Eerste hulp bij klus-gevallen

Evt omkasten? Dat is misschien nog netter dan enkel een buis.
Een rechtstreeks luchtlek maken! Uw man van de blowerdoor zal lachen :p

Is het geen mogelijkheid om die buis te omkasten?

Ja, blowerdoor... Ik weet het. Ben nog altijd aan het twijfelen of ik het zal doen of niet. De woning werd al deels gerenoveerd voor ik aan de rest begon dus ik kan langs geen kanten zeggen hoe luchtdicht de vorige eigenaars het gemaakt hebben. Heb veel zaken luchtdicht proberen uitvoeren maar als alle lucht ontsnapt langs dat ene gedeelte dan ben ik eraan voor de moeite.
Aangezien de rode draad doorheen onze verbouwing "onderhoudsarm" is wou ik geen recirculatie nemen.

En omkasten... Het is een vrij strakke woning momenteel dus ik denk dat ik mij minder zal storen aan een eenvoudige buis dan aan een ganse omkasting die dan obviously iets probeert te verbergen. Ik weet niet of dit een zinnig argument is maar zo voel ik het aan.
Mijn laatste plan is nu om gewoon een blote spirobuis te nemen. Die hebben ze wel in 150 mm.

Ja, blowerdoor... Ik weet het. Ben nog altijd aan het twijfelen of ik het zal doen of niet. De woning werd al deels gerenoveerd voor ik aan de rest begon dus ik kan langs geen kanten zeggen hoe luchtdicht de vorige eigenaars het gemaakt hebben. Heb veel zaken luchtdicht proberen uitvoeren maar als alle lucht ontsnapt langs dat ene gedeelte dan ben ik eraan voor de moeite.
Aangezien de rode draad doorheen onze verbouwing "onderhoudsarm" is wou ik geen recirculatie nemen.

En omkasten... Het is een vrij strakke woning momenteel dus ik denk dat ik mij minder zal storen aan een eenvoudige buis dan aan een ganse omkasting die dan obviously iets probeert te verbergen. Ik weet niet of dit een zinnig argument is maar zo voel ik het aan.
Mijn laatste plan is nu om gewoon een blote spirobuis te nemen. Die hebben ze wel in 150 mm.
Je kan ook werken met een plasmafilter. Dat is echt wel zeer onderhoudsarm.

En ik weet niet hoe uw keuken eruitziet, maar een kastje errond maken dat is inderdaad duidelijk dat het dient om iets te verbergen :P
Maar je kan dat ook boven heel uw keuken maken bijvoorbeeld. Dat het lijkt alsof uw keuken tot het plafond doorloopt.

Ik zou graag mijn huidige deur van mijn badkamer vervangen door een glazen schuifdeur. is er hier iemand die daar ervaring mee heeft kwa aannemers?

Knullige vraag, maar zou 2 gaten van 14mm in onze (nieuwe) gevelsteen moeten boren, en zou dus liefst geen brokken maken :x. Best eerst voorboren met 6 en 10? In een (lijm)voeg of best center van de steen?

Knullige vraag, maar zou 2 gaten van 14mm in onze (nieuwe) gevelsteen moeten boren, en zou dus liefst geen brokken maken :shutup:. Best eerst voorboren met 6 en 10? In een (lijm)voeg of best center van de steen?
Als je voorzichtig bent dan kan je perfect direct boren met 14mm.
Als het is om iets op te hangen zou ik in de steen boren maar gezien de diameter denk ik niet dat dit het geval is. Voor kabels e.d. boor ik meestal in de voeg, normaal is een voeg 12mm dus dan kan je dit normaal nog vrij gemakkelijk terug voegen indien nodig.

Als je voorzichtig bent dan kan je perfect direct boren met 14mm.
Als het is om iets op te hangen zou ik in de steen boren maar gezien de diameter denk ik niet dat dit het geval is. Voor kabels e.d. boor ik meestal in de voeg, normaal is een voeg 12mm dus dan kan je dit normaal nog vrij gemakkelijk terug voegen indien nodig.
Thanks!

Was om een schaduwdoek op te hangen, geen zware belasting op zich maar langs andere kant geen idee hoeveel wind dat pakt bij een onweer, dus toch maar in de steen gedaan.. ging er gelukkig makkelijk door zonder schade \o/.

Als dat gewone baksteen is en je een goeie scherpe boor hebt zou het misschien zelfs lukken zonder kloppen.

Thanks!

Was om een schaduwdoek op te hangen, geen zware belasting op zich maar langs andere kant geen idee hoeveel wind dat pakt bij een onweer, dus toch maar in de steen gedaan.. ging er gelukkig makkelijk door zonder schade \o/.
Als er veel wind is kan een schaduwdoek volgens mij wel veel kracht zetten op het anker, dus goed dat je in de steen hebt geboord :)

Ben momenteel bezig de zolderruimte dicht te maken voor ongedierte. Nadien komt er glaswol in zowel vloer als dak, met uiteraard een dampscharm voor het dak.

Ik heb bepaalde delen tussen muren van het glv en dak kunnen dichtmaken met gedrenkt hout en purschuim. Maar dat gaat niet overal lukken. Ik zou bij de andere delen eerst fijn kippengaas bevestigen, daar dan PIR platen tegen om het geheel dicht te maken en de rest vullen met purschuim. Ik had gedacht dit te doen met multiplex ofzo, maar als je die prijzen vandaag ziet is dat gewoon te zot. En ik heb hier nog een pak PIR platen liggen als overschot.

Maar ik vraag me af of dat muizen voldoende gaat tegenhouden. Purschuim zijn ze niet wild van, maar door die platen gaan ze mss wel knagen? Maar dan moeten ze natuurlijk ook eerst door dat gaas geraken.

Het onderdak sluit ook niet overal perfect aan, dus daar ga ik ook best eerst dat gaas tegen bevestigen en opspuiten met purschuim?

Ben momenteel bezig de zolderruimte dicht te maken voor ongedierte. Nadien komt er glaswol in zowel vloer als dak, met uiteraard een dampscharm voor het dak.

Ik heb bepaalde delen tussen muren van het glv en dak kunnen dichtmaken met gedrenkt hout en purschuim. Maar dat gaat niet overal lukken. Ik zou bij de andere delen eerst fijn kippengaas bevestigen, daar dan PIR platen tegen om het geheel dicht te maken en de rest vullen met purschuim. Ik had gedacht dit te doen met multiplex ofzo, maar als je die prijzen vandaag ziet is dat gewoon te zot. En ik heb hier nog een pak PIR platen liggen als overschot.

Maar ik vraag me af of dat muizen voldoende gaat tegenhouden. Purschuim zijn ze niet wild van, maar door die platen gaan ze mss wel knagen? Maar dan moeten ze natuurlijk ook eerst door dat gaas geraken.

Het onderdak sluit ook niet overal perfect aan, dus daar ga ik ook best eerst dat gaas tegen bevestigen en opspuiten met purschuim?
Waarom geen osb ipv multiplex? Is toch wel wat goedkoper?

Door kippengaas geraken ze uiteindelijk door denk ik

Waarom geen osb ipv multiplex? Is toch wel wat goedkoper?

Door kippengaas geraken ze uiteindelijk door denk ik
Prijzen liggen momenteel niet zo veel uiteen, en Multiplex is dan natuurlijk wel wat harder denk ik dan OSB. Heb OSB liggen, maar dat is om mijn zoldervloer dicht te doen.

Ben het momenteel toch met dat gaas en die PIR platen aan het doen. Zal toch zijn werk doen denk ik, kleine veldmuisjes geraken wel door heel kleine spleten en kieren, maar én door PIR platen knagen én tussen die kleine gaatjes murwen, lijkt me dat ze dat niet snel gaan doen.

Het is wel een klote prutswerk, zeker omdat het moeilijk bereikbare plaatsen zijn, zeker met de purschuim spuit, ik lig daar op mijn buik met dat ding te klooien om toch maar alle gaatjes te kunnen dichten. :S

Prijzen liggen momenteel niet zo veel uiteen, en Multiplex is dan natuurlijk wel wat harder denk ik dan OSB. Heb OSB liggen, maar dat is om mijn zoldervloer dicht te doen.

Ben het momenteel toch met dat gaas en die PIR platen aan het doen. Zal toch zijn werk doen denk ik, kleine veldmuisjes geraken wel door heel kleine spleten en kieren, maar én door PIR platen knagen én tussen die kleine gaatjes murwen, lijkt me dat ze dat niet snel gaan doen.

Het is wel een klote prutswerk, zeker omdat het moeilijk bereikbare plaatsen zijn, zeker met de purschuim spuit, ik lig daar op mijn buik met dat ding te klooien om toch maar alle gaatjes te kunnen dichten. :S
Ik heb zelf een zolder dichtgelegde, dus ik weet waarover ik spreek als ik zeg veel plezier...

Later ga je wel blij zijn dat je dat gedaan hebt

Iemand ervaring met een bodemsaneringsdeskundige? Voor bronbemaling zou er zo iemand aangesteld moeten worden. Maar er is al een lopend project dus er zou gewoon moete geïnformeerd worden naar de voorwaarden vermoed ik.
Ik lees heel uiteen lopende prijzen. Iemand die hier iets nuttig kan over roepen?

Ik heb zelf een zolder dichtgelegde, dus ik weet waarover ik spreek als ik zeg veel plezier...

Later ga je wel blij zijn dat je dat gedaan hebt
Tis ongeveer 140m², dus ben er wel efkes zoet mee. En er zitten 7 dakkapellen in, ook leuk om af te werken...

Maar idd, ik zou gewoon die glaswol erin kunnen proppen en klaar, maar dat is niet echt futureproof.

Nu behandel ik alle balken tegen houtworm, extra verstevigingen aanbrengen, trekkers verwijderen en nieuwe hoger plaatsen, nieuwe knieschotten, alle overtollig latwerk van de vorige afwerking verwijderen, idem voor alle nagels, vijzen en kabels die nog overal zitten, dak onderaan luchtdicht en muizenproof maken,... heb nu 2 weken verlof en ben er alle dagen bezig, maar ga niet toekomen vrees ik. :S

Als je de elektriciteit uitschakelt, gaat de digitale meter dan ook geen signaal meer verzenden naar de netbeheerder/energieleverancier? Of blijft die sowieso altijd aanstaan omdat die verbonden is op een andere manier?!

Als je de elektriciteit uitschakelt, gaat de digitale meter dan ook geen signaal meer verzenden naar de netbeheerder/energieleverancier? Of blijft die sowieso altijd aanstaan omdat die verbonden is op een andere manier?!
De hoofdzekering?
Nee dan stuurt hij niks meer door nee. Maar om de x aantal tijd stuurt hij de meterstand door. En als je hem afzet kan je niks verbruiken. Dus ze weten altijd uw actuele meterstand, en zolang hij offline blijft kan je ook niks extra verbruiken!

Ik heb een glazen deur die opeens een beetje sleept onderaan. Mag ik de schroeven in het scharnier even open doen, de deur opheffen en ze terug vastmaken of is er teveel gevaar op springen VH glas of is er een betere manier ?

Terug
Bovenaan