Europees burgerinitiatief: “Stop Destroying Videogames”

Wederom, goed voor u, maar dan geeft ge dus toe dat het gewoon uw interpretatie is en er geen enkele wettelijke basis is of uitgeklaard is in het burgerinitiatief.
Nee, dat is enkel uw mening, die ik nog niemand anders heb zien herhalen dat dit voor hen verwarrend zou zijn.

Wat ik zeg is ook wat Ross Scott, de initiatiefnemer van de movement zegt, hoe voor zover ik kan volgen de meeste mensen het zien.

Ge verwijt mij van overtuigd te zijn dat enkel mijn mening klopt. Als het echt blijkt dat dat voor de meeste mensen vaag is.... fair enough. Maar hetzelfde geldt voor u., gij lijkt minstens even overtuigd als mij hoor, zonder dat ik mensen u zien bevestigen. Voor een vice president van het Europees parlement is't alleszins duidelijk: "Nicu Ștefănuță, Vice President of the European Parliament, has officially come out in support of the initiative. In his words: “A game, once sold, belongs to the customer, not the company."

En natuurlijk is dat ook een vorm van een fallacy, van een autoriteit die mij steunt te cherrypicken. Maar ja, ik heb de indruk dat gij vrij alleen staat in uw mening dat dat onduidelijk is.

Voor de anderen lijkt het vooral te gaan om potentiele fallout van "nieuwe regulering" (al lijkt het mij totaal niet nieuwe regulering, gewoon wat al eeuwen het geval is blijven afdwingen).

Nee, dat is enkel uw mening, die ik nog niemand anders heb zien herhalen dat dit voor hen verwarrend zou zijn.

Wat ik zeg is ook wat Ross Scott, de initiatiefnemer van de movement zegt, hoe voor zover ik kan volgen de meeste mensen het zien.
Maar dan verwar je weer het EU burgerinitiatief met het stopkillinggames initiatief. Ross Scott heeft niks te maken met het EU burgerinitiatief. Alle uitklaringen die hij doet of op de stopkillinggames site of FAQ staan doen er niet toe. Want nu voor de 8e keer: er wordt in het EU burgerinitiatief niet eens verwezen naar het stopkillinggames initiatief. Dus dat staat er 100% los van.

Zou niet mogen, maar zo is het wel. Daarom dat ik dus al van in't begin zeg dat het vaag en slecht opgesteld is. En dat terwijl ik stopkillinggames wel steun, ik het burgerinitiatief weiger te tekenen wegens te vaag.

't is echt niet of rockstar een leger advocaten gaat hebben dat dan de EULA herschrijft met genoeg van wat ze willen dat aan de EU eisen voldoet.

En dat de EULA zelf tout court illegaal zijn betreft, hoe moeilijk kan het zijn bij digitale verkoop om de EULA te tonen voor ge geld geeft ,en niet erna...

En ik blijf geen geklote mensen zien nee. Het is soms jammer als er gevolgen zijn van het juiste doen, maar 'k hoop dat we dat allemaal kunnen accepteren dat dat soms gewoon nodig is. We gaan niet vooruit in de wereld door gewoon altijd alles te willen en geen principes te hebben. (doet me in zekere zin denken aan de klimaatdiscussies. Voor velen is't ook "zolang de maatregelen mij maar niet treffen". Is dat echt een verantwoorde manier om u als maatschappij te gedragen?)
Kunt ge namelijk wel, want iedere EALU van Ubisoft, Rockstar, EA, ... staat gewoon op hun website en kan gelezen worden door iedereen.

Maar dan verwar je weer het EU burgerinitiatief met het stopkillinggames initiatief. Ross Scott heeft niks te maken met het EU burgerinitiatief. Alle uitklaringen die hij doet of op de stopkillinggames site of FAQ staan doen er niet toe. Want nu voor de 8e keer: er wordt in het EU burgerinitiatief niet eens verwezen naar het stopkillinggames initiatief. Dus dat staat er 100% los van.

Zou niet mogen, maar zo is het wel. Daarom dat ik dus al van in't begin zeg dat het vaag en slecht opgesteld is. En dat terwijl ik stopkillinggames wel steun, ik het burgerinitiatief weiger te tekenen wegens te vaag.
Ik verwijs naar hem omdat de tekst in het initiatief geschreven is op basis van zijn principes, en het dus het doel is van die tekst om zijn standpunt te vertegenwoordigen, wat voor mij en velen anderen duidelijk het geval is dat die ECI tekst dat ook doet.

