EV - Het grote laadkaarten topic

Volgens mij niet :

A bank guarantee € 50 is required from your bank, what does this mean?
When paying by credit card, a bank guarantee € 50 is required from your bank as a security of payment. This amount corresponds to a payment authorisation, not an actual payment. It is the same system as at the petrol station: "help yourself to fuel, authorised amount € 99"simply means that your bank has agreed to a maximum payment of € 99. When you disconnect your vehicle, the exact amount is calculated by Freshmile and sent to your bank for payment. You only pay the amount of your charging. This mechanism is necessary wherever the price of the charging you make cannot be known in advance.

Volgens mij werkt dat zoals een betaling via banccontact. Die doet een reservering van 250€, en op het moment dat de laadsessie is stopgezet haalt die gewoon het exacte bedrag af. Allez zo lees ik dit toch. Heb nog geen praktische ervaring.

Het enige waar ik wat onzeker over ben is ofdat als uw kredietkaart gekoppeld is of je nog altijd zelf die 50€ moet opladen om het te laten werken. Ik zou denken van niet, maar ben niet zeker.

PS: ik denk niet dat mij bankcontact al officieel gekoppeld is, wel geregistreerd. Volgens mij gaat dat pas officieel wanneer je de serienummer van uw kaart hebt.
Oké, top. Dikke merci.

Net een update gekregen van de BMW laadkaart...
Nieuw partnership met Allego en Electra (die laatste vind je vooral op de Delhaize parkings).

Met ingang vanaf 15 januari 2025 0.49€/kWh DC laden voor de eerste 45 minuten, daarna komt er 0.25€/min bij.
Voor Electra is dat alvast 0.15€/kWh goedkoper dan met de electra app zelf!
Zolang je maar 45 minuten aan de paal hangt is dat best wel een deftig tarief gezien geen abonnementskost.

Deze ochtend wou ik laden met de Freshmile kaart op een plaats waar ik ze vaker gebruik. Ik heb nog nooit balance moeten opladen aangezien ik een nog steeds actieve creditcard gekoppeld staan heb waarmee ik de voorbije 40 laadsessies perfect heb kunnen afrekenen.

Balance below the minimum required to start a charge​

You are receiving this message because you have just tried to start a charge at an electric vehicle charging station: **********
We would like to inform you that the minimum balance required on this station to be able to start the charge is €19.00. However, your balance at that time was €0.00.

Ik vind het wel irritant, die prijs per minuut.
Als uw wagen dan is opgeladen, maar je kan hem niet gaan uittrekken, dan blijf je gewoon verder betalen?

ja, ik ga eerlijk zijn, nog niet alles doorgenomen maar dit weekend bol ik eenmalig met een EV rond. Ik moet natuurlijk net dit weekend "een eindje rijden". Ik verblijf in bastogne.

Concrete vraag: kun je nu eigenlijk al met een gewone creditcard ergens opladen?

ja, ik ga eerlijk zijn, nog niet alles doorgenomen maar dit weekend bol ik eenmalig met een EV rond. Ik moet natuurlijk net dit weekend "een eindje rijden". Ik verblijf in bastogne.

Concrete vraag: kun je nu eigenlijk al met een gewone creditcard ergens opladen?
Aan de meeste snelladers langs de snelweg normaal.

AC laden aan de laadpalen van Total (Antwerpen ) nu met chargemap kaart aan 0,32 kWh (+0,011 /minuut als je hem laat staan als hem nietmeer aan het laden is tussen 8.00 en 20u vanaf 30 min zonder laden , weet nu niet of dat goedkoper is dan een betaalparking in het centrum . ;) )

Besloten van freshmile uit te faseren dit jaar. Wordt toch nog amper aanvaard, en als ie aanvaard wordt betaal je volle pot (hoger dan officiele prijs van laadstation) Ik heb er nog 25 euro krediet op staan. Dus ben naar een laadstation gereden die de kaart zeker aanvaarden en proberen gokken hoe lang ik moest blijven staan om dat geld op te souperen aan 30c/kwh en 30c/min.

