Geld krijgen/geven van/aan familieleden?

Kreeg jij geld van je (groot)ouders bij belangrijke aankopen?

• Ja, sterke steun volgens hun vermogen

Stemmen: 61 40,9%
  • Ja, maar eenmalig of beperkter

Stemmen: 42 28,2%
  • Ja, maar enkel symbolisch

Stemmen: 7 4,7%
  • Nee, mijn (groot)ouders konden niks missen

Stemmen: 27 18,1%
  • Nee, mijn (groot)ouders zijn van het principe dat dit niet goed is

Stemmen: 8 5,4%
  • Nee, geen (groot)contact met ouders

Stemmen: 1 0,7%
  • Nee, ik wou principieel niks krijgen (ondanks goed contact)

Stemmen: 3 2,0%
  • Nee, mijn ouders waren tegen de investering

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    149
Ik heb wel steun gekregen van mijn ouders en ook via de erfenis van mijn grootvader wat gekregen. Over het bedrag laat ik me niet uit, maar het was wel een mooie ruggesteun om een appartement te kopen (dat ik later met wat winst heb verkocht om een huis te kopen met mijn vrouw). Jaarlijks met nieuwjaar krijgen we nog wel een kleinere som, maar dat zijn geen duizenden euro's.

Mijn dochter wil ik ook wel een mooie som meegeven als ze uit huis gaat.

Enerzijds ben ik hier zeer dankbaar voor want zulke bedragen op relatief jonge leeftijd (32) ontvangen kan een gigantisch cumulatief verschil maken over de decennia. Anderzijds is het ook wel wat 'ongemakkelijk' om zo'n groot bedrag te krijgen waar je niet om hebt gevraagd. Zeker omdat we het op zich niet nodig hebben en we onze eigen boontjes kunnen doppen. Iedereen wil toch liever self-made zijn.

Ik vind dat toch een licht absurde statement. :p
Niemand gaat jou een medaille geven om "self-made" te zijn. :p

En wanneer is iemand "self-made"?
De ene krijgt niks bij aankoop van een huis maar kon wel dankzij zijn ouders op hogere studies/op kot. Is die self-made?
De ene moest werken voor zijn studentenkot maar kreeg wel geld bij aankoop van een huis? Is die dan niet self-made?
Nog een andere werd eruit gesmeten op moment dat die 18 was en zat dan met een OCMW-uitkering te studeren. Is die self-made?
Als je opgroeit in België, kan je eigenlijk zelfs ooit claimen self-made te zijn? Een land waar je goedkoop hoger onderwijs hebt op kosten van de staat? Waar er redelijk wat voorzieningen zijn om mensen verder te helpen?

Self made is een schaal he

Fils a papa < ------------------------------------- > Self made

Je wil eigenlijk zo veel mogelijk naar rechts op de schaal, qua respect zijn daar wel medailles mee te winnen.

Ik vind dat toch een licht absurde statement. :p
Niemand gaat jou een medaille geven om "self-made" te zijn. :p
Ik zie niet in waarom """iedereen""" :laugh: (je bedoelt een kleine minderheid, de meerderheid wil gewoon geld, no matter waar het vandaan komt hoor) absoluut en volledig self-made zou willen zijn. Gewoon om voor jezelf te weten dat je het "allemaal alleen hebt gedaan"? :unsure:

Iemand die op eigen kracht zijn vermogen heeft verwerft dwingt bij mij toch meer respect af dan iemand die het in zijn schoot geworpen krijgt.

Je wil eigenlijk zo veel mogelijk naar rechts op de schaal, qua respect zijn daar wel medailles mee te winnen.

Dit dus.

Ja als ik iemand in een Lambo zie rondrijden dan denk ik ook niet "respect dude!!".

Nope, als die mens de lotto gewonnen heeft of dat van zijn papa gekregen heeft dan respecteer ik die mens op hetzelfde niveau als iemand anders dat ik niet ken, misschien nog eerder een degou afhankelijk van hoe die mens zich gedraagt (nederig zal het niet zijn denk ik).

Maar als die mens een verhaal heeft van dat hij als weeskind is opgegroeid in kansarme omstandigheden en begonnen is met pokemonkaarten op 2dehands verkopen, dan heeft hij groot respect van mij.

Het is natuurlijk wel zo dat, als je de bruto-loon poll ziet op dit forum, dat de schaal hier nogal hard uitwijkt naar links en je dus nogal defensief gedrag gaat krijgen als mensen vinden dat ze respect of een status verdienen op basis van een rijkdom waar hun eigen verdienste maar een klein deeltje was.

Iemand die op eigen kracht zijn vermogen heeft verwerft dwingt bij mij toch meer respect af dan iemand die het in zijn schoot geworpen krijgt.
Ik heb niet echt de gewoonte om respect af te meten van vermogen.

Respect verdient je wat mij betreft door wat je doet, niet wat je koopt/kan kopen.