Maar ge hebt zeker gelijk dat ik het niet in omgekeerde richting mag trekken, dat de Ross idd biased gaat zijn. Maar hij is de oorsprong van waarom dat initiatief is aangemaakt, en ze hebben zijn standpunt dan proberen gieten in iets dat voor de EU relevant is, en zijn daar mijns insziens zeer goed in geslaagd,

Ik ben dus nog steeds niet overtuigd dat ge niet alleen staat in uw mening over die vaagheid.

Uiteindelijk roepen ze een europees artikel op dat gaat over dat eigendom niet afgenomen mag worden zonder goede reden. Dus kan dit enkel toepasselijk zijn op games waar een wettelijke case van gemaakt kan worden dat ze uw eigendom zijn. Een game waar ge enkel abonnement voor betaalt is voor mij evident dat dat hier niet onder kan vallen. Noch een free to play game.

Als ge mij argumenten kunt geven waarom ik compleet mis ben in het bovenstaande, wil ik best erkennen dat ik fout ben en dat het vaag is. Maar gij blijft gewoon herhalen dat het vaag is zonder enige motivatie. Het is vaag omdat gij het vaag vindt, en dat is dat? License kan voor u vanalles betekenen, en dat het artikel enkel over eigendom gaat beperkt "license" niet voor u, al is dat het enige waar de EU een uitspraak over kan doen, gezien er een wettelijke basis moet zijn om een beslissing te nemen, en dat is dat artikel dat over eigendom gaat.

Ik ben dus nog steeds niet overtuigd dat ge niet alleen staat in uw mening over die vaagheid.
Ik zou naar de persoon hieronder luisteren die letterlijk zegt dat ik niet alleen die klacht heb en bijgevolg er dus niet alleen sta.
En daar zit de kern van het probleem dus hé. Doordat het zo vaag is, kan men oneens zijn over de betekenis. En kunnen beleidsmakers het dus ook compleet anders interpreteren.
Ge zijt niet de enige die deze klacht heeft, maar er zijn toch veel mensen waar het wel duidelijk voor is, zoals mij, en sommige anderen hier die getekend hebben.

Ik kan ergens wel begrijpen dat er een regeling moet komen voor SP games die online verbinding moeten hebben om ze te kunnen spelen, waardoor als ze beslissen de auth servers stop te zetten, je uw game niet meer kan spelen.

Denk dat bv. Ubisoft nu bezig is om The Crew 2 & Motorfest offline speelbaar te maken iirc.

Voor MP games snap ik het dan wat minder, want meestal vooraleer ze de servers stopzetten, is de playerbase enorm gekropen.

Je gaf zelf Rocket League als voorbeeld aan, een spel die ik al speel sinds release en sindsdien 1500+ uren op de teller heb staan. Als de playerbase krimpt zodat je, laat ons zeggen, 20 minuten moet wachten om een ranked match te spelen, kan ik het begrijpen dat ze de stekker er uit trekken, hoe plezant ik RL ook vind. En ik zou het zeker jammer vinden. Maar ik heb indertijd €25 voor het spel betaald en er zeker mijn geld uitgehaald.

Ik zou naar de persoon hieronder luisteren die letterlijk zegt dat ik niet alleen die klacht heb en bijgevolg er dus niet alleen sta.
Er zijn idd nog mensen, zoals pirate software die nogal berucht geworden is door zijn reactie. Maar 'k bedoel in't algemeen. Er zijn nog mensen in deze discussie hier en nu, en ik zie hen geen punten maken in uw richting, gewoon zorgen van mogelijke fallout als regels die er al zijn afgedwongen worden.

Maar idd, ge zijt niet letterlijk alleen, dat was slecht verwoord voor mij, maar 'k heb dus de indruk dat ge een zeer kleine minderheid zijt.

Laatst bewerkt:
Ik kan ergens wel begrijpen dat er een regeling moet komen voor SP games die online verbinding moeten hebben om ze te kunnen spelen, waardoor als ze beslissen de auth servers stop te zetten, je uw game niet meer kan spelen.

Denk dat bv. Ubisoft nu bezig is om The Crew 2 & Motorfest offline speelbaar te maken iirc.

