EV - Laden op vakantie

exCite

Supermoderator
Crowdfunder FE
Ik ga binnenkort ook elektrisch beginnen rijden. Binnen België kan ik met een laadkaart van mijnwerkgever laden maar ik vroeg mij vooral af of ik best toch nog een “reservekaart” van een andere leverancier op zak heb en vooral welke laadkaart(en) ik mij best aanschaf als we op reis gaan.

Ik ga binnenkort ook elektrisch beginnen rijden. Binnen België kan ik met een laadkaart van mijnwerkgever laden maar ik vroeg mij vooral af of ik best toch nog een “reservekaart” van een andere leverancier op zak heb en vooral welke laadkaart(en) ik mij best aanschaf als we op reis gaan.

Chargemap werkt overal wel goed maar daar moet je geen superkortingen verwachten. Ionity in duitsland is me goed bevallen, voor volgende reis ga ik me daar es een maand abo nemen. Freshmile en Fastned zijn ook nog altijd dikke vrienden, kan je ook voordelig mee laden (als je snel genoeg kan laden)

Chargemap werkt overal wel goed maar daar moet je geen superkortingen verwachten. Ionity in duitsland is me goed bevallen, voor volgende reis ga ik me daar es een maand abo nemen. Freshmile en Fastned zijn ook nog altijd dikke vrienden, kan je ook voordelig mee laden (als je snel genoeg kan laden)
Dus Freshmile en Chargemap als combo zou voldoende moeten zijn?

Dus Freshmile en Chargemap als combo zou voldoende moeten zijn?
Freshmile is goedkoop maar wordt spijtig genoeg niet overal aanvaard, dus inderdaad combo van freshmile en chargemap/plugsurf/Shell/...

Volgende vakantie ga ik zoals tomski abbo nemen bij ionity.

Je kan altijd de laagste prijs checken met de chargeprice app.

Onverwachts moeten opladen in Nederland. Dan maar vlug naar McDonalds, daar stond een 60kw zonder andere auto’s dus perfect.

Er waren 3 stekkers, een kleine witte, een medium blauwe en een grote zwarte. Die grote zwarte paste dus die maar genomen (iX3) - geen idee waarvoor die andere 2 dienden

Ik duwde op START en hij zei dat ik moest bevestigen op mijn telefoontoestel. Dat kon nergens op de vele apps die ik op voorhand had gedownload, enkel op de bmw app

Toen we na 45min voldoende hadden wouden we vertrekken maar dat ging niet. Ik zag nergens een knop STOPPEN in die app staan. Dan maar op emergency stop geduwd, godzijdank waren er geen andere auto’s aan het laden want die waren dan ook moeten stoppen met laden.

Ik wil nu ook een factuur maar ik vind deze nergens 😕 wat een gedoe allemaal

Ik had ook een Shell Recharge kaart, app en account maar ik begrijp nog altijd niet hoe ik een laadpaal dichtbij zoek die vrij is, snel laadt en liefst met eetgelegenheid

Ik zag nergens een knop STOPPEN in die app staan.
In de BMW app krijg je toch 2 knoppen te zien als het laadproces bezig is: 1 om te stoppen en 1 om de laadkabel meteen te ontgrendelen. Je moet wel op de laadstatus duwen om die knoppen te zien.

In de BMW app krijg je toch 2 knoppen te zien als het laadproces bezig is: 1 om te stoppen en 1 om de laadkabel meteen te ontgrendelen. Je moet wel op de laadstatus duwen om die knoppen te zien.
Die knop STOPPEN was nergens aanwezig, met 3 personen gezocht :)

Bij alle andere apps kwam er zelfs geen melding op dus laden kon enkel met de bmw app.

Besloten van freshmile uit te faseren dit jaar. Wordt toch nog amper aanvaard, en als ie aanvaard wordt betaal je volle pot (hoger dan officiele prijs van laadstation) Ik heb er nog 25 euro krediet op staan. Dus ben naar een laadstation gereden die de kaart zeker aanvaarden en proberen gokken hoe lang ik moest blijven staan om dat geld op te souperen aan 30c/kwh en 30c/min.