Auto opgeladen. Geen afrekening gekregen, geen sessies zichtbaar.

Heb dat een jaar geleden ook es voorgehad bij die laadpaal, die is ook nog altijd niet aangerekend :laugh:

Intussen net iets meer dan een week geleden heb ik snelgeladen bij een laadpaal van 50five die niet in de freshmile app stond. Maar de kaart werkte wel.
Daarvoor heeft freshmile 50 euro gereserveerd van mijn bankkaart. Die 50 euro is nu een week later nog steeds gereserveerd.
En ook in de app staat nog steeds geen laadsessie geregistreerd.
Ik weet dus niet eens hoeveel die laadsessie mij gaat kosten.
Ik denk dat ik die freshmile in het vervolg toch niet meer ga gebruiken.

Intussen net iets meer dan een week geleden heb ik snelgeladen bij een laadpaal van 50five die niet in de freshmile app stond. Maar de kaart werkte wel.
Daarvoor heeft freshmile 50 euro gereserveerd van mijn bankkaart. Die 50 euro is nu een week later nog steeds gereserveerd.
En ook in de app staat nog steeds geen laadsessie geregistreerd.
Ik weet dus niet eens hoeveel die laadsessie mij gaat kosten.
Ik denk dat ik die freshmile in het vervolg toch niet meer ga gebruiken.
Ik krijg onmiddellijk na de sessie een mail met de factuur op mijn registratieadres.
De reservatie blijft wel wat langer staan is mij opgevallen, maar wordt niet echt afgeboekt. Is en blijft staan als reservatie. heb al eens 3 keer getankt en 3 keer de reservatie gehad en die hebben toen langer als een week blijven staan.

Al is het wel een beetje oneerlijk om het op freshmile te steken indien je die kaart gebruikt op een locatie waar die niet als ondersteund staat.

De kaart werkt toch? Dus moeten ze het wel ondersteunen. En is het ook hun verantwoordelijkheid.

Dit is uiteindelijk de gedeelde verantwoordelijkheid. Als alles nog niet rond is bij freshmile en deze daarom nog niet in hun voorziening staat als actief of ondersteund. Maar de firma die de laadpaal exploiteert heeft dit al wel toegestaan want test of whatever. Dan kun je het moeilijk aanwrijven aan freshmile (allez het had beter niet gewerkt). Uiteindelijk is hun app degene waar je checkt of een locatie ondersteund is.

Ik zou er dan ook niet aan denken om op een locatie die geafficheerd wordt als zijnde niet ondersteund, om daar dan te swipen met mijn kaart. Aangezien ik ook geen informatie heb over de prijszetting. En ik word niet graag verrast door een prijszetting van 1€/kwh of zo...
Niet elke locatie waar je freshmile kan swipen is de formule van 0.3€ * kwh en 0.3€*min van toepassing. Ik ben zo verschillende snellaadpalen eens afgegaan op hun app in mijn geburen en heb dat toen vastgesteld.

Tomski heeft dit ook al als voorbeeld gegeven dat de locatie waar hij vroeger aan die tarieven laadde dit ineens niet van toepassing meer was. Maar om die reden hebben we nu eenmaal die app. En is het onze "taak" om in die app te gaan kijken voor we erover klagen.

Wat ik ook niet doe. Maar dan is dat mijn fout. Uiteindelijk als ik vroeger ging tanken keek ik ook eerst naar de prijs of ik er binnenreed. Maar was dat deftig geafficheerd aan de tanklocatie. Nu gebeurd dat via die app.

Maar je hebt ook geen mailtje met de factuur binnengekregen ? Mogelijks gratis laden :p.
PS: ik heb maandag geladen, de factuur van het laden is betaald (effectief gisteren van mijn rekening gegaan), maar de reservatie is ook nog altijd van toepassing. Ik heb niet echt gekeken hoelang die reservatie actief blijft om eerlijk te zijn (einde van de maand en dan een opkuis?). Maar oneindig blijft die niet actief. Heb al wel eens voorgehad dat er 3 reservaties actief waren (maar herinner niet meer of dat binnen de week ,2 week of maand was - ik tank nu ook niet zoveel).

