Gaan kiezen: praktisch

Gisteren zaten de kiesbrieven in de bus. (het Leuvense)
Nu voel ik de zenuwen die alle politici ongetwijfeld al enkele weken/maanden voelen.

Wat zou er gebeuren als ik mijn stembiljet scheur en in verschillende dozen stop ?
asking for a friend

Wat zou er gebeuren als ik mijn stembiljet scheur en in verschillende dozen stop ?
asking for a friend
Dan is je stem ongeldig en ben je toch in orde met de wet. Er is namelijk een opkomstplicht en geen stemplicht. Jij mag ook gewoon naar je stembureau gaan, je blad aannemen en onmiddellijk in de urne deponeren zonder iets op aan te duiden.
Je mag ook elke lijst aanduiden, dan is je stem ook ongeldig. Hell, je mag zelfs een mooie tekening maken op het stembiljet :oi22:

asking for a friend
Dan gaan de bijzitters een keer diep zuchten, naar elkaar kijken en vraagt Jos aan Jef om aan die meneer zijn id-kaart terug te geven.

Dan is je stem ongeldig en ben je toch in orde met de wet. Er is namelijk een opkomstplicht en geen stemplicht. Jij mag ook gewoon naar je stembureau gaan, je blad aannemen en onmiddellijk in de urne deponeren zonder iets op aan te duiden.
Je mag ook elke lijst aanduiden, dan is je stem ook ongeldig. Hell, je mag zelfs een mooie tekening maken op het stembiljet :oi22:
Zou ik al niet opvolgen

Moet ik het stemhokje binnengaan ?
Ja, dat moet. De stemming in België is immers verplicht en geheim (artikel 62, derde lid van de grondwet)

Bij stemming op papier is het niet toegelaten om de stembrieven meteen in de stembus te steken. Je moet het stemhokje binnengaan omdat niemand mag weten hoe je gestemd hebt. Als een kiezer het stemhokje weigert binnen te gaan, wordt hij/zij genoteerd als afwezige kiezer.

Allez, stembrief aannemen, kotje binnen, kotje buiten en deponeren dan. In elk geval: ge moet niks doen met dat blad.

Bijna oproepingsbrieven kwijt. Stak te midden een stapel verkiezingsreclame. Een geluk dat ons ma mij belde dat het bij haar ook het geval was. Beide brieven staken gewoon in een folderke van Open vld.

Bijna oproepingsbrieven kwijt. Stak te midden een stapel verkiezingsreclame. Een geluk dat ons ma mij belde dat het bij haar ook het geval was. Beide brieven staken gewoon in een folderke van Open vld.
Wat een geluk seg dat je ze ook in je digitaal loket krijgt en zo kan afdrukken of kan vereeuwigen op je computer. 🤷‍♂️

Mijn vrouw moet ook werken (zorg)
Waar moet dat attest naartoe? Moet ik dat meenemen samen met haar pas naar het stembureau? Of achteraf ergens indienen?

In het stemhokje doet een volmachthouder uiteindelijk wat-ie wil. De enige waterdichte oplossing is zelf gaan stemmen.
De meest betrouwbare optie is wel om naar de lokale partij te gaan en daar een volmacht af te geven aan iemand van die persoon. Kans dat er dan anders gestemd wordt (allez, alvast op een andere partij) is klein.

Ik heb mijn brief van de Belgische ambasade bij het oud papier gegooid. Ik vond het sowieso al moeilijk om een partij te kiezen voor een land waar ik nog vrij weinig mee te maken heb. Om dan nog een postzegel en een rood potlood te gaan kopen, laat maar zitten dan.
Ik ga in Zweden wel voor de EU verkiezingen gaan stemmen. Binnen x jaar vraag ik hier ook de nationalieit aan en stem ik voor alles hier.

Terug
Bovenaan