Eerste hulp bij klus-gevallen

Dit is mijn huidige meterkast.
We moeten deze dus wat breder maken om de nieuwe digitale meterkast te kunnen plaatsen. Hoe ga ik best te werk?

IMG-20260423-080728091-HDR.jpg

Dit is mijn huidige meterkast.
We moeten deze dus wat breder maken om de nieuwe digitale meterkast te kunnen plaatsen. Hoe ga ik best te werk?

IMG-20260423-080728091-HDR.jpg
Hoe ervaren ben je? Want die digitale meterkast is niet alleen breder, maar ook veel dieper. De nis die op deze foto gemaakt is gaat volgens mij nooit volstaan om de digitale meter proper in weg te kunnen werken.

Hoe ervaren ben je? Want die digitale meterkast is niet alleen breder, maar ook veel dieper. De nis die op deze foto gemaakt is gaat volgens mij nooit volstaan om de digitale meter proper in weg te kunnen werken.
Niet erg ervaren. Wat slijpen of beitelboren zou moeten lukken. Moet inderdaad een paar cm dieper, maar die muur komt nog gyproc tegen dus gaat zowiezo nog wat extra dikte krijgen zodat de diepte geen probleem zou geven. Ter info: huidige afmetingen die ze nu geven zijn: 60cmX25cmX25cm.

Laatst bewerkt:
Er zou blijkbaar ook een kleinere versie moeten bestaan .
Eerst komt die gast langs om de nieuwe te zetten maar als deze dan ziet dat het echt niet gaat zou je een kleinere versie kunnen krijgen (niet de meter de kast . ;) )

(Ook maar van horen zeggen van diegene die de mijne is komen zetten en dat is de grote versie geworden dus )

Een 25D(s)60 (->60x25x25cm) moet daar toch in passen als je dat klein fix-o-rail kastje ergens anders zet (is bovendien toch niet conform: blote VOB aders te zien aan onderkant).
Probleem is dat je op dit moment vrij weinig kan doen. Nis dieper maken gaat al niet want je kan de bestaande meter niet wegnemen.

Wij wonen nu een goed jaar in onze nieuwbouwwoning en gaan binnenkort schilderen.

Moet al het pleisterwerk volledig geschuurd worden of enkel de plekken met oneffenheden?

Worden de lijnen tussen bv plafond en muren en muren onderling afgekit? Zoja waarmee en voor of na het schilderen? Wat met overgang tussen muur en deurlijst?
Bump

Ik had ne camion stabilise besteld, dus er was weinig aan te lezen :p
Kzou veel zakskes nodig hebben om 8 ton stabilise te draaien.
Haha, dat is ook waar. Maar moeten die mannen niet verplicht een SDS fiche bezorgen met de gevaren? Ik kom professioneel met gevaarlijke producten in aanraking en daar is dat toch het geval. Ik heb het gevoel dat dit in de bouwwereld wel vaak vergeten wordt als het voor een particulier is of er staat gewoon ergens in kleine lettertjes een verwijzing naar een website ofzo om de materialenfiche te vinden.

We hebben voor onze gastenkamer een kastbed gekocht, maar we hadden er niet goed over nagedacht want zoiets dient vastgemaakt te worden aan de muur, en de muur in onze gastenkamer waar we het willen plaatsen, is een niet-dragende binnenmuur gemaakt uit cellen- of gasbeton. Sterkte M500, dikte ~10 cm.

Het bed in kwestie.

De afmetingen van de kast zijn 171 cm breed en 218 cm hoog. Volgens de handleiding moet de muurbevestiging een trekkracht van minimaal 700N (~70kg) per bevestigingspunt kunnen opvangen, en er zouden zo 4 punten zijn.

Omdat ik geen expert ben, had ik even alles in Chatgpt gegoten om te kijken wat die zei, en die raadde me af om het op deze manier te installeren want de kans is groot dat de muur stuk gemaakt wordt door de kracht/druk van het bed/de kast. Hij raadde dan ook volgende oplossing aan:

- Koop een OSB-3 plaat aan van 22 mm dikte, en veranker het middels 25-30 verschillende punten (55-60mm gasbetonpluggen zoals Fischer GB) in de muur om de draagkracht te spreiden.
- Attacheer het kastbed met houtdraadbouten van max 22-25 mm lang aan de OSB-plaat.

Op die manier zou je wegens de spreiding van de druk alsnog zonder problemen gebruik kunnen maken van deze zware kastbed.

Aangezien AI ijlen kan, en ik geen risico's wil nemen, vroeg ik me af hoe jullie de uitleg en de oplossing beoordelen. Sowieso laat ik het uitvoeren door een vakman, maar ik had toch graag op voorhand reeds een idee qua haalbaarheid gehad hebben.

We hebben voor onze gastenkamer een kastbed gekocht, maar we hadden er niet goed over nagedacht want zoiets dient vastgemaakt te worden aan de muur, en de muur in onze gastenkamer waar we het willen plaatsen, is een niet-dragende binnenmuur gemaakt uit cellen- of gasbeton. Sterkte M500, dikte ~10 cm.

Het bed in kwestie.

De afmetingen van de kast zijn 171 cm breed en 218 cm hoog. Volgens de handleiding moet de muurbevestiging een trekkracht van minimaal 700N (~70kg) per bevestigingspunt kunnen opvangen, en er zouden zo 4 punten zijn.