Ik heb nog niet kunnen laden aan een snelheid boven 150kw met de freshmile kaart. Maar of het de wagen is of de kaart of de effectieve lader... ik heb het nog niet kunnen verifiëren.
Laatste keer (maandag) was mijn voorverwarming gestopt op 19% met nog 10 minuten te rijden (en te eindigen rond 16% waarschijnlijk) bij de snellader... en was ik aan het laden aan 77kw... (al rampte die wel op tot 150 gedurende het laden (rond 35% geladen) om eens voorbij de 80% in te zakken naar 60kw+).
Hij was gestart met conditioneren van de batterij aan 36% (+/- 50km afstand van de laadlocatie - 35 minuutjes rijden) - aangezien dat ook de te rijden afstand was.

Maar qua prijs voor mij nog altijd interessant.

Heeft er iemand ervaring met Cenenergy?
Die hebben laadpalen op't werk van mijn vrouw en momenteel hebben we dus een laadpas van hun, zou bvb Freshmile of ene andere aanbieder interessantere tarieven kunnen aanbieden of is rechtstreeks bij d provider vaak best? (prijzen vallen niet te checken, palen zijn op geen enkele map zichtbaar)

In april worden onze eerste 2 Ev's geleverd voor enkele medewerkers.

Iemand een klein overzicht van welke kaarten goedkoop/handig in gebruik zijn?
Voordien (hybride) steeds content van Caps, dus alvast daar een offerte gevraagd.

Voorlopig enkel publiek laden, meeste dichtbij zijn Allego laadpalen, op termijn komen er palen aan onze gebouwen.

Ik heb de kaart van mijn wagen, een luminimuskaart want actie gratis en de freshmile kaart want met snelle lading voordeliger dan de meeste niet betalende.

Te bekijken in uw omgeving hoeveel je laad en waar je kan laden.

Ik zag de bomen door het bos niet meer met alle laadkaarten en formules, dus ik heb mij gewoon zo'n gratis Powerpass aangeschaft (van Elli achterliggend).

In Nederland €0.69/kwh en in Frankrijk €0.59/kwh aan Ionity-palen.

Kan laden via werkgever in België, is dus enkel voor vakanties of weekendjes weg.

Is dit een groot verschil met wat anderen hier betalen?

Laatst bewerkt:
Ik heb net mijn D’Ieteren laadpas geactiveerd. Ik heb deze gekozen omdat de laadpaal in onze straat hier het goedkoopste getoond werd in de app (vergeleken met Chargemap en Shell recharge). Deze stond daarnet op 0,44€/kwh. Nu ik account aangemaakt heb en de pas heb ingevoerd veranderd de prijs naar 0,53€/kwh en 0,12€ per sessie! Hoe kan dit?!

Ik heb net mijn D’Ieteren laadpas geactiveerd. Ik heb deze gekozen omdat de laadpaal in onze straat hier het goedkoopste getoond werd in de app (vergeleken met Chargemap en Shell recharge). Deze stond daarnet op 0,44€/kwh. Nu ik account aangemaakt heb en de pas heb ingevoerd veranderd de prijs naar 0,53€/kwh en 0,12€ per sessie! Hoe kan dit?!

Is moeilijk om te verifiëren als we niet het adres ervan hebben :p.
Ik kan u enkel aanraden als je toch die laadpas gebruikt om mee te doen aan de wedstrijd :

Al moet je wel 500kwh publiek laden met die pas.

EDIT : ik heb met chargeprice even in mijn geburen gekeken naar EDI en daar vragen die 0.72€/kwh om te laden aan een laadpaal van 22kw. Al was er momenteel wel maar 1ne die ik vond op een 7tal palen die ik even had bekeken. Dus echt niet goedkoop...
Een dats paal zonder kaart is 0.45€. Al moet ik nog even dubbelchecken wat het is bij hun snelladers. Heb gezien dat ze pas 150kw palen hebben gezet aan de Colruyt in mijn geburen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan