Eerste hulp bij klus-gevallen

Uiteindelijk vlot afgegaan met stikkerverwijderaar en plastic latje

Nieuwe vraag:
Mijn Velux van begin jaren 90 sluit niet zo goed meer (precies wat scheef in opening)
Linkeronderzijde te grote spleet, rechteronderzijde zeer krap.
Best dakdekker navragen of eerder timmerman?

Foto’s gelijkaardig zoals

Niet echt een klusvraagje, maar wel een vraag van een vrouw zonder technische kennis 😊.

Mijn nieuwe woning heeft een stookolieketel van 10 jaar oud. Momenteel woon ik nog niet in de woning, dus de thermostaat staat manueel op 15 graden zodat de verwarming niet echt opspringt aangezien het nog goed weer is.
Zowel boven als beneden zijn de radiatoren dus koud omwille van die reden.

Maar boven zijn de buizen naar de radiator wel zeer warm. Kan dit komen omdat de temperatuur van't water te hoog staat? Deze staat op 75 graden (zo ingesteld door de vorige eigenaars). Als ik dit naar bv 60 zou zetten, gaan de buizen dan minder warm zijn? (Momenteel is't boven echt warm omwille van de warme buizen).

Ter info, woning van eind jaren 70. Geen vloerverwarming of zonnepannelen. Gewoon radiatoren en stookolieketel. Wel epc c.

Het feit dat uw buizen warm zijn is dat de verwarming wel aanschiet omdat het te koud is. Als al uw radiatoren dicht staan gaat enkel uw interne kring warm worden, voor de gezondheid van uw huis zou ik de radiatoren toch heel klein beetje openzetten zodat het daar niet te koud kan worden. De interne temperatuur aanpassen kan je doen maar dat zal je zelf moeten ondervinden wat werkt, als 60 graden te weinig is in de winter voor je huis op te warmen zal je deze weer moeten verhogen.

Houten ikeawerkblad van de keuken moest opnieuw worden behandeld. Stommiteit begaan door stukken van het blad over de nerf op te schuren in plaats van met de nerf mee. Licht gedaan maar je ziet de krassen.

Wat nu? Tegenschuren?

Houten ikeawerkblad van de keuken moest opnieuw worden behandeld. Stommiteit begaan door stukken van het blad over de nerf op te schuren in plaats van met de nerf mee. Licht gedaan maar je ziet de krassen.

Wat nu? Tegenschuren?

hebt ge een foto?
gewoon met de nerf meeschuren, eerst korrel 120, daarna 180, daarna goed schoonmaken en in de olie zetten. Als dat zo'n vol gelijmd houten blad is dan kan er weinig misgaan lijkt mij.

hebt ge een foto?
gewoon met de nerf meeschuren, eerst korrel 120, daarna 180, daarna goed schoonmaken en in de olie zetten. Als dat zo'n vol gelijmd houten blad is dan kan er weinig misgaan lijkt mij.
Moeilijk om er een accurate foto van te maken, maar het ziet er ongeveer zo uit (veel zichtbaarder met het blote oog en veel meer dan je op foto kan zien). Dus die krassen kan ik er wel uit krijgen als ik het opnieuw zou schuren, eerst met 120 en dan met 180? Met de hand te schuren?
462546868-1076136494049943-40131486977624635-n.jpg

ja dat zijn heel oppervlakkige krassen dus dat krijgt ge er sowieso wel uit met licht schuren. Da's gewoon olie dat er op ligt?
Als dat vol hout is zou ik een schuurmachine met korrel 180 gebruiken, en als dat echt niet vooruit gaat eventueel switchen naar een 120. Hoe fijner de korrel waar ge mee eindigt hoe beter het resultaat, dus eindig gerust nog eens met een 240.

Ge gaat uiteraard dan wel heel uw werkblad terug kaal moeten schuren en daarna weer terug in de olie zetten, nogal een karwei voor wat oppervlakkige krasjes op een werkblad dat nu eenmaal dient om gebruikt te worden maar ik vermoed dat het idee niet volledig uit uzelf komt om dit te gaan doen :D

ja dat zijn heel oppervlakkige krassen dus dat krijgt ge er sowieso wel uit met licht schuren. Da's gewoon olie dat er op ligt?
Als dat vol hout is zou ik een schuurmachine met korrel 180 gebruiken, en als dat echt niet vooruit gaat eventueel switchen naar een 120. Hoe fijner de korrel waar ge mee eindigt hoe beter het resultaat, dus eindig gerust nog eens met een 240.