Omdat ik geen expert ben, had ik even alles in Chatgpt gegoten om te kijken wat die zei, en die raadde me af om het op deze manier te installeren want de kans is groot dat de muur stuk gemaakt wordt door de kracht/druk van het bed/de kast. Hij raadde dan ook volgende oplossing aan:

- Koop een OSB-3 plaat aan van 22 mm dikte, en veranker het middels 25-30 verschillende punten (55-60mm gasbetonpluggen zoals Fischer GB) in de muur om de draagkracht te spreiden.
- Attacheer het kastbed met houtdraadbouten van max 22-25 mm lang aan de OSB-plaat.

Op die manier zou je wegens de spreiding van de druk alsnog zonder problemen gebruik kunnen maken van deze zware kastbed.

Aangezien AI ijlen kan, en ik geen risico's wil nemen, vroeg ik me af hoe jullie de uitleg en de oplossing beoordelen. Sowieso laat ik het uitvoeren door een vakman, maar ik had toch graag op voorhand reeds een idee qua haalbaarheid gehad hebben.
Gewoon keilbouten gebruiken?

EDIT: Ytong is te zacht daarvoor valt mijn frank. Ik ben eens aan het kijken of chemisch verankeren OK is.

EDIT: https://fiproductmedia.azureedge.ne...Tables fischer/LT_FIS-V-VS-VW-FIS-A_EN_T1.pdf
De M12 van dit product kan 701N trekkracht aan in cellenbeton. Je kan natuurlijk ook meer dunnere ankers doen.

Laatst bewerkt:
Bij de aanleg van de hebben ze hier wachtbuizen voorzien tot het terras achteraan voor elektriciteit en verlichting, echter wou ik hier ook UTP doortrekken om een WiFi-accesspoint te voorzien. Helaas zit er nu geen trekdraad meer in de buis nadat ze hun eigen kabels getrokken hebben. Ik vermoed wel een 50-tal meter nodig te hebben om tot achteraan te geraken, wat raden jullie aan van draad/touw om alles terug te trekken?

Bij de aanleg van de hebben ze hier wachtbuizen voorzien tot het terras achteraan voor elektriciteit en verlichting, echter wou ik hier ook UTP doortrekken om een WiFi-accesspoint te voorzien. Helaas zit er nu geen trekdraad meer in de buis nadat ze hun eigen kabels getrokken hebben. Ik vermoed wel een 50-tal meter nodig te hebben om tot achteraan te geraken, wat raden jullie aan van draad/touw om alles terug te trekken?
Bedoel je dat er al kabels in de wachtbuis liggen? Dan gaat het wel moeilijk worden om nog een kabel bij te trekken. Dan moet je de huidige kabels gebruiken om een trekdraad in de trekken en dan terug alle kabels incl. de UTP er door trekken met de trekdraad. De nieuwe trekdraad kan dan alles, zijn goedkoopste zal touw zijn.

Proberen buis vacuum te trekken met stofzuiger en aan andere kant een dun touw (visdraad) erdoor laten zuigen.
Daarna aan die visdraad de nodige kabel hangen en trekken.

Proberen buis vacuum te trekken met stofzuiger en aan andere kant een dun touw (visdraad) erdoor laten zuigen.
Daarna aan die visdraad de nodige kabel hangen en trekken.
Werkt dat ook voor grotere diameters? Zo'n wachtbuizen naar de tuin zijn normaal minimum 50mm. En is zo'n visdraad sterk genoeg om een kabel 50m te trekken?

Zolang je een vacuum kan creëren zou dat moeten werken. Gewoon zien dat je zo goed mogelijk de buis en de stofzuigermond afsluit.
Visdraad is stevig genoeg, maar voor de zekerheid trek je met die visdraad dan eerst een iets stevigere draad/kabel en daaraan de uiteindelijke kabel.

Punt is van eventueel in stapjes te werken.

Zolang je een vacuum kan creëren zou dat moeten werken. Gewoon zien dat je zo goed mogelijk de buis en de stofzuigermond afsluit.
Visdraad is stevig genoeg, maar voor de zekerheid trek je met die visdraad dan eerst een iets stevigere draad/kabel en daaraan de uiteindelijke kabel.

Punt is van eventueel in stapjes te werken.
Of een licht,klein stukske plastiek (klein diepvrieszakje bvb) aan uw draad binden, iets waar de luchtstroom van de stofzuiger "pak" op heeft.
Dezelfde techniek werkt ook met bladblazer of compressor om de draad door te blazen ipv te zuigen.

Ik zou eigenlijk de dichtsbijzijnde kabel vanuit de buis die aangesloten is loskoppelen en die gebruiken om een touw door te trekken naar de andere kant.
Dan kan je de UTP samen met de bestaande kabel aan het touw binden, zeer eenvoudig zonder gedoe.
Indien mogelijk natuurlijk!!

Iemand ideeën of ervaringen om na het leggen van het terras nog een bijkomende afvoergoot in te slijpen?

Zoals op bovenstaande foto's te zien loopt het water richting ons overdekt terras tot in de hoek bij de witte muren, met opstijgend vocht als gevolg. het gaat in totaal over 3 lm

Na wat opzoekwerk lijkt de ACO Slimline (Technische fiche) mij de beste keuze om achteraf bij te plaatsen. De afwatering zal via het plantenvak links gebeuren?
Enkel over de koppelstukken (3) maak ik me zorgen gezien ik de onderste lipjes zal moeten verwijderen.

aco_Slimline-productline-3D-zwart.png

Opties voor alternatieven altijd welkom

Terug
Bovenaan