Geld krijgen/geven van/aan familieleden?

Kreeg jij geld van je (groot)ouders bij belangrijke aankopen?

• Ja, sterke steun volgens hun vermogen

Stemmen: 61 40,9%
  • Ja, maar eenmalig of beperkter

Stemmen: 42 28,2%
  • Ja, maar enkel symbolisch

Stemmen: 7 4,7%
  • Nee, mijn (groot)ouders konden niks missen

Stemmen: 27 18,1%
  • Nee, mijn (groot)ouders zijn van het principe dat dit niet goed is

Stemmen: 8 5,4%
  • Nee, geen (groot)contact met ouders

Stemmen: 1 0,7%
  • Nee, ik wou principieel niks krijgen (ondanks goed contact)

Stemmen: 3 2,0%
  • Nee, mijn ouders waren tegen de investering

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    149
Maakt zeker en vast wel uit, laat me raden jij hebt een pak geld gekregen.
Das dan makkelijk praten.
Dat vind ik zo'n waardeloze opmerking die je vaak hoort. Mensen gaan er ook altijd blindelings van uit dat je altijd een luxeleventje hebt gehad omdat je een som hebt meegekregen van thuis. Dat is hier (en bij veel mensen) absoluut niet het geval. Mijn ouders hadden allebei geen hoogbetaalde job, die wonen in een oude halfopen bebouwing in het gat van Pluto, rijden al heel hun leven met auto's waar de meesten hier niet in gezien zouden willen worden, gaan nooit op reis, ...
Mijn jeugd was dus helemaal geen luxeleventje, ik moest voor alles zelf sparen, heb vanaf mijn 15 vakantiejobs gedaan, enzovoort.
Dus volgens u is mijn volledig karakter gevormd in de laatste 10 jaar van mijn leven, niet in de eerste 27? In die 10 jaar waarin ik trouwens een job had waardoor ik wss in de top 1% van inkomen had?

Snap ik toch niet zo goed. Wij gingen kijken voor een huis, toen we naar het budget begonnen rekenen kwamen er plots wat giften bij, bijgevolg hebben we een comfortabeler huis gebouwd?
Met 50k extra (en dat is al een grote som) had ik nog steeds niet genoeg om te bouwen. Dus als je dan afhankelijk bent van wat de markt te bieden heeft, is een huis van 50k meer niet noodzakelijk beter. Dus again, ik had dingen sneller kunnen doen, ja, maar dat zou niet per definitie een groot surplus aan comfort hebben opgeleverd. Er is gewoon een punt, denk ik, dat extra geld "gewoon" op een rekening verzeild, zonder dat het écht extra comfort oplevert. Dat tikkeltje meer gemoedsrust, dat extra zekerheidje, dat zeker, maar dat is niet écht comfort imo.

Hoor uzelf bezig, 50k "dat tikkeltje extra zekerheid" "dat tikkeltje meer gemoedsrust" "niet echt comfort imo".

5k is een tikkeltje extra zekerheid.
50k is een bom geld waar een normale starter eerst 5 jaar moet voor gaan werken om dat gespaard te krijgen.
voor dat bedrag kunnen gij en heel uw gezin, een heel jaar thuis voor de tv gaan zitten.

Laatst bewerkt:
Mijn ouders hebben bij aankoop van onze woning 1/3 betaald. (1/3 had ik spaargeld) en 1/3 geleend bij de bank.

Qua hulp kan dat al goed tellen.
Nadien bij een grote aankoop nog eens een serieus bedrag.
Langs mijn vrouw haar kant nooit financiële hulp ,maar mijn schoonvader staat altijd klaar om te helpen klussen en dat is ook goud waard.

En nu ze op pensioen zijn komen er al wat vaker gulle gifte. (gelijk verdeeld over de 2 kinderen)

Qua vermogen zitten mijn ouders bij de 1% rijkste belgen om het voorzichtig uit te drukken. maar niemand van het gezin hier zweeft of whatever.
Er word al is iets sneller een nieuwe auto gekocht, en als oma kookt is het ook altijd filet pur ipv gewone biefstuk.

ik ga ook nog elke dag gewoon werken, zeer zeker wel niet tot mijn 67 :biglaugh:

Ik heb zelf, als je het toch wilt weten, mijn eerste wagen van 10k cadeau gekregen.
Daarna toen we gingen bouwen een goeie 15k gekregen alles bij elkaar. Dat is niet niks, en beide hebben mij zeker geholpen.
Maar het is allesbehalve zo dat dit nu een gigantisch verschil heeft gemaakt. Alles wat we daarna hebben opgebouwd is onze eigen verdienste.