Ge gaat uiteraard dan wel heel uw werkblad terug kaal moeten schuren en daarna weer terug in de olie zetten, nogal een karwei voor wat oppervlakkige krasjes op een werkblad dat nu eenmaal dient om gebruikt te worden maar ik vermoed dat het idee niet volledig uit uzelf komt om dit te gaan doen :D
Het is een werkblad van Ikea dus geen volhout. Maar ik zie binnenkort nog mensen die er beroepsmatig mee bezig zijn, zal het daar eens aan vragen maar alvast bedankt voor je tip.

Vrouwlief was al lichtelijk aan het panikeren dat we een nieuw blad nodig hebben.

Het meest beschadigde stuk is gelukkig niet het blad op het keukeneiland maar het hoekwerkblad. Dus van hoeveelheid werk valt dat wel mee.

Niet echt een klusvraagje, maar wel een vraag van een vrouw zonder technische kennis 😊.

Mijn nieuwe woning heeft een stookolieketel van 10 jaar oud. Momenteel woon ik nog niet in de woning, dus de thermostaat staat manueel op 15 graden zodat de verwarming niet echt opspringt aangezien het nog goed weer is.
Zowel boven als beneden zijn de radiatoren dus koud omwille van die reden.

Maar boven zijn de buizen naar de radiator wel zeer warm. Kan dit komen omdat de temperatuur van't water te hoog staat? Deze staat op 75 graden (zo ingesteld door de vorige eigenaars). Als ik dit naar bv 60 zou zetten, gaan de buizen dan minder warm zijn? (Momenteel is't boven echt warm omwille van de warme buizen).

Ter info, woning van eind jaren 70. Geen vloerverwarming of zonnepannelen. Gewoon radiatoren en stookolieketel. Wel epc c.
Enkel de buizen die warm worden? of ook de radiatoren boven?

Het kan helpen door uw watertemperatuur naar 60°C te zetten, maar warm zullen ze blijven worden. ik vermoed dat dit gewoon een 'standby' functie is. Best eens kijken op de thermostaat of ketel. waarschijnlijk staat die al in winterstand.

Een sectionaalpoort (dubbel breedte) van eind jaren 90 met latere toegevoegde motor.
Moet je dat laten onderhouden? Alsook hoe frequent?
Daarvoor pak je de manual van het aandrijfsysteem dat bij jou staat en ga je naar het hoofdstukje "onderhoud".

Mijn ouders hebben al 30j zo'n poort en vrij zeker dat ze daar nog nooit iets van onderhoud op gedaan hebben. Als ik de manual van een willekeurige Hörmann aandrijving open zie ik er staan dat het aandrijfsysteem in principe onderhoudsvrij is, maar dat ze opgeven om de beveiligingen jaarlijks te checken. (dat de poort stopt bij weerstand, stopt bij onderbreken lichtscherm, etc.).
Dat is omdat die beveiligingen een bepaalde betrouwbaarheid moeten hebben, en die kan je alleen maar garanderen met een test die voldoende gevaarlijke fouten zou kunnen detecteren, en een aangepaste testfrequentie.
Doe je dat niet verklaart een fabrikant zich niet meer verantwoordelijk voor eventuele gevolgen van faling van zo'n beveiliging, want onderhoud na installatie is voor de uitbater/gebruiker ervan, volgens voorschriften fabrikant.

En als ze piept, dan smeer je ze. (in de rails, scharnieren, bewegende onderdelen)

Een sectionaalpoort (dubbel breedte) van eind jaren 90 met latere toegevoegde motor.
Moet je dat laten onderhouden? Alsook hoe frequent?
Bij onze sectionaalpoort (2013) heb ik gevraagd hoe ik die moest onderhouden, en het antwoord was:
  • scharnieren 3x per jaar smeren
  • rail schoonmaken met droge (!) doek
  • veren na een zestal jaar invetten (vooral tegen de roest)
  • de ketting niet smeren
In de praktijk doe ik:
  • scharnieren smeren als ze piepen (misschien 3 keer gedaan op die 11 jaar)
  • rail 1x schoongemaakt
  • de veren invetten moet ik binnenkort eens werk van maken
  • het advies van de ketting niet te smeren volg ik zeer nauwkeurig :p

Meer concreete vraag:
Scharnier thv onderte segment (midden) van sectionele poort (breedte voor 2 autoes- bj 1995) is wat geplooid, onderste 2 segmenten past niet mooi meer in elkaar.
Is van merk crawlford. Woon regio Gent.
Op heden vind ik enkel assa abloy terug (hebben crawford overgenomen) maar die vragen woekertarieven (160 euro verpl, 160 euro per uur). Vroegere Maldex hersteller (hormann- was 55 euro/h)
Kent iemand betere alternatieven? Heb al lokale aangeschreven- maar zeggen dat crawford niet in hun gamma zit - herstelling merkgebonden is?

