Eerste hulp bij klus-gevallen

Dat valt zelfs niet onder garantie, wel onder uw job in de eerste plaats goed uitvoeren.
Gewoon laten terugkomen en laten rechtzetten.
Dan vrees ik ervoor. 3 jaar geleden laten leggen. Nu pas via de voeger erachter gekomen hoe slecht het dak ligt...

Ik zou dan toch eens ergens legaal advies inwinnen. Volgens mij is een firma tot 10 jaar aansprakelijk.

Ik zou dan toch eens ergens legaal advies inwinnen. Volgens mij is een firma tot 10 jaar aansprakelijk.
Ja, we hebben de fabrikant al gecontacteerd en die bevestigt dat ze fout liggen. Ook een andere dakwerker bevestigt dit.

Ze hebben de pannen niet over de dubbele sluiting gelegd.

Gaat plezant worden met de zonnepanelen die pas liggen van oktober.

EDIT

Ze komen het dak opnieuw leggen en dragen de kosten van de zonnepanelen erbij. Ze gaan alles beroepen op de onderaanneming die het dak gelegd heeft.

Misschien is het nu de moment om de zonnepanelen te herverdelen.

Laatst bewerkt:
Vraagje. Wij zitten met een vochtprobleem in huis, een buitenhoek in de leefruimte is de vloer superkoud en net boven de plinten in die zone is de vochtigheid duidelijk hoger (RH tot 15%, gemeten met zo'n vochtmeter met 2 pinnen). De reden is hoogstwaarschijnlijk een probleem met de dakgoot en regenpijp buiten, die lekt langs alle kanten. In maart wordt die vervangen.

Nu vind ik al heel lang dat er een bizarre geur hangt als ik de leefruimte binnenkom, maar ik kon de geur nooit echt thuisbrengen. Ze "verdwijnt" ook binnen de seconde (lees: eraan gewend binnen de seconde). Schimmel kan ik (nog) nergens zien, maar ik zou dus wel een manier willen hebben om objectief de luchtkwaliteit te meten. WIj hebben namelijk een dochter van 10 maanden die volop rondkruipt en ik wil het niet op mijn geweten hebben dat die lucht hier zodanig vervuild is dat het een negatieve impact heeft op haar gezondheid... Iemand een idee welk toestel ik hiervoor kan gebruiken? Thanks

Ik zou al gewoon eens een metertje zetten die de luchtvochtigheid in de leefruimte meet. Kheb dat hier eigenlijk standaard staan op een kastje.

Goed ventileren sowieso.

Ja dat heb ik al, de luchtvochtigheid is rond de 35% en 21 graden. Als ik het in die koude hoek zet dan daalt de temp tot 16 graden en 42% luchtvochtigheid.

Wij zitten in een nieuwbouw waarvan het gebouw zich nog moet zetten en er dus wel scheuren in de muren en plafond beginnen te komen.
Hoe kan ik weten of het nog aanvaardbaar is of niet? Want het beginnen er echt wel serieus veel te worden.

Iemand tips voor een onderhoudsvrij tuinhuis? Ik mag van de buren tot tegen de perceelgrens gaan zolang ik onder de 2m20 hoogte blijf.
Ik zou dan ook de volledige breedte willen gebruiken van 4m80 maar slechts een goeie 2m diep.
Ik zou dat tuinhuis dan willen gebruiken als berging maar (vooral) ook als hobby kot.

Prefab vind ik nergens iets dat er dichtbij zit, dus eventueel zou ik wel zelf iets bouwen. Maar aangezien ik dus niet aan de zijkant ga kunnen later, moet dit zo onderhoudsvrij mogelijk zijn.
De scheiding achter is een muur van een garage van een appartementsblok. Mag ik die muur gebruiken als achterwand van dat tuinhuis/berging?

Vraag is wat je als hobby gaat doen. 2m breed is vrij weinig imho. Dus als je kans hebt om breder te gaan, doen!
Fixed

Het is maar een stadstuintje van hoop en al 15 diep en iets minder dan 5m breed dus. Terras wordt al bijna 5m diep dus ik wil ook wel nog wat tuin hebben ;)
Met een goeie 2m diep bedoelde ik dus ergens tussen de 2m en 2m50. En hobby zijn gewoon wat DIY projectjes, niets speciaal. Belangrijkste is dat al mijn toestellen droog staan.
Als ik die bestaande muur kan gebruiken, heb ik natuurlijk al wat ruimte gewonnen. Ik ging uit van de achterzijde een rek van 30cm diep en aan de voorzijde een werkbank van 70cm diep of zo en dan heb ik er een meter tussen.

Ja dat heb ik al, de luchtvochtigheid is rond de 35% en 21 graden. Als ik het in die koude hoek zet dan daalt de temp tot 16 graden en 42% luchtvochtigheid.
35 is toch laag? Moet dat niet 45 a 60 zijn?

met zoiets de muur gemeten? En dan vocht vastgesteld?
Zou ni weten wat je nog kan doen buiten ventileren en paramater afzetten voor de kleine dat ze er zeker niet aankomt..

