In mijn ogen zijn er 2 opties (mogelijk te combineren) voor wie een dikke som krijgt:
1) Je eigen inbreng is hoger, dus je moet minder lenen en je afbetaling ligt lager.
2) Er kan ook eerder een groter huis aangekocht worden en er zal zelfs niet per se minder geleend worden.
Los hiervan is elk gekregen bedrag uiteraard mooi meegenomen.
Veronderstelling 1: gemiddeld appartement is 276k€ en je moet dit 100% lenen.
Dit vraagt (snel gerekend en nu iets lager door de registratierechten) 25k€ en een gezamenlijk nettoinkomen van 3k€ (gegeven max 50% afbetalen en lenen op 20j)
==> de 25k€ bij elkaar krijgen zonder hulp van ouders (bv. Door gratis inwonen bij werken) is een gigantisch stretch voor de meesten
==> voor een alleenstaande al helemaal, dus zo’n schenking is bijna een must
Veronderstelling 2:
Je kan niet lenen voor verf, reparaties en inboedel, het reële bedrag ligt hoger, dus 10k€ kan heel veel verschil maken, zeker met de beschreven situatie in veronderstelling 2.
Lenen aan 2,6% of 3% is een groot verschil, net als 20 of 25jaar afbetalen. Dus als je met 10k€ je quotiteit beïnvloed is de impact eigenlijk groter.
Of gewoon nog geld op je rekening hebben staan na je aankoop dat je de wasmachine kan vervangen als ze kapot is, het zou heel wat mensen stress besparen.
Dus ik volg je redenering wel, maar ik denk dat je het te sterk bekijkt vanuit je eigen situatie die duidelijk meer bevoorrecht is. Want de realiteit is voor veel mensen dat “eerst” huren equivalent is aan (bijna) niet sparen en zonder financiële injectie kopen geen optie is.
Met de laatste zin ben ik wel helemaal akkoord, want hoeveel of hoe weinig het ook is: het helpt je vooruit.
En ik veronderstel dat elke ouder zoals mij zijn laatste euro zou geven voor het geluk van zijn kind, maar ook elke ouder wil dat hun kind besef heeft van geld, want ze zijn niet financieel draagkrachtig genoeg om maandelijks een maandloon te storten aan hun kinderen. Die confrontatie komt vaak maar na het eerste bezoek aan de bank bij het kopen van een huis.