EV - Het grote laadkaarten topic

Je moet natuurlijk wel geld op uw rekening hebben

Snelladen lukt anders wel. Het zijn altijd de AC laadpalen. Ik ben dan ergens waar ik ga shoppen, de laadplekken zijn vooraan dus wel gemakkelijk om ondertussen een uurke 2 een 20kWh binnen te trekken... Noegabollen.

Grrr, da's nu al de vijfde keer in een paar maand tijd dat ik niet publiek kan laden. Geen enkele kaart lukt.

Zo ga je de mensen niet overtuigd krijgen hoor.
Welke kaart(en) gebruik je?
Ik laad nooit AC aan een publieke paal, tenzij het is om parkeerplaats te hebben, die laadplaatsen zijn dikwijls nog vrij terwijl er bijna nergens anders plaats te vinden is.
AC laden is voor thuis, goedkoper dan publiek!

Als ik moet bijsteken onderweg is het altijd aan een snellader, en in het laatste jaar nog geen enkele keer niet kunnen laden.
Heb 2 kaarten, die van BMW zelf (krijg je bij de wagen bij), en een van Energyvision. Die van BMW werkt 90% van de keren, en als het occasioneel eens niet lukt dan doet die van Energyvision het wel.

Welke kaart(en) gebruik je?
Ik laad nooit AC aan een publieke paal, tenzij het is om parkeerplaats te hebben, die laadplaatsen zijn dikwijls nog vrij terwijl er bijna nergens anders plaats te vinden is.
AC laden is voor thuis, goedkoper dan publiek!

Als ik moet bijsteken onderweg is het altijd aan een snellader, en in het laatste jaar nog geen enkele keer niet kunnen laden.
Heb 2 kaarten, die van BMW zelf (krijg je bij de wagen bij), en een van Energyvision. Die van BMW werkt 90% van de keren, en als het occasioneel eens niet lukt dan doet die van Energyvision het wel.

Heb een Kia kaart, een Chargemap, een shellkaart, een kaart van Gabriels (eflux) en freshmile. Geen enkele die iets deed.

Connector 1 vd paal was aan het laden voor iemand dus vermoed dat ie wel werkende was.

Het was een Allego paal (al geladen langs de snelweg) maar met een Smoov app indien je geen kaart hebt.

Snelladen lukt anders wel. Het zijn altijd de AC laadpalen. Ik ben dan ergens waar ik ga shoppen, de laadplekken zijn vooraan dus wel gemakkelijk om ondertussen een uurke 2 een 20kWh binnen te trekken... Noegabollen.
Probleem is dat met mijn kaart AC laden duurder is dan DC laden.

Gisteren nog eens gekeken omdat ik dacht mijn wagen gaat straks 2 uur stilstaan aan de sporthal. Ik zal hem daar in de geburen even insteken. 53cent/kwh aub...

Dat ga ik nu niet doen als ik via freshmile aan de colruyt of de aldi aan 36 cent die op 20+ minuten richting 80% krijg terwijl ik aan het winkelen ben.

Probleem is dat met mijn kaart AC laden duurder is dan DC laden.

Gisteren nog eens gekeken omdat ik dacht mijn wagen gaat straks 2 uur stilstaan aan de sporthal. Ik zal hem daar in de geburen even insteken. 53cent/kwh aub...

Dat ga ik nu niet doen als ik via freshmile aan de colruyt of de aldi aan 36 cent die op 20+ minuten richting 80% krijg terwijl ik aan het winkelen ben.
Aan welke AC paal was dat dan en met welke kaart ?
Want als ik AC Laad is dat aan €0,353 met de Chargemap kaart , E-flux doet dat aan 0,32 aan diezelfde paal maar door de extra kosten die ze dan rekenen zijn ze juist iets duurder dan Chargemap (wel allemaal zonder abonnement )

Dus met Freshmile is het goedkoop tanken bij de Colruyt ….met abonnement dan of zonder ? .
Ben op zoek naar een goedkope snellader voor als het nodig moest zijn maar zonder abonnement dan . ;)
Zal die kaart hier eens proberen aan de Total snelladers aan het schoonselhof hier en eens kijken wat ze vragen dan . ;)

Aan welke AC paal was dat dan en met welke kaart ?
Want als ik AC Laad is dat aan €0,353 met de Chargemap kaart , E-flux doet dat aan 0,32 aan diezelfde paal maar door de extra kosten die ze dan rekenen zijn ze juist iets duurder dan Chargemap (wel allemaal zonder abonnement )

Dus met Freshmile is het goedkoop tanken bij de Colruyt ….met abonnement dan of zonder ? .
Ben op zoek naar een goedkope snellader voor als het nodig moest zijn maar zonder abonnement dan . ;)
Zal die kaart hier eens proberen aan de Total snelladers aan het schoonselhof hier en eens kijken wat ze vragen dan . ;)
freshmile :

Bij die eerste was kia easy nog iets goedkoper. Maar dan was het nog +/-46 cent. Als ik het abonnement van KIA zou nemen dan zou ik zitten aan 0.38€. Wat al aanvaardbaarder is. Maar die 5€ die je moet betalen zou dat toch weer te kort leggen bij de prijs zonder abonnement. En ik verbruik onvoldoende om gebruik te maken van dat abonnement.

