EK 2020 | Groep B (BELGIË, Denemarken, Finland, Rusland)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar "overklast door Frankrijk" in 18 en nu "afgetroefd door Italië" zoals ik hier las .... Pfff, we hadden in beide matchen de kans om voor te komen met een dik schot van Alderweireld of De Bruyne maar die werden goed gered. We verliezen twee keer met het kleinste verschil, al was de tegenstander ook wel beter in beide matchen. Tegen Italië waren de kansen er zelfs om gelijk te maken, er is niet kansloos 3-0 verloren of zo hoor. Dan was het tegen Portugal vorig weekend een pak slechter, en dat was een zwakkere ploeg. Die hadden tegen ons het gevoel dat de bal hen niet goedgezind was op de beslissende momenten, dat kon gisteren zomaar hetzelfde zijn. Courtois zei het goed: "Tegen Portugal gaat die bal tegen de paal, hier paal binnen." Of dat geluk of kwaliteit is, maakt ge zelf maar uit.

Ik durf wel stellen dat van onze vier grootste matchen - Brazilië, Frankrijk, Portugal, Italië - enkel diezelfde laatste match meer in ons voordeel zou kunnen uitdraaien. In de twee matchen die we daarvan gewonnen hebben, ook maar met het kleinste verschil overigens, winnen we allicht zeven-acht van de keren op tien niet. En in degene die we verloren hebben, waren we de mindere ploeg. Maar alle vier wedstrijden waren wel nipt uiteindelijk. Dus op zich was het gisteren nog zo slecht niet, zeker gezien de blessurelast, en de match was ook geweldig om te bekijken natuurlijk, dat hielp alvast.

Over die wissels dan: dit was exact zoals tegen Japan waar hij Chadli en Fellaini tegelijk brengt in de 65e minuut en voor de rest niets doet. Hier brengt hij dan Mertens en Chadli tegelijk in de 69e minuut en doet voor de rest niets (ik neem aan dat Praet niet speelt zonder Chadliblessure). En dan dat Benteke/Batshuayimoment zoals al gezegd tegen Frankrijk en nu weer. Door Doku te starten had hij ook geen joker op de bank natuurlijk, en degenen die dan gebracht zouden kunnen worden (namelijk Carrasco en Trossard) zitten dan negentig minuten op de bank ten voordele van Chadli en Mertens. Dat is onbegrijpelijk. Voorspelbaar zoals de voorbije week door meerderen gepost hier, maar nog steeds onbegrijpelijk.

Ja Doku, ik kan daar nog eens over zagen en dan gaan er een deel pro of contra zijn. Zijn eerste helft vond ik echt niet goed en ik snap nog altijd niet wat er zo uitzonderlijk aan hem is buiten zijn snelheid, ik heb vorig seizoen wekelijks naar een nog jongere Ansu Fati kunnen kijken en dat is een wereld van verschil in algemene kwaliteit. Echter wil ik hem voor de match van gisteren enkel feliciteren, het is niet zijn schuld dat hij moest starten en hij probeerde echt wel met wisselend succes. Elke negatieve opmerking jegens Doku mag naar Martinez zijn adres, niemand anders. Alweer een compleet gebrek aan logica als ge dit naast de ingrepen tegen Portugal legt, ik word er woest van. Neen, ik ben er woest van.

Onze eerste goals zijn ook niet om over naar huis te schrijven buiten tegen Denemarken dit EK: die gelukkige buitenspelfase tegen Rusland, owngoal tegen Finland, te pakken zwabberbal tegen Portugal, en een lichte penalty hier. Dat is pover. In de KO-matchen waren dat dan ook nog eens de enige goals, dan weet ge het he, dat is niet genoeg. We kunnen smakelijk lachen met Morata en Moreno, al verstomt dat gegibber al snel als we onze laatste 180 minuten even bekijken, ook al is het bij ons geen slapstick zoals bij Spanje. Langs de andere kant was dat tegen Japan en Brazilië ook maar een gelukkige kopbal en een owngoal, dus ja ... is dat wat het is?

Niet alleen onder de indruk van Italië als ploeg, toch van alles buiten de aanvalslinie alleszins want wat een nozems zijn die Immobile en Belotti, maar vooral erg van Donnarumma, wat een monster. Die pakt dat uitstekend schot niet alleen van De Bruyne, die zat daar moeiteloos met de volle handpalm bij. Wij werden hier gecourtoisd. Zelfde voor Chiellini: een bijna 37-jarige die na een kleine blessure terugkomt en een hele match met de glimlach op het gezicht onze beer in zijn zak steekt. Trouwens bij die penaltygoal, Lukaku legt daar even het vingertje op de mond, was dat nu naar Donnarumma of niet? Het zou me niet verbazen gezien ze bij de clubs uit Milaan spelen, maar ik hoop ook van niet aangezien hij later twee kansen mist. Het zou typerend zijn.