Voor MP games snap ik het dan wat minder, want meestal vooraleer ze de servers stopzetten, is de playerbase enorm gekropen.

Je gaf zelf Rocket League als voorbeeld aan, een spel die ik al speel sinds release en sindsdien 1500+ uren op de teller heb staan. Als de playerbase krimpt zodat je, laat ons zeggen, 20 minuten moet wachten om een ranked match te spelen, kan ik het begrijpen dat ze de stekker er uit trekken, hoe plezant ik RL ook vind. En ik zou het zeker jammer vinden. Maar ik heb indertijd €25 voor het spel betaald en er zeker mijn geld uitgehaald.
Ik vind het moeilijk om aan een response te beginnen typen omdat ge multiplayer direct samentrekt met matchmaking, wat idd net het enige is dat niet gaat werken bij een kleine community. Voelt een beetje aan alsof ge actief op zoek gaat naar het slechtst mogelijke voorbeeld.

Uiteindelijk is multiplayer gewoon samen spelen. Ergens moet een computer de server spelen (in de meeste gevallen. Bij bv minecraft kan een speler tegelijk spelen en server zijn zonder iets apart te moeten starten). Voor kleine communities spreken ze dan idd samen af wanneer ze spelen.

En ik zie er wel meerwaarde in om dat te behouden, of toch te faciliteren dat de community dat kan blijven doen zonder te veel gedoe.

En als het over vaag zijn gaan, is dat iets waar het ECI (wss bewust) wat vaag is. in een spel als rocketleague is multiplayer wel essentieel. Maar in sommige andere games met zowel singleplayer campaign als multiplayer (coop?) mogelijkheden valt er mss een argument te maken dat het mag wegvallen. Ge kunt de kern van het game daar nog wel spelen. Rocketleague met enkel bots daarentegen ^^'...

Om rocketleague als voorbeeld te nemen. Ik ben zelf programmeur. Moesten de makers van dat spel niet intern super simpel op een eigen servertje kunnen verbinden dat super simpel is om te releasen, 'k zou eerlijk gezegd verbaasd zijn. Voor rocketleague is't wss een build met een debugflag enabled die custom server adres toelaat maken. En een versie van dat servertje releasen zodat mensen die zelf kunnen draaien. 9/10 kans dat ver alles om daar aan te voldoen al bestaat, moest ik zoiets maken, ik zou het toch al lang gemaakt hebben gewoon om snel te kunnen werken & testen aan mijn game.

En ik blijf geen geklote mensen zien nee. Het is soms jammer als er gevolgen zijn van het juiste doen, maar 'k hoop dat we dat allemaal kunnen accepteren dat dat soms gewoon nodig is. We gaan niet vooruit in de wereld door gewoon altijd alles te willen en geen principes te hebben. (doet me in zekere zin denken aan de klimaatdiscussies. Voor velen is't ook "zolang de maatregelen mij maar niet treffen". Is dat echt een verantwoorde manier om u als maatschappij te gedragen?)
Dat is jouw mening dat je het niet erg vind om bepaalde games niet te kunnen spelen. Maar ik denk dat er veel mensen in Europa klagen als ze 1 of ander populair spel niet kunnen spelen .

Dat is jouw mening dat je het niet erg vind om bepaalde games niet te kunnen spelen. Maar ik denk dat er veel mensen in Europa klagen als ze 1 of ander populair spel niet kunnen spelen .
Zeker en vast, 'k vind het wel een interessant topic van hoe ver we willen/mogen gaan om wetten af te dwingen.

Als oudere millenial herinner ik me zeker nog toen ik jong was dat principes hebben niet evident was... en 't is een cliché van "oud en wijs" te zijn, maar ik merk wel dat het nu makkelijker is om dingen die ik ergens wel wil te laten als de rest van de context met niet bevalt.

Voor mij heb ik iets van "als we wetten willen laten schenden, moet daar een degelijke reden voor zijn". En ik begrijp dat games moeten missen niet leuk is (al is het extreem speculatief dat dat het geval zou zijn, maar ik zal meegaan in't argument). Maar dat geraakt voor mij niet over de horde van 'belangrijk genoeg om de fundamenten van wat eigendom betekent te herschrijven".

En dan is't heel duaal van zijn mensen gekloot? ze moeten iets missen, maar anderzijds zijn hun rechten beschermd. Het zijn 2 dingen die gekoppeld zijn, en enkel het negatieve bekijken is niet correct.

