Financiële onafhankelijkheid

Omdat ik vraag wat jij hele dagen doet?
Nee, maar daar heb ik al een antwoord op gegeven. Ook niet zwart/wit trouwens. Als "werknemer" kan dat ook 4/5de of parttime zijn in het begin.

Meer over zever zoals hieronder uit uw ivoren toren.

Wat een rare huishoudens hier.
Zijn jullie dan effectief ook gelukkig of wat moet ik mij hierbij voorstellen?
Elke euro 10x omkeren, een simpele aankoop maanden uitstellen, etc. Kan toch alleen maar frustrerend zijn na een bepaalde periode?
Je bent werknemer neem ik aan?
Waarom heb je dan de mentaliteit van een? Vreemd.

Als je denkt dat vastgoed de belegging met hoogste rendement is, zou ik toch eens verder inlezen...
Daar geef ik u 100% gelijk in, maar geef mij eens beleggingen waarvoor je 80% kunt voor lenen en waar iemand anders de lening grotendeels betaalt zonder al te veel tijd in te steken?
Welke ETF?

Als je denkt dat vastgoed de belegging met hoogste rendement is, zou ik toch eens verder inlezen...
Procentueel geeft vastgoed niet het hoogste rendement, maar in harde euro's doet het dat wel. En dat komt omdat:
- het een van de weinige soorten investeringen is, die je kan aangaan met (een gigantische som) geleend geld
- verhuur ervan quasi belastingsvrij is

Vastgoed in Belgie is niet meer interessant, veel te duur allemaal. In de US kan je projecten kopen van pakweg 400K USD, je legt 100K zelf in (300K lenen) en je hebt iedere maand 1.5K positieve cash flow, reeds na afbetaling van de lening. Vind zo 3 projecten en je moet niet meer gaan werken.

Hoe wil je ooit FI worden als je tegen nu nog geen 50K hebt om te investeren? Da’s van je 18e 10j lang 5K sparen om op je 28e je eerste pand te kunnen kopen. Sommigen sparen hier toch 5K per maand?

Vastgoed in Belgie is niet meer interessant, veel te duur allemaal. In de US kan je projecten kopen van pakweg 400K USD, je legt 100K zelf in (300K lenen) en je hebt iedere maand 1.5K positieve cash flow, reeds na afbetaling van de lening. Vind zo 3 projecten en je moet niet meer gaan werken.
en komt alleen maar duurder, zeker nog interessant als je verder kijkt naar enkel het huurrendement.
Maar in Amerika is het idd een heel ander verhaal.

Als je FIRE bent, en niet meer werkt, ga je dan ook automatisch niet méér uitgeven? Op uw werk: geen tijd om geld uit te geven. Thuiskomen, eten, wat internet, eens een activiteit?

Maar als je niet meer werkt, hele dagen “thuis” zit. Wat ga je doen ? Uw tijd moet gevuld raken. En als koppel hele dagen op elkaars smoelwerk kijken? Extra uitgaven dus?

Vastgoed, 50K op tafel leggen en een app. van 200K kopen. Huurder die grootste deel van uw lening afbetaald + app. dat in waarde stijgt.
Jullie zoeken het veel te ver.
1) Dat krijg je niet geleend. Een appartement van 200k waarbij je 10% beschrijf moet betalen zorgt ervoor dat je nog maar 15% eigen inbreng hebt. Voor een opbrengsten-eigendom verwacht een bank 20%
2) Ik zal even berekenen in het geval ge wel een lening zou krijgen.

Je moet dus 175k lenen (van uw 50k gaat er 25 naar beschrijf en notariskosten. Aan 1% interest op 20 jaar. Dat kost 804€/maand. Je kan zo'n appartement aan +-500€ verhuren dus 300€ maand die je zelf moet bijleggen. We negeren hier even KI en overige kosten.

Als je diezelfde maandelijkse 300€ bvb Staket op USDT aan 6.1% dan heb je ne 20 jaar 301001€. Dus 100k€ meer dan uw appartement.

edit: en stel dat je 600€ huur kon vragen, dan is het verschil nog steeds 55000€

1) Dat krijg je niet geleend. Een appartement van 200k waarbij je 10% beschrijf moet betalen zorgt ervoor dat je nog maar 15% eigen inbreng hebt. Voor een opbrengsten-eigendom verwacht een bank 20%
2) Ik zal even berekenen in het geval ge wel een lening zou krijgen.

Je moet dus 175k lenen (van uw 50k gaat er 25 naar beschrijf en notariskosten. Aan 1% interest op 20 jaar. Dat kost 804€/maand. Je kan zo'n appartement aan +-500€ verhuren dus 300€ maand die je zelf moet bijleggen. We negeren hier even KI en overige kosten.

Als je diezelfde maandelijkse 300€ bvb Staket op USDT aan 6.1% dan heb je ne 20 jaar 301001€. Dus 100k€ meer dan uw appartement.

edit: en stel dat je 600€ huur kon vragen, dan is het verschil nog steeds 55000€
Woningen stijgen niet in waarde? Ik ga morgen tekenen voor een app, 50K inbreng en 145K geleend. Alles kan. Binnen 20j is dat app ook 300K waard.
Is die 6,1% gegarandeerd voor 20j? Volgens mij weet jij niet hoe staking werkt.