Maar voor mij maakt het echt niet uit of iemand nu 200k kreeg en die met beide handen heeft aangenomen.
En of hij daar nu een huis of een porsche mee gekocht heeft. Dat is gewoon nog verenigbaar met zelf iets opbouwen en succesvol zijn.
En zelfs dan nog, al ben je niet super succesvol en ben je gewoon kantoorklerk zonder meer, als je gelukkig bent is daar echt niks mis mee.
Dat zijn nog niet de grote bedragen, das een mooie gift, maar er zijn mannen dat een heel appartement/huis gratis kregen en dan de grootste stoefer zijn lol Ik ken zo iemand.

Mijn ouders moeten mij nog 10k
Alle gekheid op een stokje, ik zit ad andere kant van het verhaal.

Mensen denken dat ik veel gekregen heb maar integendeel. Mijn grootouders waren heel rijk, mijn ouders deden zich rijk voor. Zo heb ik langs een kant vd grootouders 12k gekregen, kwam vrij op mijn 18e, gelukkig. Langs de andere kant kreeg ik 15k als gift op mijn 12e, mijn pa heeft dat direct in beslag genomen en nooit terug gegeven.

Ondertussen is dat contact verbroken, dat geld zie ik niet meer en de erfenis van mijn grootouders op ouders zal ik ook nooit zien maar so be it.

Wel wonen we in een mooi huis, al ben ik er zeker van dat heel wat mensen denken dat we dit niet zelf voor elkaar gekregen hebben maar wel door het geld van grootouders/ouders.

Ik ken zo van die fils a papa die ooit volgende uitspraak deden (ik was al aan het werk en zij nog eeuwig student).

"Als je alles dat je niet zelf betaald hebt niet mag meetellen, dan heeft er niemand iets e".

- "En van waar komt je pa zijn geld, van een boom?"

"Wat wil je nu zeggen, dat je alles moet betalen met her geld dat je verdient met te werken? Dan kom je toch nooit rond"

Laatste keer dat ik die sjarels gezien heb. :laugh:

Dat zijn nog niet de grote bedragen, das een mooie gift, maar er zijn mannen dat een heel appartement/huis gratis kregen en dan de grootste stoefer zijn lol Ik ken zo iemand.
En je hebt misschien ook mensen die een heel huis gekregen hebben, maar daar helemaal niet over stoefen. Maar dat zou je niet weten he, want ze stoefen er niet over ...

Hier wordt er van uit gegaan dat de band ouder-kind eeuwig goed zal zijn. Familielid (legde zich nooit toe op zijn beroep, maar wist binnen te geraken in een goed betaalde EU functie) gaf geld aan dochter voor aankoop huis + verbouwing en daarna begon de miserie, om te compenseren dat hij niet gerespecteerd werd op z'n job werd hij bemoeizuchtig over de woning die hij dan zag als ook van hem, tot stalking toe, alleen maar last mee gehad.

Een deel boomers verdiende geld op geld dankzij een dolgedraaide economie en gaven dat door 'om goed te doen' aan de volgende generatie die niet meer echt de waarde van werken voor geld kent. Dankzij een paar 21e eeuwse crisissen is ons geld ontwaard en kunnen we nu niet meer zonder schenkingen. De allochtone werkmannen lachen in hun vuistje want zij zijn op dat vlak vaak sterker dan ons. Mocht ik een deel vermogen door geven, ik zou daar zware voorwaarden aan koppelen. Startkapitaal kan je ook verwerven door 25 maanden te werken als een paard voor 2500/m en te leven op 1500, bouw iets op met die 25k en als dat gezond blijkt te zijn kan er extra cashinjectie komen, zo leer je verantwoord ondernemen.

Wat ik heb gezien is dat de gniffelende fils/fille à papa zo goed als altijd later in 't leven een prijs betaald voor verwend te zijn met zwaktes in het karakter, het was lang wachten op de catharsis maar ben er al een paar gepasseerd die beschaamd naar de grond moesten kijken.

Een deel boomers verdiende geld op geld dankzij een dolgedraaide economie en gaven dat door 'om goed te doen' aan de volgende generatie die niet meer echt de waarde van werken voor geld kent. Dankzij een paar 21e eeuwse crisissen is ons geld ontwaard en kunnen we nu niet meer zonder schenkingen.
De realiteit:

1736886482159.png

(inflatie in de jaren 20,30 & 40 ging van -12,24% tot +191,71%, vandaar dat het soms nog hoger gaat dan de grafiek).

De jaren 2000-nu zijn eigenlijk heel redelijk qua crisissen of ontwaardingen. Totaal niet hoe je het beschrijft.

