Éénjarige staatsbon

Je verkoopt die toch gewoon waar je hem aangekocht hebt? Prijs die je krijgt kan verschillend zijn want deze wordt bepaald door de koers op de beurs, niet?
Ja maar met verkoop op de secundaire markt gaan ook kosten van de banken gepaard.
De BNP groep rekent bv geen bewaarloon en 0,10% plaatsingscommissie maar als je vroeger verkoopt komen er wel bijkomende kosten aan te pas.

Houdt er ook rekening mee dat de markt de waarde van de obligatie bepaald op de secundaire markt en dat die waarde niet vast ligt. Als er binnen dit en jaar niks veranderd dan ga je die staatsbon altijd wel aan niet ongunstige voorwaarden kunnen doorverkopen en zal de curve tussen nu en volgend jaar vrij lineaer zijn. Maar als er in tussentijd andere producten op de markt komen met hogere rentes dan gaan mensen/instellingen hun geld liever in de nieuwe (betere) producten steken en daalt de restwaarde van de obligaties omdat ze minder interessant worden t.o.v. de nieuwe alternatieven.

Ik ben één van die mensen waar in dit topic lacherig over gedaan wordt die zijn geld liever parkeert bij een Belgische (*) bank met Belgische kantoren dan bij zo'n Santander waarbij ik niet weet wat ik moet doen als ik een probleem zou hebben om aan mijn geld te raken wanneer ik het nodig zou hebben.

Compleet irrationeel misschien, want misschien hebben die een prima klantenservice en wat is de kans dat er iets gebeurt met de app op mijn GSM van mijn slapende rekening, maar goed. Daarmee loop ik wel wat rente mis, maar mijn gemoedsrust is mij ook wel iets waard. En dan is zo'n staatsbon wel ideaal als alternatief naast mijn S2S bij KBC en Fidelity+ bij AXA (*).

Bedoel bovenstaande uiteraard ook enkel voor de liquiditeitsbuffer die ik aanleg naast beleggingen op LT in ETFs.
Idem.

Ik ben er nu wel niet tegen maar het geeft me toch nog minder vertrouwen dan hier in de streek te blijven. Ik heb het al meegemaakt met Kauphting Bank in 2007-2008, allemaal wel goed gekomen maar toch… . (toen nog 4% + 2% :laugh: )

Ja maar met verkoop op de secundaire markt gaan ook kosten van de banken gepaard.
De BNP groep rekent bv geen bewaarloon en 0,10% plaatsingscommissie maar als je vroeger verkoopt komen er wel bijkomende kosten aan te pas.

Bij banken is er een kost maar bij dienst van Grootboeken volgens mij niet. Ik zou ook geen staatsbon bij de bank aankopen.

Er staat een FAQ op VRTNws over verkopen voor vervaldatum:

Kan ik de staatsbon voor vervaldag verkopen?​

Vermits de staatsbon een looptijd van 1 jaar heeft, doe je er goed aan geld te gebruiken dat je het komende jaar kan missen. Sta je plots toch voor onverwachte kosten en je hebt het geld van de staatsbon nodig? Geen probleem: je kan die verkopen.

Wie een staatsbon gekocht heeft via de Dienst van de Grootboeken, kan die ook via die dienst verkopen. Wie een staatsbon gekocht heeft via de bank, verkoopt die ook via de bank.

Let op: de prijs die je ervoor krijgt, kan lager zijn dan de prijs die je betaald hebt. De prijs wordt bepaald door de koers van de staatsbon op de beurs. De waarde van elke staatsbon is te volgen op de website van Euronext Brussel.

Marktrisico
Naast het risico dat de uitgever van een obligatie het geld op vervaldag niet kan terugbetalen, is er aan obligaties doorgaans nog een ander risico gekoppeld: het zogeheten marktrisico. Tenminste als je de obligatie voor vervaldag verkoopt. Net als aandelen worden obligaties, ook de staatsbon, verhandeld op de beurs. Dat betekent dat de wet van vraag en aanbod de koers van de obligatie bepaalt.

Als de marktrente stijgt worden bestaande obligaties doorgaans minder waard omdat een nieuwe obligatie met een hogere coupon aantrekkelijker wordt dan de bestaande. Omgekeerd, als de marktrente daalt, zullen bestaande obligaties doorgaans meer waard worden.

Maar voor de staatsbon met een looptijd van 1 jaar is het renterisico eerder beperkt. De vervaldag volgt al na 1 jaar en op dat moment krijg je jouw geld sowieso terug.
Je bent enkel niet zeker of je tussentijds aan bvb 90% of 105% van je inleg verkoopt, dat hangt af van de marktomstandigheden. Als het onder 100% ligt zullen velen wss het gevoel hebben "vast te zitten" tot een later moment.

