Financiële onafhankelijkheid

Nog beter is natuurlijk een grote som en de kennis om er iets met te doen
Exact wat ik wou posten

Het één sluit het ander niet uit, het kan ook omgekeerd werken - diegenen die een, al dan niet forse, duw in de rug krijgen zullen daar mss ook dat stukje opvoeding meekrijgen over hoe daar mee om te gaan. Men gaat er dikwijls van uit dat diegenen die een bepaald bedrag krijgen meteen yolo gaan maar denk niet dat zoiets de standaard is.

We moeten een kat een kat durven noemen: welstellende ouders zijn leuk om te hebben en kunnen meer dan eens het verschil maken

Maar voor uw 16 ofzo als je geen geld krijgt vanwaar komt dat geld dan dat je samen spaart voor die kasbons? Het is niet alsof je legaal kan werken als kind.
Het zakgeld dat ik als kind kreeg. 100BEF/2,5€ per week. Vanaf mijn 14de was dat 200BEF/5€. 10 weken sparen: 2.000 BEF/50€ = 1 kasbon. Die bankaftreksels die ik dan meekreeg en in mijn boekje stak, dat was mijn schatkist. :D

Nog beter is natuurlijk een grote som en de kennis om er iets met te doen
En nog beter is om niet tot in het oneindige te vergelijken welke forumposters er hier meer of minder van hun ouders gehad hebben. Dat is compleet zinloos. Ik heb van thuis uit ook geen grote som geld gehad, ik heb wel een opvoedkundige injectie gehad.
Je vergelijkt met wat je gekregen hebt en waar je over 20 jaar wil staan. En als je daar 20 jaar later staat, dan kijk je waar je wil dat je kinderen over 20 jaar zullen staan.

Lijkt mij dat die winst net hetgeen is dat van belang is.

Wat zijt ge met te leren dat geld aan de kant zetten om te investeren nuttig is als ge amper een spaarvermogen hebt.
Veel. Want wat je als tiener met 10-20€ zakgeld per maand leert, kan je later toepassen op een maandwedde van 1.800€.

Het zakgeld dat ik als kind kreeg. 100BEF/2,5€ per week. Vanaf mijn 14de was dat 200BEF/5€. 10 weken sparen: 2.000 BEF/50€ = 1 kasbon.

En nog beter is om niet tot in het oneindige te vergelijken welke forumposters er hier meer of minder van hun ouders gehad hebben. Dat is compleet zinloos.
Je vergelijkt met wat je gekregen hebt en waar je over 20 jaar wil staan. En als je daar 20 jaar later staat, dan kijk je waar je wil dat je kinderen over 20 jaar zullen staan.
Ik denk dat het nuttig is om posts genre ' koop u toch gewoon een paar appartementen voor je 30 bent' in context te plaatsen. Is dat niet het doel van fora, kijken en leren van hoe andere mensen dingen doen?

Cru gezegd, stel dat je op uw 18 50k krijgt en ergens belegd met 4% redement. Je moet tot uw 67 werken, dan is die 50k€ zo'n 341k€ geworden.
Dat is meer dan de meeste mensen uit hun groepsverzekering en pensioensparen kunnen krijgen...
Vergeet inflatie niet te verrekenen. De koopkracht van 341k over 50 jaar is een pak lager dan de koopkracht vandaag. Maar het is natuurlijk nog altijd tig keer beter dan een spaarboekje aan 0,11%, waar je koopkracht gewoon verdampt.

Ik heb van thuis uit ook geen grote som geld gehad, ik heb wel een opvoedkundige injectie gehad.
Prijs je gelukkig daarmee, bij werkgever zijn we meer dan eens geconfronteerd met personeel in schuldbemiddeling (de laatste 3-4 jaar gelukkig niet meer) - we spraken dan over vakmensen die 2200 € netto verdienen.

Ik denk dat het nuttig is om posts genre ' koop u toch gewoon een paar appartementen voor je 30 bent' in context te plaatsen. Is dat niet het doel van fora, kijken en leren van hoe andere mensen dingen doen?
Er staat hier een schat van informatie om uit te leren. Maar wanneer het enige dat bij sommigen bijblijft 'je hebt gewoon heel veel geluk gehad' is, dan blijft er gewoon niet veel hangen. Wat in de eerste plaats de reden is dat sommigen vanuit hun eigen belevenis 'maar' staan waar ze staan.

Vastgoed kopen is daar een mooi voorbeeld van. Sommigen maken daar precies een competitie van wie om ter meest opbrengstwoningen voor hun 30ste heeft kunnen kopen en hoe oneerlijk dat wel niet is.
Anderen zien daarin een clue van zo min mogelijk geld weg te smijten aan maandhuur en ASAP in een eigen woonst te zitten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet natuurlijk wel keuzes maken in het leven, je kunt niet alles hebben. Het is een appartement geworden met terras naar het Oosten. Ik heb dus weinig zon op mijn terras, maar anders was het vlotjes 25k opleggen voor hetzelfde appartement gericht naar het zuiden. Aan de andere kant zit ik wel op een hoek met grote ramen dus heel veel licht in het appartement, terwijl de andere vaak tussenappartementen zijn en dus vrij donker.