Ik vind afhankelijk van je eigen middelen, als je er goed voor staat of beter dan uw ouders (dat gebeurt wel vaak denk ik) dat je ook wel eens aan hun mag denken en er geld ook in de andere richting mag stromen.

Ik heb niet echt de gewoonte om respect af te meten van vermogen.

Respect verdient je wat mij betreft door wat je doet, niet wat je koopt/kan kopen.

Idem. Door wat je doet: hard werken. Discipline tonen. Risico nemen. Daarom eindeloos meer respect voor een self-made man dan voor een fils à papa.

Daarom dus dat een rijke die veel gedaan heeft gemiddeld gezien meer respect krijgt dan een rijke die niks gedaan heeft.
Het gaat niet over veel doen, het gaat over wat hij/zij doet. Je kan veel geld verdiend hebben door hard te werken, maar als dat op de kap van anderen is, is dat niets dat respect verdient.

Een Wouter Torfs, zelfs al is zijn imago wat gemaakt, heeft mss minder hard gewerkt dan andere rijken, maar wel met meer oog voor mensen.

Idem. Door wat je doet: hard werken. Discipline tonen. Risico nemen. Daarom eindeloos meer respect voor een self-made man dan voor een fils à papa.
Uiteindelijk maakt dat echt geen flikker uit.
Er is niks mis met een serieuze duw in de rug te krijgen, wat je met die duw in de rug doet en hoe je zelf in het leven staat is het belangrijkste.

Kansen zijn er om te grijpen. Opportuniteiten ook.

Mijn ouders hebben altijd goed verdiend. Vader management en moeder vastbenoemd in het onderwijs. Ik heb 2 zussen, en mijn ouders (vooral mama) staat er op dat we alledrie exact evenveel krijgen)

Schoonouders hebben het altijd een pak minder breed gehad. Schoonvader arbeider en schoonmoeder huisvrouw (zonder leefloon/dop/...) M'n vrouw heeft 2 broers.

Ik moest 1/3 van m'n loon afgeven zolang ik nog thuis woonde, maar als m'n vrouw en ik gingen samenwonen heb ik dat volledige bedrag teruggekregen.

Toen ik m'n vrouw en ik gingen samenwonen hebben we mijn mama haar auto gekregen (Opel Corsa van toen 10j oud).
3j later toen onze oudste zoon geboren was hebben we de auto van m'n schoonouders gekregen (Toyota Carina van toen 12j oud)

Bij de aankoop van onze woning hebben we de eigen inbreng die nodig was van mijn ouders gekregen.

Voor onze 1e eigen nieuwe auto (goedkoopst mogelijke Peugeot Partner) hebben we dit mogen lenen bij mijn ouders (renteloos, maandelijks kleine som terugbetalen en als het eens moeilijk was geen probleem om enkele maanden over te slaan).
Toen we net ons dak vernieuwd hadden (was ongeïsoleerd en lekte langs alle kanten) en tijdelijk geen reserve meer hadden ging onze verwarmingsketel kapot. We hebben daarvoor ook mogen bijlenen bij m'n ouders.

Van mijn grootouders langs vaders kant (zelfstandige beenhouwer) kregen we steeds deftige cadeau's voor Kerst, Sinterklaas, verjaardagen,...

Hetzelfde van de grootouders langs moeders kant (hij schooldirecteur, oprichter van 1e school voor buitengewoon onderwijs in het Waasland en erna een busmaatschappij opgericht, zij huisvrouw).
Maar die hebben heel vaak reizen georganiseerd voor de hele familie op hun kosten. Oa Turkije, Tenerife, Fuerteventura,.. De laatste reis waren we met 50 man.

M'n schoonouders hebben ons nooit echt financieel gesteund omdat ze dat niet konden. Af en toe schonken ze ons wel iets, maar eerder iets materieel dan geld. Bvb die auto, een frigo, ...
Onze 1e zetels hebben we bvba gekregen van een kennis van m'n schoonmoeder die naar een rusthuis ging. (Wij hadden die mensen nog nooit gezien).
Maar bij elke verbouwing stond m'n schoonvader als eerste klaar om te helpen met raad en daad. Ik mag ook steeds al zijn materiaal gebruiken.
Ze hebben onlangs wel een mooie erfenis gekregen, en als Kerstcadeau hebben we 5000€ van hen gekregen.

Als wij het financieel kunnen wil ik (ongeveer) hetzelfde doen als mijn ouders voor mijn 3 kinderen.
Ze krijgen los daarvan sowieso elk ongeveer 10k op hun 21e. (Ik zou wel eens moeten uitzoeken hoe ik dat beter kan laten groeien, dit staat nu gewoon op een spaarrekening waar we maandelijks een bedrag bijstorten)

Laatst bewerkt:
Situatie ouders:
Mijn vader heeft grootste deel als metserdiender gewerkt en mijn mama was huisvrouw (indertijd ging ze wel in't zwart poetsen).
Na scheiding ouders heb'k mijn vader niet meer gezien. Heeft nooit alimentatie betaald en mijn mama is sindsdien (momenteel nog steeds) arbeidster aan de band.