Laatst bewerkt:
...
Voor de anderen lijkt het vooral te gaan om potentiele fallout van "nieuwe regulering" (al lijkt het mij totaal niet nieuwe regulering, gewoon wat al eeuwen het geval is blijven afdwingen).
Het is zeker en vast niet enkel zijn mening, maar er zullen hier mensen genoeg zitten die gewoon geen zin hebben op u te reageren vanwege de manier en toon waarop je de discussie voert. Al jouw argumenten zijn precies heilig, wat een ander zegt is niet waar. Of wij moeten aan jou gaan verantwoorden waarom we niet tekenen? Ja, daar pas ik voor (dit is dan ook meer een antwoord om @the_fox (en de anderen hier) een hart onder de riem te steken dat hij er de moed nog in heeft).

Wij moeten overtuigd worden om te tekenen, en dat doe je niet op deze manier.
  • Iemand zegt dat het niet duidelijk is, en dan vraag jij om dan te zeggen hoe het duidelijk gemaakt moet worden? Als er dan voorbeelden worden gegeven, is het: "dat staat er", ook al tonen ze nog aan dat het er niet concreet staat. Als jij een auto wil verkopen, zal jij als verkoper mij moeten overtuigen hem te kopen, ik jou niet waarom ik hem niet wil kopen.
  • Er wordt dan meermaals aangehaald (door mensen die er precies iets van kennen) dat het niet zo eenvoudig is, en jou antwoord: "dan verkopen ze maar niets, als ze dat niet kunnen"...
  • Iemand zegt dat ze niet het erg vinden dat er games niet verkrijgbaar zijn (keuze van de consument), en je trekt hem in het belachelijke door te zeggen dat hij graag lootboxes heeft. Leuke beschaamtechniek, daar pas ik ook voor. Voor mij schaad je hier het initiatief meer met hoe je doet dan dat je mensen ervoor enthousiast maakt.
En over dat het enkel over verkoop gaat, de tekst is:
"Dit initiatief heeft tot doel uitgevers die aan consumenten in de Europese Unie videogames (of extra functies en opties daarbij) verkopen of daarvoor licenties verlenen, te verplichten die videogames in een functionele (speelbare) staat te laten."
Het is verkopen OF een licentie verlenen. Geen uitleg of dat een tijdelijke licentie is of niet, dus je argumenten volg ik daar ook gewoon niet.

Wat nog erger is: uiteindelijk krijg je hier alleen maar mee dat de EU de zaak bekijkt, totaal niet dat ze de mening van de initiatiefnemers volgen en wat de gevolgen zullen zijn. Daar koppel ik mijn rijksregisternummer niet aan (en ook niet met de pas, want dan doe je in essentie hetzelfde via een andere weg).

Het is zeker en vast niet enkel zijn mening, maar er zullen hier mensen genoeg zitten die gewoon geen zin hebben op u te reageren vanwege de manier en toon waarop je de discussie voert. Al jouw argumenten zijn precies heilig, wat een ander zegt is niet waar. Of wij moeten aan jou gaan verantwoorden waarom we niet tekenen? Ja, daar pas ik voor (dit is dan ook meer een antwoord om @the_fox (en de anderen hier) een hart onder de riem te steken dat hij er de moed nog in heeft).