Auto opgeladen. Geen afrekening gekregen, geen sessies zichtbaar.

Heb dat een jaar geleden ook es voorgehad bij die laadpaal, die is ook nog altijd niet aangerekend :laugh:
Freshmile is dus niet meer interessant? Welke dan wel (vooral voor Frankrijk en Spanje dan)?

Voor nerds als wij is dat nog leuk om op te zoeken en mee bezig te zijn. Maar voor Jan Modaal is dit toch een jungle?
Ik rijd nu een dikke week met mijn EV en heb gelukkig een laadkaart binnen BE, maar mijn vrouw maakte al de terechte opmerking dat dat toch een beetje degoutant is. Je kan overal laden, maar je weet nooit wat je gaat betalen, het zou toch logisch zijn dat er gewoon een tarief geafficheerd wordt en dat dat met elke laadkaart diezelfde prijs is?

Ik zit nog altijd met de vraag hoe ik best ga laden deze zomer op vakantie. We rijden door FR, dus misschien toch maar kijken naar een IONITY abonnement voor een maand?

Ik rijd nu een dikke week met mijn EV en heb gelukkig een laadkaart binnen BE, maar mijn vrouw maakte al de terechte opmerking dat dat toch een beetje degoutant is. Je kan overal laden, maar je weet nooit wat je gaat betalen, het zou toch logisch zijn dat er gewoon een tarief geafficheerd wordt en dat dat met elke laadkaart diezelfde prijs is?

Ik zit nog altijd met de vraag hoe ik best ga laden deze zomer op vakantie. We rijden door FR, dus misschien toch maar kijken naar een IONITY abonnement voor een maand?
Zou ik ook doen mocht ik niet met een Tesla rijden. Maandje abonnement op IONITY of FastNed, misschien eerst eens kijken op de route welke aanbieder meer stations heeft.

Check zeker ook eens het aanbod aan Tesla superchargers langs de weg. Is zeker een stuk goedkoper (soms helft van de prijs) maar wel beperkt tot 400V. IONITY is zeker ook de moeite maar is iets duurder maar zal waarschijnlijk wel overal 800V aankunnen. Wel ook de moeite om een maandabonnement te nemen om aan lagere tarieven te laden. Die maandkost haal je er meteen uit.

Zou ik ook doen mocht ik niet met een Tesla rijden. Maandje abonnement op IONITY of FastNed, misschien eerst eens kijken op de route welke aanbieder meer stations heeft.
IONITY lijkt in Frankrijk veel meer aanwezig dan Fastned, dus ik ga dat eens verder bekijken dan.

Afhankelijk van je merk kan je mogelijks ook daar iets nemen.
Ik rijd zelf met een Enyaq en heb me zo'n Powerpass van Skoda aangevraagd.
Ze claimen een paar miljoen locaties over heel Europa te ondersteunen.
Het goedkoopste abonnement is zonder maandelijkse fee maar dan wel redelijk stevige tarieven.
Ik heb dat goedkoopste abonnement en als we op verlof gaan naar het buitenland upgrade ik mijn abonnement voor één maand.

Bij VW noemt het "WeCharge" als ik het goed versta.

Gezien de vele aanbieders is het inderdaad geen overbodige luxe om meerdere passen te hebben.

Ik zag hier meerdere mensen ook al Shell noemen. Weet dat Shell zijn laadpalen in België heeft verkocht aan Numobi/50Five. U Shell kaart werkt dus niet meer op elke paal. Ze zijn die geleidelijk aan het omvormen naar 50Five. Zelf al bij een paal of drie voorgehad dat Shell niet meer werkte en Numobi wel.

Je hebt dan nog laders waar prijs X opstaat (heb zo eens gestaan aan een lader met 99c/kWh) en prijs Y wordt gefactureerd (was 69c/kWh).