Financiële situatie
Toen ik naar mijn huurhuisje verhuisde heeft mijn mama geholpen met wat potten verf en ikea stuff enzo te kopen. Maar ze heeft voornamelijk geholpen door mee alles te komen verven en wat in de richten enzo.
Grootste deel van inboedel heb ik indertijd betaald door alles wat ik gespaard had van vakantiejobs.

In't najaar heb ik eindelijk een eigen woning kunnen kopen. Hier heeft ze zo'n 3000 euro geholpen om mensen te betalen die kwamen helpen om te verven en vinyl enzo te leggen. Voor de rest vooral opnieuw heel veel support tijdens verhuis zelf en binnenkort ook tuin wat in orde brengen enzo.

Conclusie
De grote vetpot is het dus niet, maar ik neem haar niets kwalijk. Ze moet het ook maar doen met arbeidersloontje en alle respect dat ze nog steeds elke dag achter de band staat ondanks vrij zware artrose ook.
Ben echt heel blij met alle hulp die ik gekregen heb. Komen echt super goed overeen en 't gaat bij ons eens meer over kleinere dingen. Als we eens een dagje weggaan eens iets betalen om te eten enzo (geen sterrenresto he, gewoon eens brasserieke). We zijn er wel gewoon voor elkaar.

Zo simpel is het niet hoor.
Ik heb veel (financieel) meegekregen, dus ik zou op die lijn dan fel naar links zitten.
Maar ik heb ook een job die heel goed verdient en die ik volledig zelf heb opgebouwd, dus voor dat stuk zou ik rechts zitten.
Iemand met 1 miljoen€ die in het midden zit, tov iemand met 500k€ die helemaal rechts zit, maakt geen enkel verschil naar "eigen werk".

Zo simpel is het niet hoor.
Ik heb veel (financieel) meegekregen, dus ik zou op die lijn dan fel naar links zitten.
Maar ik heb ook een job die heel goed verdient en die ik volledig zelf heb opgebouwd, dus voor dat stuk zou ik rechts zitten.
Iemand met 1 miljoen€ die in het midden zit, tov iemand met 500k€ die helemaal rechts zit, maakt geen enkel verschil naar "eigen werk".

Ik denk dat men ook wel vergeet hoe veel eenvoudiger het is om de risico's te nemen die vaak nodig zijn om een goed betalende job "zelf op te bouwen" als je weet dat je iets hebt om op terug te vallen.

Uiteindelijk maakt dat echt geen flikker uit.
Er is niks mis met een serieuze duw in de rug te krijgen, wat je met die duw in de rug doet en hoe je zelf in het leven staat is het belangrijkste.

Kansen zijn er om te grijpen. Opportuniteiten ook.
Maakt zeker en vast wel uit, laat me raden jij hebt een pak geld gekregen.
Das dan makkelijk praten.

Ik denk dat men ook wel vergeet hoe veel eenvoudiger het is om de risico's te nemen die vaak nodig zijn om een goed betalende job "zelf op te bouwen" als je weet dat je iets hebt om op terug te vallen.
Volledig akkoord, ik zou nooit zelfstandige geworden zijn als ons huis er nog niet stond (en dat huis is deels meebetaald door ouders/grootouders/...). Uw risico wordt hierdoor een pak kleiner waardoor het veel makkelijker is om zo'n stappen te nemen.

Maar, self-made wil niet zeggen dat ge grote risico's neemt die toevallig goed uitdraaien natuurlijk.

Ik vind afhankelijk van je eigen middelen, als je er goed voor staat of beter dan uw ouders (dat gebeurt wel vaak denk ik) dat je ook wel eens aan hun mag denken en er geld ook in de andere richting mag stromen.

Hier is dat alvast het geval. Als alleenstaande heeft zij me nooit een financiële injectie kunnen geven, maar nu zij op pensioen is zorg ik er wel voor dat zij geen tekorten heeft en dat ik de grote kosten die ze nog heeft op mij neem (in de voorbije 5 jaar, herstellen van haar dak, vervangen van haar mazoutketel of mee garant staan bij aankoop van een nieuwe wagen).

Als je op jonge leeftijd een serieuze duw in de rug krijgt, begint de exponentiële opbouw ook veel sneller.

Wij hebben na aankoop van onze woning 10 jaar verder gespaard vooraleer we financieel stevig genoeg stonden om een opbrengsteigendom te kopen.
Hadden we dit geld eerder ter beschikking dan hadden we meteen onze verhuurpanden kunnen kopen.
-> 10 jaar 'verloren' en minder snel afbetaald

Ook maakt geld meer geld.
Onze beleggingen op 01/01/2024: 61.500€, waarde hiervan op 01/01/2025: 78.800€.

Aan de andere kant denk ik ook dat er een risico is dat veel geven aan kinderen hen gemakzuchtig maakt en dat ze geen moeite zullen doen om zelf iets op te bouwen.
Dat mes snijdt aan 2 kanten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan