Éénjarige staatsbon

Specifiek voorbeeld: bank die vanaf 1/8/2023 de getrouwheidspremie verhoogt van 0,65% naar 1,05%. Alle stortingen voor 1/8 krijgen ook nu nog altijd maar die 0,65% getrouwheidspremie. Dus het verlies is kleiner dan je initieel zou kunnen denken als je naar de recentste rentevoeten kijkt.
Enig idee waar je die historiek kan vinden? Dan moet je eigenlijk al de bedragen weten die op je rekening stonden telkens de getrouwheidspremie veranderde om het accuraat te kunnen vergelijken.

Nog een kleine opmerking voor wie die 1-jarige staatsbon overweegt maar het afweegt tegen verlies van getrouwheidspremie: voor geld dat al wat langer op je spaarrekening staat, moet je rekening houden met de toen geldende getrouwheidspremie, niet wat je bank nu geeft voor nieuwe/recente stortingen na verhoging van de rentevoet.

Specifiek voorbeeld: bank die vanaf 1/8/2023 de getrouwheidspremie verhoogt van 0,65% naar 1,05%. Alle stortingen voor 1/8 krijgen ook nu nog altijd maar die 0,65% getrouwheidspremie. Dus het verlies is kleiner dan je initieel zou kunnen denken als je naar de recentste rentevoeten kijkt.
Ik merk op dat het geld van mijn moeder waarmee ze staatsbons wil kopen (een paar tienduizend eurokes) nog op het groen boekje van ING staat (oude spaarformule). De getrouwheidspremie is daar sinds deze maand opgetrokken tot 0.15%. :oink:

Neem nu 10000€. Daar 0.15% van = 15€. Daarvoor moet ze het niet laten se. :tongue:
(En dan houd ik nog geen rekening met het feit dat het tem augustus 0.10% was)

Update: Volgens de app van ING verliest ze 28.5€ getrouwheidspremie. Dat kan wel kloppen als je het bekijkt op de lange termijn.
Met de staatsbon krijgt ze echter 702.5€ (15% RV) of 577.5€ (30% RV) in totaal. Dat gaat gewoon (veel) voordeliger zijn.

OK via Argenta of de Duitse staatsbon is het dus misschien nog beter, maar echt niks doen is geen optie, daar wint ze niks mee.

Laatst bewerkt:
Enig idee waar je die historiek kan vinden? Dan moet je eigenlijk al de bedragen weten die op je rekening stonden telkens de getrouwheidspremie veranderde om het accuraat te kunnen vergelijken.

Elke bank is verplicht om op hun online omgeving een simulatie te voorzien voor exact dat: kijken wat de impact van een afhaling op de getrouwheidspremie is op datum X.

Elke bank is verplicht om op hun online omgeving een simulatie te voorzien voor exact dat: kijken wat de impact van een afhaling op de getrouwheidspremie is op datum X.

Dat wist ik eigenlijk niet, ik zal dat uit interesse eens moeten bekijken.
De laatste jaren was de getrouwheidspremie zo laag dat het niet eens de moeite was om daar rekening mee te houden...

Komt voor ons wat te vroeg. Akte van de verkoop van mijn huidige woning gaat pas midden september door, dan komt er som cash vrij waarmee ik eens moet zien wat te doen. Heb een afspraak met de bank om de opties te bespreken.
Tot de akte is alle beschikbare cash nodig voor oplevering nieuwe woonst 🙄.

Ik betrouw het niet. Kans is zeker niet onbestaande dat er een gerechtelijke procedure opgestart wordt tegen die 50% korting op de RV, en niet onbestaande dat de overheid die verliest.

Die 100k wordt gegarandeerd door de Belgische staat hé :)
De staatsbon wordt voor het volledige bedrag gegarandeerd door diezelfde staat.

Een staatsbon is binnen een land de risicovrije standaard, die heeft geen premie ten opzichte van lokale banken.

Een staatsbon wordt toch niet volledig gegarandeerd? Er is altijd een kredietrisico, de staat garandeert u niet zwart op wit dat je je €100 + intrest terugziet.

Een staatsbon wordt toch niet volledig gegarandeerd? Er is altijd een kredietrisico, de staat garandeert u niet zwart op wit dat je je €100 + intrest terugziet.
De staat garandeert u dat letterlijk zwart op wit :)
Net zoals de 100k op bankrekeningen.

Je hebt wel het risico dat de staat failliet gaat, maar tegen dan is die 100k bij uw Belgische bank al geblokkeerd wegens kapitaalrestricties en die garantie kan je naar fluiten... want ja, staat failliet.
En dan heb je nog Europa en ECB die zich dat ziet kunnen permitteren om te laten gebeuren.

Dit gezegd zijnde, dat zijn allemaal dingen die totaal niet gaan gebeuren binnen het jaar :-D

De staat garandeert u dat letterlijk zwart op wit :)
Net zoals de 100k op bankrekeningen.