Maar je ziet dat er ook andere kaarten bij zijn die het weer wat duurder maken.

Al zijn er gewoon niet zo zeer veel laadpalen... bij de locaties die ik bezoek...
voor sporthal Runkst als voorbeeld.

Is niet noodzakelijk het geval. Maar meestal als ik ergens naartoe ga en er is een risico dat ik zou moeten laden, kijk ik op voorhand even via die chargeprice op de palen rond de locatie of zo wat de prijs zou zijn. Zit daar een goedkope prijs bij, met 1 van mijn kaarten zonder abonnement, dan laad ik daar. Welke paal de goedkoopste is, kan al eens verschillen. Eind vorig jaar waren een paar 300 en 450 kw palen de goedkoopste. Terwijl die nu eerder rond de 0.65 tot 0.85€ vragen per kwh. Toen ik in de geburen van Halle moest zijn vond ik geen enkele goedkope snellaadpaal, behalve die bij de Colruyt. De rest was gewoon pokke duur. Maar het is niet zo dat je mag denken ah het is een paal bij de colruyt -> dus goedkoop.

Daarnaast mag je ook niet vergeten dat die kaart van freshmile er een specifieke formule op nahoud, die als je niet kan echt snel snelladen dat je daar significant meer betaald. Maar als je uw wagen ingeeft en het start en stop percentage, dan krijg je een grove simulatie die u een idee geeft.
Als ik de functionaliteit van DATS, dus Colruyt, op die palen zelf zou gebruiken -> https://dats24.be/nl/particulier/laden/tarieven-laadpaal
Wat echt niet goedkoop is... (toch zeker niet zonder abonnement)... en op hun snellaadpalen komt die prijs eerder terecht bij de prijzen die ik hoger vermeld had als normale prijzen.

Dus ja, ik zou niet gewoon eens langsgaan aan de total snellaadpalen en dat uitproberen. Ik zou kijken als je een freshmile kaart hebt met de freshmile app voor die locatie wat het zou zijn. Of vb de chargeprice app, ... om te zien van ok met welke laadkaart betaal ik wat.

Zolang je niet veel km's of geen roadtrip doet is een abonnement voor de meeste mensen het gewoon niet waard.
Indien de prijs van de elektriciteit op die laadpalen nu eens korter kwam bij de prijs van thuisladen, al dan niet voor een stuk met zonneladen, dan zou dit aantrekkelijker worden vooral voor de mensen in rijhuizen zonder eigen parkeerplaats. Maar zolang dat het deze prijzen zijn is, is dat niet super interessant. Of je moet het geluk hebben dat er zo'n kaart als freshmile is die toch wel een beetje een prijsbreker is op sommige snellaadpalen (toch voor een versie zonder abonnement), goed wetende dat welke paal die prijsbreker is kan wijzigen in de tijd en dus ook iets is dat je normaliter zou moeten checken. Al heb ik begrip voor het feit dat het deze prijzen zijn. Dat installatiemateriaal en de service/onderhoud moet ook terugverdiend worden. Niemand werkt gratis, ook ik niet.

Ik mis het feit dat bij die (snel)laadpalen niet gewoon nadat je scant de prijs of de formule voor de prijs die er gebruikt wordt getoond wordt waarna je dan bevestigd of je daarmee door gaat (waarna je bij annuleren een andere kaart kan scannen en hetzelfde principe toegepast wordt). Vooral om te voorkomen dat je denkt van allez ik laad nu hier aan 0.35€ per kwh. Waarna je na de laadsessie ineens een factuur krijgt van 0.8€/kwh. Omdat de prijszetting veranderd is. Al blijft theoretisch gezien het checken van de app nu ook niet onmogelijk. Maar lijkt mij wel een goede QoL change die men wettelijk zou moeten opleggen, denk ik.

