ik vooral op ergonomie gewerkt - mss leuk om hier eens te polsen hoe dat zit bij jou en andere forumleden.

In het geval van een eiland is het optimale vermoedelijk kookplaat en spoelzone in het eiland - echter hebben de meeste mensen daarvoor de ruimte niet waardoor de keuze spoelbak of kookplaat zich stelt. Zelf heb ik bewust gekozen om de kookplaat in het eiland te plaatsen:
  • ik sta meer aan de kookplaat en de zone ernaast om zaken voor te bereiden, ook handig om contact te houden met andere mensen in huis, ook voor het dresseren van borden is het handiger. Nadelen zijn er ook: omschakelen van hoofdzakelijk spoelgedeelte naar kookgedeelte na afspoelen ofzo - wat druppels op de grond.
  • geen idee hoe dat bij anderen zit maar ik ga niet meteen alles wat vuil is in de vaatwasser plaatsen, de spoelzone tegen de wand bevat dan ook nogal vaak eens een tas, glas, kom, vaatdoek ... met deze stijl van leven heb ik dat liever wat uit het zicht in plaats van op het eiland.
  • beiden hebben voor en nadelen - maar toch iets om over na te denken, velen plaatsen voor het gemak/kost nogal vaak de spoelbak op het eiland.
Zaken die de ergonomie beïnvloeden:
  • Het gebruik van lades wordt nog steeds onderschat door de doorsnee persoon - idealiter voorzie je zoveel mogelijk lades, beter ook volwaardige lades i.p.v. binnen -lades (goedkoper - doch meer handelingen nodig).
  • Ik heb ook 2 bestekladen geplaatst - vind dat zeer handig om hebben terwijl ik dat haast nog nooit bij iemand heb gezien
  • Overweeg ook de piste om diepere lades te nemen: standaard zijn deze meestal ca 50cm diep (effectief dan), lades van 60-70cm diep bieden veel meer ruimte en gebruiksgemak. Ook een werkblad dat iets breder is ervaar ik als heel handig
  • De driehoeken kookplaat-koelkast-spoelbak / eettafel-koelkast-spoelbak / eettafel-koelkast-kookplaat zo klein mogelijk m.b.t. verplaatsing, die bewegingen maak je zeer vaak
  • Als ik de vaatwasser openzet kan ik 95% van de inhoud terug op zijn plaats leggen zonder me te verplaatsen, één van de beste keuzes ooit
  • Voor wie op zoek is naar bergruimte die je weinig gebruikt maar toch wil hebben: voorzie kasten tot +/- 15cm van het plafond
  • Voorzie voldoende stopcontacten
  • Voor wie aandacht schenk aan geluid: opgelet met dampkap - grote verschillen
  • afstand tussen eiland en kastenwand: hier 120cm genomen - ruim genoeg om vlot met 2 te passeren, niet te ver om zaken te verplaatsen, ik denk dat 110cm ook kan maar minder zou ik afraden
  • diepte eiland hier 100cm genomen - voor de meeste mensen is dat een haalbare afmeting om schoon te maken vanaf 1 zijde, breder is mooier maar je moet helemaal rond om schoon te maken
  • Voor wie regelmatig wat volk uitnodigt en waar ik spijt van heb het niet te hebben genomen: een lade om zaken warm te houden lijkt me handig
  • zorg dat je ovens op een correcte hoogte geplaatst zijn
  • voor de koelkast: indien startend vanaf de vloer: neem eentje met 3 lades onderaan, ook een 0° zone kan ik aanbevelen - merkbaar verschil in houdbaarheid van vlees, groenten
  • 2 aparte ovens vind ik ook handig, zelfreinigend is een welgekomen optie
  • aandacht voor werkbladhoogte i.f.v. lengte gebruikers, kijk ook links of rechtshandig voor plaatsing toestellen
  • symmetrie is mooi - maar is het ook functioneel is een vraag die soms moet gesteld worden
  • voorzie voldoende verlichting
  • spoeltafel: wil je er 1 of 2 of anderhalf?

Ik ken niet veel van vloeren etc., maar wij hebben parket in onze keuken (en zelfs badkamer) en ik begrijp eigenlijk niet zo goed de angst voor vlekken. Wij hebben kinderen en een kat die regelmatig ('s nachts) overgeeft en nog nooit hebben we voorgehad dat er vlekken zijn ingetrokken... idem bij mijn ouders, ook parket in de keuken en ook daar nooit iets van problemen gehad.
Omdat het effectief vuil kan worden over de tijd.
Mijn ouders hebben ook parket en op de plaatsen waar deze minder onderhouden werden, hebben mijn ouders nu toch echt wel vlekken die diep in de vloer zitten. Duidelijke kleurverschillen tussen de veel gebruikte plaatsen (veel voetverkeer) en die dat afgedekt waren (door tafel/tapijt). Natuurlijk heb je dit met alles, maar het is veel minder zichtbaar op de stenen vloeren.

Ik ga wat tegengewicht voorzien en melden dat wij keramisch parket hebben geplaatst met een matchende kleur van voeg. Ik vind dit zelf dus wel mooi. Natuurlijke materialen hebben we nog genoeg, maar voor mij staan gebruiksgemak en (weinig tot geen) onderhoud eerst.

• Wij hebben geopteerd voor de gootsteen aan de muur. Wees vooral eerlijk met jezelf, hoe vaak gaat dit vol staan met vaatwas/spullen? Wij kunnen ons kookeiland veel beter proper houden dan onze gootsteen.
  • 1 extra grote besteklade met daaronder nog een algemene grote lade voor grote spatels etc.
  • twee stopcontacten langs beiden kanten van de gootsteen
  • 2 stopcontacten op het eiland, met dan nog wat extra lager vlakbij het eiland.

Laatst bewerkt:
Ieder zijn voorkeur, wij hebben doelbewust het vuur tegen de wand geplaatst. Onmiddellijk een spatwand, en hoeveel sta je effectief boven je potten te roeren?

Voorbereiding op het eiland aan de spoelbak, effectief koken tegen de wand. Zo kan bezoek of kinderen aan het eiland zitten zonder te moeten vrezen voor spatters van vet, tomatensaus, ...

Terug
Bovenaan