"Als je alles dat je niet zelf betaald hebt niet mag meetellen, dan heeft er niemand iets e".
Je dat zijn zo de hoogstaande discussies die 18-21 jarige op de speelplaats hebben. Hoeveel geld ze op hun spaarrekening hebben en als je dan vraagt heb je dat zelf verdiend dan zeggen ze “ ja helemaal zelf gespaard al die jaren, dat is niet moeilijk hoor! Iedereen kan toch sparen!” hun verdienste is dus dat ze dat stuk geld van de ouders en familie nog niet van de spaarrekening gehaald hebben. Proficiat!

Of zo van die redenaties “neenee ik heb dat zelf betaald van het geld van mijn bmw die ik goed kunnen verkopen heb” maar die bmw had ge ook gekregen gast?

Laatst bewerkt:
Hoor uzelf bezig, 50k "dat tikkeltje extra zekerheid" "dat tikkeltje meer gemoedsrust" "niet echt comfort imo".

5k is een tikkeltje extra zekerheid.
50k is een bom geld waar een normale starter eerst 5 jaar moet voor gaan werken om dat gespaard te krijgen.
voor dat bedrag kunnen gij en heel uw gezin, een heel jaar thuis voor de tv gaan zitten.
Het gaat over een som krijgen voor een grote aankoop. Van 50k meer uit te geven ga ik niet plots een jaar in de zetel kunnen zitten.

Ik heb beperkt aangeduid, al besef ik dat ik veel gekregen heb, het gros van de giften zijn gebeurd na de aankoop van de woning, al dan niet onder de vorm van optimalisering successieplanning.
Ik heb zeker niet het mooiste of grootste huis van mijn omgeving, maar dat resulteert ook in het ontbreken van enige financiële zorg.

Ik zou zelf opteren om méér te geven op voorhand aan mijn kind, maar die heeft daarentegen al een beetje de lotto gewonnen want voorlopig enig kleinkind. Ik heb die aanpak gezien bij andere (oa een ex met een gratis bouwgrond) en dat zet u zoveel vooruit int leven.

Er zijn ook keerzijdes aan de medailles:
- ouders die het gemaakt hebben doen u een beetje als mislukking aanvoelen (bv. Dochter van een CEO werd uitgelachen voor haar verloning wanneer ze zelf corporate ladder wou opklimmen in ander bedrijf)
- ouders die meer kunnen of willen schenken, compenseren vaak voor hun afwezigheid tijdens de kinderjaren (internaten, opvang, …)
- gekregen geld is niet altijd positief (erfenis door verlies ouder op jonge leeftijd, inmenging ouders bij aanwending middelen, gebrek aan voldoening door jezelf, afgunst van anderen,…)

Ik denk dat de grootste verschilfactor tussen de huidige en boomergeneratie niet zit in de opbrengst zoals JPV zegt, maar in de levensstijl.
- Hun ouders hebben de oorlog meegemaakt dus sparen is wat meer ingeburgerd
- Veel kochten en woonden samen op jongere leeftijd waar nu jongeren hun eerste geld opdoen aan reizen waren onze ouders al een huis aant afbetalen
- In die tijd waren er hogere transactiekosten en minder globalisering en een veel sterker groeiende actieve bevolking (babyboomgeneratie) dus ondernemen was in
hindsight veel eenvoudiger. (Per gemeente was er één grootwarenhuis en 10 bakkers en nu is het eerder omgekeerd)

De jaren 2000-nu zijn eigenlijk heel redelijk qua crisissen of ontwaardingen. Totaal niet hoe je het beschrijft.
Hoe de middenklasse dat aanvoelt kan je niet in een grafiek steken. Kijk naar aantal jaarlonen die vereist zijn voor de aankoop van een woning, inflatie kon vroeger worden tegen gegaan met meer lapmiddelen en minder regels.

Hoe de middenklasse dat aanvoelt kan je niet in een grafiek steken. Kijk naar aantal jaarlonen die vereist zijn voor de aankoop van een woning, inflatie kon vroeger worden tegen gegaan met meer lapmiddelen en minder regels.
Ik had het op het feit dat jij het aan ontwaarding toewees. Ontwaarding is inflatie en is in de 21ste eeuw heel beperkt gebleven. Dat je dan voor 1 specifiek iets plots veel meer moet betalen, verandert daar niks aan.

Of leg eens uit hoe je vroeger dan inflatie en devaluatie kon tegengaan, en dat nu niet meer zou kunnen.

Nog niet omdat ik nog geen grote aankoop heb gedaan. Maar ik wil binnen nu en een paar jaar een mooi appartement kopen, en dan gaan ze zeker een groot stuk 'bijleggen'. Ze zijn nog kwieke vijftigers/(bijna) zestigers, maar iets wat ze zelf altijd zeggen is dat het spijtig zou zijn moest er bij het sterven (van één van beide) nog 'te veel' geld geërfd worden. Kwestie van niet bestolen te worden qua successierechten.

Ik moet geen kinderen hebben, maar geen idee waarom zoveel mensen al hun geld bij zich houden tot ze sterven. Het is natuurlijk die mensen hun geld en ze doen ermee wat ze willen, maar ik begrijp niet waarom gegoede mensen er voor zouden kiezen (tenzij je natuurlijk jong sterft) om hun erfgenamen op te zadelen met veel belastingen. Vanaf een zekere leeftijd is op tijd schenken ook gewoon de beste levensverzekering die je kunt hebben.

Ik moet geen kinderen hebben, maar geen idee waarom zoveel mensen al hun geld bij zich houden tot ze sterven. Het is natuurlijk die mensen hun geld en ze doen ermee wat ze willen, maar ik begrijp niet waarom gegoede mensen er voor zouden kiezen (tenzij je natuurlijk jong sterft) om hun erfgenamen op te zadelen met veel belastingen. Vanaf een zekere leeftijd is op tijd schenken ook gewoon de beste levensverzekering die je kunt hebben.
Je moet dat ook zien vanuit het perspectief van wie nu ouder is, babyboomers dus. Opgevoed na de oorlog en alles in het teken van 0 risico en altijd wat achter de hand hebben. Ik hoor graag zo'n redeneringen van op tijd schenken, maar ik denk echt niet dat je het merendeel van die mensen daarmee overtuigt. "Ja pa en ma, schenk maar zoveel mogelijk geld op voorhand, zodat IK niet veel successierechten moet betalen".

Best wat vooroordelen merkbaar - maar kan het ook niet omgekeerd werken: wie steun heeft gekregen heeft bijgevolg ook meer te verliezen, zal mss geneigd zijn om daar verantwoord mee om te gaan - je wil toch niet de zuurverdiende centjes van ouders etc. als parels voor de zwijnen gooien? Iemand aan de andere kant van het spectrum moet eigenlijk naar niets kijken want niets te verliezen (om het nu eens extreem te verwoorden).

Je moet dat ook zien vanuit het perspectief van wie nu ouder is, babyboomers dus. Opgevoed na de oorlog en alles in het teken van 0 risico en altijd wat achter de hand hebben. Ik hoor graag zo'n redeneringen van op tijd schenken, maar ik denk echt niet dat je het merendeel van die mensen daarmee overtuigt. "Ja pa en ma, schenk maar zoveel mogelijk geld op voorhand, zodat IK niet veel successierechten moet betalen".
Dat begint ondertussen ook wel wat te veranderen door het feit dat het vaak in de media komt.
Mijn ouders zijn ook die generatie, geven eigenlijk nergens geld aan uit. Maar ze schuiven ondertussen wel een deel van hun vermogen door. Ze hebben zelf ook een erfenis gekregen van een nonkel, met bijgevolg hoge successierechten, en ik denk dat toen de frank ook wel gevallen is :P

Dat begint ondertussen ook wel wat te veranderen door het feit dat het vaak in de media komt.
Mijn ouders zijn ook die generatie, geven eigenlijk nergens geld aan uit. Maar ze schuiven ondertussen wel een deel van hun vermogen door. Ze hebben zelf ook een erfenis gekregen van een nonkel, met bijgevolg hoge successierechten, en ik denk dat toen de frank ook wel gevallen is :p
Hangt ook af van hoe financieel onderlegd mensen zijn (en hoe rijk ze zich voelen). Na het overlijden van mijn moeder in 2005, die al de financiën deed thuis, moest mijn vader dat doen. Die was tot zijn 14de naar school geweest en zijn moeder was weduwe geworden toen hij 8 was. Die is altijd opgegroeid in een sfeer van "we kunnen elk moment zonder geld zitten" (terwijl mijn grootvader op het koninklijk paleis werkte en dat overlevingspensioen meer dan goed was).

Resultaat was dan ook dat mijn vader ook zo redeneerde, alles moest goedkoop en elke rekening die betaald moest worden leek het wel alsof we daarvan gingen afzien, terwijl dat gewoon niet klopte. Ik heb bij zijn overlijden dan ook een mooie som successierechten mogen betalen. Nu goed, ik "kreeg" geld dus het is niet of dat was nu het probleem.

Terug
Bovenaan