Éénjarige staatsbon

Omdat we geen extra bank willen.
Het aankopen via grootboeken veel simpeler is.
Of omdat de banken pas moven bij het aanbod van de staatsobligaties ipv op eigen houtje.
Klinkt toch een beetje als principiële quatsch als je het mij vraagt? (Met alle respect trouwens)

Ik heb voor een laag bedrag een staatsbon gekocht, maar zal de rest dat ik wil investeren via de termijnrekening doen bij Argenta als ik in het kantoor geraak.
Vooral omwille van de zekerheid ivm de roerende voorheffing.

De volgende stelling is uiteraard niet juist, maar het is grappig om te zien hoe men massaal geld wil lenen aan “iets“ dat 500 miljard schuld heeft en elk moment de voorwaarden eenzijdig kan veranderen ipv aan een bank via een vaste overeenkomst en die miljoenen winst maakt.

Inmiddels ben ik al verhuisd naar de Keytrade High Fidelity aan 2,10%.
Nu nog even nadenken wat ik ga doen met die staatsbon en dan volgende woensdag beslissen. Gezien het geld tegen 01/09/23 op de rekening van de overheid moet staan, of was dit ook een fabeltje? (aankoop bij de overheid zelf, niet via de bank)

edit: klopt dus van die 01/09/23
Bij keytrade kan je de staatsbon nu ook aankopen. https://www.keytradebank.be/nl/de-staatsbon
Geen verborgen kosten of zie ik nog iets over het hoofd?

Ik heb voor een laag bedrag een staatsbon gekocht, maar zal de rest dat ik wil investeren via de termijnrekening doen bij Argenta als ik in het kantoor geraak.
Vooral omwille van de zekerheid ivm de roerende voorheffing.

De volgende stelling is uiteraard niet juist, maar het is grappig om te zien hoe men massaal geld wil lenen aan “iets“ dat 500 miljard schuld heeft en elk moment de voorwaarden eenzijdig kan veranderen ipv aan een bank via een vaste overeenkomst en die miljoenen winst maakt.

Een bank met een LT hypotheken portfolio aan pakweg gemiddeld 1,9% die nu 3,3% KT rente moet betalen.... Tja.

Anderzijds, als die bon té populair wordt, kan de staat de inkomsten meteen gebruiken om de insolvente banken te redden.

Het bestaat, een perpetuum mobile.

Een bank met een LT hypotheken portfolio aan pakweg gemiddeld 1,9% die nu 3,3% KT rente moet betalen.... Tja.

Anderzijds, als die bon té populair wordt, kan de staat de inkomsten meteen gebruiken om de insolvente banken te redden.

Het bestaat, een perpetuum mobile.
Die hypotheken aan lagere tarieven voor een langere termijn aan een klant, die zijn toch op hun beurt voor de banken voor een zelfde looptijd gedekt? Ik kan me moeilijk voorstellen dat de banken bijvoorbeeld 20 jaar aan minder dan 1% aanbieden aan de klant om er zelf pakweg 6 maanden later een veelvoud voor moeten betalen?

Die hypotheken aan lagere tarieven voor een langere termijn aan een klant, die zijn toch op hun beurt voor de banken voor een zelfde looptijd gedekt? Ik kan me moeilijk voorstellen dat de banken bijvoorbeeld 20 jaar aan minder dan 1% aanbieden aan de klant om er zelf pakweg 6 maanden later een veelvoud voor moeten betalen?
Dit heeft plaats gevonden doorheen een 2 tal jaar, stijging van rente laatste 2 jaar lijkt weinig maar is eigenlijk enorm.
Hypotheken momenteel zijn rond de 3,5%

Klinkt toch een beetje als principiële quatsch als je het mij vraagt? (Met alle respect trouwens)

Je mag dat vinden. Ook nu nog matchen banken enkel het aanbod. Het is niet dat ze er echt over gaan.
Heb 50k in de staatsbon gestoken, moesten de banken er toch vlot overgaan kan ik de rest daar nog parkeren.

Is toch maar tijdelijk dat ik het kan investeren, wil nog graag een stukje bouwgrond kopen voor de zoon en heb dan cash nodig.

Maar leg mij nu eens uit waarom je de staatsbon zou verkiezen boven het aanbod van Argenta? Misschien 15% RV, tov sowieso 30% RV met hetzelfde rendement?
Voor een groot bedrag zou ik de staatsbon nemen, maar dat is dan ook de enige reden

Zelf ook eens gekeken maar enkel wat drinkgeld ter beschikking momenteel - ik probeer 20k bij elkaar te puzzelen.
Wat pech met de Edeposito rekening waar wat cash geparkeerd staat.

Voor een groot bedrag zou ik de staatsbon nemen, maar dat is dan ook de enige reden

Zelf ook eens gekeken maar enkel wat drinkgeld ter beschikking momenteel - ik probeer 20k bij elkaar te puzzelen.
Wat pech met de Edeposito rekening waar wat cash geparkeerd staat.
Ik dacht dat elk beyondgamer minstens 100k op de spaarrekening had staan? :p
Ik krijg altijd toch die indruk als ik mensen hier hoor praten over hun financiën maar ja .. :support:

Kan iemand de bank rekening nr voor de staatsbon copy pasten? Ik heb altijd graag een double check voor ik zo’n groot bedrag stort..

Geweldig product toch die staatsbon
Steek je er 200k in dan krijg je na een jaar evenveel als iemand van wie de partner niet gaat werken

Nope, dat zijn ze niet.

Doch ze moeten blijkbaar hun loan book niet aan marktprijs waarderen maar mogen mark-to-myth aanwenden.

Plus de ECB die heel graag helpt met lettersoep programmas die de banken de facto vrijstellen van intrest rate risk.

Wat gebeurt er met de Staatsbon indien bij een getrouwd koppel maar 1 persoon ipv beiden als titularis aangeduid wordt, en deze titularis overlijdt?

Wat gebeurt er met de Staatsbon indien bij een getrouwd koppel maar 1 persoon ipv beiden als titularis aangeduid wordt, en deze titularis overlijdt?
Onder het wettelijk stelsel is de helft van de waarde van je partner, en de andere helft valt in de erfenis.

Als je onder scheiding van goederen getrouwd bent, zal die volledig in de erfenis vallen.

Onder het wettelijk stelsel is de helft van de waarde van je partner, en de andere helft valt in de erfenis.

Als je onder scheiding van goederen getrouwd bent, zal die volledig in de erfenis vallen.
Ok. Dus vermelding van 1 titularis indien je getrouwd bent onder wettelijk stelsel is voldoende.

Terug
Bovenaan