Wij moeten overtuigd worden om te tekenen, en dat doe je niet op deze manier.
  • Iemand zegt dat het niet duidelijk is, en dan vraag jij om dan te zeggen hoe het duidelijk gemaakt moet worden? Als er dan voorbeelden worden gegeven, is het: "dat staat er", ook al tonen ze nog aan dat het er niet concreet staat. Als jij een auto wil verkopen, zal jij als verkoper mij moeten overtuigen hem te kopen, ik jou niet waarom ik hem niet wil kopen.
Ik hoopte dat het europees artikel dat enkel eigendom behandelt dat zou verduidelijken. Maar blijkbaar is eigendom geen duidelijk concept dan of zo?
  • Er wordt dan meermaals aangehaald (door mensen die er precies iets van kennen) dat het niet zo eenvoudig is, en jou antwoord: "dan verkopen ze maar niets, als ze dat niet kunnen"...
Ge hebt toch door wat "niet verkopen" betekent hé? Er zijn massas games die miljoenen binnenrijven zonder iets te verkopen. Betekent gewoon als ge geen permanente overdracht wilt doen, bied dan een abonnement aan zoals vele live service/mmo games doen. Is dat controversieel of zo dat als ge een abonnement wilt aanbieden dat ge het dan ook zo duidelijk maakt aan uw klant?
  • Iemand zegt dat ze niet het erg vinden dat er games niet verkrijgbaar zijn (keuze van de consument), en je trekt hem in het belachelijke door te zeggen dat hij graag lootboxes heeft. Leuke beschaamtechniek, daar pas ik ook voor. Voor mij schaad je hier het initiatief meer met hoe je doet dan dat je mensen ervoor enthousiast maakt.
Ik vind het frappant dat alle voorbeelden van wat er mis zou kunnen gaan gaat om slechte praktijken die verboden werden. En ja, ergens impliceert dat voor mij dat ze het erg vinden dat lootboxes niet mogen, is idd mss een beetje een sprong. Maar waarom zou ge anders niet een voorbeeld geven van iets goed dat we verliezen? Het hele punt is toch dat we goede dingen zouden verliezen, en het is dan logisch dat ze voorbeelden geven van slechte dingen die we verliezen?
En over dat het enkel over verkoop gaat, de tekst is:
"Dit initiatief heeft tot doel uitgevers die aan consumenten in de Europese Unie videogames (of extra functies en opties daarbij) verkopen of daarvoor licenties verlenen, te verplichten die videogames in een functionele (speelbare) staat te laten."
Het is verkopen OF een licentie verlenen. Geen uitleg of dat een tijdelijke licentie is of niet, dus je argumenten volg ik daar ook gewoon niet.
Als ge enkel dat ene deel leest niet nee.

Daarmee dat ge de hele tekst leest, het gaat dan verder over het europese artikel dat ze oproepen, dat enkel over eigendom gaat, dus permanente licenties. Als uw licentie geen eigendom impliceert, is't irrelevant tov het artikel van de europese rechten. Dus de vaagheid is er enkel als ge die ene zin los van de context van het hele document trekt.

Er zijn weinig teksten die niet onduidelijk worden als ge individuele zinnen uit de context van het geheel haalt. Elke zin volledig op zichzelf staand maken is zelfs in een wettelijk document nagenoeg onbegonnen werk. Het is het geheel dat telt toch?
Wat nog erger is: uiteindelijk krijg je hier alleen maar mee dat de EU de zaak bekijkt, totaal niet dat ze de mening van de initiatiefnemers volgen en wat de gevolgen zullen zijn. Daar koppel ik mijn rijksregisternummer niet aan (en ook niet met de pas, want dan doe je in essentie hetzelfde via een andere weg).
Idd, en als het antwoord negatief is, dan weten we des te beter waar onze consumenten rechten (niet meer) staan. (en dit is ook verre van hun enige initiatief. Ze zijn ook bezig in de UK, met meerdere europese consumentenorganisaties, ...)

Maar ok, ik ben blijkbaar de minderheid waarvoor dit enerzijds duidelijk is waarover het gaat, en anderzijds dat dit iets goed is voor ons als gamers en voor ons als maatschappij...

Ik hoop nog steeds dat er iets moois komt uit dit initiatief, ook voor jullie.

Laatst bewerkt:
Maar ok, ik ben blijkbaar de minderheid waarvoor dit enerzijds duidelijk is waarover het gaat, en anderzijds dat dit iets goed is voor ons als gamers en voor ons als maatschappij...
Om het crû te zeggen: het boeit niemand wat uw mening/interpretatie is. Het probleem is dat het daarbij blijft, uw mening/interpretatie.

Bijvoorbeeld uw interpretatie van eigendom (zeker in geval van license) is niet de wettelijke interpretatie. Je hebt meerdere soorten licenses, en die kunnen altijd aangepast worden zelfs nadat je betaalt hebt. Wat allemaal wettelijk in orde is.
Je hebt "lifetime licenses" die opeens in de tijd beperkt zijn. Je hebt hoedanook licenses die beperkt in de tijd zijn en die men stilzwijgend kan verlengen; of geld vragen om te verlengen. Dit valt allemaal onder licenses en is allemaal legaal in orde. En de tekst van burgerbevraging spreekt enkel over het vage "license" zonder ook maar verder iets vast te leggen.
Dus dat is open voor interpretatie voor diegene van de EU die dit initiatief gaat bekijken + als het gewoon zo overgenomen wordt is dit gewoon één grote loophool waardoor het initiatief 0,0 impact zou hebben.