Je hebt wel het risico dat de staat failliet gaat, maar tegen dan is die 100k bij uw Belgische bank al geblokkeerd wegens kapitaalrestricties en die garantie kan je naar fluiten... want ja, staat failliet.
En dan heb je nog Europa en ECB die zich dat ziet kunnen permitteren om te laten gebeuren.

Dit gezegd zijnde, dat zijn allemaal dingen die totaal niet gaan gebeuren binnen het jaar :-D

Dus het is niet 100% gegarandeerd. Als de staat failliet gaat kan je je inleg kwijt zijn. Wat eigenlijk al mijn punt is sinds het begin. Er is een verschil inderdaad tussen verwacht risico (waar ik je volg dat we dit op y-1 als een nulrisico kunnen beschouwen) en officieel risico. Maar dat je dus 100% zeker bent van je geld is feitelijk niet correct: er is een kredietrisico (hoe miniscuul ook), wat ook op alle financiële documenten bij staatsbons vermeld wordt.

Dus het is niet 100% gegarandeerd. Als de staat failliet gaat kan je je inleg kwijt zijn. Wat eigenlijk al mijn punt is sinds het begin. Er is een verschil inderdaad tussen verwacht risico (waar ik je volg dat we dit op y-1 als een nulrisico kunnen beschouwen) en officieel risico. Maar dat je dus 100% zeker bent van je geld is feitelijk niet correct: er is een kredietrisico (hoe miniscuul ook), wat ook op alle financiële documenten bij staatsbons vermeld wordt.
In jouw visie kan NIETS 100% gegarandeerd zijn, want er moet altijd iemand garant staan en die kan altijd failliet gaan of iets niet willen uitvoeren.

Dus ja, in mensentermen zegt men dat iets 100% gegarandeerd is, door die partij. En als dat een staatsgarantie is, is dat een héél sterke garantie. Toch zeker voor een aantal landen.

Het initiële punt was dat als uw geld op een spaarrekening staat bij een Belgische bank, je voor bedragen <100k net hetzelfde risico hebt als met de staatsbon, en voor bedragen >100k is uw geld veiliger met de staatsbon.

Daarom blijft uw stelling "ik laat het op de spaarrekening staan bij mijn bank in België, want klein risico met de staatsbon" niet geldig.

Vind het persoonlijk niet interessant genoeg.

* je verliest een deel getrouwheidspremie in veel gevallen als je het geld nu van een spaarrekening haalt.
Opgelet: de grootbanken bieden de huidige hogere rentes in de tabel meestal alleen aan op nieuwe spaarrekeningen. Op hun klassieke spaarboekjes, waar het merendeel van de klanten hun geld heeft staan, is het rendement lager. Om te genieten van de hogere rentes moet je je geld overzetten naar de nieuwe spaarformules.

Verschuiven moet je bijna steeds om van de hogere rentes te genieten. Dus in de meeste gevallen klopt deze opmerking niet van jou.

Verschuiven moet je bijna steeds om van de hogere rentes te genieten. Dus in de meeste gevallen klopt deze opmerking niet van jou.
Maar verschuinven BINNEN een bank gaat meestal gepaard met behoud van de getrouwheidsrente. Alvast bij ons toch zo bij ING.

Dus voor €37.000 krijg je €1000 gratis

Aan de ene kant leuk, aan de andere kant hebben niet zoveel mensen €37.000 opzij staan
En om €10.000 vast te zetten voor amper €271 op 12 maanden tijd... Ach ja, nemen wat we kunnen zeker?

En dat terwijl mijn belegd broodje vroeger €3.5 kost en nu €5.8

Het initiële punt was dat als uw geld op een spaarrekening staat bij een Belgische bank, je voor bedragen <100k net hetzelfde risico hebt als met de staatsbon, en voor bedragen >100k is uw geld veiliger met de staatsbon.

Daarom blijft uw stelling "ik laat het op de spaarrekening staan bij mijn bank in België, want klein risico met de staatsbon" niet geldig.
Lol dat heb ik nooit gezegd, je verwart me met iemand anders denk ik.

Dus voor €37.000 krijg je €1000 gratis

Aan de ene kant leuk, aan de andere kant hebben niet zoveel mensen €37.000 opzij staan
En om €10.000 vast te zetten voor amper €271 op 12 maanden tijd... Ach ja, nemen wat we kunnen zeker?

En dat terwijl mijn belegd broodje vroeger €3.5 kost en nu €5.8

Dus ongeveer elke week een belegd broodje extra door €10.000 vast te zetten :p
Het is trouwens €281 en geen €271 (tenzij die 15% roerende voorheffing eventueel afgeschoten wordt), dat scheelt toch weer bijna 2 broodjes.

Terug
Bovenaan