Financiële onafhankelijkheid

Dat was een voorbeeld. Het ging hier over financiële onafhankelijkheid. Geld verdienen dus door weinig arbeid.

Kameraad van mij heeft ondertussen 12 ruitenwassers die voor hem werken. Wat ook neerkomt op veel geld verdienen door relatief weinig arbeid.

Tegenslag voor Charlotte, al haar crypto zat bij FTX.

Even deze topic een schop geven.

Kan wel wat advies gebruiken omdat ik op korte termijn wil gaan ‘rentenieren’ maar mijn financien wel zo veilig mogelijk wil spreiden.

Ik ga alle getallen onderstaand wat afromen, maar wil de setting meegeven.

Woning afbetaald. (Woon hier graag en zit hier de komende 30~40 jaar prima)

3 opbrengsteigendommen die elk 800€ binnenbrengen. (Zit nog deels lening op, maar aan 1% dus wil ik zo behouden)
bruto dus 2400€/maand.

250K zou ik wil steken in standaard aandelen. Maar wel zogenaamde dividend aristocrats. ( de bedoeling ik dat ik van deze dividenden ga leven) 3% return = 625€/maand

250K in een ETF, ? Hier heb ik geen ervaring mee, verkoop ik dan ook gewoon jaarlijk een klein deeltje om ook hier die 3% ’Leefgeld’ te hebben. = 625€/maand

200K spaargeld. Omdat ik een echte belg ben. En dit aanhou om aan 1% op een rekening te zetten. (Ook verspreid over 3 banken) =166€/maand.

Voor de rest zou ik 2 dagen in de week nog werken. Maar wel een job zonder echte verantwoordelijkheid.
2x 10 uur vrachtwagenchauffeur en klaar. 1000€/netto ? (Weet ook niet of ik dit op lange termijn blijf doen)

Partner werkt halftijds. We zijn midden 30.

Is dit een veilige spreiding, of mis ik kansen? Of laat ik beter alles beheren door een grootbank?

200K spaargeld. Omdat ik een echte belg ben. En dit aanhou om aan 1% op een rekening te zetten. (Ook verspreid over 3 banken) =166€/maand
Kan je momenteel toch hogere rentes voor krijgen?
Santander Consumer Bank Vision+ = na 12 maanden €3003 = €250/maand
(Santander Consumer Bank Vision Max geeft nog meer, maar is aan bepaalde voorwaarden)

Als je dan toch een stukje op een gewone spaarrekening wil zetten, wat ik wel begrijp, kan het dus best wel meer opbrengen.

Verder wel een stevig vermogen om te beheren.
Ik vermoed niet alleen uit arbeid :unsure:

Kan wel wat advies gebruiken omdat ik op korte termijn wil gaan ‘rentenieren’ maar mijn financien wel zo veilig mogelijk wil spreiden.

3 opbrengsteigendommen die elk 800€ binnenbrengen. (Zit nog deels lening op, maar aan 1% dus wil ik zo behouden)
bruto dus 2400€/maand.

250K zou ik wil steken in standaard aandelen. Maar wel zogenaamde dividend aristocrats. ( de bedoeling ik dat ik van deze dividenden ga leven) 3% return = 625€/maand

250K in een ETF, ? Hier heb ik geen ervaring mee, verkoop ik dan ook gewoon jaarlijk een klein deeltje om ook hier die 3% ’Leefgeld’ te hebben. = 625€/maand

200K spaargeld. Omdat ik een echte belg ben. En dit aanhou om aan 1% op een rekening te zetten. (Ook verspreid over 3 banken) =166€/maand.

Voor de rest zou ik 2 dagen in de week nog werken. Maar wel een job zonder echte verantwoordelijkheid.
2x 10 uur vrachtwagenchauffeur en klaar. 1000€/netto ? (Weet ook niet of ik dit op lange termijn blijf doen)

Is dit een veilige spreiding, of mis ik kansen? Of laat ik beter alles beheren door een grootbank?
Misschien kan deze interessant zijn voor jou?

Jaloers op uw financiële situatie tbh :unsure:

er zijn ook dividend-ETF's (SCHD bijvoorbeeld), misschien is dat wat interessanter om bulk in te kopen?

Respect!
Zelf hoop ik rond 55 te stoppen met werken.
Huis afbetaald tijdje dan, spaargeld en ik verwacht nog een erfenis.
12 jaar overbruggen met die buffer tot 67 is haalbaar als ik niet zot doe.
En blijkbaar ga ik op 67, als ik stop op 55, toch nog1530 eur netto pensioen trekken (tegen huidige index).
Waarom 12 j verder werken voor 200/300 eur pensioen meer?
En op 67 nog deel groepsverzekering en pensioensparen.
Hier idem,

Ik hoop ook aan 55 te stoppen, dan is mijn vrouw er 60. (zij dus aan 60 stoppen)
Huis zal dan 5 jaar afbetaald zijn.

Maar 12 jaar overbruggen (voor vrouw 7 ) alvorens pensioen wordt wel een opgave, want in die 12 Jaar gaan we veel willen reizen.

Daarom dat ik voor mijn vrouw ook nog een extra'tje wil voorzien (pensioensparen) maar ik geraak er maar niet uit, zie het pensioensparen topic :(

Maar van mijn pensioen bedrag zelf lig ik eigenlijk niet wakker.
Dit zal toch onvoldoende zijn, want mijn vrouw zal maar een minimum pensioen hebben van 15 gewerkte jaren in België of zoiets. Dus daar gaan we al te kort komen. Zelf werk ik maar in een KMO dus groepsverzekering, extra pensioenpijler, zit er allemaal niet in :( :(
Gelukkig heeft mijn vader eigen woning en appartement, en mijn moeder ook eigen woning en boerderij.
En heb ik maar 1 zus om te verdelen. Dus als ik op pensioenleeftijd ben (67 of ouder) zal er helaas wel 1 van hen zijn die er niet meer is.

