Eerste hulp bij klus-gevallen

2 vraagjes voor nieuwbouw:

- dubbele stopcontacten aan nachtkastjes 2-persoonsbed. Op zelfde hoogte als schakelaar plaatsen aan weerskanten van bed (+/-80-85cm boven afgewerkte vloer), wordt dan een 3-voudige afdekplaat. Of stopcontacten toch lager plaatsen dat ze ongeveer juist boven nachtkastjes uitkomen ?

- Kabels wegwerken voor OLED TV aan de muur. Ik zou een PVC buis steken, maar waar laat je de gaten boven en onder best ongeveer uitkomen ?

Ik verkies de stopcontacten onder het nachtkastje, je moet er toch bijna nooit aan komen en toont veel netter. Idem met stopcontacten aan een bureau of tv-kast. Die zijn hier 20cm boven de vloer of zo.

Nog een vraag voor de handige BG'er: ik wil de muur herstellen in de slaapkamer. Deze is heel slecht geverfd (je ziet de strepen van de verfrol), er zijn veel gaten en op bepaalde plaatsen zie je zelf het beton. (Linkje) Hoe zouden jullie dit aanpakken? Om die grote gaten op te vullen heb ik al verschillende oplossingen gehoord: vullen met goudband of eerst dichtmortelen en dan gips erover. Tijdens het huisbezoek stond hier een kleerkast voor dus we hebben dit niet gezien. Laat ik dit best door een professional doen of is dit iets dat je simpel zelf kan?

Alles dat Los zit uithalen en dan mortel en gips.
Dan plamuren / behangen en schilderen

- dubbele stopcontacten aan nachtkastjes 2-persoonsbed. Op zelfde hoogte als schakelaar plaatsen aan weerskanten van bed (+/-80-85cm boven afgewerkte vloer), wordt dan een 3-voudige afdekplaat. Of stopcontacten toch lager plaatsen dat ze ongeveer juist boven nachtkastjes uitkomen ?

- Kabels wegwerken voor OLED TV aan de muur. Ik zou een PVC buis steken, maar waar laat je de gaten boven en onder best ongeveer uitkomen ?
Stopcontacten zitten bij mij zoals Mulan zegt op gewone standaard hoogte.
Daar zit toch gewoon een klokradio en een nachtlamp in.
Aan beide kanten heb ik wel een schakelaar voor de grote verlichting.

Qua tv heb ik op de slaapkamer de stopcontacten en utp-aansluiting gewoon op hoogte laten inwerken.
Nu hangt de tv aan een muurbeugel en die stopcontacten zitten er mooi achter.

Hier dubbele schakelaars naast bed. Een knop verlichting en een knop alles uit. De andere kant ook verlichting en alles aan (paniek knop zogezegd).
Het is vooral de alles uit knop die onmisbaar is :p

Ik heb vaste lampjes aan weerskanten van bed, dus nachtlamp moet ik niet insteken in stopcontact. Is eerder voor smartphone lader en eventueel wekker. Dus voor lader is dat toch handiger om in en uit te steken als die juist boven nachtkastje uitkomt ?

Voor kabels TV zit ik zowiezo met 4 HDMI kabels van toestellen naar TV, dus die buis moet er komen. Dus waar laat je de gaten van die buis in de muur best uitkomen ?

Ik heb vaste lampjes aan weerskanten van bed, dus nachtlamp moet ik niet insteken in stopcontact. Is eerder voor smartphone lader en eventueel wekker. Dus voor lader is dat toch handiger om in en uit te steken als die juist boven nachtkastje uitkomt ?

Voor kabels TV zit ik zowiezo met 4 HDMI kabels van toestellen naar TV, dus die buis moet er komen. Dus waar laat je de gaten van die buis in de muur best uitkomen ?

Zorgen dat de buis uitkomt aan de onderkant van de TV. Waar de onderkant moet uitkomen kan niemand zeggen, dat is afhankelijk van de TV kast.

Had hem in de DIY topic gesteld maar lijkt me hier beter op zijn plaats:

Ik moet een balkje op een paneel schroeven, echter is het gat in het balkje niet diep genoeg. De plug steekt er wat uit waardoor er een spatie van 1-2mm is tussen het paneel en de balk. Hoe kan ik het gat in de balk dieper maken zonder de diameter te vergroten, gewoon boren? Diameter vd plug is +-10.5mm

IMG-2955.jpg

Iemand die een idee heeft welk type as dit is van mijn rolluik? Ik ben namelijk van plan om deze te automatiseren met een Somfy Altus 50, maar dan moet ik weten welke adapterset aan te kopen. Al even op gezocht, maar helaas geen idee welke ik nodig heb. Tegenwoordig zijn de meeste assen achthoekig, al wil ik vermijden dat ik die ook moet vernieuwen.

Had hem in de DIY topic gesteld maar lijkt me hier beter op zijn plaats:

Ik moet een balkje op een paneel schroeven, echter is het gat in het balkje niet diep genoeg. De plug steekt er wat uit waardoor er een spatie van 1-2mm is tussen het paneel en de balk. Hoe kan ik het gat in de balk dieper maken zonder de diameter te vergroten, gewoon boren? Diameter vd plug is +-10.5mm
Heb je een foto? Is het paneel en balkje in hout?

Ander vraagje.. Ik heb een appartement te koop staan. Had aan de buurman al laten vallen dat ik ging verkopen, nu ben ik gecontacteerd door een kennis van hem die deze week nog wil komen kijken en evt een bod wil doen voor het de markt op gaat. Pand is wel geschat en contract met de makelaar is reed getekend, dus heb de beste man ook doorverwezen naar de makelaar.

