Gaming PC's in 2024

Charlaweyd

New member
Een vraag voor de groep. Eerst een kleine intro.

Zo'n 12 jaar lang heb ik amper nog iets gevolgd van de evoluties in PC hardware. Grafische kaarten, CPU's, mobo's,.... In mijn hoofd zit ik ongetwijfeld nog met referenties van +/- 2012. Ik ben nog steeds zeer fier op mijn (huidige!) gaming PC die ik toen nog gebouwd had met een Intel I7-2600k. Een kleine upgrade tussendoor was de switch naar een AMD R9 380 die ik tweedehands van mijn broer had bemachtigd en een SSD'tje om het een en ander wat rapper te laten gaan. Dat alles in mijn (intussen) old-school Antec 900 behuizing :love: Ik bouwde vroeger wel vaker PC's en was wel redelijk mee met alles. Intussen echter is dat helemaal niet meer het geval.

Gezien ik nu en dan toch wel graag nog eens game, merk ik dat mijn PC zijn tijd wat gehad lijkt te hebben 😏. Zeker als het nieuwere games betreft. Het lukt me nog net om Battlefield V met dit ding te spelen. Maar dat is intussen toch ook al een 6 jaar oud spel. BF2042 lukt zeker niet :crazy:.

De vraag!
De vraag wordt duidelijk: Stel dat ik 1200€ te spenderen heb. Wat zouden jullie aanraden als "gaming" computer? Laat ons zeggen dat ik toch graag iets koop dat voor de lange termijn even goed kan zijn (je ziet hoe lang ik nu al met deze PC aan de slag ben!). Eventueel tussendoor eens iets upgraden moet kunnen, maar dit is nu niet mijn uitgangspunt. De basis mag dus in ieder geval wel goed zijn.
Wat wil ik er mee spelen? Wellicht nog wel wat BFV, maar liefst ook nieuwere games uiteraard. Graag haal ik toch 60 fps en speel ik liever niet op de laagste settings. Verder speel ik doorgaans de wat realistischere FPS games, ook wat real time strategy games en zaken zoals Red dead redemption (2) of GTA.

Alvast bedankt voor enige suggesties!

Bij zelf in elkaar steken heb ik wat schrik als er iets mis is. Heb dat ooit eens gedaan en mijn koptelefoon heeft nooit gewerkt daarop. Stel dat ik het door iemand laat bouwen (bedankt voor het aanbod trouwens Ascari !!) en er werkt iets niet hoe zit dat dan met de garantie?

Vind het trouwens niet terug bij Megekko om hun de PC te laten bouwen. En 120€ voor windows?? Je kan een legale key kopen voor hoop en al 3€ online.

EDIT : Iemand hier ervaring mee, zijn precies toch wat goedkoper : https://www.memorypc.eu

Megekko zelf assembleert geen PC's.
Alternate en Azerty assembleren wel.

Die €3 keys zijn niet bepaald legit. Zit ergens tussen zwart en wit.

Als je een kapot onderdeel hebt stuur je dat gewoon terug naar de winkel en zij ruilen die om. Niet meer niet minder, als het binnen garantie is. Tenzij het user error is. Maar dat heb ik nog nooit meegemaakt en bouw al jaren PC's.

Megekko zelf assembleert geen PC's.
Alternate en Azerty assembleren wel.

Die €3 keys zijn niet bepaald legit. Zit ergens tussen zwart en wit.

Als je een kapot onderdeel hebt stuur je dat gewoon terug naar de winkel en zij ruilen die om. Niet meer niet minder, als het binnen garantie is. Tenzij het user error is. Maar dat heb ik nog nooit meegemaakt en bouw al jaren PC's.

Ok, maar een geval dat een familielid van mij had. Hij laat een PC assembleren, die gast speelt enorm veel AR¨PG's zoals Grim Dawn. Nieuw PC dus, hij speelt daarop de allerlaatste Tomb Raider en Grim Dawn maar beide werken niet op die nieuwe PC terwijl hij mooie resoluties verwacht had. Games crashen gewoon of starten niet op.

Wie moet er dan betalen? Wie heet de garantie? Welk onderdeel werkt er niet naar behoren? Dat is toch een moeilijke vraag denk ik dan.

Denk dan ook dat de ééééénorme meerprijs voor prefab builds zo duur is, omwille van die reden. Of ben ik daar verkeerd in?