Effe mss dumbo vraag over de roerende voorheffing. De staat geeft nu die staatsbon uit met 15% RV wat haaks staat op de 30% die je op andere financiële producten moet afdragen. Maar waarom zet men de rente niet gewoon hoger met eveneens 30% RV zodat er geen gezever mogelijk is. Het is toch de staat uiteindelijk die de RV int en zo de hogere rente recupereert ?

Laatst bewerkt:
Interesting, had ik nog niet eerder gelezen van die paar dagen nulrente en rendement dus eigenlijk 2.75 ipv 2.81 bij heel vroeg storten.

Het geld nu al effectief storten is niet nodig. De inschrijvingsperiode loopt tot 1 september. De overheid zelf begint pas vanaf 4 september rente te betalen, wat enkele dagen nulrente inhoudt. Wie een week te vroeg stort, ziet zijn rendement zakken van 2,81 procent naar 2,75 procent. Dat probleem van enkele dagen nulrente is er overigens niet voor wie intekent op de tijdelijke promoties bij banken zoals Argenta, Axa Bank, Beobank of Deutsche Bank. Die laatste legt wel voorwaarden op.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230824_92492375

Effe mss dumbo vraag over de roerende voorheffing. De staat geeft nu die staatsbon uit met 15% RV wat haaks staat op de 30% die je op andere financiële producten moet afdragen. Maar waarom zet men de rente niet gewoon hoger met eveneens 30% RV zodat er geen gezever mogelijk is. Het is toch de staat uiteindelijk die de RV int en zo de hogere rente recupereert ?
Heeft dat niet te maken met de rentevoet waaraan België momenteel leent op de financiële markten? Ik meen hier ergens in het topic 3,6% gelezen te hebben. Als ze 2,8% netto willen geven moeten ze al 4% bruto gaan geven... dat is dan plots weer boven de rente die ze betalen op de markt.

Logischerwijs zou je dan idd denken, wat maakt het uit als ze 1,2% recuperen via belasting? Maar iets zegt mij dat dat niet zo eenvoudig is :unsure:

'De overheid' is dan ook een amalgaam aan instanties.
30% RV = uitgaven van het federaal agentschap van de schuld stijgen (want moeten meer bruto rendement betalen om het geld aan te trekken) = inkomsten FOD financien stijgen.
Op het totale niveau van de begroting een nuloperatie, maar niet voor agentschap van de schuld of FOD financien apart.

België (her)financiert zijn schuld trouwens continu op verschillende looptijden. Dus deze staatsbons met een looptijd van één jaar zijn eigenlijk maar een klein stukje van de puzzel.

Iemand met meer verstand van zaken die kan toelichten waarom iets als
- AT0000A28KX7, Oostenrijk, 0%, 15/07/24, 97.081€ (3.24%/yr netto)
- IT0005474330, Italië, 0%, 15/12/24, 95.455€ (3.54%/yr netto)
- XS2015295814, Ijsland, 0.1%, 20/06/24, 96.525€ (4.23%/yr netto)

slechter zou zijn dan de zoveel populairdere DE0001141802 (0%, 18/10/24, 96.402€, 3.14%/yr netto) als alternatief voor de Belgische?

Iemand met meer verstand van zaken die kan toelichten waarom iets als
- AT0000A28KX7, Oostenrijk, 0%, 15/07/24, 97.081€ (3.24%/yr netto)
- IT0005474330, Italië, 0%, 15/12/24, 95.455€ (3.54%/yr netto)
- XS2015295814, Ijsland, 0.1%, 20/06/24, 96.525€ (4.23%/yr netto)

slechter zou zijn dan de zoveel populairdere DE0001141802 (0%, 18/10/24, 96.402€, 3.14%/yr netto) als alternatief voor de Belgische?
kredietwaardigheid van die landen ?

Duitsland AAA
Oostenrijk AA+
Italie BBB
Ijsland A

Klopt, maar op dergelijk korte termijn, hoe relevant zijn die verschillen dan nog? Ijsland zou bv binnen dit in 10 maanden al failliet moeten gaan.

Laatst bewerkt:

Al 4 miljard. En ik heb mijn bijdrage nog niet gedaan...
Dat gaat nog verdubbelen dus? :O

Bij Santander kan je nu intekenen op een termijnrekening van 1 jaar met een netto rendement van 2.8% (met reeds 30% RV). Op zich lijkt me dit interessanter, gezien de overheid nog die 15% nog kan verliezen?
Of zie ik het verkeerd?

Ik heb me daarstraks wel effectief afgevraagd: wat als ze zoveel ophalen dat er een overschot is? Dan hebben ze intrest betaalt voor niks en dus de put groter gemaakt?
Op zich zijn het nog steeds kleine bedragen. Dit jaar was het sowieso al de bedoeling om meer dan 50 miljard EUR aan obligaties op te halen om het begrotingstekort en de aflossing van bestaande schulden op te vangen. Nadeel van die staatsbon is wel dat het maar op één jaar is.

Terug
Bovenaan