Ik blijf achter met hetzelfde gevoel als na het WK in 18 maar dan zonder de hoop dat onze piek zogezegd op het volgende tornooi ligt. Die piek is nu wel duidelijk 2018 gebleken. Verder dus zelfde gemiste kans, zelfde andere kant van de tabel, zelfde wat als dat eerste schot er nu eens in was gegaan, zelfde verrekte kutwissels, en zo verder. Spijtig. Ik zou zeggen "derde keer, goede keer" maar dit was al onze vierde keer.

Ah ja, wat me ook niet hard maar keihard irriteerde achteraf: dat gelul in de studio. Eerst Lukaku erdoor trekken met een beeld wat duidelijk voor de match was aangezien ze hun trainingsvestjes allemaal aanhadden ... en plots konden ze het wel hebben over de wissels terwijl dat vorige match al duidelijk was maar niets gezegd van werd door de positieve uitslag. "Ruben zit bij Peter, Ruben ... waarom heb je Martinez niets gevraagd over de wissels?" zegt Karl dan. Kom nou, we vinden Ruben allemaal een malloot met een micro maar nu niet zo komen doen als ge het vorige match zelf verzweeg.

Laatst bewerkt:
Ja Doku, ik kan daar nog eens over zagen en dan gaan er een deel pro of contra zijn. Zijn eerste helft vond ik echt niet goed en ik snap nog altijd niet wat er zo uitzonderlijk aan hem is buiten zijn snelheid, ik heb vorig seizoen wekelijks naar een nog jongere Ansu Fati kunnen kijken en dat is een wereld van verschil in algemene kwaliteit. Echter wil ik hem voor de match van gisteren enkel feliciteren, het is niet zijn schuld dat hij moest starten en hij probeerde echt wel met wisselend succes. Elke negatieve opmerking jegens Doku mag naar Martinez zijn adres, niemand anders. Alweer een compleet gebrek aan logica als ge dit naast de ingrepen tegen Portugal legt, ik word er woest van. Neen, ik ben er woest van.
Zijn eerste helft was niet super (buiten de strafschopfout, toch wel belangrijk).
Zijn tweede helft was toch wel van een ander niveau. Hij was eigenlijk de enige waarvan je nog hoop had dat hij iets gingen kunnen forceren.

Maar ik had zo graag eens Trossard op de flank gezien, wat een gemiste kans om daar Chadli dan te zetten en dan bij diens blessure voor Praet te gaan kiezen. Je hebt dan nog 2 spelers die op diezelfde plaats kunnen spelen en beter zijn dan Praet en Chadli, zijnde Trossard en Carrasco, en je kiest voor Praet en moet daardoor terug uw systeem gaan wijzigen.
Ik zou echt eens graag willen weten welke logica hier achter zat.

Match half verteerd. Eigenlijk moet ge die opnieuw kijken om exact te zien wat er fout ging, maar daar ga ik me echt niet mee bezig houden.

We wisten dat we geen 100% waren, dus het tactische plaatje moest echt kloppen. EN zoals ikzelf en veel anderen vreesden : Martinez heeft totaal geen plan B, er is geen enkel moment geweest dit EK dat hij een tactische aanpassing deed. Ook al was het broodnodig.

Over de opstelling valt niet veel te zeggen. Doku had wel recht om te starten en hij is onze gevaarlijkste speler gebleken, maar eerlijk is eerlijk. Het was vooral kwantiteit en niet kwaliteit. Martinez zette alles in op counteren op de Italianen die hoog druk gingen zetten. Dan is Doku zéker een goede keuze, want hij kruipt wel achter de rug van zijn mannetje mét of zonder bal. Maar de andere pionnen stonden niet goed om dat plannetje te doen slagen. Want onze nieuwe parel heeft nog geen overzicht genre De Bruyne, dus als hij voor doel kwam en slechts 2 opties had die achter 2-3 Italianen stonden... Dan was er voor hem bitterweinig te doen. Het is ook deels een kwestie van ervaring om een hele match lang uw momenten te kiezen. Zelfs achteraf gezien zou ik nog steeds met Carrasco starten. Maar al bij al was dit geen slechte keuze. Als je per se Doku heel da match wilt laten spelen, dan zou ik gewoon Thorgan hebben geslachtofferd. Die was tegen Portugal niet bijster goed, behalve zijn goal, en heeft niet meteen het profiel voor dit soort matchen.