Laatst bewerkt:
Het is een werkblad van Ikea dus geen volhout. Maar ik zie binnenkort nog mensen die er beroepsmatig mee bezig zijn, zal het daar eens aan vragen maar alvast bedankt voor je tip.

Vrouwlief was al lichtelijk aan het panikeren dat we een nieuw blad nodig hebben.

Het meest beschadigde stuk is gelukkig niet het blad op het keukeneiland maar het hoekwerkblad. Dus van hoeveelheid werk valt dat wel mee.
Bij zo'n lichte krassen zou ik eerst eens proberen met meubelwas en een zachte doek. Draaibewegingen maken over de krassen. Zo vul je de krassen op en zullen ze minder zichtbaar worden.

Schuren is echt wel last resort. Je kan mogelijks putten schuren en als je heel uw werkblad moet herdoen zou ik er al niet aan beginnen. Sowieso met een heel fijne korrel. Je zou het zomaar nog erger kunnen maken dan dat het al is.

Welke afwerkingslaag is er gebruikt?

Meer concreete vraag:
Scharnier thv onderte segment (midden) van sectionele poort (breedte voor 2 autoes- bj 1995) is wat geplooid, onderste 2 segmenten past niet mooi meer in elkaar.
Is van merk crawlford. Woon regio Gent.
Op heden vind ik enkel assa abloy terug (hebben crawford overgenomen) maar die vragen woekertarieven (160 euro verpl, 160 euro per uur). Vroegere Maldex hersteller (hormann- was 55 euro/h)
Kent iemand betere alternatieven? Heb al lokale aangeschreven- maar zeggen dat crawford niet in hun gamma zit - herstelling merkgebonden is?
Als je wat handig bent, onderdelen online bestellen en zelf vervangen?

Iemand een how-to, of tips om een stopcontact te installeren in een oude zekeringskast?
Heb dit stopcontact gekocht: https://www.amazon.com.be/-/nl/RASMACOR-stopcontact-M1175-DIN-rail-afmetingen/dp/B0CHVZC2G2
Inderdaad din-stopcontact, maar dan wel eentje met penaarde zodat het in BE ook mag .

Vb: https://www.zelektro.be/din-stopcontact-ipc-2pe-16a-250vac-nfc-15100.html#attr=3943,3944
Wat voor tips zoek je precies? Zet die op z'n eigen kring. Extra automaat, achter een 30ma diff.
Volgens arei mag enkelvoudige contactdoos in de verdeelkast met min 0.75mm2 gebouwd worden, maar uiteraard wel met correct kaliber van automaat.

Laatst bewerkt:
Inderdaad din-stopcontact, maar dan wel eentje met penaarde zodat het in BE ook mag .

Vb: https://www.zelektro.be/din-stopcontact-ipc-2pe-16a-250vac-nfc-15100.html#attr=3943,3944
Wat voor tips zoek je precies? Zet die op z'n eigen kring. Extra automaat, achter een 30ma diff.
Volgens arei mag enkelvoudige contactdoos in de verdeelkast met min 0.75mm2 gebouwd worden, maar uiteraard wel met correct kaliber van automaat.
Eigenlijk hoe ik dit moet installeren.
Ik zou een stopcontact nodig hebben tijdens het strippen van de woning, dus dacht dat dit wel een goede oplossing zou zijn als ik dit in de eerste zekeringskast steek. Er zijn stuk of 5 kastjes doorheen het huis.

Dit is de kast die meteen achter de digitale elektriciteitsmeter hangt:

Wat is de iets-langere-termijn planning naar elektriciteitsvoorziening toe?
Want daar nu 1 stopcontact in de kast bijbouwen is mogelijks onnodige moeite. Met 1 stopcontact springt ge ook niet ver, das 4400W (+-). Voor strippen/breken zal dat nog wel gaan als ge wat oplet (paar oude schijnwerp als werfverlichting, slijpschijf, stofzuiger,... en ge zijt al gejost) maar verder op gaat ge wss problemen komen.

Ik zou zeggen: houten plank met stuk of 3 niko hydro stopcontacten op bij dat kastje ophangen en elk apart voeden uit een zekering in dat kastje.

Terug
Bovenaan