Ik heb deze middag een pc ineengestoken op een half uur… het meeste werk is de kabeltjes van de voeding in alle juiste gaatjes duwen, maar das een kwestie van lezen en kijken. Zie niet in waarom iemand dat niet zou kunnen.
Het klopt dat pakweg 20 jaar geleden je manueel de juiste drivers vaak moest zoeken voor alle onderdelen (ik herinner mij vooral wat gepruts met audio drivers inderdaad).
Vandaag de dag is het een kwestie van Windows te installeren en daarna oftewel een update van de moederbord drivers die via Windows update binnenkomt, oftewel zit er soms een usb stick bij uw moederbord met de juiste drivers.
Op alternate bijvoorbeeld heb je ook een pc builder die er voor zorgt dat je compatibele onderdelen samenstelt.
Je hoeft ze dan niet perse daar te kopen he :)

Ok, maar een geval dat een familielid van mij had. Hij laat een PC assembleren, die gast speelt enorm veel AR¨PG's zoals Grim Dawn. Nieuw PC dus, hij speelt daarop de allerlaatste Tomb Raider en Grim Dawn maar beide werken niet op die nieuwe PC terwijl hij mooie resoluties verwacht had. Games crashen gewoon of starten niet op.

Wie moet er dan betalen? Wie heet de garantie? Welk onderdeel werkt er niet naar behoren? Dat is toch een moeilijke vraag denk ik dan.

Denk dan ook dat de ééééénorme meerprijs voor prefab builds zo duur is, omwille van die reden. Of ben ik daar verkeerd in?
Je hebt via megekko sowieso 2 jaar (soms 3 jaar) garantie. De rest van de garantie zoals bij sommige Corsair voedingen die 10 jaar hebben, gaan dan via de fabrikant, voor die laatste 8 jaar.
Opsturen is sowieso gratis naar de meeste goede RMA afdelingen van fabrikanten.

Op die 20 jaar dat ik PC's bouw heb ik hooguit 2 of 3 componenten gehad die kapot waren en heb deze teruggestuurd en ofwel mijn geld terug gehad ofwel een nieuw component in de plaats gekregen (binnen de garantie termijn).

Op zich bestaan er genoeg programma's om vast te stellen wat het probleem is en met wat algemene kennis is het op zich niet veel werk om vast te stellen waar het probleem van komt.

Als games crashen naar desktop kan het de GPU of RAM zijn. Als je PC gewoon uitvalt naar een zwart scherm kan het de voeding zijn.

Het kan ook zijn dat hij bvb. niet alle drivers heeft geïnstalleerd, dan gaat die ook niet werken zoals het hoort.

Als ik die PC bouw dan geef ik ook support, ik kom zelfs langs bij jou om dan te helpen het probleem vast te stellen. Dan kan dat onderdeel opgestuurd worden voor RMA en krijg je na een tijd gewoon een nieuw onderdeel.

Op al die jaren dat ik hier PC's bouw heb ik nog nooit een PC afgeleverd die maar half werkt of continu problemen geeft. Iedereen krijgt mijn GSM nummer voor eventuele vragen nadien.

Die enorme meerprijs voor die duurdere prefab PC builds komt gewoon doordat de werknemers/fabrikanten daar ook hun uren moeten uithalen en correct betaald moeten worden. Anders brengt het niets op als ze die aan de normale kost zouden verkopen.

Vandaag de dag is het een kwestie van Windows te installeren en daarna oftewel een update van de moederbord drivers die via Windows update binnenkomt, oftewel zit er soms een usb stick bij uw moederbord met de juiste drivers.
Op alternate bijvoorbeeld heb je ook een pc builder die er voor zorgt dat je compatibele onderdelen samenstelt.
Je hoeft ze dan niet perse daar te kopen he :)
Windows Update installeert enkel generic Windows drivers, dus niet persé diegene die je exact nodig hebt van je moederbord of GPU (Windows herkent niet welk moederbord of GPU je exact hebt). Idem voor die USB-stick die meegeleverd worden (in sommige gevallen) staan outdated drivers op van toen dat moederbord net uit was gekomen. Medewerkers van de winkel gaan niet stuk voor stuk die nieuwe drivers op de Usb stick zetten.

Het beste is altijd de nieuwste drivers van de website van de fabrikant downloaden en installeren.