Waar het vooral foutliep is die afschuwelijke 343 die vaak neerkwam op een 523. De wingbacks gingen telkens meeplooien tot op de hoogte van de centerbacks. Er stonden dan 5 man te schilderen naast elkaar dus 1 lopende man kon 5 Duivels tegelijk verslaan. Daar bij kwam bovendien dat er in de beginfase een beetje angst in zat om een penalty uit te lokken. En het was al snel duidelijk dat we geen drie centerbacks nodig hadden, maar wel een extra man op het middenveld. Geen enkele keer waren die drie in het centrum samen aan de bak. Integendeel, bij Insigne zijn formidabele trap staat iedereen te kijken naar elkaar om in te stappen, maar niemand doet het. Maar vanuit uw zetel zag ge het vanop een kilometer aankomen. Ik zag Insigne vrij wandelen en ik wist dat dit niet goed was. Tielemans en Witsel stonden immers telkens te zwemmen in ruimte bij balverlies. Happen naar de Italiaan in balbezit? Dan kregen ze een 1-2 om de oren. En dan waren zowel de bal als twee mannetjes voorbij hen gelopen. Dan was het tijd aan de andere middenvelder om in te stappen of te wijken tot aan de verdediging om dan collectieve besluiteloosheid uit te lokken, gecombineerd met wat paniek. Als één van uw spelers moet instappen om een beslissing te forceren moet er iemand van uw spelers in de buurt kunnen zijn om de beslissing te anticiperen en de man of de bal op te vangen. Hier was het gewoon 1-2 tot aan onze verdediging of een pass langs/tussen Tielemans en Witsel en dan gelukkig vaak naar Immobile die werd ingeslikt door één verdediger.

Die aerial shots na de match maakten dat ook heel duidelijk. Tielemans speelde niet top, maar werd wel constant gedwongen om een taak op te nemen die hem niet ligt en in zeer barre omstandigheden. Tegen minuut 20 moest er al een man naar het middenveld schuiven en liefst van onze verdediging. De eerste goal komt er ook omdat Vertonghen graag eindelijk de bal in de ploeg wilt houden, maar er is niemand beschikbaar voor hem. Er was nooit een route om de bal tot bij Lukaku te krijgen.

Druk zetten door onze middenvelders was quasi onmogelijk, dus ze konden nooit echt een blok neerzetten met als gevolg dat een KDB in de tweede helft tevergeefs alleen zat te pressen. De Bruyne moest uiteindelijk de bal gaan ophalen bij de verdediging om hem dan naar niemandsland te moeten jassen. En ook al was het moment aangebroken dat we moesten gaan pompen, komt er pas in minuut 90+7 een extra aanvaller in.

De wissels waren ook om mee te lachen. Oké, Carrasco ziet er uit als een clown en heeft nog geen top EK gespeeld, maar hij was wel sterk in de voorbereiding en heeft een ijzersterk seizoen gespeeld. Die MOET krediet hebben, toch? Heeft de grinta én vista om zo een match te helpen... En die wordt doodgezwegen voor Mertens en Chadli. Mertens is heel dit jaar al onzichtbaar en Chadli is al 5 jaar lang eigenlijk ondermaats. Martinez dacht dat er wat muscle memory van tegen Japan ging opspelen misschien? Afschuwelijke ingrepen/gebrek aan ingrepen.

Martinez had geen vertrouwen in het spelmaken van de Italianen dus liet men het initiatief volledig aan hen, recupereren en dan lange ballen lanceren naar Lukaku in de hoop dat die zijn mannetje met kracht zou uitschakelen. Quasi 90 minuten lang. Al bij al hebben de spelers er wel het beste van gemaakt. Lukaku had één van die twee kansen kunnen maken, zeker die pass van De Bruyne. Maar goed, ge hebt ook wat meeval nodig. Het lelijke aan dit hele zaakje is dat er veel meer inzat, we hebben weer een match 90 minuten lang zitten koekeloeren naar iets dat niet echt werkte. En dat is pijnlijk. Dit is een heel onwaardig einde voor deze generatie, maar helaas wel tekenend.

Uiteindelijk was Italië beter. Er was over nagedacht bij de Italianen én wij hebben ze meegeholpen. Mancini heeft vaak ook matig gewisseld, maar het maakte niet eens uit deze pot. We gaan hier dus verdiend ten onder, maar ook niet kansloos. Bitterzoet met de nadruk op bitter. We kunnen nu wel plots doen alsof de nations league enig belang heeft, maar dat kan me geen reet schelen. Dit was onze laatste kans, behoudens een zéér agressieve opmars van talent genre Doku.

