Éénjarige staatsbon

Het loopt verder op, zo zal grens van 10 miljard wel gehaald worden.

Via de financiële instellingen werd op twee dagen meer dan 4,173 miljard euro opgehaald. Rechtstreeks, via de Grootboeken, liep dat bedrag op tot zeker 4,629 miljard. Opgeteld werd dus de kaap van 8,8 miljard euro overschreden.

Vraagje over getrouwheidspremie van spaarrekening.
Het percentage wordt bepaald bij de storting en blijft hetzelfde voor de hele looptijd dat dat bedrag op de rekening staat.
Als banken getrouwheidspremie verhoogden is dat enkel voor nieuwe stortingen.
Dus bij stortingen uit het verleden zit je mss maar met 0,10% getrouwheidspremie.

Kan je dit dan "resetten" door bedrag over te schrijven naar zichtrekening en dan terug naar zelfde spaarrekening?
Dan wel opbouw van oude getrouwheidspremie verliezen maar inklikken voor nieuwe percentage.
Voor een bedrag van 0,10% naar 1,00% getrouwheidspremie gaan kan dat al de moeite zijn.

Ja dat kan. Als je de getrouwheidspremie wil behouden, mag je wel niet naar je zichtrekening overschrijven, maar naar een gereglementeerde spaarrekening, binnen dezelfde bank & op dezelfde titularis, voor minstens 500€, max 3x/jaar. (Of dat 3 heen-en-weer transacties zijn of niet, weet ik niet zeker). Mss ook best een dag tussenlaten.

Vraagje over getrouwheidspremie van spaarrekening.
Het percentage wordt bepaald bij de storting en blijft hetzelfde voor de hele looptijd dat dat bedrag op de rekening staat.
Als banken getrouwheidspremie verhoogden is dat enkel voor nieuwe stortingen.
Dus bij stortingen uit het verleden zit je mss maar met 0,10% getrouwheidspremie.

Kan je dit dan "resetten" door bedrag over te schrijven naar zichtrekening en dan terug naar zelfde spaarrekening?
Dan wel opbouw van oude getrouwheidspremie verliezen maar inklikken voor nieuwe percentage.
Voor een bedrag van 0,10% naar 1,00% getrouwheidspremie gaan kan dat al de moeite zijn.
Klopt dat?
Ik dacht dat na 12 maand nieuwe periode begon en je dan getrouwheidspremie van dat moment vastklikt

Ok, dus het verhoogt uiteindelijk wel en blijft niet permanent de oude getrouwheidspremie.

Als de bank de getrouwheidspremie op haar spaarboekje verhoogt, hebt u niet meteen recht op die hogere premie. Zolang de periode van twaalf maanden niet verstreken is, blijft de oude getrouwheidspremie lopen. Pas bij een nieuwe periode van twaalf maanden wordt gekeken naar de getrouwheidspremie op dat moment.

De aangekondigde renteverhoging bij Belfius illustreert dat goed. De hogere rentes worden van toepassing op 1 juli. Maar wie bijvoorbeeld in januari 2023 een bedrag op zijn rekening stortte, krijgt daarop nog tot januari 2024 de oude getrouwheidspremie. Pas dan begint een nieuwe periode van twaalf maanden en zal de getrouwheidspremie op dat moment toegepast worden. Wie nieuwe cash op zo'n spaarboekje wil plaatsen, wacht in dat geval dus het best tot 1 juli. Let wel, een verhoging van de basisrente wordt meteen in rekening gebracht.

Na 12 maanden begint die inderdaad automatisch, maar door heen en weer over te schrijven, start ze meteen.
En wat als
spaarrekening A - 6 maanden lang staat er 10000€ op aan een getrouwheidpremie van 0.1%
VANDAAG zet je die 10000€ over op spaarrekening B binnen dezelfde bank. (getrouwheidspremie 1%)

Welk bedrag aan getrouwheidspremie ga je dan krijgen over 6 maanden van vandaag? :oi22:
Ik zou denken 10€? (je verliest die 0 .1% niet MAAR je krijgt die 1% pas na 1 vol jaar na vandaag ???)

