Perfecte samenvatting vind ik van Vandenbempt
De groepsmatchen waren saai - het volstond om controlevoetbal te spelen. Met hangen en wurgen hebben we ons geplaatst tegen Portugal. En vervolgens zijn de Duivels afgetroefd tegen een dartel en speels Italië.
Verwachtingen waren weeral eens veel te hoog.
Ik ben het eens met de analyse van ons spel, maar ik ben het helemaal niet eens met zijn laatste conclusie dat wie kritiek heeft op de bondscoach eens moet nadenken over "wie dan wel?"
In 2016 was er hoongelach over de aanstelling van Bobby, de Engelse Spanjool die wel eens wat kleine succesjes had geboekt met Everton, maar toch vooral gehaald werd omdat ie niet te veel moest kosten. Allez ja, op dat moment was quasi alles beter dan Wilmots natuurlijk. Maar uiteindelijk is dat nu 5 jaar later wel redelijk uitgedraaid, althans qua omkadering van de ploeg. Tactisch gezien heeft ie er ook de 3 5 2 (of de 3 4 3) ingedrild en dat werkt ook wel tegen kleine(re) ploegen.
Spijtig dat het indrillen van die tactiek ook het enige is wat Bobby onze ploeg heeft bijgebracht. Want het plan B of C ontbreekt. In 2018 tegen de Fransen, in 2019 tegen de Zwitsers in de Nations League en nu in 2021 tegen Italië. Mertens en Chadli inbrengen voor Tielemans en Meunier. Hij wilde dus vooral verticaal gaan spelen. Terwijl Lukaku al een hele match in de achterzak van de doctor in de economie zat. Chadli kapot? Terug ne centrale middenvelder er op!! Terug naar plan A.
Als ge toch overtuigd zijt van uw plan B, dan brengt ge Carrasco voor Chadli.
We staan 1-2 achter sinds minuut 44. Extra spits? Nu nodig vrienden, Mertens zal het wel oplossen. Misschien hebben we toch nog dat doelpuntje nodig? Benteke klaarzetten in minuut 90+5'.
Da's toch allemaal niet meer serieus? Die chaos bewijst dat Martinez geen ander plan heeft dan zijn rigide systeem aant begin van een match. En dat is bijzonder jammer en helaas ook op voorhand voorspeld!
En dus: een nieuwe bondscoach mag het voor mij altijd komen proberen. Ik ben 5 jaar Bobby nu wel beugezien.
En Italië was gisteren natuurlijk ook echt beter. Wat een ploeg. Wat een druk. Wat een overtuiging. Wat een spelers.