Daarom dat ik mijn nieuwe PC besteld heb bij een lokale PC-bouwer (zelfstandige in bijberoep, dus geen hobbyist).
Misschien iets duurder dan Alternate of Megekko (heb geen prijzen vergeleken) maar het geruste gevoel te weten dat er dicht bij huis iemand is die in geval van problemen altijd bereikbaar is (en de PC ook zelf heeft gebouwd) is voor mij onbetaalbaar, zeker na een minder goede ervaring met een tweedehands gekochte PC.

En aangezien ik pas mijn elektronisch drumstel heb verkocht kon ik ook iets meer spenderen...:biglaugh:

Daarom dat ik mijn nieuwe PC besteld heb bij een lokale PC-bouwer (zelfstandige in bijberoep, dus geen hobbyist).
Misschien iets duurder dan Alternate of Megekko (heb geen prijzen vergeleken) maar het geruste gevoel te weten dat er dicht bij huis iemand is die in geval van problemen altijd bereikbaar is (en de PC ook zelf heeft gebouwd) is voor mij onbetaalbaar, zeker na een minder goede ervaring met een tweedehands gekochte PC.

En aangezien ik pas mijn elektronisch drumstel heb verkocht kon ik ook iets meer spenderen...:biglaugh:

Ik heb er uiteindelijk één besteld bij Amazon via de Amazon deal van iemand op dit forum.
Ik kon niet teveel spenderen omdat ik voor mijn dochter nog een monitor gekocht heb voor haar tweedehands elektrische drumstel. :D

Na maanden lang miserie gehad te hebben met een HP omen (https://www.coolblue.be/nl/product/945092/hp-omen-25l-gt15-2973nd.html)
Aangekocht in Juli, maar meer in reparatie geweest bij Coolblue dan thuis ter beschikking gehad, heel vaak crashes en ze krijgen het blijkbaar niet gemaakt. Ik ben zelf niet super technisch, dus vandaar de keuze voor een pre-build.

Ze hebben me nu terug 2.199€ tegoed gegeven. Tips?

https://www.coolblue.be/nl/product/951301/asus-rog-g22ch-71470f120w.html
https://www.coolblue.be/nl/product/950705/msi-mpg-infinite-x2-14nuf7-449eu.html (of https://www.coolblue.be/nl/product/950704/msi-mpg-infinite-x2-14nug7-448eu.html)

Na maanden lang miserie gehad te hebben met een HP omen (https://www.coolblue.be/nl/product/945092/hp-omen-25l-gt15-2973nd.html)
Aangekocht in Juli, maar meer in reparatie geweest bij Coolblue dan thuis ter beschikking gehad, heel vaak crashes en ze krijgen het blijkbaar niet gemaakt. Ik ben zelf niet super technisch, dus vandaar de keuze voor een pre-build.

Ze hebben me nu terug 2.199€ tegoed gegeven. Tips?

https://www.coolblue.be/nl/product/951301/asus-rog-g22ch-71470f120w.html
https://www.coolblue.be/nl/product/950705/msi-mpg-infinite-x2-14nuf7-449eu.html (of https://www.coolblue.be/nl/product/950704/msi-mpg-infinite-x2-14nug7-448eu.html)
Persoonlijk, zou ik wegblijven van pre-builds. Vaak gebruiken ze goedkopere onderdelen, vooral voedingen e.d. waardoor je een premium prijs betaalt voor low tier onderdelen en soms problemen kan hebben met stabiliteit.

Heb eens gekeken naar de beschikbare onderdelen en je budget en heb het maximale voor die prijs er kunnen uithalen. Vooral qua GPU is die wel een pak beter. Heeft ook een betere voeding en SSD's.

Moest je willen, wil ik die gerust wel voor je bouwen. Heb dat al vaker gedaan voor forumleden. Je mag mij altijd een pm sturen als je meer info wil.
Als je toch liever een pre-build wil, begrijp ik dat ook zeker en zou dan deze kiezen.

Waarom 2 SSD's van 0,5 en 1TB? Het lijkt mij dan logisch om voor 1 SSD te gaan van 2TB. Op die manier heb je een extra M.2 slot vrij voor later te upgraden.

Fury Renegade van 2TB is niet op stock maar de Samsung 990 Pro 2TB wel, is misschien een goed alternatief? https://www.coolblue.be/nl/product/913731/samsung-990-pro-2tb-nvme-ssd.html
1 voor OS en programma's de andere voor games e.d.

