Eerste hulp bij klus-gevallen

Kit schuren gaat niet denk ik, dus jullie bedoelen die wegsnijden en dan terug opvullen met gips veronderstel ik om dan daarna vlak te schuren?

Zou je dan over de deurlijsten ook finisher zetten of enkel opvullen met gips tot tegen de deurlijsten? En gaat dat niet altijd scheuren/loskomen aangezien hout leeft en ander materiaal is dan gyproc?

Kit schuren gaat niet denk ik, dus jullie bedoelen die wegsnijden en dan terug opvullen met gips veronderstel ik om dan daarna vlak te schuren?

Zou je dan over de deurlijsten ook finisher zetten of enkel opvullen met gips tot tegen de deurlijsten? En gaat dat niet altijd scheuren/loskomen aangezien hout leeft en ander materiaal is dan gyproc?
Jep. Mijn ervaring leert mij dat plakken tot tegen de deurlijst op termijn barsten/scheuren vertoont omwille van de reden die je opgeeft.
Hoe dan ook, het zal bricoleren blijven.

De correcte manier is altijd om als laatste uw deklijsten op de muur te leggen. Ik ging toch de deklijsten verwijderd hebben, gyproc doortrekken, nieuwe deklijsten ertegen. Je moet die dan wel terug schilderen. Maar nu is het ook klooien en verlies je er tijd mee + een niet al te proper resultaat.

Edit: daarom noemt dat ook een DEKlijst. Wat het plakken betreft bedoelde ik uiteraard in een situatie waarbij je gaat uitplakken tot tegen de omlijsting, wanneer gewerkt wordt zonder deklijsten.

Laatst bewerkt:
Jep. Mijn ervaring leert mij dat plakken tot tegen de deurlijst op termijn barsten/scheuren vertoont omwille van de reden die je opgeeft.
Hoe dan ook, het zal bricoleren blijven.

De correcte manier is altijd om als laatste uw deklijsten op de muur te leggen. Ik ging toch de deklijsten verwijderd hebben, gyproc doortrekken, nieuwe deklijsten ertegen. Je moet die dan wel terugschilderen. Maar nu is het ook klooien en verlies je er tijd mee + een niet al te proper resultaat.

Edit: daarom noemt dat ook een DEKlijst. Wat het plakken betreft bedoelde ik uiteraard in een situatie waarbij je gaat uitplakken tot tegen de omlijsting, wanneer gewerkt wordt zonder deklijsten.
Dan zou dit ook een optie kunnen zijn misschien, er een extra deklijst opplaatsen:

De vraag is alleen of dat mooier is dan een fijn profiel te gebruiken.
Want dan ga ik wel met een smallere afdeklijst zitten tegen de andere deur links die enkel maar tegen de deklijst geplaatst kon worden wegens plaatsgebrek.

Laatst bewerkt:
Dan zou dit ook een optie kunnen zijn misschien, er een extra deklijst opplaatsen:

De vraag is alleen of dat mooier is dan een fijn profiel te gebruiken.
Want dan ga ik wel met een smallere afdeklijst zitten tegen de andere deur links die enkel maar tegen de deklijst geplaatst kon worden wegens plaatsgebrek.

Extra deklijst toevoegen? Er naast dan bedoel je?

Is uw deklijst recht (90°) aan de buitenkant? Dan kan je er eventueel een latje tegenleggen met een slag in van 2 x 2 mm of 3 x 3 mm (schaduwvoeg) die de breedte heeft van uw kitwerk die je wilt verstoppen en de dikte heeft van uw deklijst die reeds op de deuromlijsting ligt.

Extra deklijst toevoegen? Er naast dan bedoel je?

Is uw deklijst recht (90°) aan de buitenkant? Dan kan je er eventueel een latje tegenleggen met een slag in van 2 x 2 mm of 3 x 3 mm (schaduwvoeg) die de breedte heeft van uw kitwerk die je wilt verstoppen en de dikte heeft van uw deklijst die reeds op de deuromlijsting ligt.
Op de eerste foto die ik deelde in m'n vorige bericht houd ik de extra deklijst tegen de bestaande deklijst exact waar ik deze zou vastmaken. De huidige deklijst zit volledig verzonken in de muur/gyproc, dus ik zou er dan een extra deklijst volledig op plaatsen. De deklijst die ik ertegen houd is iets donkerder waardoor je kan zien welke de nieuwe deklijst is.

Aan de binnenkant (kant deur) gaat de deklijst in trapjes omhoog en aan de buitenkant (kant muur) loopt die met een lichte kromming naar de muur toe (dus niet helemaal 90 graden). De deklijsten die ik ooit gekocht heb (omdat ik dacht dat het plinten waren) zijn toevallig dezelfde als de deklijsten die origineel geplaatst waren, dus daardoor valt het misschien ook minder op dat het een extra deklijst is.

Door die "trapjes" van de deklijst aan de kant van de deur, verschuift de deklijst die ik erop zou plaatsen sowieso wat naar buiten waardoor de kitnaad volledig bedekt is.