Laatst bewerkt:
Over de volledige lijn akkoord met Gavin.
Lukaku in de achterzak van de defensie, en ze spelen hem dan ook nog eens in de lucht aan (uitverdedigen was dat wel).
Doku laten starten nu plots? Maakte idd geen geweldige indruk, maar gans die flank was de eerste helft niets. Die penal was gewoon gene simpel.

En dan Praet inbrengen zeg, dat je Chadli om een of andere reden inbrengt dat wil ik nog net vergeven, maar dan Praet in zijn plaats zetten... Terwijl je daar een Carrasco hebt die op zijn natuurlijke positie zou staan. Je moet wel een goal maken he :wtf:

En die corners, 10 ofzo?, allemaal niets opgeleverd, niets hé... Ik denk dat we de bal daar zelfs niet eens ooit raakten. Daar kan ik ook woest van worden.

Italië gaat gewoon frivool verder en lijken me echt wel op weg naar eindwinst zelfs tegen Engeland. Geen schande op zich om daar van te verliezen maar de top is idd al bereikt merk je nu. Of we hebben geen alternatief als Lukaku of Kevin niet draaien, zoveel is duidelijk.

Oké EK imo.

De groepsfase was gewoon in orde. Buiten tegen Denemarken nooit in de problemen gekomen en gewoon gedaan wat moest gebeuren.
Misschien waren de goals niet van de mooiste maar ik heb niet het gevoel dat ze "Lucky" goals nodig hadden om te winnen.

Ik heb nu niet alle wedstrijden gezien maar de Duivels moeten zich niet schamen in vergelijking met wat ik gezien heb. Genoeg landen die het moeilijk hadden tegen kleinere en/of stuggere ploegen.

Dan Portugal: eerste helft imo dik in orde. Ze deden perfect wat ze moesten doen. Heel jammer dat De Bruyne daar uit valt. Vanaf dan zakte het gewoon in elkaar. Niet alleen het verlies aan kwaliteit maar ook de vreemde wissel speelde daar mee. Desondanks geven ze maar 3 echte kansen weg. De rest waren (geblokte) schoten uit de tweede lijn.

Tot slot Italië: daar gewoon op een team gestoten dat beter is. En dat op alle vlakken: taktiek, fysiek, inzet..
Dat Doku start in plaats van Carasco kan ik nog ergens volgen. Die lijkt imo het meest op Hazard, dus dat wil ik Martinez nog wel geven.
Twee domme doelpunten slikken en gelukkig in de match blijven door die penalty.
Maar toch konden ze geen vuist maken, ze moesten te veel het spel ondergaan. Wat op zich ook geen ramp hoeft te zijn: er waren 2, 3 kansen waaruit ze hadden moeten scoren.
Zoals @Gavin had ik ook wel het geval dat het dubbeltje elk moment onze kant kon uitvallen.
Zelf na de brainfart wissels van Martinez.

Conclusie: degelijk EK maar niet geslaagd.
Rekening houdend met de omstandigheden niet mee zaten: Castagne die uit valt, blessures De Bruyne en Hazard).

Wat brengt de toekomst?
Martinez blijft, geen idee of ik daar blij mee moet zijn. Mijn eerste gedacht is: liever iemand nieuw.
Hij heeft tijd en kansen genoeg gehad maar blijkt op cruciale momenten te licht te zijn.

Maar wie dan? Ik zou begot niet weten wie het zou kunnen over pakken. Dus lijkt dit keuze van het minste kwaad.

De wereldbeker volgt al over anderhalf jaar. Hopelijk hakt Martinez snel de knoop door over een paar namen: Chadli en Mertens zijn de twee meest voor de hand liggende namen die bedankt mogen worden voor bewezen diensten. Mocht Mertens volgend seizoen echt top spelen kunt ge die wel overwegen maar ik heb serieus mijn twijfels.

Want we hebben wel een vijftal spelers van top niveau: Courtois, Witsel, De Bruyne, Hazard en Lukaku. Als ge daar rond kunt bouwen, kunt ge nog wel iets moois doen. Dat hoeven niet persé jongens van hetzelfde kaliber te zijn. Castagne en Thorgan zijn bv perfect om die ploeg aan te vullen.

En dan is het hopen dat er weer wat super talenten aan komen tegen dat 5 op pensioen gaan. In Tielemans zie ik het wel, al kwam dat er op dit EK niet genoeg uit. Doku kan misschien wel. Laat die nog wat rijpen bij Rennes en hopelijk komt dat in orde.

Maar "overklast door Frankrijk" in 18 en nu "afgetroefd door Italië" zoals ik hier las .... Pfff, we hadden in beide matchen de kans om voor te komen met een dik schot van Alderweireld of De Bruyne maar die werden goed gered. We verliezen twee keer met het kleinste verschil, al was de tegenstander ook wel beter in beide matchen. Tegen Italië waren de kansen er zelfs om gelijk te maken, er is niet kansloos 3-0 verloren of zo hoor. Dan was het tegen Portugal vorig weekend een pak slechter, en dat was een zwakkere ploeg. Die hadden tegen ons het gevoel dat de bal hen niet goedgezind was op de beslissende momenten, dat kon gisteren zomaar hetzelfde zijn. Courtois zei het goed: "Tegen Portugal gaat die bal tegen de paal, hier paal binnen." Of dat geluk of kwaliteit is, maakt ge zelf maar uit.

Ik durf wel stellen dat van onze vier grootste matchen - Brazilië, Frankrijk, Portugal, Italië - enkel diezelfde laatste match meer in ons voordeel zou kunnen uitdraaien. In de twee matchen die we daarvan gewonnen hebben, ook maar met het kleinste verschil overigens, winnen we allicht zeven-acht van de keren op tien niet. En in degene die we verloren hebben, waren we de mindere ploeg. Maar alle vier wedstrijden waren wel nipt uiteindelijk. Dus op zich was het gisteren nog zo slecht niet, zeker gezien de blessurelast, en de match was ook geweldig om te bekijken natuurlijk, dat hielp alvast.

Over die wissels dan: dit was exact zoals tegen Japan waar hij Chadli en Fellaini tegelijk brengt in de 65e minuut en voor de rest niets doet. Hier brengt hij dan Mertens en Chadli tegelijk in de 69e minuut en doet voor de rest niets (ik neem aan dat Praet niet speelt zonder Chadliblessure). En dan dat Benteke/Batshuayimoment zoals al gezegd tegen Frankrijk en nu weer. Door Doku te starten had hij ook geen joker op de bank natuurlijk, en degenen die dan gebracht zouden kunnen worden (namelijk Carrasco en Trossard) zitten dan negentig minuten op de bank ten voordele van Chadli en Mertens. Dat is onbegrijpelijk. Voorspelbaar zoals de voorbije week door meerderen gepost hier, maar nog steeds onbegrijpelijk.

Onze eerste goals zijn ook niet om over naar huis te schrijven buiten tegen Denemarken dit EK: die gelukkige buitenspelfase tegen Rusland, owngoal tegen Finland, te pakken zwabberbal tegen Portugal, en een lichte penalty hier. Dat is pover. In de KO-matchen waren dat dan ook nog eens de enige goals, dan weet ge het he, dat is niet genoeg. We kunnen smakelijk lachen met Morata en Moreno, al verstomt dat gegibber al snel als we onze laatste 180 minuten even bekijken, ook al is het bij ons geen slapstick zoals bij Spanje. Langs de andere kant was dat tegen Japan en Brazilië ook maar een gelukkige kopbal en een owngoal, dus ja ... is dat wat het is?

Niet alleen onder de indruk van Italië als ploeg, toch van alles buiten de aanvalslinie alleszins want wat een nozems zijn die Immobile en Belotti, maar vooral erg van Donnarumma, wat een monster. Die pakt dat uitstekend schot niet alleen van De Bruyne, die zat daar moeiteloos met de volle handpalm bij. Wij werden hier gecourtoisd. Zelfde voor Chiellini: een bijna 37-jarige die na een kleine blessure terugkomt en een hele match met de glimlach op het gezicht onze beer in zijn zak steekt. Trouwens bij die penaltygoal, Lukaku legt daar even het vingertje op de mond, was dat nu naar Donnarumma of niet? Het zou me niet verbazen gezien ze bij de clubs uit Milaan spelen, maar ik hoop ook van niet aangezien hij later twee kansen mist. Het zou typerend zijn.

Ik blijf achter met hetzelfde gevoel als na het WK in 18 maar dan zonder de hoop dat onze piek zogezegd op het volgende tornooi ligt. Die piek is nu wel duidelijk 2018 gebleken. Verder dus zelfde gemiste kans, zelfde andere kant van de tabel, zelfde wat als dat eerste schot er nu eens in was gegaan, zelfde verrekte kutwissels, en zo verder. Spijtig. Ik zou zeggen "derde keer, goede keer" maar dit was al onze vier keer.

Ah ja, wat me ook niet hard maar keihard irriteerde achteraf: dat gelul in de studio. Eerst Lukaku erdoor trekken met een beeld wat duidelijk voor de match was aangezien ze hun trainingsvestjes allemaal aanhadden ... en plots konden ze het wel hebben over de wissels terwijl dat vorige match al duidelijk was maar niets gezegd van werd door de positieve uitslag. "Ruben zit bij Peter, Ruben ... waarom heb je Martinez niets gevraagd over de wissels?" zegt Karl dan. Kom nou, we vinden Ruben allemaal een malloot met een micro maar nu niet zo komen doen als ge het vorige match zelf verzweeg.
Volledig akkoord. Helaas, want dat betekent dat we een stevige cannolo in onze reet hebben gekregen.

Ik weet nog dat die vragen van Ruben mij half in een razernij duwden, maar ik weet de vragen niet meer. Alleen nog dat hij telkens vroeg of dit het einde was van hun generatie. En dat het algemeen schijtvragen waren. Bah. En inderdaad een stevige mentale achterstand bij zowel de regie als de presentator.

Je kan nog zoveel analyses maken als je wil; maar de realiteit is nochtans heel simpel.
Met een hoop individuele topspelers heb je nog niet automatisch een topploeg. Er mist samenspel en doorzettingskracht.
Tegen middelmatige ploegskes winnen we vaak overtuigend, maar zodra het een efficiënte tegenstander is verliezen we of winnen we met veel geluk.
Wat hebben we dit EK eigenlijk gepresteerd? Overtuigend winnen tegen Rusland en Finland, al wat minder vlot tegen Denemarken, bibberen en beven tegen Portugal en verdiend verloren van Italië.
En op het vorige WK? Opnieuw overtuigend winnen tegen de kakploegjes in de groepsfase, bibberen en beven tegen de Japanezen en (redelijk onverdiend) gewonnen tegen de Brazilianen.

België heeft gewoon niet wat veel andere landen wel hebben, en dan mag je nog 12 Hazards en De Bruyne's hebben. Martínez heeft het geprobeerd, maar het lukt hem (ook) niet. Hem ontslagen tgoh dat zou onrespectvol zijn, maar volgend jaar is toch écht de allerlaatste kans. Als het dan niet gebeurt dan heb je maar een heel gewoon ploegske zonder winnersmentaliteit.

Naast Mertens mag Vertonghen ook op pensioen van mij. Die kost ons gewoon de (extreem belangrijke) eerste goal, he, met zijn geklungel in de eigen 16.

Maar kijk, het zat allemaal gewoon tegen dit toernooi...
- Witsel speelde niet meer sinds januari o.w.v. blessure
- Hazard sukkelt al 2 jaar van de ene in de andere blessure
- KDB breekt zijn oogkas in de laatste wedstrijd voor het toernooi (CL finale)
Dan begint het toernooi:
- Castagne onmiddellijk out, dus we zitten vast met Meunier (die gisteren niet goed was)
- Dan haalt ge Meunier er af voor derderangsspeler Chadli, en die blesseert zich onmiddellijk na 2 minuten
- Dan krijgen we de beenhouwers van Portugal en een kakscheidsrechter: KDB scheurt een ligament in zijn enkel
- Hazard, die flitsen liet zien van wat hij kon, blesseert zich opnieuw, typerend voor zijn voorbije 2 seizoenen bij Madrid
- Superzware loting, waarin we verondersteld worden om achtereenvolgens te winnen tegen Portugal, Italië en Spanje. Ah en dan nog de finale (mogelijks in Wembley tegen thuisploeg Engeland) :unsure:

We hebben nog altijd een degelijke ploeg, maar we kunnen enkel écht meedoen voor de prijzen wanneer al onze beste spelers fit en in topvorm zijn. En het voelt toch aan alsof die kans verkeken is met deze generatie...

ps: wel een toptoernooi van Thorgan Hazard trouwens

Ja kom, man, tis goed. Het is alsof je aan het wachten was op de nederlaag om wat te komen zagen hier.
Whine whine
Alsof andere ploegen geen tegenslagen hebben soms met kern spelers.
En witsel was gewoon fit. Zag je niet aan dat ie zo lang out was.

Super zware loting? Wat was hun groeps ronde? Makkelijker kan haast niet.. Toch heel normaal dat je toppers ontmoet vanaf kwartfinale?
Of nu eens niet met die gelukstreffers als Oekraïne en Denemarken die vreemd genoeg doorstoten..