Maar tot aan mijn pensioenleeftijd ben ik nu echt al hard aan het sparen (en mijn vrouw ook).
Zij zet maandelijks 60 % van haar loon op de spaarboek,
en ik eerder 40 %.
(hypotheek neem ik voor mijn eigen rekening).

bruto dus 2400€/maand.

Zou wel opletten voor mogelijke belastingshervorming waarin je belast zou worden op werkelijke huurinkomsten.

bruto dus 2400€/maand.

Grappige spreiding: enerzijds risico van individuele aandelen, anderzijds super safe met een gewone spaarrekening :p. Ik zou alles steken in een index, aandelen met dividenden zijn fiscaal niet interessant in België, je hebt veel minder risico dan individuele aandelen en een veel beter rendement dan een spaarrekening. Als je echt cash wilt aanhouden voor noodgevallen, hou dan €10-€20k opzij naargelang je persoonlijke voorkeur, maar investeer de rest. Zonde van daar geen rendement op te halen, zeker gezien je veilige inkomsten uit huur.

bruto dus 2400€/maand.

En dan de interessante vraag (indien geen troll account):
Hoe heb je dat opgebouwd op 35 jaar? (Tesla, crypto, erfenis/schenking, offshore werk,...)?

En dan de interessante vraag (indien geen troll account):
Hoe heb je dat opgebouwd op 35 jaar? (Tesla, crypto, erfenis/schenking, offshore werk,...)?
Het kan een erfenis zijn. Ik ken iemand die 1 miljoen euro geërfd heeft, maar moet het wel doen zonder zijn moeder dus zeker geen cadeau... Je moet het ook kunnen vind ik, al jouw vrienden werken overdag en jij zit daar met al jouw geld :D

Er zijn genoeg Lotto winnaars die 10 jaar later niets meer hebben. Maar de persoon hier is zeer goed bezig op dat vlak. Werken geeft een gevoel van voldoening, zodra dat wegvalt wordt het leven wat doelloos. Zowel voor de werkloze als diegene die 1 miljoen euro op zijn rekening heeft staan. Opstaan en niet weten wat je moet doen, is ook iets :p

Of je moet andere mensen leren kennen die overdag tijd hebben om te golfen ofzo :p

Je kan ook sociaal werk doen bvb, voedselbedeling of meer aanwezig worden in de lokale VZW, voetbalvereniging, theatervennootschap, etc etc. Als je echt moet gaan werken om voldoening te halen uit je leven, is het leven toch maar triestig.

Je kan ook sociaal werk doen bvb, voedselbedeling of meer aanwezig worden in de lokale VZW, voetbalvereniging, theatervennootschap, etc etc. Als je echt moet gaan werken om voldoening te halen uit je leven, is het leven toch maar triestig.
Tenzij je uit uw werk evenveel voldoening haalt dan het verenigingsleven.
Mij zegt in een vereniging zitten zelf niks, ik zou daar mijn voldoening alles behalve uit halen.

Paar dagen blijven werken daarentegen zou ik misschien wel nog doen.

Tenzij je uit uw werk evenveel voldoening haalt dan het verenigingsleven.
Mij zegt in een vereniging zitten zelf niks, ik zou daar mijn voldoening alles behalve uit halen.

Paar dagen blijven werken daarentegen zou ik misschien wel nog doen.
Als ik morgen voldoende miljoenen "krijg" om niet meer te werken wil ik me zeker nog nuttig voelen, maar dat zal dan zijn door de tijd die ik in hobby's steek wat op te drijven ten koste van allerhande administratieve shit die "bij de job horen". Voor de interessante dingen maken ze mij maar vrijwillig medewerker ofzo.

Hier zijn die niet geregistreerd- mss ondertussen verplicht, ik heb geen idee om eerlijk te zijn - mss eens nakijken

weet dat je huurder dan met basically 0 opzeg kan vertrekken en dat je geen poot hebt om op te staan.

Op laattijdig en retroactief registreren zijn ze ook niet meer happig (was vroeger een truc om just voor je huurder lastig doet te registreren).

Je kunt by the way alles online doen en alle getallen komen "automagically" geparsed (waarschijnlijk een ambtenaar) in myminfin. Is ook geen rocket science om het uit te zoeken. Persoon A verhuurt 1 y. Persoon A verhuurt het jaar nadien niet. Persoon A bezit het nog. Persoon A woont ergens anders. Wat zou persoon A met het goed gedaan hebben...

Ik citeer

Een huurcontract voor een woning (hoofdverblijfplaats) moet schriftelijk opgesteld worden en het moet verplicht geregistreerd worden door de verhuurder, binnen de 2 maanden vanaf de ondertekening van het huurcontract. Studentenkamers vallen onder de registratieplicht, maar er is geen sanctie als dat niet gebeurt.

Als het huurcontract niet geregistreerd is:

• kan de huurder een contract van 9 jaar beëindigen zonder opzegtermijn en zonder opzegvergoeding. Dit kan slechts tijdens de periode dat het huurcontract niet geregistreerd is.
  • kan de huurder een contract van korte duur (tot 3 jaar), afgesloten na 1 januari 2019, beëindigen zonder opzegtermijn en zonder opzegvergoeding. Dit kan slechts tijdens de periode dat het huurcontract niet geregistreerd is.

Terug
Bovenaan