Ik moet zeggen dat de corporate nonsense me de laatste jaren toch heel hard richting 'not caring a **** anymore' geduwd heeft.
Lijkt alsof hoe verder ik in mijn carriere kom, hoe minder ik moet doen, hoe dommer de mensen rond me zijn en hoe meer ik verdien. Tot op het punt dat je je begint af te vragen of je niet in een simulation leeft en/of het geen Enron verhaal is. Maar dan zit je in meetings met klanten en smijt je prut in hun richting en smijten ze je een zak geld toe. Terwijl je denkt 'je kunt die zak ook richting een random consulting boite of blik indiers smijten en je krijgt een product terug dat minstens even goed is voor de helft van de prijs'.
Case in point: Product dat we nu op werken. Het team dat ze 2y geleden weg gesaneerd hebben, had dat product op 1-2mnd klaar gehad. Production ready. Met 3-4-5 developers en mezelf als PO/customer facing. Intern zijn ze nu met een 3e rangs team al 6mnd marketing slidetjes aan het maken en plannen en budget van 1-2M aan het voorzien. En iedereen zit te circle jerken hoe complex en weet ik veel en hoe goed. Terwijl het echt geen rocket science is...
Kun je daar voldoening uit halen ? Moeilijk. Maar het geeft me wel veel dollars en tijd om me te amuseren in de tuin, met de kinderen en financieel independent te zijn, daar haal ik veel voldoening uit. Ondertussen hebben we een beleggingsportefeuille die passif income oplevert >>> hypotheek. Dus dat is wel een lekker gevoel. Als het ooit stopt, is er 0,0 financiele stress.
Ondertussen kan ik me voorbij al die nonsens zetten en doe ik gewoon mijn werk zonder al te veel van het grote plaatje wakker te liggen. Het enige wat ik niet snap is dat na al de mgmt shake ups van de voorbije jaren, er nog steeds niemand voorbij de obvious kak kijkt. Alle goeie teams worden weggesneden, de prut blijft altijd over - ttz random hype surfing (laatste jaren altijd voorbij de hype peak ingezet op BIG DATA, COBOTS, BLOCKCHAIN, METAVERSE/AUGMENTED REALITY, GLP1, LLM, ... zonder een duidelijke markt of probleemstelling). Je ziet jaren op voorhand de problemen komen (de niet productieve teams blijven, ze focussen op foute markten/producten, ze implementeren brakke inefficiente processen) en dan is het paar jaar later plots 'niet productief genoeg', 'foute markten' en 'inefficiente processen'. En dan mag er opnieuw gesneden worden and rinse and repeat. Ik heb de 'chance' dat ik na 4 collectieve rondes altijd als een kat met 7 levens mezelf ergens anders in een nieuw team kan duwen. Maar gegeven bovenstaande, wordt de kwaliteit van de teams er niet beter op. Grappig genoeg levert dat telkens positieve evaluaties op voor minimale inspanningen en dito bonussen/verloning.
Mijn madam en schoonouders vroegen me om het team te omschrijven zodat ze de situatie wat konden plaatsen. Enige wat ik kon bedenken was 'een zak droog zand'. De zak houdt het zand samen, maar eigenlijk is er niks intrinsiek die de boel samenhoudt. Snij een gaatje in de zak en alles valt uit elkaar. Om voorbeeld te geven. Het is zomer vakantie, velen zijn 2-3 weken weg. Niemand bespreekt zijn verlof op voorhand, niemand heeft een Out of Office, niemand cancelt zijn eigen meetings, niemand declinet meetings. Het is elke dag 'ahja, dien zal op reis zijn, tof'. Cege voert een revolutionair ding in: de verlof kalender waar je in een Confluence pagina een kot (1 kot per week) rood of groen moet kleuren. By the way: graag een OoO met je afwezigheid periode en meetings opkuisen voor je vertrekt. Aleja, basic kleuterklas uitleg dus...
Het is eigenlijk afwachten tot iemand eens Twitter gewijs 60 70% van het volk wegknipt ipv altijd 2-3-4-5% weg te snijden in verschillende rondes. Het doet overal beetje pijn want ze snijden overal een beetje ipv volledige teams of divisies buiten te flikkeren. Als ze eens 60% buiten zetten, dan is het coin flip om te zien of je binnen of buiten ligt. Zou mij sterk lijken dat divisie waar ik nu zit, niet zou gecut worden. But that being said, we draaien >30% marge door prut aan farma te verkopen, dus Excel mgmt gewijs zullen we wel nog eventjes de dans ontspringen. En de business begint opnieuw beter te draaien, dus de kans op cut zakt elke dag een beetje.
As we speak, omzet ligt nog steeds 15% onder covid peak, maar de winst is ondertussen elk kwartaal record winst. Hoe ze het doen, geen idee. Hoe sustainable het is, waarschijnlijk niet al te. Ben ik zeker dat het geen Enron situatie is ? Unlikely, maar ik zou er mijn huis niet op inzetten. Van de corporate stock afraken aan een deftige prijs is mijn primair doel de komende 12-24mnd.
/end of rant
Om dan te denken dat we in de startup dag en nacht werkten. Elkaar belden s morgens in de auto om experimenten te bespreken. Of er al iemand al iets uit het labo gehoord had van de vroege vogel die er om 7h is. Of er iemand die dat die om 22h van de machine gekomen was nog door de processing geduwd had gisterenavond. Ja- cool, iemand al naar de resultaten gekeken ? Ja, tijdens ontbijt de PDF snel gecheckt. En dat voor een loon dat de helft was van nu.
Als er nu op maandag een mail is, mag je content zijn dat je 2w later een antwoord hebt. Want, euh, druk druk druk met meetings en slides, he. Wat ze er doen, mij een mysterie. Aleja, ik weet het hoor. 2 x 2h per week 'travel stories' bespreken in group (het is wat je denkt dat het is). 2 x per week een 1h 'project checkin' doen van ALLE projecten. 50 man die zijn status update in 1 slide mag aframmelen in 30-60 sec (super zinvol!). De obligate geblokkeerde blokken 'prep slides' waar ze in groep die slides wat bespreken op voorhand. Dan nog minstens 3-4-6h town hall, Q result, division update, whatever corporate nonsens presentaties die jaaaren lang 80% hetzelfde zijn, behalve de eerste 2 slides met Q results. En dan nog de zoveelste random lone warrior die een zinloos gevecht voert tegen brakke processen en op zichzelf (LOL) iets probeert te veranderen en zieltjes probeert te winnen. Om na 3-4-5 meetings tegen de muur te knallen want 'no funding' (oh snap - no shit, Sherlock). Als je dat allemaal skipt, gemakkelijk 20h gewonnen in een week. Werkt 20h in een week en doe meer dan een ander die een agenda heeft die vol zit van smorgens tot savonds