Nuja als dat het probleem was moesten ze maar zorgen dat ze derdes eindigden of 2des in hun groep

Geef toe, een geweldig record is dat toch ook niet als het puur door geluk is dat we dan nog zo'n degelijk record kunnen voorleggen? Wanneer waren wij eens tactisch of voetballend de betere tegen een iet of wat deftig team op een tornooi? De enige wedstrijden die we echt winnen omdat we de betere zijn, zijn tegen Panama, Tunesië, Verenigde Staten, Denemarken, Finland, Rusland, etc... en dat is gewoon puur op basis van het te grote verschil in talent. Dat kunnen we waarschijnlijk met Georges Leekens ook als bondscoach.
Deels mee eens. Maar dat we 100% zuiver door geluk resultaten hebben neergezet vind ik overdreven. Waarom? Geluk ga je ALTIJD wel ergens hebben hé, dat is eigen aan het voetbal. Ze hadden even goed geluk gehad kunnen hebben tegen Italië en in de HF gestaan hebben ... maar dan wel op het WK al in de 1/8ste finales eruit gelegen hebben.

Het grootste probleem is dat je niet ALTIJD geluk gaat hebben. En dat is het probleem. Ze teren te dikwijls op geluk. In een groepsfase kan je daarop nog teren maar in een KO-fase ga je er dan vroeg of laat uit. Tactisch is het niet goed. Er is géén echt plan.

Dus wel mee akkoord: Puur op geluk ga je nooit een groot toernooi winnen. Je gaat (mits de lichting talentvol is) wel hier en daar een goed resultaat behalen. Maar meer ook niet.

Italië was 60 minuten de beste ploeg. Maar die eerste goal is gewoon slecht ontzet door Vertonghen en de 2de goal laten ze Insigne gewoon alle tijd om te schieten.. veel te plat verdedigd. Uiteindelijk krijgen we nog 2 reusachtige kansen om op 2-2 te komen, daar heeft Lukaku toch zijn afspraak met de geschiedenis gemist..
Als er daar 1 van binnen is dan zag ik ons in de verlengingen wel winnen want we hadden de momentum.
We moeten toegeven dat Italië beter was als ons, maar als het een beetje meezit maken we de 2-2.. en dan zou dat op dat moment niet meer onverdiend zijn. Want we hebben ze het laatste half uur toch wel weggedrukt.

Ik ben heel teleurgesteld. Als er iets positiefs is om te onthouden dat we met Doku wel ne goeie hebben voor de volgende 10 jaar.

We wisten al dat het team niet in zijn beste vorm was, dat was al voor het begin van het EK zo en was al rap duidelijk na de eerste 2 matchen. Het verschil met een KDB die dan plots invalt was enorm. Dat KDB deze match niet zijn beste vorm had kunt ge hem moeilijk kwalijk nemen. De fameuze dreun van Rudiger, de verloren CL-finale, de tackle van Pepe...Zelf zou ik enkele weken ziekteverlet aanvragen na al dat gedoe.

Hazard kwam ook terug van een kutseizoen vol met blessures, de 90 minuten tegen Portugal waren er jammer teveel aan. Dat Martinez hem eerder kon uithalen tuurlijk, maar we hadden de 2-0 hard nodig in die match, 1 flits van een speler als Hazard kon dat mogelijks opbrengen. We kunnen er uren over discussiëren maar zowel laten staan als wisselen was een dubbeltje op zijn kant.

Witsel heeft al bij al zeer degelijk gespeeld, bracht echt versterking op het middenveld wat hard nodig was, chapeau na zijn maandenlange blessure.

Lukaku krijgt veel verwijten altijd naar zijn hoofd, op het werk vinden enkele collega's (die nooit naar voetbal kijken...) hem een 'tamzak'. Dat Lukaku continue tegen een halve verdediging moet opboksen en de bal moet vasthouden vergeten ze hier precies. Dit was men grootste ergernis in de match gisteren, Chiellini had Lukaku in zijn pocket, dan moet ge een ander systeem van aanvoeren bedenken maar er werd te weinig gevoetbald, mits door de druk van de Italianen (alle lof voor hun), mits door het ontbreken van kracht op ons middenveld.

Het uitvallen van Castagne was ook een verlies, Meunier die ook niet 100% in vorm was moest nu alle matchen spelen, vermoedelijk hadden we met Castagne een betere optie deze match.

Mertens & Carrasco waren zeker niet in vorm dit EK, Mertens vaak niet gezien en Carrasco maakte vaak foute keuzes of slechte passing. Toch ook 2 spelers die we moesten missen dit EK. Ik vraag me af moest het EK vorig jaar doorgegaan zijn wat het dan ging geven, veel spelers waren toen meer in vorm.

En dit is dan ook nog een punt die vaak vergeten word, het Covid jaar heeft er bij vele spelers toch ingehakt, de vele blessures, spelers die na 70 minuten vaak niet meer kunnen, dit merkt ge toch aan alle landen. Uefa zou hier beter oren naar hebben en minder matchen laten doorgaan ipv competities uit te vinden waar niemand echt op zit te wachten...

