Eerste hulp bij klus-gevallen

Hoe bepaal je, met genoeg zekerheid, of een muur een draagmuur is?
De online stappenplannen hebben allen kenmerken van een steunmuur, maar die zijn niet zo eenduidig.
De muur is exact 4 meter lang, klinkt (redelijk, maar niet volledig) hol, maar is wel dikker dan 10cm.
De muur gaat verder in de zolder er boven (maar daar stopt die zonder dat die iets draagt)
De zoldervloer is beton, waar de naden niet richting die muur lopen.

Geen bouwtekeningen of plannen hiervan, die heb ik in aanvraag bij de gemeente, gaan die altijd zekerheid brengen?
je kan je baseren op:
* dikte muur: draagmuren zijn dikker vs niet dragende
*naden van betonplafond, komen overeen met de draagrichting

dag iedereen, ik ben een kluns op het vlak van verbouwingswerken en laat me dus liever bijstaan door mensen die er professioneel mee bezig zijn. We moeten onze dakgoten vervangen, voor en achterkant, alles tezamen 2 keer 7 meter, en ook nog twee regenpijpen. Als je alles laat uitvoeren, zoals het hoort: op hoeveel kosten mag ik dan rekenen? Ik heb echt geen flauw idee.

dag iedereen, ik ben een kluns op het vlak van verbouwingswerken en laat me dus liever bijstaan door mensen die er professioneel mee bezig zijn. We moeten onze dakgoten vervangen, voor en achterkant, alles tezamen 2 keer 7 meter, en ook nog twee regenpijpen. Als je alles laat uitvoeren, zoals het hoort: op hoeveel kosten mag ik dan rekenen? Ik heb echt geen flauw idee.
Laat eens wat offertes maken door dakwerkers in de buurt en je hebt een idee.

Eind vorig jaar het dak van de achterbouw laten vervangen. Bakgoten, dus geen buizen, zoiets als dit dus:
Polytech_bakgoot_verkeerswit-2.jpg

BAKGOTEN (CA. 7LM): 1 € 1.708,89 € 1.708,89

- Verwijderen en storten van bestaande bekleding uit bakgoten
- Bekleden van bakgoten in zink natuur 0,8mm met zichtbare kraal aan buitenzijde (max. ontv. 75cm)
- Voorzien van de nodige tappen, dia 80mm, en uitzettingen
- Voorzien van de nodige afvoerbuizen in zink natuur dia 100mm met de nodige beugels en hulpstukken

Rare vraag, maar toch...

Welk sopje is ideaal om de ramen te reinigen?
Bij de ruitenwassers schuimt dit altijd zo...
Heb er trouwens al eens aan gedacht om mij ook zo eens een gordel aan te schaffen met al het bondige materiaal.
Dus als iemand een adresje heeft..

Rare vraag, maar toch...

Heb er trouwens al eens aan gedacht om mij ook zo eens een gordel aan te schaffen met al het bondige materiaal.
Ik doe eigenlijk gewoon zo een typisch product voor ramen + een scheutje schoonmaakazijn.

Rare vraag, maar toch...

Hier gebruiken we zuiver water met een scheutje azijn.

heb DYI vraag

schuiff van keuken glijdt telkens vanzelf open. Ander schuif is achterkant los.
zou schoven van keuken eruit willen halen
maar weet niet hoe systeem hier exact lost te maken dat ik schuiff kan tillen alles deze volledig open staat.
die vijzen die je ziet zitten ook goed vast, durf niet te veel kracht te steken (om platte vijsvorm niet af te breken)
foto's in bijlage.
foto's upgeload op flickr: https://flic.kr/s/aHBqjC6oCJ
andere haakjes, knopen,... vind ik niet terug nabij de geleiders

Laatst bewerkt:
Iemand een goeie suggestie om een crepie voorgevel te reinigen? Begint er na 10 jaar toch vuil uit te zien.

Kent iemand een goed product? Hoe pak je dit aan? Of best laten doen door een vakman?

Iemand een goeie suggestie om een crepie voorgevel te reinigen? Begint er na 10 jaar toch vuil uit te zien.

Kent iemand een goed product? Hoe pak je dit aan? Of best laten doen door een vakman?
Biomix ATM. Opspuiten tijdens een droge dag wanneer het +15 graden is.

Mijn "kandla grey" platines op mijn oprit, gelegd in 2017, slaan op een aantal plaatsen donker of zelfs zwart uit. De rijsporen hebben er het minst van, en onder de parkeerplaats van de auto zijn ze nog nagenoeg wit (allez, licht grijs dan).

Hoe kan ik die reinigen, en met welk product? Ik heb vorig jaar een klein stukje met de hogedruk geprobeerd, maar op de echt zwarte plekken gaat dat niet goed weg... durfde ook niet echt zeer dicht spuiten, en ook niet met de roterende punt spuitmond. Bovendien, omdat dat een zandsteen is, mag dat blijkbaar niet met de hogedruk.

Een professioneel die verder in de straat een oprit aan het leggen was, zei mij: spuiten met bleekwater en laten inwerken.

Iemand goede suggesties?

Mijn "kandla grey" platines op mijn oprit, gelegd in 2017, slaan op een aantal plaatsen donker of zelfs zwart uit. De rijsporen hebben er het minst van, en onder de parkeerplaats van de auto zijn ze nog nagenoeg wit (allez, licht grijs dan).

Hoe kan ik die reinigen, en met welk product? Ik heb vorig jaar een klein stukje met de hogedruk geprobeerd, maar op de echt zwarte plekken gaat dat niet goed weg... durfde ook niet echt zeer dicht spuiten, en ook niet met de roterende punt spuitmond. Bovendien, omdat dat een zandsteen is, mag dat blijkbaar niet met de hogedruk.

Een professioneel die verder in de straat een oprit aan het leggen was, zei mij: spuiten met bleekwater en laten inwerken.

Iemand goede suggesties?
Ik heb ook zo’n platines liggen sinds 2017, vorig jaar met de hogedruk afgespoten en die waren terug zoals nieuw.
Met al dat grijs weer de voorbije maanden werden ze precies nog rapper groen.
Soms lees je ook dat frequent met hogedruk erop zitten niet goed is.

Hier zijn ze nu ook met bleekwater bespoten, het groen is grotendeels weg.
Mijn bleekwater was op, dus zal nog een tweede toertje moeten doen.
Het is in elk geval minder werk met het bleekwater ipv met de hogedrukreiniger.:unsure:

Hier zijn ze nu ook met bleekwater bespoten, het groen is grotendeels weg.
Mijn bleekwater was op, dus zal nog een tweede toertje moeten doen.
Het is in elk geval minder werk met het bleekwater ipv met de hogedrukreiniger.:unsure:
Heb je dat puur gebruikt? En gewoon laten liggen, of na ... min/uren terug afgespoeld?

heb DYI vraag

schof van keuken glijdt telkens vanzelf open. Ander schof is achterkant los.
zou schoven van keuken eruit willen halen
maar weet niet hoe systeem hier exact lost te maken dat ik schof kan tillen alles deze volledig open staat.
die vijzen die je ziet zitten ook goed vast, durf niet te veel kracht te steken (om platte vijsvorm niet af te breken)
foto's in bijlage.
foto's upgeload op flickr: https://flic.kr/s/aHBqjC6oCJ
andere haakjes, knopen,... vind ik niet terug nabij de geleiders
niemand die wat kennis heeft?

Elk systeem van schuifgeleiders heeft zijn manier om los te maken. Bekijk eens wat filmpjes van ladegeleiders op youtube en je zal al veel wijzer worden. Soms is het een kliksysteem waarbij je moet kantelen, soms met schroefjes. Ik begrijp uw ‘schof’probleem maar met de mooie benaming schuif of lade ga je veel meer uitleg vinden. Groeten

Ik heb op het terras 2 buizen met 150mm diameter die vanuit de kruipkelder komen als verluchting. In de terrastegels is er ongeveer een ronde geslepen. De buis stopt ongeveer 0,4cm onder het terrasoppervlakte.

Hier staken vroeger plastieke roosters in maar die zijn stuk. Ik kan precies geen veilige en stevige oplossing hiervoor vinden. Metalen roosters hebben vaak scherpe randen (en das niet zo fijn op blote voeten), plastieke dingen zijn niet stevig genoeg. En een kleine ‘champignon’ vind ik ook niet direct.

Iemand een idee hoe ik dit kan toemaken met behoud van de luchtstroom?

Terug
Bovenaan