Maar als het jou niet opvalt dat daar een extra deklijst opzit, lijkt het me wel een propere oplossing. :P

De enige propere oplossing is om het te doen zoals het moet, en dat is een nieuwe lijst die bovenop de gyproc komt, zodat oneffenheden verdwijnen in een schaduwvoeg. Idealiter haal je daarvoor eerst uw oude lijst eraf, maar aangezien die hier op hetzelfde niveau als uw gyproc zit, kun je moeilijk anders dan er nog eentje bovenop leggen.

Waar de lijst uitsteekt, de lijst afschuren.
Waar de gyproc uitsteekt, de gyproc.

Dan kan je finisher zetten, nog eens met een mes tussen de 2 materialen en dat terug mooi opkitten.

Klaar

De enige propere oplossing is om het te doen zoals het moet, en dat is een nieuwe lijst die bovenop de gyproc komt, zodat oneffenheden verdwijnen in een schaduwvoeg. Idealiter haal je daarvoor eerst uw oude lijst eraf, maar aangezien die hier op hetzelfde niveau als uw gyproc zit, kun je moeilijk anders dan er nog eentje bovenop leggen.
Waar de lijst uitsteekt, de lijst afschuren.
Waar de gyproc uitsteekt, de gyproc.

Dan kan je finisher zetten, nog eens met een mes tussen de 2 materialen en dat terug mooi opkitten.

Klaar

Ik ga eens nadenken of ik voor de extra deurlijsten of het schuren + plamuren ga gaan. Beide oplossingen lijken me een goede optie om tot een mooi resultaat te komen. De deurlijsten zijn iets makkelijker en minder werk maar iets logger, schuren en plamuren is strakker maar kans op scheuren en meer werk. (EDIT: als ik het afwerk met kit tussen de gyproc en deurlijst kan het niet scheuren natuurlijk, dus dat nadeel valt dan weg)

Merci om mee te denken iedereen!

Ik ga eens nadenken of ik voor de extra deurlijsten of het schuren + plamuren ga gaan. Beide oplossingen lijken me een goede optie om tot een mooi resultaat te komen. De deurlijsten zijn iets makkelijker en minder werk maar iets logger, schuren en plamuren is strakker maar kans op scheuren.

Merci om mee te denken iedereen!
Schuren en plamuren ga je blijven zien, omdat je recht op je voeg kijkt. Best case scenario zet je alles glad en lijkt het mooi effen eens overschilderd, maar na verloop van tijd ga je scheuren krijgen door een verschil in materiaal.

Een nieuwe lijst zal een deel overlappen met de gyproc, waardoor je in de eerste plaats rand van de lijst zult zien. De voeg en oneffenheden zijn enkel zichtbaar wanneer je schuin/langs de muur kijkt, en verborgen door de schaduw van de lijst. Beide materialen kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen, dus je gaat geen barstjes krijgen in dit geval.

Schuren en plamuren ga je blijven zien, omdat je recht op je voeg kijkt. Best case scenario zet je alles glad en lijkt het mooi effen eens overschilderd, maar na verloop van tijd ga je scheuren krijgen door een verschil in materiaal.

Een nieuwe lijst zal een deel overlappen met de gyproc, waardoor je in de eerste plaats rand van de lijst zult zien. De voeg en oneffenheden zijn enkel zichtbaar wanneer je schuin/langs de muur kijkt, en verborgen door de schaduw van de lijst. Beide materialen kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen, dus je gaat geen barstjes krijgen in dit geval.
En hoe zou jij het dan oplossen tegen die lattenwand links? Die loopt over de deurlijst. Ik zou zelf links ook een extra deurlijst zetten tot tegen de lattenwand (eerst op maat maken dus) om een gehele nieuwe omlijsting om de deur te krijgen, maar mijn vriendin wil dit niet omdat je dan de hele lattenwand niet meer ziet. Zij zou het enkel rechts en bovenaan doen omdat daar de kitrand zit, maar dat lijkt me persoonlijk niet echt een zicht...

Ook een lijst op maat zagen, zodat je een uniforme kader rond heel de deur hebt. Dat het een beetje over de eerste lat komt zal veel minder storen dan een enkele lijst aan de zijkant.

Wij wonen nu een goed jaar in onze nieuwbouwwoning en gaan binnenkort schilderen.

Moet al het pleisterwerk volledig geschuurd worden of enkel de plekken met oneffenheden?

Worden de lijnen tussen bv plafond en muren en muren onderling afgekit? Zoja waarmee en voor of na het schilderen? Wat met overgang tussen muur en deurlijst?

Voor zo ver ik weet worden alle lijnen afgekit ja, met overschilderbare kit, dat heeft een naam, maar kan er ff niet op komen.

Naar mijn mening is het mooist om te kitten voor je het plafond schilderd en met het plafond de kit mee te schilderen zodat het plafond eigenlijk 1 a 2mm op de muur komt, maar ik weet niet wat de normale gang van zaken is?

Kitten en dan opnieuw afplakken en tot 50/50 mooi in het midden van je kit schilderen is ook een gedoe hé?

Deze week het padje naar de voordeur voorbereid met borduren en stabilise. Om daarna nog stap tegels te plaatsen met witte keitjes er tussen.