Procentueel geeft vastgoed niet het hoogste rendement, maar in harde euro's doet het dat wel. En dat komt omdat:
- het een van de weinige soorten investeringen is, die je kan aangaan met (een gigantische som) geleend geld
- verhuur ervan quasi belastingsvrij is

Back of the envelop berekening. Bruto huurrendement is 2-3%.

Met 20% eigen inleg haal je dus x5 gearing. Maar door je afbetaling zakt je gearing naar 0 op einde. Dus 2-3% x 5 /2. Min alle kosten en taxen. En je zit op, verrassend, ongeveer equity return...

Woningen stijgen niet in waarde? Ik ga morgen tekenen voor een app, 50K inbreng en 145K geleend. Alles kan. Binnen 20j is dat app ook 300K waard.
Is die 6,1% gegarandeerd voor 20j? Volgens mij weet jij niet hoe staking werkt.
Is die 300k dan gegarandeerd? Want dat is een 50% stijging. Je weet dat ze in 1980 15 jaar lang moesten wachten tot de waarde van hun huis terug op aankoopniveau was? Dat is dan 15 jaar lang 50000€+300€ maandelijks in iets steken dat 0% rendement heeft.
Het verschil bij staking en aandelen is dat je bij een daling ze kan verkopen. Bij vastgoed ligt dat een heel pak lastiger...

Ik vind het wel grappig dat je denkt het warm water uit te vinden door hier te komen verkondigen dat ge vastgoed moet kopen met een lening. Want daar was natuurlijk nog niemand op gekomen dat dat kon...

Ook rekening houden dat er zowat 90% kans is dat er een belasting op huurinkomsten komt in de komende 2 jaar.
Kabinet Minfin en onderhandelingen daarover zitten in eindfase (dual income tax met vlaktarief van 20-30% voor dividenden/meerwaarden/huurinkomsten)

USDT mag anders eerst even uitleg geven over het "commercial paper" dat zogezegd de waarde van die coin backet. Als uitkomt dat dit aan een related party of gewoon lucht is, is het op 1 dag gedaan met USDT (en bitcoin trouwens).

Het 'rendement' van een virtuele imaginaire munt die dient voor speculatie gaan vergelijken met een investering in vastgoed op lange termijn, waarom niet :rolleyes:

Is die 300k dan gegarandeerd? Want dat is een 50% stijging. Je weet dat ze in 1980 15 jaar lang moesten wachten tot de waarde van hun huis terug op aankoopniveau was? Dat is dan 15 jaar lang 50000€+300€ maandelijks in iets steken dat 0% rendement heeft.
Het verschil bij staking en aandelen is dat je bij een daling ze kan verkopen. Bij vastgoed ligt dat een heel pak lastiger...

Ik vind het wel grappig dat je denkt het warm water uit te vinden door hier te komen verkondigen dat ge vastgoed moet kopen met een lening. Want daar was natuurlijk nog niemand op gekomen dat dat kon...
En sinds 2000 tem nu zijn de prijzen verdubbeld, wat is uw punt? Vreemd, daarnet gaf je nog 6,1% op 20 jaar, nu is het al dat je ze kan verkopen als er een daling is :p hopelijk ben jij geen bankier! Maar ik moet toegeven: het is wel een interessant concept gezien ik mijn gering aantal crypto toch maar laat staan op binance.

Als je FIRE bent, en niet meer werkt, ga je dan ook automatisch niet méér uitgeven? Op uw werk: geen tijd om geld uit te geven. Thuiskomen, eten, wat internet, eens een activiteit?

Maar als je niet meer werkt, hele dagen “thuis” zit. Wat ga je doen ? Uw tijd moet gevuld raken. En als koppel hele dagen op elkaars smoelwerk kijken? Extra uitgaven dus?
Bwoah dat hangt er echt vanaf waar uw interesses liggen natuurlijk. Als ik mijn vader als voorbeeld neem geeft die quasi niets uit. Hij heeft alle landbouwgrond rondom hem gekocht en is nu een hobbyboer. Die is dus hele dagen bezig met verzorgen van dat domein en zijn beestjes. Gaat ook geregeld naar ons Bomma om daar een handje te helpen. Dat is iets wat onze schoonouders ook doen. Die komen hier en bij de andere zoon wekelijks wat klussen. Verder houden die zich bezig met muziek, kunst, lezen, fietsen, wandelen. Ne koffie gaan drinken kost ook niet veel hè.

Als ik naar mezelf kijk zou ik om te beginnen op woensdag mijn kind al van school kunnen halen. Naar de speeltuin, op bezoek gaan bij de grootouders. Andere dagen trainen in de fitness, lopen of fietsen. Qua zelfontplooiing (digitale) illustraties maken, fotografie, films kijken, in de tuin werken, een opleiding volgen om wat handiger te worden zoals houtbewerking misschien. Kzou ook nog wel eens eigen pralines willen maken of mij verdiepen in echt goed artisanaal brood en gebak. Piano of gitaar leren spelen. Met Ableton eigen muziek producen. Ne 3d printer kopen en daarmee wat experimenteren. Renderings leren maken. Ne 2ehands mobilehome kopen en daarmee rondtrekken. Daarna voor hetzelfde terug verpatsen. Kijken of we onze tuin niet verder kunnen inrichten qua welness en dan verhuren om zelf op wereldreis te gaan. Pffff zoveel te doen dat niet veel kost. En het is ook niet dat we arm zijn dan hè of niet kunnen bijklussen.

Terug
Bovenaan