Eerste hulp bij klus-gevallen

Wat is de iets-langere-termijn planning naar elektriciteitsvoorziening toe?
Want daar nu 1 stopcontact in de kast bijbouwen is mogelijks onnodige moeite. Met 1 stopcontact springt ge ook niet ver, das 4400W (+-). Voor strippen/breken zal dat nog wel gaan als ge wat oplet (paar oude schijnwerp als werfverlichting, slijpschijf, stofzuiger,... en ge zijt al gejost) maar verder op gaat ge wss problemen komen.

Ik zou zeggen: houten plank met stuk of 3 niko hydro stopcontacten op bij dat kastje ophangen en elk apart voeden uit een zekering in dat kastje.
Het hele huis zal gestript worden, dus alle technieken gaan weg en er worden nieuwe technieken gezet.
Ik moet inderdaad een tijdelijke stroomvoorziening hebben om licht en werkmateriaal te draaien.

Kan ik nog 3 zekeringen bijplaatsen? Of moet ik die stopcontacten dan bijsteken op een bestaande zekering?

Kan ik nog 3 zekeringen bijplaatsen? Of moet ik die stopcontacten dan bijsteken op een bestaande zekering?
In een ideale situatie zou ik zeggen van gewoon alles in dat kastje af te koppelen zodat echt alleen uw "werf stopcontacten" nog onder spanning staan. Ook naar veiligheid toe (geen risico van per ongeluk een draad onder spanning proberen uit te trekken) maar ik snap dat het ook wel interessant is om bvb verlichting of een stopcontact hier en daar in dienst te houden. Of dat ge bvb met een pomp zit die moet blijven werken ofzo

In een ideale situatie zou ik zeggen van gewoon alles in dat kastje af te koppelen zodat echt alleen uw "werf stopcontacten" nog onder spanning staan. Ook naar veiligheid toe (geen risico van per ongeluk een draad onder spanning proberen uit te trekken) maar ik snap dat het ook wel interessant is om bvb verlichting of een stopcontact hier en daar in dienst te houden. Of dat ge bvb met een pomp zit die moet blijven werken ofzo
Vandaag alvast het stopcontact geïnstalleerd. Heb het wel in een ander kastje gedaan aangezien de eerste kast een rommeltje was en vol stak. Deze kast hing een meter verder en was veel overzichtelijker.

Na de test lijkt het stopcontact te werken, ook al slaat de schakelaar er voor af (krijg deze niet meer aan). Is dit normaal of zou het stopcontact (dat verbonden is met deze schakelaar, net links) ook moeten afslaan?

Je hebt het st
Vandaag alvast het stopcontact geïnstalleerd. Heb het wel in een ander kastje gedaan aangezien de eerste kast een rommeltje was en vol stak. Deze kast hing een meter verder en was veel overzichtelijker.

Na de test lijkt het stopcontact te werken, ook al slaat de schakelaar er voor af (krijg deze niet meer aan). Is dit normaal of zou het stopcontact (dat verbonden is met deze schakelaar, net links) ook moeten afslaan?
Een paar problemen:

Het stopcontact is aangesloten op de verdeling van de automaten in de kast, niet achter een automaat.

Wat is het kaliber van de upstream automaat? Die verdeling van de automaten lijkt dun (1.5mm zou ik schatten) maar er zijn meerdere automaten die gelabeld zijn als "stopcontacten"...?

Uw stopcontact heeft geen penaarde. Als je dat laat keuren is dat een inbreuk.

Je hebt het st

Een paar problemen:

Het stopcontact is aangesloten op de verdeling van de automaten in de kast, niet achter een automaat.

Wat is het kaliber van de upstream automaat? Die verdeling van de automaten lijkt dun (1.5mm zou ik schatten) maar er zijn meerdere automaten die gelabeld zijn als "stopcontacten"...?

Uw stopcontact heeft geen penaarde. Als je dat laat keuren is dat een inbreuk.
Hey bedankt voor de hulp!
Is het apparaat links van het stopcontact dan geen automaat?
Of moet ik de blauwe en zwarte kabel van onderaan het stopcontact komen insteken in de bovenkant van één van de automaten?

Installatie is tijdelijk, maar ik kan wel het stopcontact inwisselen voor een andere met penaarde. Is dat een gevaar of is het niet zo belangrijk naar gebruik toe?

Volgens mij (en de labeling van de eerste kast) is deze stroomkast aangesloten op de Vynckier C32 EP102 die in de eerste kast steekt.

Hey bedankt voor de hulp!
Is het apparaat links van het stopcontact dan geen automaat?
Of moet ik de blauwe en zwarte kabel van onderaan het stopcontact komen insteken in de bovenkant van één van de automaten?

Installatie is tijdelijk, maar ik kan wel het stopcontact inwisselen voor een andere met penaarde. Is dat een gevaar of is het niet zo belangrijk naar gebruik toe?
Randaarde is niet toegelaten in BE. Daar is geen goede reden voor. In de rest van EU wordt dat wel gebruikt en dat is niet onveilig, maar dat is nu eenmaal de regel.

Je ziet dat onderaan de automaten de stroom over alle automaten wordt verdeeld (doorgelust). De bovenkant van iedere automaat zijn dan de verschillende kringen. Als je het stopcontact had afgetakt van 1 van de bovenkanten had je het stopcontact toegevoegd aan die kring.

Randaarde is niet toegelaten in BE. Daar is geen goede reden voor. In de rest van EU wordt dat wel gebruikt en dat is niet onveilig, maar dat is nu eenmaal de regel.

Je ziet dat onderaan de automaten de stroom over alle automaten wordt verdeeld (doorgelust). De bovenkant van iedere automaat zijn dan de verschillende kringen. Als je het stopcontact had afgetakt van 1 van de bovenkanten had je het stopcontact toegevoegd aan die kring.
Dus, voor de goede orde, moet ik:

- Stopcontact vervangen door eentje met penaarde
- De blauwe en zwarte draad onderaan het stopcontact verwijderen
- Een nieuwe blauwe en zwarte draad trekken van de bovenkant van de automaat net links van het stopcontact naar de onderkant van het stopcontact

Dit zou dan goed moeten zijn?

De draad die gebruikt werd is afkomstig van een aftakking die verbonden was met de bovenkant van de automaat die als eerste links van het stopcontact staat. Deze ging duidelijk naar een kabel die naar een andere ruimte ging (volgens label, keuken).

Dus, voor de goede orde, moet ik:

- Stopcontact vervangen door eentje met penaarde
Ja
- De blauwe en zwarte draad onderaan het stopcontact verwijderen
- Een nieuwe blauwe en zwarte draad trekken van de bovenkant van de automaat net links van het stopcontact naar de onderkant van het stopcontact
Ja, en gesteld dat er op die automaat vandaag minder dan 8 stopcontacten hangen (meervoudige tellen voor 1 punt) want dat is het maximum voor 1 kring.
Dit zou dan goed moeten zijn?

De draad die gebruikt werd is afkomstig van een aftakking die verbonden was met de bovenkant van de automaat die als eerste links van het stopcontact staat. Deze ging duidelijk naar een kabel die naar een andere ruimte ging (volgens label, keuken).
Ik ben niet helemaal mee wat je hier mee bedoelt.

Ja

Ja, en gesteld dat er op die automaat vandaag minder dan 8 stopcontacten hangen (meervoudige tellen voor 1 punt) want dat is het maximum voor 1 kring.

Ik ben niet helemaal mee wat je hier mee bedoelt.
Thanks!

Ik bedoelde dat ik dezelfde dikte van draad heb gebruikt die er aanwezig was in de kast. Hiervoor heb ik een draad losgekoppeld en gekannibaliseerd.

Ben je niet verplicht om gewoon eentje van 110 diameter te leggen?

Volgens de fluvius website 110 diameter en benor gekeurd.
Tis voor mijn schoonbroer, wij hebben jaren geleden gas binnengetrokken maar ik kan me absoluut niet meer herinneren wat wij als buis hadden voorzien...bij ons was het ook maar 6 meter en geen 25.

Volgens de fluvius website 110 diameter en benor gekeurd.
Tis voor mijn schoonbroer, wij hebben jaren geleden gas binnengetrokken maar ik kan me absoluut niet meer herinneren wat wij als buis hadden voorzien...bij ons was het ook maar 6 meter en geen 25.
Dat is inderdaad een behoorlijke afstand.

Maar je moet dus gewoon benor gekeurde afvoerbuis steken van 110. Is geen gigantische kost. Eventueel bij de lokale bouwgroothandel, zal je betere prijzen hebben dan een Gamma vermoed ik.

Hallo, in ons huis krijgen we (als de regen slecht zit) water binnen langs de voordeur.

Het is langs de zijkanten van de deur vooral dat het binnenkomt.

Ik dacht aan siliconen te spuiten maar dit zal geen goede oplossing vermoed ik.

In de deur zit precies wel een tochtstopper maar het is echt langs de hoekjes waar de deur stopt en scharniert.

Weet er iemand hiervoor een snelle en makkelijke oplossing?

Hallo, in ons huis krijgen we (als de regen slecht zit) water binnen langs de voordeur.

Het is langs de zijkanten van de deur vooral dat het binnenkomt.

Ik dacht aan siliconen te spuiten maar dit zal geen goede oplossing vermoed ik.

In de deur zit precies wel een tochtstopper maar het is echt langs de hoekjes waar de deur stopt en scharniert.

Weet er iemand hiervoor een snelle en makkelijke oplossing?

Moet ge niet voor uw deur zo'n lat maken? We hebben hier eentje uit blauwe steen, werd gewoon op de trap geplakt, dus aan de buitenkant voor de deur. Kleine cm dik.

Moet ge niet voor uw deur zo'n lat maken? We hebben hier eentje uit blauwe steen, werd gewoon op de trap geplakt, dus aan de buitenkant voor de deur. Kleine cm dik.
dacht ik ook, maar het is echt langs die zijkanten dat het binnenkomt. Dus zo'n latje komt misschien te ver zodat de deur niet meer deftig open gaat gaan.

dacht ik ook, maar het is echt langs die zijkanten dat het binnenkomt. Dus zo'n latje komt misschien te ver zodat de deur niet meer deftig open gaat gaan.
Ligt dat niet eerder aan uw blauwe steen, dat daar geen waterlijst ingeslepen is?

Jongens iemand verstand van ketels? Onze verwarming doet het plots niet. (Vloer en gewone verwarming) Maar vorige week werkte die nog wel..
Beetje moeilijk te zien, maar uw waterdruk meter rechts onder lijkt laag te staan. Ik kan geen cijfer zien, maar je hebt ongeveer 1 bar druk nodig in uw systeem, zoniet zal uw ketel niet willen aanslaan. Indien effectief te weinig druk: water bijvullen. Daartoe moet je twee kleine kraantjes opendraaien ergens rond de ketel. Vul bij tot ong 1.5 bar.

Terug
Bovenaan