Mobo heeft 3x M.2 sloten (1x PCIe 5.0 en 2x PCIe 4.0), dus nog plaats genoeg voor een extra SSD later bij te steken, indien nodig.

Is gewoon iets dat ik prefereer. TS hoeft dit niet te volgen qua opslag.

Persoonlijk, zou ik wegblijven van pre-builds. Vaak gebruiken ze goedkopere onderdelen, vooral voedingen e.d. waardoor je een premium prijs betaalt voor low tier onderdelen en soms problemen kan hebben met stabiliteit.

Heb eens gekeken naar de beschikbare onderdelen en je budget en heb het maximale voor die prijs er kunnen uithalen. Vooral qua GPU is die wel een pak beter. Heeft ook een betere voeding en SSD's.

Moest je willen, wil ik die gerust wel voor je bouwen. Heb dat al vaker gedaan voor forumleden. Je mag mij altijd een pm sturen als je meer info wil.
Als je toch liever een pre-build wil, begrijp ik dat ook zeker en zou dan deze kiezen.

Da's wel een mooie build eigenlijk. Heb het eens ingetikt bij Megekko en daar kan je voor dat bedrag zelfs een RTX 4080 inkrijgen. Met een RTX 4070 Ti is't maar 2090€.

Is die voeding dan genoeg voor een 4080? Totaal technische noob hier dus sorry als't een domme vraag is. :)

Da's wel een mooie build eigenlijk. Heb het eens ingetikt bij Megekko en daar kan je voor dat bedrag zelfs een RTX 4080 inkrijgen. Met een RTX 4070 Ti is't maar 2090€.

Is die voeding dan genoeg voor een 4080? Totaal technische noob hier dus sorry als't een domme vraag is. :)

Megekko is inderdaad wel wat goedkoper dan Coolblue.

Voor een 4080 Super is een 850W wel zeker voldoende. Alhoewel een 1000W voeding de betere keuze is. Zo heb je zeker wel wat marge naar de toekomst toe.

Is zeker geen domme vraag, beter om meer vragen te stellen dan fouten te maken 😉

Deze is de 1000W versie.

Zijn er zo geen Black Friday deals op grafische kaarten?

Deals die de moeite zijn want >1000 euro voor een RTX 4080 dat noem ik nog geen deal

Tweakers heeft een lijstje/ prijsvergelijker:

Megekko is inderdaad wel wat goedkoper dan Coolblue.

Voor een 4080 Super is een 850W wel zeker voldoende. Alhoewel een 1000W voeding de betere keuze is. Zo heb je zeker wel wat marge naar de toekomst toe.

Is zeker geen domme vraag, beter om meer vragen te stellen dan fouten te maken 😉

Deze is de 1000W versie.

Ik zal dit in-thread vragen ipv in PM. Je hebt me wel kunnen overtuigen ivm het zelf te bouwen of iemand te laten bouwen ipv store-bought. De schrik voor dingen die niet werken zitten er wel nog in maar kom.

Zou je die build die je hier gepost hebt eens kunne bekijken met Megekko of een andere website die een flink stuk goedkoper is dan Coolblue en zonder waterkoeling? Want ik heb daar 0 ervaring mee en ik heb al gehoord dat je dat water moet vervangen etc....

Mijn huidige is al 8 jaar oud en heeft nog een 2070 dus een upgrade mag wel. Die piept (letterlijk)) intussen dus ja. Zou voor een RTX 4080 willen gaan nu die toch eens onder de 1000€ zitten met Black Friday week. Waterkoeling hoeft dus niet maar wel graag 2TB storage. De laatste Stalker game is intussen 250gig als ik me niet vergis?

Trouwens ook bedankt voor de hulp in PM met de store build! You're the man. :)

Ik zal dit in-thread vragen ipv in PM. Je hebt me wel kunnen overtuigen ivm het zelf te bouwen of iemand te laten bouwen ipv store-bought. De schrik voor dingen die niet werken zitten er wel nog in maar kom.

Zou je die build die je hier gepost hebt eens kunne bekijken met Megekko of een andere website die een flink stuk goedkoper is dan Coolblue en zonder waterkoeling? Want ik heb daar 0 ervaring mee en ik heb al gehoord dat je dat water moet vervangen etc....

Mijn huidige is al 8 jaar oud en heeft nog een 2070 dus een upgrade mag wel. Die piept (letterlijk)) intussen dus ja. Zou voor een RTX 4080 willen gaan nu die toch eens onder de 1000€ zitten met Black Friday week. Waterkoeling hoeft dus niet maar wel graag 2TB storage. De laatste Stalker game is intussen 250gig als ik me niet vergis?

Trouwens ook bedankt voor de hulp in PM met de store build! You're the man. :)
Hierbij de build van bij Megekko:

Heb wel een iets betere versie van de 4080 Super gekozen t.o.v. die Gigabyte van €1079, scheelt €20.

Heb ook een triple pack fans toegevoegd, mits je geen waterkoeling kiest heb je bovenaan geen fans.

Op al die tijd dat ik hier PC's bouw voor forumleden heb ik nog nooit een probleem gehad met een onderdeel dat niet werkte. Kan uiteraard wel gebeuren dat er na een tijdje iets kapot gaat, maar mits Megekko nu ook een fysieke winkel heeft is dat niet echt een probleem meer om iets binnen te leveren voor nazicht.

Met zo'n closed loop waterkoeling kan je niets fout doen. Het 'water' hoef je zelfs niet te vervangen, dat is enkel bij open loops dat je dat moet doen.

Die Scythe Mugen's zijn heel deftige luchtkoelers voor die prijs en heel stil ook.

Laatst bewerkt:
Hierbij de build van bij Megekko:

Heb wel een iets betere versie van de 4080 Super gekozen t.o.v. die Gigabyte van €1079, scheelt €20.

Heb ook een triple pack fans toegevoegd, mits je geen waterkoeling kiest heb je bovenaan geen fans.

Op al die tijd dat ik hier PC's bouw voor forumleden heb ik nog nooit een probleem gehad met een onderdeel dat niet werkte. Kan uiteraard wel gebeuren dat er na een tijdje iets kapot gaat, maar mits Megekko nu ook een fysieke winkel heeft is dat niet echt een probleem meer om iets binnen te leveren voor nazicht.

Met zo'n closed loop waterkoeling kan je niets fout doen. Het 'water' hoef je zelfs niet te vervangen, dat is enkel bij open loops dat je dat moet doen.

Die Scythe Mugen's zijn heel deftige luchtkoelers voor die prijs en heel stil ook.

Whow, merci voor de reply! Hoeveel zou je vragen om dat samen te steken? Vanwaar ben je eigenlijk? :)

Ik zie dat die fans trouwens duurder zijn dan die waterkoeling. Heb ik die dan niet meer nodig? Ik wist het niet van die waterkoeling eigenlijk, dat je daar niet meer naar moest omkijken.

Is eigenlijk een beetje boven mijn budget, maar ik kan nog eens proberen overleggen met mijn vrouw. :D

Whow, merci voor de reply! Hoeveel zou je vragen om dat samen te steken? Vanwaar ben je eigenlijk? :)

Ik zie dat die fans trouwens duurder zijn dan die waterkoeling. Heb ik die dan niet meer nodig? Ik wist het niet van die waterkoeling eigenlijk, dat je daar niet meer naar moest omkijken.

Is eigenlijk een beetje boven mijn budget, maar ik kan nog eens proberen overleggen met mijn vrouw. :D
Heb een beetje aangepast en heb er wel wat kunnen afhalen van de prijs.

Zal pm sturen.

Ga hier ook maar is mijn vraagje stellen. Januari 2018 heb ik deze pc in elkaar gestoken. Heeft me toen iets van een 1300 gekost.

MSI B350 GAMING PRO CARBON
MSI GTX1060 Gaming X 6G (6GB GDDR5 - 1809Mhz / 8108Mhz - DVI/HDMI/3xDP)
AMD Ryzen 5 1600
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16
Crucial SSD MX300 525GB
Crucial SSD MX300 275GB M.2
Seagate HDD 3.5" 2TB ST2000DM006 Barracuda
Seasonic M12II Evo 520W
Fractal Design Meshify C Black Tempered Glass

Heeft het nog nut om bepaalde onderdelen te vervangen naar iets beter (zoja welke?) of koop ik beter gewoon een volledig nieuwe pc?
Indien het 2e is een budget van 1300 nog ok tegenwoordig of is dat belachelijk laag?

Qua game eisen (indien enkel upgrades): zou ik graag deftig Starfield kunnen draaien want dat lukt nu niet meer.
Indien nieuwe pc: zou ik graag de nieuwste games op min medium willen kunnen spelen.

Terug
Bovenaan