Eerste hulp bij klus-gevallen

Heb hier een stealer-lamp die niet meer uitgaat.
Die van mij doet dat licht aan en krijgt die niet meer uit. Er zijn drie schakelaars die die bedienen en met geen ene krijg ik hem uit.
Als ik op een van de schakelaars duw dan zoemt de zekeringskast (klinkt als een soort buzzer)....
Voorlopig de zekering afgezet maar hoe los ik dat op?

Tis opgelost. Ik heb een van de schakelaars 3 seconden ingehouden en toen werkte t terug.

Tis opgelost. Ik heb een van de schakelaars 3 seconden ingehouden en toen werkte t terug.
Ik vermoed dat in uw kast een pulsrelais (vaak ook eltako genoemd) zit. en dat die waarschijnlijk vast zat. en dat dit het zoemen is dat je hoorde.
kan in uw kast zo uitzien abb-pulsrelais-2taz312000r2012-3289448388.jpg
Als er zo'n schakelaartje opstaat, kun je die normaal manueel verzetten. als dit niet lukt, of met veel macht moet gebeuren is het omdat deze aan het sneuvelen is.

Ik vermoed dat in uw kast een pulsrelais (vaak ook eltako genoemd) zit. en dat die waarschijnlijk vast zat. en dat dit het zoemen is dat je hoorde.
kan in uw kast zo uitzienBekijk bijlage 47210
Als er zo'n schakelaartje opstaat, kun je die normaal manueel verzetten. als dit niet lukt, of met veel macht moet gebeuren is het omdat deze aan het sneuvelen is.
Ik heb in de garage een lichtschakelaar die als ik die gebruik een zoomgeluid uit de zekeringkast hoor maken. Gaat wel perfect aan en uit. Is dat iets waar ik iets aan moet doen?

Ik heb in de garage een lichtschakelaar die als ik die gebruik een zoomgeluid uit de zekeringkast hoor maken. Gaat wel perfect aan en uit. Is dat iets waar ik iets aan moet doen?
Continu zoem? of enkel bij het schakelen? Zoemen bij het schakelen kan altijd (want je activeert een spoel, en die kunnen zoemen).
Maar continu, kan op zich geen probleem zijn als die niet warm wordt. maar is dan vooral ambetant geluid vooral. maar als die ook nog eens warm wordt, best vervangen.
Heb je maar 1? of meerdere, maar is het enkel die van de garage?

Enkel deze
Continu zoem? of enkel bij het schakelen? Zoemen bij het schakelen kan altijd (want je activeert een spoel, en die kunnen zoemen).
Maar continu, kan op zich geen probleem zijn als die niet warm wordt. maar is dan vooral ambetant geluid vooral. maar als die ook nog eens warm wordt, best vervangen.
Heb je maar 1? of meerdere, maar is het enkel die van de garage?
voor alle duidelijkheid, doet enkel bij die lichtschakelaar. Ik duw hem hier aan en uit een paar keer. Voor de rest blijft die gewoon aan of uit. Hij geeft niet echt problèmen of zo

Enkel deze

voor alle duidelijkheid, doet enkel bij die lichtschakelaar. Ik duw hem hier aan en uit een paar keer. Voor de rest blijft die gewoon aan of uit. Hij geeft niet echt problèmen of zo
Is dat een schakelaar of een drukknop?
Want, onder héél groot voorbehoud puur afgaande op geluid, klinkt dat als een teleruptor die continu aangetrokken wordt door een schakelaar. Teleruptor, aka impulsschakelaar, wisselt van stand dmv een drukknop die een puls geeft (puls - aan, puls - uit) als ge daar dan een schakelaar voorzet blijft ge die spoel continu aantrekken ipv kortstondig en das niet zo goed.

Ik heb een 2 polige lichtschakelaar vervangen, was een oude die kapot was en heb nu een nieuw model (https://www.hubo.be/nl/p/niko-dubbelpolige-controleschakelaar-original-cream/191640/)
Daarbij moest ik ook een led lampje erbijkopen (https://www.hubo.be/nl/p/niko-led-verlichtingseenheid-0-2w-draden-amber/555765/)

Ik kan dat lampje insteken maar dan heb je die twee gele draadjes. Ik weet niet waar ik deze aan moet verbinden.
In de schakelaar heb ik dus de poorten L1 - 1- 2 - L2 waar elk een draad inzit, moet ik die draadjes van dat led lampje bij 1 van die draden steken?

ik heb al dit filmpje gevonden (
), maar hij spreekt hier om 1 kant aan te sluiten op een nul geleider en die heb ik niet.

Laatst bewerkt:
Wat wilt ge bereiken met dat lampje?
Controle (weergave lichtstatusaan/uit) of Verklikker (altijd aan, verlicht de schakelaar zelf dat ge die ziet in´t donker.

Indien controle: lampje draad bij op 1, andere draad op 2

Indien verklikker: draden op L1 en L2

Wat wilt ge bereiken met dat lampje?
Controle (weergave lichtstatusaan/uit) of Verklikker (altijd aan, verlicht de schakelaar zelf dat ge die ziet in´t donker.

Indien controle: lampje draad bij op 1, andere draad op 2

Indien verklikker: draden op L1 en L2

Controle lampje
Bedankt voor de uitleg!

Een vals plafond aan het afhalen ter voorbereiding van een muur die gesloopt gaat worden. Zit daar toch wel nog een vals plafond onder. Das echt...vals.

Nachtje doordoen om toch nog op tijd klaar te geraken en niet meer de moeite doen om die plafonds proper af te halen?

We willen binnenkort een nieuw tuinkot laten zetten en vermits het oude daarvoor in de weg staat, zou ik dit binnenkort met enkele vrienden willen afbreken ( zie hieronder foto). Op het dak liggen wat asbest golfplaten die we er eerst vanaf zullen halen.

Mijn vraag: welk materiaal heb je hier voor nodig?

Ik dacht aan: dikke werkhandschoenen om te beschermen tegen splinters, een zware voorhamer, een koevoet... Nog zaken?

Qua volgorde: eerst dak, dan ramen/deuren en dan de houten muren?

Kijk eens aan de binnenkant. Grote kans dat elke wand uit 1 paneel bestaat en dat het geheel met bouten aan elkaar vast gemaakt is

Ja dat stelt volgens mij niet veel voor. Een schroefmachineke en het ligt plat.

Zou alleen met koevoet en consoorten beginnen als het echt niet anders kan.

Fijn demonteren werkt veel properder.

Op 2dehands zetten als gratis mee te nemen, maar zelf te demonteren. Wij zijn zo ook van een keuken afgeraakt die de meesten bij het grof huisvuil zouden zetten. Voor een low-end huurwoning was die blijkbaar nog prima volgens de verhuurder. :unsure:

We willen binnenkort een nieuw tuinkot laten zetten en vermits het oude daarvoor in de weg staat, zou ik dit binnenkort met enkele vrienden willen afbreken ( zie hieronder foto). Op het dak liggen wat asbest golfplaten die we er eerst vanaf zullen halen.

Mijn vraag: welk materiaal heb je hier voor nodig?

Ik dacht aan: dikke werkhandschoenen om te beschermen tegen splinters, een zware voorhamer, een koevoet... Nog zaken?

Qua volgorde: eerst dak, dan ramen/deuren en dan de houten muren?

Als dat dak effectief asbest bevat, zou ik al zeker een mondmasker aandoen. Als er bij demontage stof van vrijkomt is dat kans groot dat je dat inademt.

Belangrijkste was ik inderdaad nog vergeten!
Ook een beveiligingspak is om die reden aan te raden, zodat eventuele stofdeeltjes die in je kledij zouden belanden gewoon meteen in de vuilbak kunnen. Bij afbraak van asbestdak bij kennissen ook een sproeier met water gevuld en de dakplaten natgemaakt langs 2 kanten. Kan beter iets té voorzichtig zijn dan ergens binnenwegen te nemen met Asbest.

Spuit het dak ook even goed nat, dat zet al een rem op stof -vorming. Zo een wit pakske is eigenlijk ook niet slecht om aan te trekken voor asbest - dan blijft je kledij ook asbest -vrij. Ben je wel zeker dat het asbest -golfplaten zijn en niet van die goedkope bitum -achtige platen.

Tuinhuis zal snel afgebroken zijn -geen zwaar materiaal nodig.

Asbest op zich is best zwaar. Hier lagen vorige zomer nog platen van 2m op 1.5m op een oud tuinhuis. Afgebroken en meteen in zakken gestoken. 2 maand later zijn ze het komen ophalen. Lastiger dan verwacht door die zwaarte.

Zelf is hier net een muur afgebroken geweest en een deur opening dichtgemetst. Komende 2 weken zal stof managen worden. Al 2 keren gestofzuigd en dan 2 keren met nat er eens over. Dat blijft komen. Tips?

Mijn koudwaterkraan van lavabo wc lekt. Ik heb het deksel eraf gehaald maar ik krijg de cartouche er maar niet uit. Ik krijg er maar geen beweging in. Ik heb het geprobeerd met een pijpsleutel, WD-40 gebruikt, met een hamer een tikje geven maar niks werkt.
Iemand een idee?

Terug
Bovenaan