En daarmee zeg ik niet dat dit gaat gebeuren, enkel dat het kan door de huidige verwoording en vorm van het burgerinitiatief. Wat dus mijn mening al is sinds mijn eerste post over dit onderwerp.

Om het crû te zeggen: het boeit niemand wat uw mening/interpretatie is. Het probleem is dat het daarbij blijft, uw mening/interpretatie.

Bijvoorbeeld uw interpretatie van eigendom (zeker in geval van license) is niet de wettelijke interpretatie. Je hebt meerdere soorten licenses, en die kunnen altijd aangepast worden zelfs nadat je betaalt hebt. Wat allemaal wettelijk in orde is.
Je hebt "lifetime licenses" die opeens in de tijd beperkt zijn. Je hebt hoedanook licenses die beperkt in de tijd zijn en die men stilzwijgend kan verlengen; of geld vragen om te verlengen. Dit valt allemaal onder licenses en is allemaal legaal in orde. En de tekst van burgerbevraging spreekt enkel over het vage "license" zonder ook maar verder iets vast te leggen.
Dus dat is open voor interpretatie voor diegene van de EU die dit initiatief gaat bekijken + als het gewoon zo overgenomen wordt is dit gewoon één grote loophool waardoor het initiatief 0,0 impact zou hebben.

En daarmee zeg ik niet dat dit gaat gebeuren, enkel dat het kan door de huidige verwoording en vorm van het burgerinitiatief. Wat dus mijn mening al is sinds mijn eerste post over dit onderwerp.
Verbaast het u dat als ik geloof in dit initiatief, en mensen zoals u (in mijn ogen) de grootste nonsens erover zie verspreiden ik daar actief op in ga?

En ge blijft zeggen "zonder ook maar iets vast te leggen". Terwijl mijn argument is dat dat europese artikel dat wel vastlegt. Als dat volgens u niet het geval is, kunt ge dan tenminste toelichten ipv hetzelfde te blijven herhalen? Dat artikel dat enkel over eigendom gaat is in combinatie met "license" onduidelijk want <insert een tegenvoorbeeld waar ik niet aan gedacht heb>.

En voor mij zijn live service games met een abonnement geen tegenvoorbeeld, is voor mij kristalhelder dat dat er niet ondervalt, en dat live service games hier dus niet onder kunnen lijden als ze duidelijk zijn in hoe ze werken, en niet hun game "verkopen". Als ge denkt dat ik hier helemaal fout in ben, en dat de tekst makkelijk te interpreteren valt dat zelfs games die enkel een maandelijks/jaarlijks abonnement rekenen hier onder kunnen vallen, dan ben ik ook oprecht geinteresseert in dat te horen. (maar enkel als ge dus ook argumenteert dat dat tegen het artikel in gaat, niet gewoon "dat zijn ook licenses". Ja, i know, maar het gaat over wanneer mensen een license hebben, EN het bedrijf dan het artikel dat enkel over eigendom gaat schendt tov die license)

En als volgens u de EU dit kan interpreteren als een mandaat om dit niet als een vraag over het schenden van dat artikel waar ze zich expliciet op beroepen te zien, maar om algemeen alle licenses aan te pakken, ook abonnementen, geef dan een argument hoe ge de tekst zo interpreteert, en de EU dat ziet doen.

Ik kan gewoon oprecht niet volgen hoe jullie het zien. Ja ik weet dat license meerdere betekenissen heeft. Een enkel woord uit context trekken in een volledigg document is volgens mij gewoon geen rationeel argument. Het hele document is de vraag, niet dat ene woord of die ene zin.

Maar blijkbaar is dat voor de meeste mensen niet duidelijk, en ik heb een eerlijke poging gedaan om daar tegenin te gaan (en mezelf zeker niet populairder gemaakt XD), maar als het echt zo onduidelijk is, fair enough. Ik heb oprecht interesse in te begrijpen hoe het onduidelijk is, en ik kan het echt niet opmaken uit jullie antwoorden... vandaar dat er van mijn kant ook veel frustratie is. Het lijkt gewoon geen steek te houden wat jullie zeggen, en jullie lijken wat ik zeg straal te negeren, en dat is idd vermoeiend >_<.

Laatst bewerkt:
Waarom moeite doen om met mensen te blijven discussiëren, waarbij ze zeggen dat uw mening niet boeit? Zou mijn tijd niet verspillen aan nutteloze mensen punt.

Voor de laatste keer, het gaat om als ge iets verkoopt, ge dat niet nadien onklaar moogt maken.

Als ze een game niet speelbaar willen houden, dat ze het dan als abonnement aanbieden zoals elke MMO en vele live service games. Dat is alles.
Ge blijft u hier blindstaren op iets dat niet gevraagd wordt. Niemand vraagt van games eeuwig speelbaar te houden, enkel wel als ge ze verkoopt, want dat is net het hele punt van verkopen. Ge draagt het over aan de koper, en gaat het later niet kapot maken. Dat is alles....

En 'k vind het raar dat jullie dat als iets nieuws zien... is het voor jullie nieuw dat de verkoper na 5 jaar uw auto niet remote disabled omdat hij "niet meer ondersteund" is? nee, we zouden nogal wat horen als dat zou gebeuren. Maar als we dat bij een computerprogramma doen zou dat plots wel problematisch zijn om dezelfde fundamentele rechten nog steeds te laten gelden? Terwijl er een super simpele, duidelijke, en eerlijke oplossing is: wilt ge het niet verkopen? Verkoop het niet. Verkoop en abonnement voor een bepaalde periode. Als ik een auto huur voor een periode van een maand ben ik ook niet verbaasd als ik hem moet teruggeven na een maand. Kopen heeft een betekenis, en dat is alles waar dit om draait.
Exact, ook de reden dat ik reeds een aantal maanden geleden getekend heb en hoop dat het initiatief effectief het Europees Parlement haalt (afwachten of er niet te veel ongeldige inschrijvingen zullen inzitten).

Als je op Steam of een ander kanaal spreekt van verkopen en buy now, dan moet je achteraf niet over vage "licenties" beginnen. Heel dat licentiegedoe is vage legale zever exact om mogelijk te maken dat de uitgever (om zijn winsten te maximaliseren) daar op een onbepaald moment de stekker uittrekt, zodanig dat zelfs een singleplayer spel onspeelbaar kan gemaakt worden. Bij Ubisoft was er nog niet zo lang geleden dreiging dat dit met Far Cry 3 zou gebeuren bijvoorbeeld, dat ikzelf niet al te lang daarvoor had gekocht.

Met de huidige gang van zaken (veel remasters en remakes en definitive editions) zouden ze op een gegeven moment zelfs bewust het origineel onbruikbaar kunnen maken om spelers te verplichten de remaster/remake/whatever te "kopen" en daar nog wat live services/lootboxes/enz bij te steken.

En zoals u terecht aanhaalt, zou een dergelijke gang van zaken (op dit moment) niet aanvaard worden in de auto-industrie. Maar het licentie gelegaliseerde diefstal denken zou ook daar weleens opgang kunnen vinden als dit soort praktijken in de IT-sector ongestraft toegelaten blijft.

Het is inderdaad schrijnend dat uitgerekend op een forum als BG dit initiatief op hoongelach onthaalt wordt. Maar ik vermoed dat een aantal leden hier hun brood verdienen voor ICT-bedrijven die zich graag van "licentie" praktijken bedienen, en dat er daardoor weinig animo is om openlijk steun te laten blijken.

En sommigen houden kennelijk van hun lootboxen. Voor diegenen die schrik hebben dat we door ingrepen van de EU bepaalde games zouden missen: de aanpassing van de Iphone van Lightning naar USB-C connector (ook in Amerika en elders) toont dat de EU momenteel te groot is om links te laten liggen, te veel winsten zouden verloren gaan.

Met de huidige gang van zaken (veel remasters en remakes en definitive editions) zouden ze op een gegeven moment zelfs bewust het origineel onbruikbaar kunnen maken om spelers te verplichten de remaster/remake/whatever te "kopen" en daar nog wat live services/lootboxes/enz bij te steken.
Is er eigenlijk al een concreet voorbeeld van een singleplayer game zonder online elementen dat niet meer speelbaar is voor iedereen die het in zijn of haar bezit heeft?
Want dat lijkt me toch wel een zekere vorm van catastroferen.

Terug
Bovenaan