Mensen die alles willen, hebben vaak niks.

Hetzelfde geldt idd voor verhuur. Bij mij in de straat staan twee quasi identieke appartement te huur. Mijn tuin is zuidgericht, de andere tuin niet. Het mijne wordt verhuurd voor €850 terwijl het andere wordt verhuurd aan €775.

Om verder te gaan op de ouderlijke schenking. Moesten mijn ouders er niet zeker van zijn dat ik geen zotte dingen ging doen met hun geld, had ik het nooit gekregen :).

Er staat hier een schat van informatie om uit te leren. Maar wanneer het enige dat bij sommigen bijblijft 'je hebt gewoon heel veel geluk gehad' is, dan blijft er gewoon niet veel hangen. Wat in de eerste plaats de reden is dat sommigen vanuit hun eigen belevenis 'maar' staan waar ze staan.

Vastgoed kopen is daar een mooi voorbeeld van. Sommigen maken daar precies een competitie van wie om ter meest opbrengstwoningen voor hun 30ste heeft kunnen kopen en hoe oneerlijk dat wel niet is.
Anderen zien daarin een clue van zo min mogelijk geld weg te smijten aan maandhuur en ASAP in een eigen woonst te zitten.
Ik denk dat er soms gewoon tegengas moet gegeven worden wanneer er wordt gedaan alsof FI iets is waar iedereen aan kan beginnen, wat jij ook liet uitschijnen. Dit forum is voornamelijk bevolkt door hooggeschoolden, velen daarvan dan nog in een beter betaalde sector. Soms ontbreekt het daarom wat aan realiteitszin, vooral in dit soort threads (of die over spaarvermogen/loon) waar met 100 k€ wordt gemorst alsof het niets is.

Over "koop je een appartement van 200 k€ met 50 k€" zonder iets van randvoorwaarden gaan we dan nog zwijgen.

Ik denk dat er soms gewoon tegengas moet gegeven worden wanneer er wordt gedaan alsof FI iets is waar iedereen aan kan beginnen, wat jij ook liet uitschijnen. Dit forum is voornamelijk bevolkt door hooggeschoolden, velen daarvan dan nog in een beter betaalde sector. Soms ontbreekt het daarom wat aan realiteitszin, vooral in dit soort threads (of die over spaarvermogen/loon) waar met 100 k€ wordt gemorst alsof het niets is.

Over "koop je een appartement van 200 k€ met 50 k€" zonder iets van randvoorwaarden gaan we dan nog zwijgen.
Het heeft weinig zin dat mensen zich hier opwerpen om zogenaamd 'tegengas' of 'context' te moeten geven, wanneer er eigenlijk vooral een probleem van begrijpend lezen langs hun kant is.

Want ik heb hier van in het begin al tweemaal gesteld dat wanneer je FI ziet als een gradatie, de meeste mensen (dwz. minus de om-ter-treurigst verhaaltjes die je kan verzinnen) hier inderdaad aan kunnen beginnen.

Streven naar 100% FI (dus FIRE) op je 45ste vraagt om ofwel een radicale lifestyle ofwel een stevige startpot die slechts weinigen kunnen opbrengen. Maar streven 10 - 30 - 50 % FI door passief inkomen of andere inkomstenbronnen is voor velen doenbaar.

Ik vind het precies ook frapant dat dit echt wel iets is dat leeft bij de lage middenklasse (gevaarlijk woord maar middenklasse schat ik al net iets te hoog) en dus ook gepaard gaat met 'frugal' dat hier de laatste pagina's voorbij kwam. (maar frugal is uiteraard voor iedereen persoonlijk)
De betere middenklasse/zaakvoerders/top ceo's zie ik niet gouw bezig met rentenieren of vroeg stoppen. Die leven voor hun werk, die doen ook graag wat ze doen en zijn fier op wat ze bereikt hebben of willen bereiken.
Om twee extremen te nemen zoals een willy naessens en een ingvar kamprad, geen haar op die hun hoofd dat er aan denkt/dacht om te rentenieren.

Uiteraard zullen er ook anderen zijn.
Ik zie dat bij mijn vader ook en vergelijk met een jeugdvriend van hem. Beiden altijd zelfstandig geweest, mijn vader zelf altijd alles opgebouwd en wil mij hierin ook steunen en helpen om hetzelfde te bereiken. En hij is nog altijd bezig en zal ook niet snel stoppen. Die jeugdvriend heeft een mooie firma gekregen van de vader en heeft ze wel iets na zijn 50ste verkocht, en die leeft nu wel met dat geld en de rentes maar zijn kinderen krijgen niets van steun, daarom niet enkel financieel maar ook gewoon de kennis/hulp of dergelijke om iets uit te bouwen of te starten.

Ik heb in alle eerlijkheid niets tekort, maar om nu voor FIRE te gaan en dus in mijn jongste en mooiste jaren heel veel te moeten missen, nee bedankt... Ik zou met gemak 5-10k per jaar meer kunnen sparen, maar nee bedankt :D.

Het heeft weinig zin dat mensen zich hier opwerpen om zogenaamd 'tegengas' of 'context' te moeten geven, wanneer er eigenlijk vooral een probleem van begrijpend lezen langs hun kant is.

Want ik heb hier van in het begin al tweemaal gesteld dat wanneer je FI ziet als een gradatie, de meeste mensen (dwz. minus de om-ter-treurigst verhaaltjes die je kan verzinnen) hier inderdaad aan kunnen beginnen.

Streven naar 100% FI (dus FIRE) op je 45ste vraagt om ofwel een radicale lifestyle ofwel een stevige startpot die slechts weinigen kunnen opbrengen. Maar streven 10 - 30 - 50 % FI door passief inkomen of andere inkomstenbronnen is voor velen doenbaar.

Ik denk dat ik gewoon fundamenteel oneens ben met uw 'gradatie' stelling. Ofwel ben je FI ofwel niet.

Ik denk dat ik gewoon fundamenteel oneens ben met uw 'gradatie' stelling. Ofwel ben je FI ofwel niet.
Klopt, ofwel kan je rentenieren, ofwel kan je het niet. Als je "50% FI" bent, kan je het niet en ben je dus niet FI.
Kom jongens, denk toch eens niet zo zwart wit. Mijn FIRE-potje brengt aan 4% SWR nu al zo'n 400 euro per maand op.

Stel dat ik op de ziekenkas kom te staan aan 60% van mijn loon, dan ga ik niet veel verliezen ten opzicht wat ik nu verdien.

Ook dat is een deel van FI :oink:

Als jij enkel een alles-of-niets definitie van FI wil gebruiken, doe maar.

Dat verandert niets aan het feit dat het loont. Stelt dat je op je 45ste voor 50% FI bent. In principe heb je dan de optie om over te gaan van voltijds naar halftijds werken zonder te moeten inleveren in levenskwaliteit.

Om nu eens zelf af te komen met dat triestige-trienen verhaal: als alleenstaande bent met 2 kinderen lijkt mij dat verdomd makkelijk.

Hangt er ook vanaf waar je wilt rentenieren. Aan een 4% withdrawal rate zou ik in SE Asia zeer comfortabel FI zijn. In Europa echter nog niet. :biglaugh:

En zoals Moonblade zegt kan je ook in werkdagen denken: "Ik ben nu 1 werkdag FI" all the way to "Ik ben nu 5 werkdagen FI (100% FI dus). Uiteindelijk gaat het om meer levenskwaliteit te hebben, minder werken is daar voor velen onderdeel van. Er is al een heel groot verschil tussen 2 dagen en 4 dagen weekend per week.

Als jij een alles of niets definitie van FI wil gebruiken, doe maar.

Dat verandert niets aan het feit dat als op de 45ste voor 50% FI bent, je in principe kunt overgaan van voltijds naar halftijds werken.
Om nu eens zelf af te komen met dat triestige-trienen verhaal: als alleenstaande bent met 2 kinderen lijkt mij dat verdomd makkelijk.
Ja ok dan is +/- iedereen inderdaad FI, maar ik denk toch niet dat dat is wat men daar meestal onder verstaat. Zoals @anders. hier ergesn zei, FI is rentenieren. Niet geen overuren meer doen ofzo.

Hangt er ook vanaf waar je wilt rentenieren. Aan een 4% withdrawal rate zou ik in SE Asia zeer comfortabel FI zijn. In Europa echter nog niet. :biglaugh:

En zoals Moonblade zegt kan je ook in werkdagen denken: "Ik ben nu 1 werkdag FI" all the way to "Ik ben nu 5 werkdagen FI (100% FI dus). Uiteindelijk gaat het om meer levenskwaliteit te hebben, minder werken is daar voor velen onderdeel van. Er is al een heel groot verschil tussen 2 dagen en 4 dagen weekend per week.
Dan is toch elke "OCMW-klant" 100% FI?

Dan is toch elke "OCMW-klant" 100% FI?
Iemand die heel zijn leven in Belgie kan doppen zonder te moeten gaan werken is inderdaad FI. Al is dat wel maar een Frugal FI, want hoge levensstandaard zal je niet hebben lijkt me.

Edit: Technisch gezien ben je enkel FI als je niet afhankelijk bent van anderen. Maar eigenlijk ben je altijd afhankelijk van anderen. In het geval van verhuur ben je afhankelijk van de huurder die je huur moet betalen, bij aandelen afhankelijk van het management die moeten zorgen dat ze de boel niet verkloten etc.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan