Eerste hulp bij klus-gevallen

We zitten met een lekkende dakgoot. Ik vind het wel irritant om te googlen naar een dakwerker en dan eerst een aantal gesponsorde websites te zien met 'Dakwerken in Mol' om dan uit te komen op een website waar ze het hele land blijken te bedienen. Komt mij louche over. En dat is met zowat alles: oprit, zonnepanelen, elektriciteit, schouw reinigen, ... Eerst gesponsorde websites en dan pas de lokale vakman die in de buurt woont.
Ik ben eigenlijk compleet in de war over hoe je eigenlijk tout cours het best te werk gaat om een aannemer, bedrijf of winkel voor eenderwat te vinden. Sinds SEO zo'n ding is geworden, zijn de resultaten van google voor de meeste dingen complete bagger. Google Maps vind ik ook maar een pover alternatief voor de gouden gids gezien je 90% false positives krijgt (woonhuis van een tuinaannemer dat tevoorschijn komt als je 'tuinwinkel' intypt bvb). Online zoeken kan soms zo'n ongelofelijke sleur zijn.

Vroeger had je de gouden gids als je echt dringend een loodgieter moest laten komen. En ja, die bestaat nog altijd, maar hoe up-to-date wordt die nog gehouden en vinden aannemers het zelfs de moeite om zich daar nog in te laten registreren?

Dom dilemma en vind geen handleiding online, dus BG to the rescue 😁

Wil een nieuwe deurhendel monteren aan de voordeur. Op zich dacht ik, simpel. Boor 2 gaten door de voordeur (houten deur) en bevestig deze. Nu zit er op de stang een rubber...
Mogelijkheid 1, rubber aan de buitenkant. Klinkt het meest logische wegens vocht. Maar zie je wel de kleine rubberen rand.
Mogelijkheid 2, rubber aan de binnenzijde van de deur. Mooier langs de buitenkant maar vrees dat het rubber gaat torsen met langs de binnenkant vast te schroeven.

Verstand zegt optie 1. Benieuwd hoe BG het zou doen 😆

h5Z8dTG.jpeg

DdWfRN6.jpeg

Wil een nieuwe deurhendel monteren aan de voordeur. Op zich dacht ik, simpel. Boor 2 gaten door de voordeur (houten deur) en bevestig deze. Nu zit er op de stang een rubber...
Mogelijkheid 1, rubber aan de buitenkant. Klinkt het meest logische wegens vocht. Maar zie je wel de kleine rubberen rand.
Mogelijkheid 2, rubber aan de binnenzijde van de deur. Mooier langs de buitenkant maar vrees dat het rubber gaat torsen met langs de binnenkant vast te schroeven.

h5Z8dTG.jpeg

DdWfRN6.jpeg
Ik zou optie 1 doen.

h5Z8dTG.jpeg

DdWfRN6.jpeg
Zou ook voor optie 1 gaan. Als je de hendel goed genoeg vastdraait, gaat die rubber zo goed als onzichtbaar zijn volgens mij. Desnoods knip je die wat bij als die echt te zichtbaar blijft. Als je die een keer hebt gemonteerd en dan terug demonteert zie je toch de afdruk in de rubber en weet je waar je kan knippen.

Wij hebben ook zo'n hendel, maar kan me niet herinneren dat daar een rubber voorzien was. Was ook wel één zonder zichtbare bevestigingsbouten aan de binnenkant, dus water kan dan natuurlijk niet naar binnen.

Onze binnenmuren zijn gezet met van die rode snelbouwstenen. Ik wil een kader ophangen. Hoe zou ik dat best doen?
Gat boren, gewone plug door en haakje indraaien of zijn er speciale plugs voor snelbouwstenen?

Onze binnenmuren zijn gezet met van die rode snelbouwstenen. Ik wil een kader ophangen. Hoe zou ik dat best doen?
Gat boren, gewone plug door en haakje indraaien of zijn er speciale plugs voor snelbouwstenen?
Als er iets of wat gewicht komt aanhangen spuit ik meestal eerst Tec7 of zo in het gat voor ik de plug erin steek.

1000017022.jpg

De ruimte is nu 4,9m op 4,9m. (Naast de inspringingen gemeten)
Ruimte gaat gebruikt worden als wasplaats/berging en er komt nog een trap in naar boven. De muur op de foto is buitenmuur, achter de camerapositie is de garage, links hangar en rechts woning.

Voor alle muren komt een voorzetwand. Metalstud profielen met isolatie (isover sonepanel 50mm) en daarop osb+Gyproc.

Maar ik vraag me af wat ik best doe met die inspringing. Die is ongeveer 10cm. Achter de camerapositie is nog eens dezelfde inspringing.

1) ik plaats de metalstudprofielen volledig voor die inspringing. Maar dan verlies ik 20cm ruimte, en wat doe ik dan met de gaten ernaast, leeglaten of volledig opvullen met isolatie?
2) plaats ik die metalstudprofielen ernaast zodat de osb tegen die inspringing komt. Zo verlies ik minder ruimte, maar dan heb ik op dat stuk geen isolatie.
3) 2, maar een paar cm ervoor zodat ik een beetje isolatie ertussen kan steken
4) ik bouw de metalstudprofielen er rond. Maar dat is een pak extra werk, en een vlakke muur is handiger.

Mijn niet professionele DHZ brein zou voor optie 2 gaan...

(Btw, die osb platen aan het plafond, en de amateuristische latjes om het recht te krijgen gaan er nog af en dat ga ik op een betere manier aanpakken)

Iemand die deze manier van een radiator bevestigen kent? Zijn een soort van pluggen in metaal. Ik vroeg me af of je die op een manier heel uit de muur krijgt om te hergebruiken en zo ja, hoe? Of best gewoon afslijpen en zo'n nieuwe bevestigingen halen?

De radiator moet een meter opzij geplaatst worden omdat op de oude plaats een ingebouwde kast komt voor wasmachine/droogkast.

Daarnaast vroeg ik me af of ik die 2 verwarmingsbuizen die uit de vloer komen eenvoudig kan verplaatsen zonder het water volledig van het circuit te halen. Die nieuwe gaten boren en de verwarmingsbuizen versteken zal me wel lukken, maar ik zie er echt tegenop om het water van de ketel te laten en dan achteraf waarschijnlijk weer overal lucht in het systeem te hebben zitten en het niet volledig ontlucht krijgen.

Gewoon Fischer duopower gebruiken. Als DHZer werkt dat zeer goed voor alles.

Gewoon Fischer duopower gebruiken. Als DHZer werkt dat zeer goed voor alles.
idd. Van die meegeleverde pluggen bij een product, of goedkoop huismerk durft wel eens een keer doordraaien. Heb ik nooit voor bij die duopowers.
Die zijn geschikt voor volle steen, snelbouwsteen en holle wand.
Gewoon een doosje diameter 5 en 8mm kopen en ge zijt gesteld voor quasi alles.

1) ik plaats de metalstudprofielen volledig voor die inspringing. Maar dan verlies ik 20cm ruimte, en wat doe ik dan met de gaten ernaast, leeglaten of volledig opvullen met isolatie?
2) plaats ik die metalstudprofielen ernaast zodat de osb tegen die inspringing komt. Zo verlies ik minder ruimte, maar dan heb ik op dat stuk geen isolatie.
4) ik bouw de metalstudprofielen er rond. Maar dat is een pak extra werk, en een vlakke muur is handiger.

Ik zou voor optie 3 gaan, dan is de koudebrug toch iets of wat gebroken

Bekijk bijlage 31321

Ruimte gaat gebruikt worden als wasplaats/berging en er komt nog een trap in naar boven. De muur op de foto is buitenmuur, achter de camerapositie is de garage, links hangar en rechts woning.

Voor alle muren komt een voorzetwand. Metalstud profielen met isolatie (isover sonepanel 50mm) en daarop osb+Gyproc.

Maar ik vraag me af wat ik best doe met die inspringing. Die is ongeveer 10cm. Achter de camerapositie is nog eens dezelfde inspringing.

(Btw, die osb platen aan het plafond, en de amateuristische latjes om het recht te krijgen gaan er nog af en dat ga ik op een betere manier aanpakken)
Heeft die inspringing structureel nog nut? Anders kan je de inspringing ook wegkappen zodat uw bakstenen muur recht wordt.

Met die 'storm' van vorige week is mijn tuinhuisdeur eruit gekomen

Iemand een idee om dit te maken?
Ik dacht aan houtlijm en klemmen. Maar deze deur weegt wel redelijk wat
Iemand van vriendengroep zegt best die hele lat vervangen (wat moeilijk gaat zijn. Is aan elkaar gelijmd)
Of uitfrezen over de hele lengte en dan zelf een nieuwe lat er in verlijmen
Optie 2 lijkt me dan nog wel te doen

Je kunt dat scharnier ook gewoon een beetje hoger of lager hangen maar die scheur daar …
Je kan het proberen lijmen maar denk dan dat het beter is dat je er een lat achter zet en doorschroeft naar die eerste lat en dan het scharnier in een onbeschadigd stuk zetten of bedoelen ze met uitfrezen dat je dan in de dikte over heel de scheur freest tot op het goede hout en dan een blokje inlijmt of schroeft …dat gaat ook

Een renovatieadviseur zei me dat er een laag waterafstotende mortel achter mijn plinten moet zitten die gescheiden is van het pleisterwerk. De vorige eigenaars hadden tot onder gepleisterd waardoor er vocht naar boven is gekropen.

In die scheiding tussen de mortel en de pleister, moet daar iets van silicone tussen zitten ? Gewoon lucht ? Indien toch silicone, wat voor iets zouden jullie nemen ?

Een renovatieadviseur zei me dat er een laag waterafstotende mortel achter mijn plinten moet zitten die gescheiden is van het pleisterwerk. De vorige eigenaars hadden tot onder gepleisterd waardoor er vocht naar boven is gekropen.

In die scheiding tussen de mortel en de pleister, moet daar iets van silicone tussen zitten ? Gewoon lucht ? Indien toch silicone, wat voor iets zouden jullie nemen ?
Bij mijn weten mag die mortel (bv Knauf Mixem Sub) gewoon tegen je pleister komen, zolang de mortel maar hoger komt dan je waterkering. Zo heb ik het toch gedaan en geen vochtproblemen meer daar.

Optie 3 lijkt mij het beste. Die 2cm verlies ga je nooit merken maar je hebt toch wel volledige isolatie in je muur.

Ivm. plafond, beter latwerk dwars op de balken plaatsen en uitpassen met stelschroeven

Een vraagje, we hebben een nieuwe douchekraan gezet (door schoonbroer) en nu paar dagen later testen we die. Er komt geen warm water door.

De oude kraan had de warmte regelaar rechts en de druk links.
De nieuwe kraan is omgekeerd, dus warmte regelaar links en de druk rechts.

Kan je in principe de kraan van kant wisselen (zoals wij hebben gedaan) of ben je verplicht van de temperatuur en druk regelaar aan dezelfde kant te behouden?

Terug
Bovenaan