Wat zou in dit scenario een aanvaardbaar bod zijn? Ik zou, zolang het niet op de markt heeft gestaan, niet minder dan 5k dan de vraagprijs willen aanvaarden in dit geval.

Ander vraagje.. Ik heb een appartement te koop staan. Had aan de buurman al laten vallen dat ik ging verkopen, nu ben ik gecontacteerd door een kennis van hem die deze week nog wil komen kijken en evt een bod wil doen voor het de markt op gaat. Pand is wel geschat en contract met de makelaar is reed getekend, dus heb de beste man ook doorverwezen naar de makelaar.

Wat zou in dit scenario een aanvaardbaar bod zijn? Ik zou, zolang het niet op de markt heeft gestaan, niet minder dan 5k dan de vraagprijs willen aanvaarden in dit geval.
Afhankelijk van de markt, de prijs,... Zou ik zelfs aan de vraagprijs durven houden.

Ook de concurrentie bekijken in de buurt én hoe lang ze al te koop staan. Stel dat die 10k minder biedt als hoogste bod én de rest staat vlot een half jaar al te koop... 🙈 Dan kan het beter zijn dat bod van 10k lager te accepteren.
Succes alvast!

Ik heb dit ook onlangs gedaan, maar steek er maar een serieuze buis erin waar ook een stekker door zal kunnen gaan. De TV die ik gekocht heb, kan je de voeding niet van de TV halen en dus moest de stekker door die buis gaan. De buis was niet groot genoeg, dus ik heb alles terug mogen openbreken en opnieuw plamuren, schuren en schilderen. Voor moest je het weten over welke TV het gaat waar je de voeding niet kunt afhalen: LG oled55G1RLA.

Ik moet wel zeggen dat het er zo heel strak uitziet. TV staat volledig tegen de muur én de kabels weggewerkt geeft een nette look.

We zijn onze zoldervloer aan het isoleren met PIR-platen. Waar de rookafvoer van onze gasketel zit, hebben we een stuk uit een PIR-plaat gesneden om de plaat te laten passen. Mogen we de kieren die overblijven dichtspuiten met PUR schuim tot tegen de rookafvoer, of wordt deze zo warm dat de PUR kan ontbranden? Indien PUR schuim hier niet de goede oplossing is, wat wordt er dan gebruikt om een luchtdichte isolatie te garanderen langs de rookafvoer?

Dat is een dubbelwandige buis dan?
Of bedoel je een schoorsteen?

Bij de 2 bovenstaande kan je werken met hittebestendige pur (is eigenlijk niet hittebestendig, maar werk brandwerend) of rotswol, dat is zeer resistent.

Bij enkelwandige buizen of bij twijfel van de situatie contacteer je wel best je installateur. Heb een klant gehad die enkele jaren geleden zijn boel is afgebrand door een foutieve werkwijze aan de doorvoer...better safe than sorry

Dat is een dubbelwandige buis dan?
Of bedoel je een schoorsteen?

Bij de 2 bovenstaande kan je werken met hittebestendige pur (is eigenlijk niet hittebestendig, maar werk brandwerend) of rotswol, dat is zeer resistent.

Bij enkelwandige buizen of bij twijfel van de situatie contacteer je wel best je installateur. Heb een klant gehad die enkele jaren geleden zijn boel is afgebrand door een foutieve werkwijze aan de doorvoer...better safe than sorry
Alst dubbelwandig is bij condensatieketel komt dat niet lauw zelfs, laat staan warm. Gewoon opspuiten.
Ik spreek idd over een buis, maar is voorlopig nog niet dubbelwandig. Het is nog een ketel uit 2005 dus geen condensatieketel (we twijfelen of het nu nog de moeite is om voor een nieuwe gasketel te gaan of gewoon in elke ruimte een lucht/lucht warmtepomp te voorzien).

In dat geval ook gewoon opspuiten of toch beter rotswol gaan halen? Rotswol isoleert slechter, gaat de persoon die een EPC attest komt opmaken (voor EPC premie) er niet over vallen als je kieren met een minder isolerend materiaal opvult?

Laatst bewerkt:
Ik spreek idd over een buis, maar is voorlopig nog niet dubbelwandig. Het is nog een ketel uit 2005 dus geen condensatieketel (we twijfelen of het nu nog de moeite is om voor een nieuwe gasketel te gaan of gewoon in elke ruimte een lucht/lucht warmtepomp te voorzien).

In dat geval ook gewoon opspuiten of toch beter rotswol gaan halen? Rotswol isoleert slechter, gaat de persoon die een EPC attest komt opmaken (voor EPC premie) er niet over vallen als je kieren met een minder isolerend materiaal opvult?
Zit de zolder in de geïsoleerde schil of erbuiten? Hier zit die erin, en maakte het voor het EPC niets uit hoe de zoldervloer geïsoleerd was. Dat moest zelfs helemaal niet. We hebben het wel gedaan overigens.

Zit de zolder in de geïsoleerde schil of erbuiten? Hier zit die erin, en maakte het voor het EPC niets uit hoe de zoldervloer geïsoleerd was. Dat moest zelfs helemaal niet. We hebben het wel gedaan overigens.
Onze zolder zit buiten de geïsoleerde schil. Onze zoldervloerisolatie fungeert dus als de "dakisolatie".

Terug
Bovenaan