Eerste hulp bij klus-gevallen

Ik moet volgende week een paar staande panelen monteren bij een klant waarbij ik 2 palen 70 diep moet steken, maar ik heb het gevoel dat die ondergrond echt hard gaat zijn. Wat is de makkelijkste manier om hier een gat te krijgen? :D
Ik denk met een grondboor.

Ja ik ook, maar zou dat te doen zijn met een manuele in harde grond?
Heb al gehoord dat zo'n automatische als die opeens vastloopt je polsen kan breken
Meestal zit daar een slipkoppeling op dus lijkt me weinig waarschijnlijk. Of het moet al van een ouder type zijn dan kan het zijn dat er nog geen slipkoppeling op zit, maar tegenwoordig is dat bij de meeste machines ingebouwd.

Ja ik ook, maar zou dat te doen zijn met een manuele in harde grond?
Heb al gehoord dat zo'n automatische als die opeens vastloopt je polsen kan breken
Onlangs wat gaten met handgrondboor gemaakt van diameter 200mm.
Grond is klei-leemachtig en was echt betonhard.

Aanpak:
1) met een schop klein gat gemaakt (200*200*50mm)
2) water ingekapt en laten intrekken
3) dan met een ijzeren staaf met oog (kunt ook betonijzer gebruiken en eventueel oog plooien) (om ze er terug makkelijker uit te trekken) paar keer in de grond geklopt met voorhamer.
4) terug water in het gat en laten trekken.
5) met kleinere diameter eerst gat gemaakt van 120mm en ongeveer een meter diep. (Af en toen nog is met de staaf erin+water)
6) met de 200mm boor erin en elke 15 cm naar boven halen.

Wel wat kracht moeten gebruiken, m'n vrouw kreeg er geen beweging in...

Hoe groot mag een "spleet" tussen 2 Gyproc platen zijn?

Ik ben precies wat scheef gegaan en twijfel nu of ik een paar platen terug zou losschroeven, of dat ik het zou laten.
Ik zou er "maar" 2 moeten losdoen. Maar zijn die platen dan niet geruïneerd?

1000022591.jpg

1000022592.jpg

Iemand die iets van compressors kent?
Onze compressor fit, er zit een scheur in een soort van koppelstuk. Ik vraag me af hoe dat koppelstuk heet en of dit apart te krijgen is en zelf makkelijk te vervangen is? Of kopen we best een nieuwe compressor?

De scheur is aangeduid in rood op de eerste foto, dus dat stuk zou vervangen moeten worden.

Als je een typenummer hebt kan je online de handleiding opzoeken met een stuktekening. Mijn ervaring is dat de meeste fabrikanten op basis daarvan met plezier wisselstukken opsturen tegen een zeer redelijke prijs.

Iemand die iets van compressors kent?
Onze compressor fit, er zit een scheur in een soort van koppelstuk. Ik vraag me af hoe dat koppelstuk heet en of dit apart te krijgen is en zelf makkelijk te vervangen is? Of kopen we best een nieuwe compressor?

De scheur is aangeduid in rood op de eerste foto, dus dat stuk zou vervangen moeten worden.

Terugslagventiel. Is wel online te vinden al weet ik niet hoe gemakkelijk dat zelf te vervangen is.

Voorbeeld (wel geen idee of deze gaat passen) https://www.amazon.com.be/-/nl/Teru...mgpUBO2h22sruiBSytudHTo5W6lHW7mhoCFuYQAvD_BwE

Terugslagventiel. Is wel online te vinden al weet ik niet hoe gemakkelijk dat zelf te vervangen is.

Voorbeeld (wel geen idee of deze gaat passen) https://www.amazon.com.be/-/nl/Teru...mgpUBO2h22sruiBSytudHTo5W6lHW7mhoCFuYQAvD_BwE
Het terugslagventiel was er niet heel af te krijgen (leek vastgeplakt te zijn met Loctite o.i.d.) en mede door de scheur is het helemaal afgebroken. We hebben dus een nieuwe compressor gekocht. Nu merk ik dat deze ook druk verliest, maar mijn vader zei me dat alle compressors wel wat druk verliezen. Deze compressor verliest ongeveer 1 bar op 5 uur tijd (van 4,5 naar 3,5 bar, dus zelfs niet op volle druk). Is dat aanvaardbaar voor een nieuwe compressor? Mij lijkt van niet, maar m'n vader laat me nu twijfelen.

EDIT: Ondertussen, 12u later, staat er nog maar 2,5 bar op zonder gebruik.

Laatst bewerkt:
Ik heb van mijn huurder mijn keuken-spoelbak teruggekregen met vlekken op de bodem (zie ook foto). Heeft er iemand een suggestie hoe je dit effectief gereinigd krijgt?
Het is een keramiek spoelbak van Blanco. De google huis-tuin-en-keukenmiddeltjes (poetsen met azijn) doen hier niets aan. Heeft HG misschien een goed product dat ik over het hoofd zie?

afbeelding:
https://postimg.cc/jLL039vY

Ik heb van mijn huurder mijn keuken-spoelbak teruggekregen met vlekken op de bodem (zie ook foto). Heeft er iemand een suggestie hoe je dit effectief gereinigd krijgt?
Het is een keramiek spoelbak van Blanco. De google huis-tuin-en-keukenmiddeltjes (poetsen met azijn) doen hier niets aan. Heeft HG misschien een goed product dat ik over het hoofd zie?

afbeelding:
https://postimg.cc/jLL039vY
Whatdafuck?!? 😨

Ik zou beginnen met citroensap er een nachtje in te laten weken.
Ook sodakristallen zullen wel iets kunnen doen, net als tabletten voor kunstgebitten.

Maar ècht, what da fuck?!? Ik had Exact dezelfde spoelbak, je moet toch echt al ferm moeite doen om die zo walgelijk goor te krijgen... :unsure:

Whatdafuck?!? 😨

Ik zou beginnen met citroensap er een nachtje in te laten weken.
Ook sodakristallen zullen wel iets kunnen doen, net als tabletten voor kunstgebitten.

Maar ècht, what da fuck?!? Ik had Exact dezelfde spoelbak, je moet toch echt al ferm moeite doen om die zo walgelijk goor te krijgen... :unsure:
Nee hoor.
Gewoon altijd je vuile vaat er in laten staan en terwijl het er instaat vet, koffie, thee en andere dingen er in leeg gooien (op voorwaarde dat het putje dicht genoeg zit van het vuil zodat het water/ vet traag weg loopt) en noooooit echt schoonmaken. Dan is dit resultaat prima te bekomen in 1 a twee jaar.

/edit
Als ik die foto zo bekijk lijk het trouwens dat het oppervlak zelf zelfs is aangetast (ruw geworden), dan heeft de huurder er toch dingen mee gadaan die niet de bedoeling waren (naast het 'vergeten' te kuisen)

Terug
Bovenaan