--------

Update -
Ok, dus het verhoogt uiteindelijk wel en blijft niet permanent de oude getrouwheidspremie.

Als de bank de getrouwheidspremie op haar spaarboekje verhoogt, hebt u niet meteen recht op die hogere premie. Zolang de periode van twaalf maanden niet verstreken is, blijft de oude getrouwheidspremie lopen. Pas bij een nieuwe periode van twaalf maanden wordt gekeken naar de getrouwheidspremie op dat moment.

De aangekondigde renteverhoging bij Belfius illustreert dat goed. De hogere rentes worden van toepassing op 1 juli. Maar wie bijvoorbeeld in januari 2023 een bedrag op zijn rekening stortte, krijgt daarop nog tot januari 2024 de oude getrouwheidspremie. Pas dan begint een nieuwe periode van twaalf maanden en zal de getrouwheidspremie op dat moment toegepast worden. Wie nieuwe cash op zo'n spaarboekje wil plaatsen, wacht in dat geval dus het best tot 1 juli. Let wel, een verhoging van de basisrente wordt meteen in rekening gebracht.

Ik had uw post nog niet gelezen. Wat ik zeg klopt dan lijkt mij. Thanks. :tongue:

Wat een prehistorische toestanden bij Belfius om die staatsbon overgeschreven te krijgen. Limieten verhogen? Contact center onbereikbaar, telefoon wordt automatisch ingehaakt zodra je aangeeft je limieten te willen verhogen. De chatmedewerker stelt voor rechtstreeks naar mn filiaal te bellen, maar ook daar wordt de lijn automatisch verbroken.
Gelijk een neanderthaler naar de bank, die hier gelukkig nog 2 halve dagen zonder afspraak bereikbaar is. 5 min na openingstijd een rij van 10 man voor me, die nog stevig verder aandikte. Toen ik vertrok telde ik 20 mensen en zag er velen gewoon weer vertrekken. Allemaal voor hetzelfde. Aantal geopende loketten: 1. En dit is in een gewoon dorp (dat het langste strootje trok om open te mogen blijven. In alle omringende gemeente is alles dicht). Wat moet dat elders dan wel niet zijn.

Dus nu al bijna 3% van al het Belgisch spaargeld richting staatsbon. Tegen 1 september richting 4%? Als ze deze show nog een paar keer herhalen, maken ze de eigen banken stilaan kapot. Een mini bankrun gefaciliteerd door de overheid. Goed bezig :thumb:

Dus nu al bijna 3% van al het Belgisch spaargeld richting staatsbon. Tegen 1 september richting 4%? Als ze deze show nog een paar keer herhalen, maken ze de eigen banken stilaan kapot. Een mini bankrun gefaciliteerd door de overheid. Goed bezig :thumb:
Die arme banken toch. Hopelijk kunnen ze hun gezinnen blijven voeden!

niet vergeten dat de banken jarenlang verlies maakten op al die balansen door de negatieve interesten (+ ook nog eens depositotaksen moesten betalen daarop). Is niet meer dan normaal dat ze de rentes die ze uitbetalen aan hun klanten niet zo snel laten stijgen.

niet vergeten dat de banken jarenlang verlies maakten op al die balansen door de negatieve interesten (+ ook nog eens depositotaksen moesten betalen daarop). Is niet meer dan normaal dat ze de rentes die ze uitbetalen aan hun klanten niet zo snel laten stijgen.

Zeg mij 1 bank die de laatste jaren zwaar geleden heeft?

Waarom worden die Duitse bonds eigenlijk relatief goedkoop verkocht op de secundaire markt? Degene die ze verkopen kunnen met dat geld dus waarschijnlijk iets doen die nog meer opbrengt met evenveel risico?

Ik heb de indruk dt banken meer en meer voor de vermogenden zijn, wat heb je als kleine garnaal vandaag nog aan een bank - ik zie het niet. Met veel vermogen heb je mss nog wat advies en service aangevuld met wat leuke evenementen en uitstapjes.

Iemand die heeft overgeschreven en het rekeningnr van de staat wil bevestigen?
BE37 6792 0040 4828

Kwestie van nie gescamd te worden :unsure:

Terug
Bovenaan