Heb de app charge price ook maar die zit er wel eens regelmatig naast en mag je zeker niet blindelings geloven hoor . ;)

Als ik kijk in de app bij de snellaad palen zou het voor Freshmile 0,49 /kWh zijn met tijdskosten en dan komt er 0,30 per minuut bij …wat mij dus gemiddeld volgens die app 0,58 (van 30 naar 90 % ) zou kosten .
Ben benieuwd of dit zo zal zijn . ;)

De Freshmile app geeft bij mij zelfs die palen niet weer ook niet hier in de straat …

Heb de app charge price ook maar die zit er wel eens regelmatig naast en mag je zeker niet blindelings geloven hoor . ;)

Als ik kijk in de app bij de snellaad palen zou het voor Freshmile 0,49 /kWh zijn met tijdskosten en dan komt er 0,30 per minuut bij …wat mij dus gemiddeld volgens die app 0,58 (van 30 naar 90 % ) zou kosten .
Ben benieuwd of dit zo zal zijn . ;)

De Freshmile app geeft bij mij zelfs die palen niet weer ook niet hier in de straat …

Ja, heb nog geen andere tegengekomen die het een beetje overzichtelijk houd. En heb nu ook geen zin om ze allemaal te gaan checken.

Bij mij is het op de voordelige laadpalen van <=150kw -> 0.25/kwh + 0.25/min (wat dan ook een slechte prijs geeft op die AC palen, aangezien mijn wagen maar kan laden aan 10.7 ook al gebruik ik een 22kw laadpaal - die minuut prijs telt daar significant in door). Op die van 300+kw is het dan 0.3/kwh + 0.3/min. Als ik dan laad van 10 - 80% is dat gemiddeld aan 125kw (bij de 150kw paal). Vanaf 80% zakt dat in als een pudding. Bij 90% is dat dan nog maar tegen 40 - 50kw. Bij 81 sub 100kw. Bij de 300kw paal zit ik tot 80% aan 190+kw van 10 - 80%. Wat super is :p, als het goed werkt (en soms zijn zoals ik al eens heb gezegd sommige van die palen gelimiteerd of derated of whatever dat je toch die maximale snelheid er niet uitkrijgt). Al las ik wel dat het helpt als dat voorvalt, dat je een halve minuut die zou moeten laden doen. En dan de sessie stoppen om dan opnieuw te starten en dat de kans groot was dat het dan wel aan maximale snelheid was. Maar nog niet getest :p.

Dus meestal probeer ik te rijden tot +/- 10%. En dan laad ik hem op bij de colruyt tot 80%. Meestal dan mijn tank volgeladen (+/- 50kwh) voor een max van 16€. Wat dan 32 cent is / kwh. Kan je niet over klagen.

Check wel even of je de filter hebt juist gezet. Maar in principe als de freshmile app die niet laat zien, en de filter staat juist, zou ik persoonlijk die freshmile kaart niet gebruiken.

Maar zoals gezegd de prijszetting kan in uw omgeving anders zijn dan in mijn omgeving. Daarom dat een vergelijkingstool een goed ding is om toch een ruw idee te hebben.

Laatst bewerkt:
Grrr, da's nu al de vijfde keer in een paar maand tijd dat ik niet publiek kan laden. Geen enkele kaart lukt.

Zo ga je de mensen niet overtuigd krijgen hoor.
Bij mij werkten 3 kaarten ook niet onlangs, maar die van Shell Recharge wél. Heb je zo eentje?

Ik zocht wat rond in dit topic maar geraak niet meteen tot een goeie samenvatting.. Ik heb een laadkaart nodig om hier en daar mijn hybride eens op te laden en in nood de elektrische wagen van mijn vriendin.

Eisen:
-geen maandelijkse kost, enkel laadkosten betalen
-zo groot mogelijk netwerk van laadpalen, geen zin om 10 palen te moeten zoeken in de weinige keren ik ermee ga laden
-geen kaart die 'mij in 't zak zet' door gigantische prijzen te rekenen

En als tweede: welke app is jullie go to app om een paal te zoeken + prijzen te zien?

Ik zocht wat rond in dit topic maar geraak niet meteen tot een goeie samenvatting.. Ik heb een laadkaart nodig om hier en daar mijn hybride eens op te laden en in nood de elektrische wagen van mijn vriendin.

Eisen:
-zo groot mogelijk netwerk van laadpalen, geen zin om 10 palen te moeten zoeken in de weinige keren ik ermee ga laden

En als tweede: welke app is jullie go to app om een paal te zoeken + prijzen te zien?
Kaart die aan je eerste twee vereisten voldoet: Shell Recharge. Helaas komt die niet overeen met de derde vereiste, dus misschien kent iemand anders een beter alternatief.

Meest geschikte app voor mij persoonlijk is ABRP, hoewel ik daar niet blind op hoef te vertrouwen aangezien ik op verplaatsing laad met de Shell Recharge-kaart van het werk en mij dus feitelijk maar weinig aantrek van de kost.

Eisen:

E-flux lijkt me dan wel een goede optie.

E-flux lijkt me dan wel een goede optie.
Zonder abonnement rekent E-flux extra kosten aan (per sessie die je opstart betaal je en dan ronden ze af naar boven )
Denk wel dat iedere aanbieder extra kosten rekent als je geen abbo neemt . ;)

Bij chargemap kan je zien wat de kostprijs per kWh is aan een paal voor je laad (maar ook weer niet alle palen en dan is het gewoon de prijs van de paal eigenaar , die alego laders bij dat rondpunt van Wommelgem stonden wel in de app van Chargemap maar er was geen laadprijs gekend ….nu blijkbaar wel en snelladen zou 0,803 /kWh zijn Plus vanaf 45 min aangesloten komt er een extra kost bij per minuut en traag laden AC dus 0,585/kWh wat vrij duur is denk ik . ;) )

Laatst bewerkt:
Iemand nog zever met Shell Recharge sinds ze zijn overgeschakeld naar 50five? Sinds de overschakeling kunnen we niet meer deftig onze laadsessies tonen, al anderhalve maand is daar een ticket voor geopend, om de week moeten we daar voor bellen en "bumpen" ze het ticket... Online ook enorm veel slechte reviews te zien.

Iemand nog zever met Shell Recharge sinds ze zijn overgeschakeld naar 50five? Sinds de overschakeling kunnen we niet meer deftig onze laadsessies tonen, al anderhalve maand is daar een ticket voor geopend, om de week moeten we daar voor bellen en "bumpen" ze het ticket... Online ook enorm veel slechte reviews te zien.
Ja. Vooral last van het gebrek aan functionaliteit in de app van 50five (starten en stoppen van laadsessies, gastgebruik,...). De switch van Shell Recharge naar 50five ergens in juli was ook zeer slecht gecommuniceerd.

Late reactie maar ja, ook hier geen enkel zicht op laadsessies, niet via Shell Recharge en niet via de 50Five app.
Om te checken of wat 50Five mij maandelijks terugbetaalt klopt, moet ik tegenwoordig in de app van mijn auto kijken en filteren op mijn adres.

50Five reageert ook gewoon niet op mails naar hun helpdesk, en in tegenstelling tot Shell Recharge vind je daar precies ook geen telefoonnummer van.

Late reactie maar ja, ook hier geen enkel zicht op laadsessies, niet via Shell Recharge en niet via de 50Five app.
Om te checken of wat 50Five mij maandelijks terugbetaalt klopt, moet ik tegenwoordig in de app van mijn auto kijken en filteren op mijn adres.

50Five reageert ook gewoon niet op mails naar hun helpdesk, en in tegenstelling tot Shell Recharge vind je daar precies ook geen telefoonnummer van.
033034100

Ja, heb nog geen andere tegengekomen die het een beetje overzichtelijk houd. En heb nu ook geen zin om ze allemaal te gaan checken.

Bij mij is het op de voordelige laadpalen van <=150kw -> 0.25/kwh + 0.25/min (wat dan ook een slechte prijs geeft op die AC palen, aangezien mijn wagen maar kan laden aan 10.7 ook al gebruik ik een 22kw laadpaal - die minuut prijs telt daar significant in door). Op die van 300+kw is het dan 0.3/kwh + 0.3/min. Als ik dan laad van 10 - 80% is dat gemiddeld aan 125kw (bij de 150kw paal). Vanaf 80% zakt dat in als een pudding. Bij 90% is dat dan nog maar tegen 40 - 50kw. Bij 81 sub 100kw. Bij de 300kw paal zit ik tot 80% aan 190+kw van 10 - 80%. Wat super is :p, als het goed werkt (en soms zijn zoals ik al eens heb gezegd sommige van die palen gelimiteerd of derated of whatever dat je toch die maximale snelheid er niet uitkrijgt). Al las ik wel dat het helpt als dat voorvalt, dat je een halve minuut die zou moeten laden doen. En dan de sessie stoppen om dan opnieuw te starten en dat de kans groot was dat het dan wel aan maximale snelheid was. Maar nog niet getest :p.

Dus meestal probeer ik te rijden tot +/- 10%. En dan laad ik hem op bij de colruyt tot 80%. Meestal dan mijn tank volgeladen (+/- 50kwh) voor een max van 16€. Wat dan 32 cent is / kwh. Kan je niet over klagen.

Check wel even of je de filter hebt juist gezet. Maar in principe als de freshmile app die niet laat zien, en de filter staat juist, zou ik persoonlijk die freshmile kaart niet gebruiken.

Maar zoals gezegd de prijszetting kan in uw omgeving anders zijn dan in mijn omgeving. Daarom dat een vergelijkingstool een goed ding is om toch een ruw idee te hebben.
Aw, voordelige prijs bij de Colruyt laadpalen via freshmile is of lijkt gedaan te zijn.

Terug
Bovenaan