Financiële onafhankelijkheid

Ook rekening houden dat er zowat 90% kans is dat er een belasting op huurinkomsten komt in de komende 2 jaar.
Kabinet Minfin en onderhandelingen daarover zitten in eindfase (dual income tax met vlaktarief van 20-30% voor dividenden/meerwaarden/huurinkomsten)

USDT mag anders eerst even uitleg geven over het "commercial paper" dat zogezegd de waarde van die coin backet. Als uitkomt dat dit aan een related party of gewoon lucht is, is het op 1 dag gedaan met USDT (en bitcoin trouwens).

Het 'rendement' van een virtuele imaginaire munt die dient voor speculatie gaan vergelijken met een investering in vastgoed op lange termijn, waarom niet :rolleyes:
USDT dient net niet voor speculatie he, ze volgen de dollarkoers...
En ja, dat kan inderdaad crashen. Vastgoed ook (cfr: de vastgoedcrisis).

Maar er zijn nog genoeg beleggingen met een hoger rendement dan vastgoed.

Hoe wil je ooit FI worden als je tegen nu nog geen 50K hebt om te investeren? Da’s van je 18e 10j lang 5K sparen om op je 28e je eerste pand te kunnen kopen. Sommigen sparen hier toch 5K per maand?

Ik snap dit principe toch niet, maar dat is waarschijnlijk omdat ik nooit iets gekocht heb in Belgie. Er staat geen limiet op hoeveel je kan lenen?

Die 28 jarige in dit voorbeeld betaalt ondertussen zijn eigen lening af (of huur), gaat naar de bank met 50k en krijgt een lening om een appartement van 200k te kopen? Als die met 150k afkomt kan die 3 appartementen kopen? Met het idee dat de huurder dat afbetaalt maar de 28 jarige in dit geval kan wel zo een schulden opbouwen onafhankelijk van inkomen of wat dan ook?

Rendement op huur en vastgoedprijzen kunnen niet eindeloos blijven gaan.
Mensen moeten nog altijd huren kunnen blijven betalen om te verhuren.
Aan verhuren komen ook kosten voor onderhoud, dingen die kapot gaan, renovaties nodig na bepaalde huurders vertrekken, etc...

Lenen om aandelen te kopen krijgt ge quasi niet voor elkaar. Bij bepaalde brokers wel via margin maar als de boel in elkaar stort dan liquideren ze uw onderpand. Lenen voor vastgoed komt op hetzelfde neer. Zeker als ge geen huurrendement hebt, dan speculeert ge gewoon met iemand anders zijn geld. In een groeimarkt is dat allemaal rozengeur en maneschijn. Die belasting waar @JanusDR het over heeft is daarentegen een zwaard van Damocles. Als die valt dan is het gedaan voor Jan met de pet en zijn twintig studentenkoten.

Ook rekening houden dat er zowat 90% kans is dat er een belasting op huurinkomsten komt in de komende 2 jaar.
Kabinet Minfin en onderhandelingen daarover zitten in eindfase (dual income tax met vlaktarief van 20-30% voor dividenden/meerwaarden/huurinkomsten)
idem groepsverzekering:

Als tweedepijlerpensioenen zouden worden belast volgens het algemeen belastingstelsel, en dit geen impact zou hebben op het totale bedrag van de stortingen, dan zou dit de overheid in 2018 zo’n 3,35 miljard extra inkomsten hebben opgeleverd: 2,1 miljard euro bij de werknemers, en 1,26 miljard euro bij de zelfstandigen.

Vastgoed in Belgie is niet meer interessant, veel te duur allemaal. In de US kan je projecten kopen van pakweg 400K USD, je legt 100K zelf in (300K lenen) en je hebt iedere maand 1.5K positieve cash flow, reeds na afbetaling van de lening. Vind zo 3 projecten en je moet niet meer gaan werken.

Heb je dat ook al wat dieper/meer concreet/praktisch bekeken?

Ik snap dit principe toch niet, maar dat is waarschijnlijk omdat ik nooit iets gekocht heb in Belgie. Er staat geen limiet op hoeveel je kan lenen?

Die 28 jarige in dit voorbeeld betaalt ondertussen zijn eigen lening af (of huur), gaat naar de bank met 50k en krijgt een lening om een appartement van 200k te kopen? Als die met 150k afkomt kan die 3 appartementen kopen? Met het idee dat de huurder dat afbetaalt maar de 28 jarige in dit geval kan wel zo een schulden opbouwen onafhankelijk van inkomen of wat dan ook?
Zo zal dat niet gaan, zeer concreet voorbeeld: kennis heeft een voorontwerp voor project 50 appartementen en heeft 5 miljoen nodig, hij krijgt 4 miljoen van de bank maar is verplicht 1 miljoen zelf in te brengen.