Dat we nu onze gouden generatie kwijt zijn, hoh, moeilijk te zeggen. In tegenstelling tot vele 'tijdelijke' supporters die vaak het meest negatief zijn, volg ik de RD al van toen ik nog op de schoolbanken zat. Vroeger waren we al blij dat we naar een EK/WK mochten, nu kwalificeren we ons met de vingers in de neus. We hebben 3x minimum kwartfinale achter mekaar gespeeld. Tegen Wales was heel jammer, maar toen kon ge Wilmots aanwijzen. Tegen Frankrijk voelde het bestolen aan, en zoals ik hierboven las, het gedrag van Frankrijk was 'tig keer erger dan van Italië. Frankrijk begon de match al te verpesten een half uur voor fluitsignaal, toen voelde dat enorm zuur aan. Gisteren voelde je de bui al aankomen na de eerste helft, Italiê was gewoon beter, punt en andere lijn. Dat we met ons elftal op volle sterkte en in vorm kunnen winnen? Ja, maar moeilijk. Dit was een zeer geduchte tegenstander en voor mij de beste ploeg van het EK. Dat Italië deze match 100% serieus nam zag ge ook aan de spelers, de scherpte, de inzet. Voor Italië was dit een finalematch en zo speelden ze ook. Ge kunt nu elke fase gaan uitvergroten, de 2de goal was te gemakkelijk weg gegeven, maar zoals Italië ons toen overklaste wist ge dat die er vroeg of laat kwam...De reden dat ze 2x scoorden? Omdat ze beter waren. Néh.

Al bij al was het geen prachtig EK voor ons, vaak minder mooie matchen, maar bovenstaande punten hebben daar iets mee te maken, de vorm die gewoon ontbrak, maar ondanks alles toch maar kwartfinale gespeeld, goed kunnen lachen met Frankrijk, en zeker niet 'roemloos' ten onder gegaan. Holland heeft een zwaar mislukt EK, Frankrijk ook, Duitsland ook en Spanje is telkens ook maar met de hakken over de sloot. Portugal is misnoegd dat ze er tegen ons uit vlogen..Ik weiger mee te doen met dit chauvinistisch pessimisme. Als RD-fan die deze spelers zag debuteren ben ik blij voor alle momenten die er al geweest zijn, dat ze dan "geen prijs wonnen" tja, i really don't give a fuck...

Ga ik de volgende match van de duivels kijken? Al is het een oefenpot tegen fooking Gibraltar? Jup.
Ben ik triest omdat ze eruit liggen? Nope.
Ga ik mezelf ergeren aan alle commentaar de komende weken? Jup.
Gun ik Italië het EK? Zeker en vast!

Soit, ik post hier nooit maar volg de discussie wel continue, maar ik ga nu genieten van men weekend en deze thread waarschijnlijk laten voor wat het is.

Tot ergens bij het WK gasten:whistle:
Dit dus.

Ik weet niet waar dit vandaan komt dat IK en JAN MODAAL dacht dat we het toernooi gingen winnen? :sop:
Erop hopen <> effectief het toernooi winnen.

Ik had persoonlijk zelfs op voorhand op een blaadje geschreven: 1/4ste finales zou een GROOT succes zijn.
Ik denk dat de neutrale Belg helemaal NIET TE hoge verwachtingen had hoor.

Het is echt de media, journalisten en misschien ook de Rode Duivels zelf die te hoge verwachtingen hadden?

Marsu en Gavin grotendeels wel gelijk. Maar een grinta of een vechtlust van de italianen / portugezen hebben we nog nooit gehad of tenzij van een paar individuele spelers ( radja / fellaini ). Toch een grote handicap.
Hoop dat er na het WK volgend jaar toch een aantal spelers op pensioen gaan en dan tijd voor een frisse wind ( volgend jaar zal Martinez wel nog iedereen meepakken).

Maar tactisch... Het is hier al genoeg gezegd. Italie mag voor mij kampioen spelen maar onderschat het thuisvoordeel niet op Wembley, heel dat land smacht achter een trofee. Oja, 1x zo'n EK en nooit meer.

Ik blijf bij mijn standpunt: de rode duivels zijn (zwaar?) overrated. Elke keer op een groot tornooi ontgoochelende resultaten, als je analysten in België bezig hoort zouden we het vorig WK en dit EK gewonnen hebben met deze gouden generatie. Feit is dat wanneer het om de échte knikkers gaat we er gewoon nooit staan. Kwartfinale in een EK is gewoon zwaar teleurstellend.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan