Materiaalkeuze: combinatie eik met wit (bij voorkeur wit gelakt eiken eiland) is top.
Eik zo naturel mogelijk laten (zoals op jouw tweede render), want matcht het beste met het koele wit.
Probeer voor het eiland echt naar koelwit te gaan en geen gebroken wit; combinatie warm (eik) met koud geeft een mooi resultaat.
Indien budget het toelaat, het eiland weldegelijk in eik (wit gelakt) en ik zou de eik lichtjes laten borstelen. Het zorgt ervoor dat je het gevoel hebt dat het weldegelijk hout is en dat het landelijke aspect nog iets meer naar voren komt.
Let op de verhoudingen van uw kasten, maar een goede keukenontwerper kan hier wel weg mee.
Indien er een mooie muur voorhanden is (en dus geen raam of iets anders in de weg zit), probeer dan in deze stijl altijd om uw kookgedeelte aan de muur te plaatsen.
Ook al plaats je geen klassiek fornuis, een kooknis zorgt er wel voor dat je een meer landelijk gevoel krijgt.
Bovendien heb je hier ook nog uw spatwand, zodat deze weldegelijk functioneel is.
Probeer die nis wel mooi open te trekken, zoals op de foto van 'Art of living'.
Het geeft u wat werkruimte naast uw kookgedeelte om iets klaar te zetten en esthetisch krijg je ook een veel mooier resultaat.
Nis ook hoger dan op jouw render, en in één lijn van de dampkap.
Hiervoor offer je wat kastruimte op, maar uw keuken zal veel praktischer zijn en groter ogen.
Spoelgedeelte proberen centreren op uw eiland tegenover uw kookgedeelte en vaatwasser er zo dicht mogelijk bij.
Koffie-nis: mooi op uw renders, maar hiervoor offer je natuurlijk wel veel ruimte op. Mocht je nog een tweede wand gehad hebben, zou ik dat wel durven doen.
Uiteindelijk heeft iedereen wel wat losse toestellen (koffiezetapparaat, airfryer, broodrooster, ...) en het is soms wel praktisch dat die ergens kunnen blijven staan op een vaste open plaats.
Maar het grootste pijnpunt, wat echt pijn doet aan mijn oren is uw keramische parket.
In deze stijl wordt inderdaad wel dikwijls (vrijwel altijd) eiken parket gelegd in de living, vooral als die ruimte er net naast ligt (ook vrijwel altijd).
Tegelijkertijd begrijp ik ook wel dat budgetgewijs een parket niet altijd mogelijk is en dat er soms keuzes moeten gemaakt worden.
Maar die keramische imitaties van parket vind ik zo verschrikkelijk.
Ik heb eigenlijk nog nooit een mooie realisatie hiervan gezien en ik zou het zelf nooit in een particulier project voorzien (in een openbare ruimte, à la limite, maar ook daar liever niet).
In een toonzaal lijkt zo'n keramische parket meestal nog mooi, maar vergeet niet dat deze nog gevoegd moet worden (en ja, dan ziet het er zeer fake uit).
En in het begin valt dat nog mee, maar op termijn wordt elke voeg wat vuiler en dan valt het nog meer op.
Om op uw vraag te antwoorden: meestal wordt er geen (echte) parket gelegd in een keuken omwille van het praktische. Je wil echt geen saus of spatten op jouw eiken vloer.
Vermits je voor een keramische tegel gaat, zie ik praktisch geen reden om het niet te doen.
In deze stijl zie ik een paar keramische tegels hierbij perfect passen.
Ga voor een rustige tegel met bruine/beige ondertoon en die kan je eventueel in alle ruimtes doortrekken.
Je schrijft ook dat je uw hout ook wat wil doortrekken in andere ruimtes.
Logisch, maar uw hout (waarschijnlijk fineer, mogelijks zelfs massief) gaat serieus vloeken met die keramische parkettegel.
Dus echt waar, doe het niet!
Voor de rest een leuk project om uit te werken - maar waarschijnlijk ook doordat het nu ook wel heel hard in mijn persoonlijke smaak zit, dus dat maakt het iets makkelijker om hierin te adviseren...