Moet wel zeggen dat er in die branche geld met grote bulldozers wordt geschept, in tegenstelling tot de berichten in de media: bouwen is helemaal niet duur in vergelijking met de verkoopprijs inclusief alle kosten.

Heb je dat ook al wat dieper/meer concreet/praktisch bekeken?
Kameraad van mij die ook voor FIRE gaat heeft recent heel wat projecten in de US bekeken. Deze zomer verhuist hij ook naar ginder dus zal dat Real Estate Investing (BRRR methode) daar ook in de praktijk gaan omzetten. Heeft ook al voor leningen gekeken maar vanuit Belgie is dat bijna onmogelijk. Maar die cijfers kloppen dus wel degelijk.

Zelf in het verleden ook heel wat projecten bekeken vanop afstand, de nodige simulaties gemaakt. In excel zag dat er allemaal prachtig uit, maar het is praktisch onhaalbaar om dat vanuit Europa te doen. Je zal bij de bank ginder een lening moeten krijgen maar zonder FICO credit score gaan banken niet zomaar leningen geven aan niet-inwoners, zelfs al kunnen ze een hypotheek vestigen op het onderpand.

Van waar haal je die info?

Voor zover ik weet gaat de bevoegde minister een voorstel lanceren maar een voorstel van de bevoegde minister is verre van een politiek akkoord. En zeker omdat daar nix concreet over staat in het regeerakkoord. Ik ben er vrij zeker van dat Open VLD en de MR zoiets nooit gaan aanvaarden. 90% Kans lijkt me dan ook serieus overdreven.

Kameraad van mij die ook voor FIRE gaat heeft recent heel wat projecten in de US bekeken. Deze zomer verhuist hij ook naar ginder dus zal dat Real Estate Investing (BRRR methode) daar ook in de praktijk gaan omzetten. Heeft ook al voor leningen gekeken maar vanuit Belgie is dat bijna onmogelijk. Maar die cijfers kloppen dus wel degelijk.

Zelf in het verleden ook heel wat projecten bekeken vanop afstand, de nodige simulaties gemaakt. In excel zag dat er allemaal prachtig uit, maar het is praktisch onhaalbaar om dat vanuit Europa te doen. Je zal bij de bank ginder een lening moeten krijgen maar zonder FICO credit score gaan banken niet zomaar leningen geven aan niet-inwoners, zelfs al kunnen ze een hypotheek vestigen op het onderpand.

Had al een vermoeden dat zoiets praktisch geen sinecure is, buren hebben net een appartement in Spanje gekocht en zelfs dat heeft de nodige voeten in de aarde gehad. Op zich denk ik wel dat zoiets een onderdeel kan zijn tot het bereiken van FIRE: tastbaar, voorspelbare cash flow

Wellicht uit zijn duim gezogen, net zoals zijn bewering in de beursthread dat Carvana auto's met verlies verkoopt.
Euh... Gewoon eens wat zoeken op bv reddit, genoeg getuigenissen te vinden die die bewering staven. Geen idee welke spielerei ze aan de dag leggen waardoor dat niet te zien is in hun jaarresultaten.

Wat een hoop zwart~wit visies alweer. Er bestaat ook nog een grote grijze zone ook...

De voorbeelden hier ook, Alleenstaande met 2 kinderen kan niet FIRE geraken. (Volledig akkoord,maar daar waren de prioriteiten ook niet FIRE.)Ik had op mijn 18 al door dat eerst centen/vastgoed opbouwen en dan pas kids kopen logischer is met een FIRE droom) Bash me hier niet op neer, stom voorbeeldje)

Een kant en klaar appartement kopen op immoweb en dan als voorbeeld geven dat het rendement niet schitterend is... (no sh*t sherlock)

Bodemvissen op biddit, zweet erin pompen en uw rendement ligt een pak hoger.

Dat is mooi om boven de WC te hangen, maar wat ben je ermee als je een totaal vervangbare rotjob uitvoert, kinderen ten laste hebt, en mogelijk alleenstaand bent? Dat gaat niet over talent hé, dat gaat over op dat moment geen marge hebben. Dan kan je leren om met nog wat minder rond te komen (er van uitgaand dat die mensen dat nog niet onder de knie hebben) en kan je per maand een peulenschil sparen. Een onverwachte kost verder en het is weer naar af.

Wat jij zegt gaat op voor mensen die eigenlijk een ok inkomen hebben maar niet met geld kunnen omgaan, maar die zijn er altijd geweest, en ook voor modewoordjes zoals FI of FIRE kwam dat neer op je uitgavenpatroon aanpassen aan je inkomsten.

En dan komen we terug op wat @coldvinc zegt, dat soms wordt gedaan alsof dit iets voor iedereen is. Terwijl het volgens mij vooral een luxe is, goed genoeg in het leven staan (en beginnen) om te denken dat je ooit meer kan zijn dan iemand die van maandloon tot maandloon leeft, een resultaat van in een land zoals België leven (of de VS met deftige job).
Volledig akkoord!

Tegenwoordig gaat dit nog moeilijk denk ik.
Maar in de generatie van 50-60jarigen ken ik er wel een aantal die een soort van piramide structuur van vastgoed opgebouwd hebben.
Ze begonnen met eentje en direct verhuren en stelselmatig kochten ze vastgoed er bij, die zich allemaal afbetaalde.
Zeker hoe langer je bezig was, hoe meer geld je had om als initiële inleg te gebruiken waardoor het afbetaal bedrag een stuk onder het huurbedrag kon liggen.
Maar het moet ook allemaal wel goed lopen, zo was er op werk ook iemand die 3 appartementen had en opeens geen enkele huurder meer.
Dan sta je daar toch wel even met serieuze financiële miserie als je 3 leningen + je eigen huis moet afbetalen zonder huurinkomsten.

Uw huurinkomsten worden uw inkomen(met een max van 80/85%)

voorbeeld
inkomen: 2k
Huurinkomen: 637,50 (750*80%)

Uw totale inkomen is dus: 2637,50

lening eigen woning: 900 euro
lening opbrengstpand: 650

netto over om te leven: 1087,50

Vroeger zou dit kunnen, maar nu wellicht niet meer. Veel banken zeggen dat je leenlasten niet hoger mogen zijn dan 50% van je inkomen
50% inkomen in dit voorbeeld: 1318,75(2637,50/2)
leninglasten; 1550(900+650)
1550>1318, dus het mag niet.

Mensen zoals @fear of god hebben inmiddels meerdere onderpanden waardoor het allemaal gemakkelijker is om zo’n dingen geregeld te krijgen.

Is het in dat geval trouwens niet beter om te werken met aflossingsvrije kredieten? Dan hebt ge nog meer positieve cashflow.

Back of the envelop berekening. Bruto huurrendement is 2-3%.

Met 20% eigen inleg haal je dus x5 gearing. Maar door je afbetaling zakt je gearing naar 0 op einde. Dus 2-3% x 5 /2. Min alle kosten en taxen. En je zit op, verrassend, ongeveer equity return...

1) Dat krijg je niet geleend. Een appartement van 200k waarbij je 10% beschrijf moet betalen zorgt ervoor dat je nog maar 15% eigen inbreng hebt. Voor een opbrengsten-eigendom verwacht een bank 20%
2) Ik zal even berekenen in het geval ge wel een lening zou krijgen.

Je moet dus 175k lenen (van uw 50k gaat er 25 naar beschrijf en notariskosten. Aan 1% interest op 20 jaar. Dat kost 804€/maand. Je kan zo'n appartement aan +-500€ verhuren dus 300€ maand die je zelf moet bijleggen. We negeren hier even KI en overige kosten.

Als je diezelfde maandelijkse 300€ bvb Staket op USDT aan 6.1% dan heb je ne 20 jaar 301001€. Dus 100k€ meer dan uw appartement.

edit: en stel dat je 600€ huur kon vragen, dan is het verschil nog steeds 55000€
Een pand dat je aan 200k koopt en brut 500 euro/maand verhuurt noem ik zelfs geen opbrengstwoning.
Net zoals in de voorgaande posts over de gemiddelde koopprijs van een woonst, is het makkelijk om jezelf gelijk te rekenen met natte duim cijfers.
Genoeg plaatsen in Vlaanderen waar je voor zo'n 200k pand 800 euro/maand kan vragen. Dat is dan zomaar 60% hoger waardoor je eindberekening (5% jaarrendement) er helemaal anders zal uitzien.

En zoals eerder al gepost werd er ook geen rekening gehouden met de indexering van de huurprijs of de waardestijging van het pand. Dat zal ... wat ... jaarlijks gemiddeld 2% daar bovenop zijn?

Panden die je 10 jaar geleden kon verhuren aan 600euro, gaan nu richting 800 euro. Dat is zo ff 33% hoger dan de maandelijkse hypothecaire aflossing ervan. Dan kan je naar de bank stappen voor je volgende pand.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan