Éénjarige staatsbon

Mijn moeder zou een staatsbon op mijn naam willen kopen. Ze heeft echter een vraag: Wat als ik plots sterf gedurende dat jaar. Gaat de staatsbon dan als erfenis terug naar haar? (omdat dit een periode is kleiner dan 3 jaar) of gaat dit dan naar mijn vrouw?

Ik weet dat niet geregistreerde schenkingen pas na 3 jaar als bindend worden aanzien, maar geldt dit ook voor een staatsbon?

Opmerking: Ik ga gewoon terwijl ze naast mij zit, de staatsbon aankopen, denk ik, en op haar naam zetten (via haar ID kaart). Dat lijkt me éénvoudiger. Daarna kan ze nog altijd schenken wat ze wil he. Maar ik dacht: Ik ga toch de vraag even stellen.
In de FAQ hierboven ergens gepost staat dat de erfgenamen beslissen wat er met de staatsbon zal gebeuren.

Ook Axa pakt uit met een termijnrekening aan 2,81%:

Er staat overigens een opvallende paragraaf:
Bij de andere banken die de staatsbon aanbieden - waaronder ook de vier grootbanken - pakken voorlopig niet uit met hogere spaarrentes. 'Er bestaat tussen de deelnemende banken en het Agentschap van de Schuld een soort 'gentlemen's agreement' om niet om competitie te gaan tijdens de intekenperiode', valt te horen bij een grootbank.
Ik neem aan dat ze in september dan toch mensen proberen te lokken met rentes aan 2,50 tot 2,70% (op dit moment bij Santander beschikbaar) en de ene na de andere aankondiging volgt. Van de vier grootbanken hoef je niet veel te verwachten, die werpen weer een beentje toe van 0,25% ofzo.

Let ook wel op dat er limieten zijn op transacties.

Voor overschrijvingen is dat bij bijvoorbeeld ING standaard 50000€ dacht ik?
Bij andere banken weet ik het niet uit het hoofd.

Dus als je meer wil overschrijven dan moet je dit regelen met je bank, lijkt mij. (voor de staatsbon)

Vind het persoonlijk niet interessant genoeg.

* je verliest een deel getrouwheidspremie in veel gevallen als je het geld nu van een spaarrekening haalt.
* het is niet zonder risico, ook al is het risico minimaal
* de gunstregeling naar 15% zie ik juridisch nog sneuvelen

Voor al deze redenen vind ik de minimale meerwaarde tegenover een spaarrekening het niet waard.

Over de getrouwheidspremie gesproken, kan je ergens makkelijk zien bij spaarrekening wanneer elke storting die je ooit hebt gedaan hebt de periode van 1 jaar heeft bereikt?

* het is niet zonder risico, ook al is het risico minimaal
Hoe bedoel je?
Vooraleer de Belgische staat failliet gaat, zijn eerst alle Belgische banken failliet hoor.
Het is de facto veiliger dan uw spaarrekening.

* de gunstregeling naar 15% zie ik juridisch nog sneuvelen
Dit is inderdaad een risico.

Voor al deze redenen vind ik de minimale meerwaarde tegenover een spaarrekening het niet waard.
Voor bedragen <100k zie ik idd geen enkele meerwaarde ten opzichte van die gelijkaardige aanbieding van argenta, axa, of deutsche bank.

Voor bedragen <100k zie ik idd geen enkele meerwaarde ten opzichte van die gelijkaardige aanbieding van argenta, axa, of deutsche bank.
Waarom zou het voor hogere bedragen wel interessanter zijn dan de banken, als ze toch de rentevoet evenaren?

Ik heb nog een aanzienlijk bedrag bij KBC staan dat eigenlijk gewoon aan het verdampen is, maar die lijken niet veel te ondernemen jammer genoeg.

Hoe bedoel je?
Vooraleer de Belgische staat failliet gaat, zijn eerst alle Belgische banken failliet hoor.
Het is de facto veiliger dan uw spaarrekening.

Dit is inderdaad een risico.

Spaargeld is sowieso tot 100.000 euro gegarandeerd. Een staatsbon niet. De kans is dan wel minimaal - er is een kans. Niet dat ik daarin geloof, maar ik vind de (risico)premie van de staatsbon het niet waard.

Zwijgen we nog over het risico dat de 15% aangevochten wordt en dat waarschijnlijk met de vingers in de neus wint. Sta je dan met je mooie beloftes door de overheid.

Spaargeld is sowieso tot 100.000 euro gegarandeerd. Een staatsbon niet. De kans is dan wel minimaal - er is een kans. Niet dat ik daarin geloof, maar ik vind de (risico)premie van de staatsbon het niet waard.

Zwijgen we nog over het risico dat de 15% aangevochten wordt en dat waarschijnlijk met de vingers in de neus wint. Sta je dan met je mooie beloftes door de overheid.
Dan is het nog altijd 2,31% dus geen ramp. Maar dat laatste lijkt me iets dat je toch mee met incalculeren om te zien of je er aan uit kan om staatsbonnen te kopen of niet.

Dat eerste, daar val ik niet over. Niks is risicoloos. Als de overheid failliet gaat is die 100k in theorie ook NIET gegarandeerd he. Failliet is failliet.

Maar dan moet je inderdaad de vraag stellen: Is het via Argenta dan niet beter? :support:

Die 100k wordt gegarandeerd door de Belgische staat hé :)
De staatsbon wordt voor het volledige bedrag gegarandeerd door diezelfde staat.

Een staatsbon is binnen een land de risicovrije standaard, die heeft geen premie ten opzichte van lokale banken.

Nog een kleine opmerking voor wie die 1-jarige staatsbon overweegt maar het afweegt tegen verlies van getrouwheidspremie: voor geld dat al wat langer op je spaarrekening staat, moet je rekening houden met de toen geldende getrouwheidspremie, niet wat je bank nu geeft voor nieuwe/recente stortingen na verhoging van de rentevoet.

Specifiek voorbeeld: bank die vanaf 1/8/2023 de getrouwheidspremie verhoogt van 0,65% naar 1,05%. Alle stortingen voor 1/8 krijgen ook nu nog altijd maar die 0,65% getrouwheidspremie. Dus het verlies is kleiner dan je initieel zou kunnen denken als je naar de recentste rentevoeten kijkt.

Terug
Bovenaan