Het is van de zotte dat eens je EV's moet laden je talloze kaarten moet hebben, ik wil gewoon met maestro of visa kunnen betalen zoals aan een reguliere pomp. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.

Afhankelijk van je merk kan je mogelijks ook daar iets nemen.
Ik rijd zelf met een Enyaq en heb me zo'n Powerpass van Skoda aangevraagd.
Ze claimen een paar miljoen locaties over heel Europa te ondersteunen.
Het goedkoopste abonnement is zonder maandelijkse fee maar dan wel redelijk stevige tarieven.
Ik heb dat goedkoopste abonnement en als we op verlof gaan naar het buitenland upgrade ik mijn abonnement voor één maand.

Bij VW noemt het "WeCharge" als ik het goed versta.

Gezien de vele aanbieders is het inderdaad geen overbodige luxe om meerdere passen te hebben.

Ik zag hier meerdere mensen ook al Shell noemen. Weet dat Shell zijn laadpalen in België heeft verkocht aan Numobi/50Five. U Shell kaart werkt dus niet meer op elke paal. Ze zijn die geleidelijk aan het omvormen naar 50Five. Zelf al bij een paal of drie voorgehad dat Shell niet meer werkte en Numobi wel.
D'Ieteren Mobility heeft ook zoiets, kan ik ook wel eens bekijken.
Je hebt dan nog laders waar prijs X opstaat (heb zo eens gestaan aan een lader met 99c/kWh) en prijs Y wordt gefactureerd (was 69c/kWh).

Het is van de zotte dat eens je EV's moet laden je talloze kaarten moet hebben, ik wil gewoon met maestro of visa kunnen betalen zoals aan een reguliere pomp. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
Awel, zelfde bedenking, maar blijkbaar moet het dus wel zo moeilijk zijn :angry: .

Gelukkig ondersteunt die Blossom pas precies wel de meeste laadpalen.

Mijn schoonouders wonen in ZuidFrankrijk dus ik doe die reis regelmatig.

Zonder ook maar enige twijfel : Tesla

"It just works".

Aan alle andere laadpalen zie je iedereen staan suggelen met verschillende laadpassen die niet willen werken, palen die niet werken (en de paal er langs wel).

Bij Tesla zie je iedereen gewoon insteken en wegwandelen.

Ik heb al denk ik bij alle soorten laadpalen problemen gehad. Bij Tesla nog nooit.

Tarieven van Tesla zijn ook goedkoop (en duidelijk aangegeven in de app).
Je kan eventueel een abonnement van 1 maand bij Tesla nemen. Als je een keer of 4 moet laden heb je het terug verdient.

Tip 2 : Installeer de app ABRP. En geef Tesla 1 of 2 duimpjes omhoog.

Tip 3 : Wil je ABRP op Android Auto. Voor een maand gratis abonnement op ABRP gebruik de code : teslabjorn

Tip 4 : Neem zo een bakje van de bank mee. Heeft me al meer dan 1 keer gered dat dat de enige manier van betalen uiteindelijk was.

Tip 5: Ga eens bij Tesla laden bij uw thuis in de buurt dat je weet hoe het werkt (en of de kabel lang genoeg is voor aan de laadpoort van uw auto te komen, want die hun kabels zijn zéér kort (omdat bij Tesla de laadpoort in het achterlicht zit)). Idem voor uw laadpas die je gaat gebruiken.

Ik heb daarnaast ook een freshmile kaart. Die werkt op de kleine laadpalen bij mijn schoonouders in de buurt

(voor de duidelijkheid : ik heb geen Tesla maar een ID4)

Ik neem altijd een maandabonnement voor Ionity.
Dan heb je een vaste kostprijs van 33 ct/kWh in Frankrijk en kan je stabiel laden tegen zowel 400 als 800V.

Nog geen enkele defecte Ionity gehad en steeds snel laden ongeacht hoeveel wagens er staan te laden.
Geen gesukkel met te korte kabels.

Terug
Bovenaan