Samen met m’n pa gedaan, maar die kon niet heel de dag blijven. Zelf afgewerkt nadat ik zag hoe hij het aanpakte.

Wat ik niet wist is dat cement alkalisch is en je huid wegbrand. Ik heb daar met een oude jeansbroek ingezeten. ‘s avonds rode knieën. Ik dacht van schurend zand door de broek. ‘s morgens rode plakken waar vocht uit liep en tegen savonds kwam het vel gewoon los.
Dat spul blijft gewoon nog 24h of langer verder inwerken ook na veel spoelen met water.

Mijn staptegels moeten wachten want ik kan niet meer op mijn knieën zitten. 2e graad verbrand en het is bloot vlees dat 2x per dag goed moet verzorgd worden.

Dus doe knie lappen aan en zorg dat uw broek door blijft als je ooit met stabilise, mortel of cement werkt. En idem voor de handen. Gelukkig had ik handschoenen met neopreen aan want met mijn stoffen wanten zou ik ook hetzelfde voorgehad hebben denk ik…

Deze week het padje naar de voordeur voorbereid met borduren en stabilise. Om daarna nog stap tegels te plaatsen met witte keitjes er tussen.

Samen met m’n pa gedaan, maar die kon niet heel de dag blijven. Zelf afgewerkt nadat ik zag hoe hij het aanpakte.

Wat ik niet wist is dat cement alkalisch is en je huid wegbrand. Ik heb daar met een oude jeansbroek ingezeten. ‘s avonds rode knieën. Ik dacht van schurend zand door de broek. ‘s morgens rode plakken waar vocht uit liep en tegen savonds kwam het vel gewoon los.
Dat spul blijft gewoon nog 24h of langer verder inwerken ook na veel spoelen met water.

Mijn staptegels moeten wachten want ik kan niet meer op mijn knieën zitten. 2e graad verbrand en het is bloot vlees dat 2x per dag goed moet verzorgd worden.

Dus doe knie lappen aan en zorg dat uw broek door blijft als je ooit met stabilise, mortel of cement werkt. En idem voor de handen. Gelukkig had ik handschoenen met neopreen aan want met mijn stoffen wanten zou ik ook hetzelfde voorgehad hebben denk ik…

Amai - ik wist dat het zeer slecht voor de huid is, maar heb er toch al vaak ingezeten en buiten wat droge/geïrriteerde huid heb ik er verder nog geen last van gehad. Zeker dat je niet allergisch bent ofzo?

Amai - ik wist dat het zeer slecht voor de huid is, maar heb er toch al vaak ingezeten en buiten wat droge/geïrriteerde huid heb ik er verder nog geen last van gehad. Zeker dat je niet allergisch bent ofzo?
Geen idee of ik er een allergie voor heb. Maar de dokter zei dat dit wel vaker voorkomt.

Maar het was wel pijnlijk de eerste dagen. En je moet 2x per dag in de wonde schrobben met water en een washandje om het vuil en vel los te schrobben om het daarna goed te verzorgen, want het zand bleef wel ff zitten. Maar ik kan u zeggen dat dat absoluut geen deugd deed in een open wonde 😅

Ondertussen 5 dagen verder en de pijn is een stuk minder. Alleen klote dat ik niet meer op m’n knieën kan zitten en ik het proper moet houden terwijl ik nog veel werkjes buiten heb.

Geen idee of ik er een allergie voor heb. Maar de dokter zei dat dit wel vaker voorkomt.

Maar het was wel pijnlijk de eerste dagen. En je moet 2x per dag in de wonde schrobben met water en een washandje om het vuil en vel los te schrobben om het daarna goed te verzorgen, want het zand bleef wel ff zitten. Maar ik kan u zeggen dat dat absoluut geen deugd deed in een open wonde 😅

Ondertussen 5 dagen verder en de pijn is een stuk minder. Alleen klote dat ik niet meer op m’n knieën kan zitten en ik het proper moet houden terwijl ik nog veel werkjes buiten heb.

Nooit voor langere tijd op uw knieën zitten zonder bescherming. Cement is bijtend voor de huid. Maar zelfs als je zonder cement werkt moet je oppassen. Ook van langere tijd met uw knieën op een koude vloer te zitten kan je serieus wat problemen krijgen.

Ooit exact hetzelfde meegemaakt. Heeft iets met de PH te maken van die cementbinding ofzo. Mijn dokter zei toen dat dit ongeveer hetzelfde is als een hele dag met je blote knieën in onstopper zitten :confused2:.

Ooit exact hetzelfde meegemaakt. Heeft iets met de PH te maken van die cementbinding ofzo. Mijn dokter zei toen dat dit ongeveer hetzelfde is als een hele dag met je blote knieën in onstopper zitten :confused2:.
Idd, cement is blijkbaar zeer alkalisch. Maar daar ben ik pas achtergekomen na een dagje Googlen toen mijn vel aant loskomen was 😅

Dus voor de klussers onder ons, bescherm je goed als je met cement in contact komt.

Terug
Bovenaan