Forum traag?

Hier ook "verificatie als ik wel een mens ben"...
Wou es testen of dat effect had, bij sommige bots dus niet :(

Waarom een DDoS aanval tegen een forum? Wie heeft daar wat bij te winnen?
Geen flauw idee. Er zijn heel veel mogelijkheden, de een al onwaarschijnlijker dan de ander :)

Iemand heeft de pik op ons en wou ons "pijn" doen (tegenwoordig kunde zo'n services zelf op factuur laten doen als je weet waar kijken).
Een van de zovele "AI" helden wou ons scrapen zonder toestemming, maar had per ongeluk teveel agents ingesteld waardoor we bijna doodgeknuffeld zijn (ze waren dan wel met express verkeerde useragents bezig :nono:).
Een random "test" om te zien of de servers zo hard over hun nek zouden gaan dat ze adhv bepaalde errors nog gerichter konden aanvallen (toegang tot een server in een datacenter = $$$).

Voorlopig lijkt de server terug in vrede te knorren, we houden het sowieso continue in de gaten :)

Toch even een pluim geven aan al die mensen die in de achtergrond steeds bezig om dit forum draaiende en "in goede gezondheid" te houden in deze "hostile world". We zien/horen wss maar een fractie van wat ze allemaal doen.

Het mag eens gezegd worden: dank je wel 👍 !

Lap ik ga hier aan den IT mogen gaat uitleggen dat mijn razernij van de laatste dagen aan een DDoS aanval lag en niet aan hun klungelige onkunde.

Zat hier als ambtenaar zonder bezigheid tussen mijn slaapkes door

Toch even een pluim geven aan al die mensen die in de achtergrond steeds bezig om dit forum draaiende en "in goede gezondheid" te houden in deze "hostile world". We zien/horen wss maar een fractie van wat ze allemaal doen.

Het mag eens gezegd worden: dank je wel 👍 !
Idd en dan nog in hun vrije tijd. 👌

Hello,

Ben ik de enige die last heeft van zeer traag forum? soms moet ik refreshen omdat ik timeout krijg.
(pagina kan niet worden geladen)

Ja hier ook, laadbalk loopt tot een 15-tal procent, soms ook tot ongeveer de helft, en blijft dan een tijdje hangen. Maar de pagina komt er dan uiteindelijk wel door.
Duckduckgo browser op Android.

We hebben hier vanavond al onze logging es onder de loupe genomen maar vinden precies niets verdachts terug. Server is al gans de dag op halve kracht rustig aan het soezen, errorlogs (waar we toegang toe hebben) zijn maagdelijk leeg, geen mods aan het modereren in megathreads, datacenter verbindingen zien er ok uit, ... (+ nog een heleboel andere dingen)
We hebben nog een heleboel extra logging aangezet in de hoop dat dat ons meer kan vertellen.

Een mogelijke oorzaak zou de externe advertenties kunnen zijn (hoewel niet alle users hierboven die aan hebben), zet die anders es een weekje af, clear je cookies/caches, en check of je nog problemen hebt (misschien hebben de ads je cache/storage zodanig volgezet dat je browser er de brui aan geeft).
Maar er kunnen nog tientallen andere (voor ons externe) oorzaken zijn waar wij niet echt controle over hebben: browser add-ons, antivirussen, VPN's, ISP (routing) issues, ...

Geen klachten hier, ook de vorige dagen niet. Mogelijk is het providergerelateerd? Eén of andere routing of peering waar het mis loopt?
Mobile Vikings (dus Proximus) hier. Firefox + Windows 11.

We hebben gisterenavond de Real User Monitoring functionaliteit van onze cloudflare es aangezet waardoor we na +/- 24u continue zo'n kleine 43k speedtests hebben ontvangen, en alles ziet er (bijna verdacht) heel goed uit :unsure:
Eén verwachte piek (wanneer we 's nachts onze database back-up in gang zwieren), en voor de rest van de dag zo normaal als een sysadmin maar dromen kan :music: We gaan het de komende dagen sowieso nog verder van dichtbij opvolgen.

Terug
Bovenaan