Fixed

Het is maar een stadstuintje van hoop en al 15 diep en iets minder dan 5m breed dus. Terras wordt al bijna 5m diep dus ik wil ook wel nog wat tuin hebben ;)
Met een goeie 2m diep bedoelde ik dus ergens tussen de 2m en 2m50. En hobby zijn gewoon wat DIY projectjes, niets speciaal. Belangrijkste is dat al mijn toestellen droog staan.
Als ik die bestaande muur kan gebruiken, heb ik natuurlijk al wat ruimte gewonnen. Ik ging uit van de achterzijde een rek van 30cm diep en aan de voorzijde een werkbank van 70cm diep of zo en dan heb ik er een meter tussen.
Sandwichpanelen zou ik nemen, buitenzijde direct afgewerkt, direct geisoleerd en ook mooi dun plaatje tegen achterbuur om ook je dak dan mooi aan te sluiten.

muur buur gebruiken mag niet, het wordt wel gedaan maar puur technisc naar aansluitingen muren onderling & dak en alle santeboetiek zie ik echt ni op die 5-10cm besparen..

En hoe plaats je dat? Een houten frame waarop je dan de panelen vijst? Op het eerste zicht lijkt het me ook niet de meest esthetische oplossing :unsure:

Fixed

Thx, echt een domme fout 😮😮.

Het is dat wat ik vermoedde, als er niet veel ruimte is idd het maximale eruit proberen halen.

Bij mij is de hobby hout geworden, en DNA is 2m soms wat weinig om te manoeuvreren, maar als het gewoon is op alles droog te houden, dan kom je met wat intelligent design qua kasten/opbergruimte heel ver.

35 is toch laag? Moet dat niet 45 a 60 zijn?

met zoiets de muur gemeten? En dan vocht vastgesteld?
Zou ni weten wat je nog kan doen buiten ventileren en paramater afzetten voor de kleine dat ze er zeker niet aankomt..

35 is idd laag, ideaal is tussen 40 a 60%, met in de winter eerder droge lucht, dus op zich ben ik blij dat het eerder 35% is momenteel met dat vocht in die hoek dan aan de hoge kant, mss teken dat het nog niet te erg is.

Toestel dat ik gebruikt heb om vocht te meten is deze: https://www.bol.com/nl/p/lifegoods-...h=iCP1NKLZxmtvxT9btpRAHg.1_30.31.ProductTitle

Net boven de plinten is er verhoogd vocht (max 14% RH gelezen). Nog geen schimmel of echt vlies dat loskomt. Hetgeen het meest opvalt is eigenlijk de koude vloer in die hoek.

Hoek is inderdaad onbereikbaar voor de kleine.

Niemand die weet of er een toestel is of een andere test die de luchtkwaliteit kan meten (schimmellucht bijv.?)

35 is idd laag, ideaal is tussen 40 a 60%, met in de winter eerder droge lucht, dus op zich ben ik blij dat het eerder 35% is momenteel met dat vocht in die hoek dan aan de hoge kant, mss teken dat het nog niet te erg is.

Toestel dat ik gebruikt heb om vocht te meten is deze: https://www.bol.com/nl/p/lifegoods-...h=iCP1NKLZxmtvxT9btpRAHg.1_30.31.ProductTitle

Net boven de plinten is er verhoogd vocht (max 14% RH gelezen). Nog geen schimmel of echt vlies dat loskomt. Hetgeen het meest opvalt is eigenlijk de koude vloer in die hoek.

Hoek is inderdaad onbereikbaar voor de kleine.

Niemand die weet of er een toestel is of een andere test die de luchtkwaliteit kan meten (schimmellucht bijv.?)
Zo erg zal het dan wel niet zijn hoor, als dat in maart gefixt wordt zal het wel in orde zijn. 't is nu niet dat ge direct in een champignonnenkwekerij leeft hé 😬

Ik wil onze betonnen trap naar de kelder vloeren.
Echter is deze niet zo goed gegoten waardoor ik op redelijk veel plaatsen beton moet weghalen.
Zou ik dit uitkappen met beitel en hamer of de slijpschijf erin zetten?
Ik heb nu de hoeken al uitgekapt omdat ik daar niet aan kan met de slijpschijf.
Ik denk dat slijpschijf sneller zal gaan maar heb een beetje "schrik" voor al het stof dat vrijkomt.

Zo erg zal het dan wel niet zijn hoor, als dat in maart gefixt wordt zal het wel in orde zijn. 't is nu niet dat ge direct in een champignonnenkwekerij leeft hé 😬

Thanks. Het feit dat ik er mij zo aan erger is omdat ik ontdekt heb dat er prikgaatjes zijn van een vochtmeter in de muur in die hoek. Dus ze hebben daar de vochtigheid zitten meten in die hoek, eropduidend dat er daar effectief wel een probleem is. Alleen nooit iets van gezegd bij de aankoop ...

Thanks. Het feit dat ik er mij zo aan erger is omdat ik ontdekt heb dat er prikgaatjes zijn van een vochtmeter in de muur in die hoek. Dus ze hebben daar de vochtigheid zitten meten in die hoek, eropduidend dat er daar effectief wel een probleem is. Alleen nooit iets van gezegd bij de aankoop ...
Gewoon bij neerleggen, als je een huis koopt is dat vaak zo. Hier thuis ook genoeg zaken tegengekomen waarvoor ik de vorige eigenaars eens een goei stamp wou gaan geven.. maar uiteindelijk als het niet verborgen is dan heb je toch niks te zeggen..

Terug
Bovenaan